Sportul ar putea fi probă la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a – proiect legislativ inițiat de 31 de senatori PSD și de fostul ministru al Educației PNL Monica Anisie

7.019 vizualizări
Foto: © Matimix | Dreamstime.com
Sportul ar putea ajunge să fie probă la Evaluarea Națională, dar și la Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, potrivit unui proiect legislativ depus la Senat de 31 de senatori PSD și de un singur senator PNL, președinta Comisiei pentru Învățământ, Monica Anisie, fost ministru al Educației.

Mai exact, la Evaluarea Națională de la sfârșitul casei a VIII-a se va introduce „o probă practică a deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere prevăzută de programa școlară, susținută în timpul anului școlar”.

La Evaluarea Națională de la clasa a VI-a se introduc „două probe de evaluare a competențelor privind stilul de viață activ” astfel:

  • “o probă practică pentru evaluarea deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere, prevăzută de programa școlară
  • o proba teoretică pentru evaluarea cunoștiințelor de igienă personală, nutriție, fair-play”.

N. Red.: Așa cum apar în proiectul de lege, cuvintele “cunoștințe” și “cunoștințelor” sunt scrise cu doi “i”, ceea ce nu este corect din punct de vedere ortografic.

Nu în ultimul rând, la evaluările naționale de la clasele a II-a și a IV-a se introduce „o evaluare la nivel național a competențelor privind stilul de viață activ, dobândite în ciclul primar, în concordanță cu programele școlare”.

Inițiatorii citează un studiu european în nota de fundamentare: „Mai mult de 63 la sută dintre români nu practică niciodată niciun tip de activitate sportivă și doar 5 din 100 de persoane merg la o sală de sport, potrivit unui studiu Eurobarometru, al Parlamentului European”.

„În România, doar 35 la sută dintre cei care practică o forma de exerciții fizice o fac în mod conștient pentru sănătate”, mai scrie în nota de fundamentare.

„Privind la nivel de țară, respondenții care au mai multe șanse să stea așezați timp de 2 ore și jumătate pe zi sau mai puțin sunt in Romania (31%), urmați de cei din Portugalia (23%), Cipru și Polonia (ambele cu 22%)”, se arată în studiu.

Inițiatorii mai spun, în motivare, despre orele de sport de la școală, că acestea „contribuie nu numai la buna condiție fizică și sănătatea elevilor, dar, de asemenea, ajută tinerii să facă și să înțeleagă mai bine activitatea fizică, cu repercusiuni pozitive pentru întreaga lor viață. Cu atât mai mult, educația fizică din școală determină transferul unor cunoștiințe și deprinderi ca spiritul de echipă, fair-play-ul, cultivă respectul, conștientizarea socială și asupra propriului corp, oferă o înțelegere generală a regulilor jocului, noțiuni pe care elevii le pot folosi ulterior mai prompt la alte discipline școlare sau în situații de viață”.

Amintim că articolul 74 din Legea Educației mai prevede, de 10 ani, următoarele probe pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a, dar care nu au fost aplicate niciodată, fiind prorogate:

  • o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe
  • o probă scrisă la o limbă de circulație internațională
  • o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale

Mai jos, modificările legislative prevăzute în proiectul de lege de la Senat:

“1. Articolul 74, alineat (2), se modifică și va avea următorul cuprins:

(2) La finalul clasei a II-a, fiecare școală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, organizează și realizează evaluarea competențelor fundamentale: scris-citit și matematică, competențe privind stilul de viață activ. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor. Rezultatele evaluării șu planurile individualizate se comunică părinților elevilor și constituie documente din portofoliul educațional al elevilor.2. Articolul 74, alineat (3), se modifică și va avea următorul cuprins:

(3) La finalul clasei a IV-a, Ministerul Educației Naționale realizează, prin eșantionare pentru diagnoza sistemului de învățământ la nivel primar:

(3.1) o evaluare la nivel național a competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testării internaționale;

(3.2) o evaluare la nivel național a competențelor privind stilul de viață activ, dobândite în ciclul primar, în concordanță cu programele școlare.

3. Articolul 74, alineat (4), se modifică și va avea următorul cuprins:

(4) La finalul clasei a VI-a, toate școlile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, organizează și realizează evaluarea elevilor prin:

(4.1) două probe transdisciplinare: limbă și comunicare, matematică și științe. Proba de limbă și comunicare va cuprinde limba română și limba modernă I, iar pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităților naționale, și limba maternă.

(4.2) două probe de evaluare a competențelor privind stilul de viață activ.

a) probă practică pentru evaluarea deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere, prevăzută de programa școlară

b) proba teoretică pentru evaluarea cunoștiințelor de igienă personală, nutriție, fair-play.

(…)

4. Articolul 74, alineat (5), se modifică și va avea următorul cuprins:

(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o probă scrisă la limba și literatura română;

b) o probă scrisă la limba maternă;

c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;

d) o probă scrisă la o limbă de circulație internațională;

e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului ;

f) o probă practică a deprinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere prevăzută de programa școlară, susținută în timpul anului școlar;

g) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.”

Lista inițiatorilor: Anisie Monica-Cristina – senator PNL; Azamfirei Leonard – senator PSD; Breahnă-Pravăţ Ionela-Cristina – senator PSD; Cazanciuc Robert-Marius – senator PSD; Cionoiu Nicuşor – senator PSD; Corlăţean Titus – senator PSD; Creţu Gabriela – senator PSD; Cristescu Ionel-Dănuţ – senator PSD; Deneş Ioan – senator PSD; Dogariu Eugen – senator PSD; Dunca Marius-Alexandru – senator PSD; Genoiu Mihail – senator PSD; Humelnicu Marius – senator PSD; Matei Constantin-Bogdan – senator PSD; Matieş Călin-Gheorghe – senator PSD; Mazilu Liviu-Lucian – senator PSD; Mihai Alfred-Laurenţiu-Antonio – senator PSD; Mirea Siminica – senator PSD; Mutu Gabriel – senator PSD; Oprea Ştefan-Radu – senator PSD; Popa Maricel – senator PSD; Prioteasa Ion – senator PSD; Puiu Ovidiu – senator PSD; Răducanu Sebastian – senator PSD; Resmeriţă Cornel-Cristian – senator PSD; Rotaru Ion – senator PSD; Rujan Ion-Cristinel – senator PSD; Sbîrnea Liliana – senator PSD; Stocheci Cristina-Mariana – senator PSD; Stroe Felix – senator PSD; Trufin Lucian – senator PSD; Zamfir Daniel-Cătălin – senator PSD

Ce prevede articolul 74 din Legea Educației în varianta actuală, aflată în vigoare:

“(2) La finalul clasei a II-a, fiecare școală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, organizează și realizează evaluarea competențelor fundamentale: scris-citit și matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor. Rezultatele evaluării și planurile individualizate se comunică părinților elevilor și constituie documente din portofoliul educațional al elevului.

(3) La finalul clasei a IV-a, Ministerul Educației și Cercetării realizează, prin eșantionare, o evaluare la nivel național a competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaționale, pentru diagnoza sistemului de învățământ la nivel primar.

(4) La finalul clasei a VI-a, toate școlile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, organizează și realizează evaluarea elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă și comunicare, matematică și științe. Proba de limbă și comunicare va cuprinde limba română și limba modernă I, iar pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităților naționale, și limba maternă. Rezultatele evaluărilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și pentru preorientarea școlară către un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluării și planurile individualizate de învățare se comunică părinților elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului.

(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o probă scrisă la limba și literatura română;

b) o probă scrisă la limba maternă;

c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;

d) o probă scrisă la o limbă de circulație internațională;

e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului;

f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.

(6) Rezultatele evaluării naționale se înscriu în portofoliul educațional al elevului.”

Foto: © MatimixDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


10 comments
  1. Fikus ati vrut, PESEEDEE ati avut. Taiatoarea de hartii vad ca face casa buna cu PESEEDEE. Prima pe lista cu voia dvs.. Imbecilitatea atinge cote maxime.

  2. Demisia Cârpeanu!

    Sportul e vocațional!

    Este aberant să conteze pt admiterea la liceu!

    Vreti practicarea sportului de masă?

    Investiți in cluburi sportive de cartier, construiți baze sportive cu acces gratuit !

    Băgăm sportul in EN dar interzicem accesul copiilor in salile de sport după programul scolar ca sa le închiriem ,,elitelor politice cu burtă ” din orașe si comune.

    Nu mai aveți pic de rușine!
    Ati distrus orice urmă de credibilitate in sistemul de educație domnule T_âmpeanu!

    #demisia Câmpeanu
    #demiterea ministrului Câmpeanu

    1. Cam unde vezi tu asta? Eu la colegul de sport vad implicare: face incalzire, da probe, iese pe teren cand e vreme buna, a castigat si cateva premii atat locale, cat si judetene. Nu l-am vazut cu tel in mana, ci, mereu cu fluierul la gat si cronometrul in mana. Am fost pe la mai multe scoli si inca faceau si ore de dans peste program, iar o colega facea aerobic dupa ore. Ai ramas cu sechele din alta era cred sau generalizezi pe baza experientei personale. Nu predau educatie fizica, dar chiar nu pot sa tac.

  3. Dupa ce ca la matematica si romana incep meditatiile de prin clasa a V-a sau a VII-a pentru a obtine o nota mare la evaluare, voi va ganditi sa le mai adaugati probe, desi programa este coplesitoare la primele doua. M-am saturat de incompetenti, nimeni nu se apleaca putin asupra problemelor reale ale copiilor, nu se tine absolut deloc cont de stadiul lor de dezvoltare emotionala, psihica. Doar presiuni peste presiuni.

    1. Corect,o evaluare a sportului ar conduce gresit elevul spre liceu: copii buni ar putea ajunge la profesionala cand ei pot ajunge la licee cu traditie, pe cand neaveniti care nu invata, dar dau superb cu piciorul in minge ar prinde locuri foarte bune la licee de top.

  4. Mai bine vedeți ce faceți cu programa ca este prea încărcată, aveți impresia ca elevii sunt roboti? Copii ăștia nu mai au copilărie…..

  5. Voi sunteti normali la cap? Eu ma duc sa ma fac contabil si am 70 de kile(din varii motive, e problema mea, poate am o boala ce ma face sa cresc in greutate, dar pentru care nu se da scutire). Eu, copilul de 10 ce fac? Ratez evaluarea si ajung la profesionala ca voi ati pus sport la evaluarea nationala? Sa stiti ca nu-mi trebuie mult sport la birou sa mut un pix stanga-dreapta si sa dau click pe mouse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de eMAG și Fundația Nouă ne pasă

Abandonul școlar, redus cu până la 80% în școlile din mediul rural în care copiii la risc fac afterschool în centre speciale în care au și o masă. Gabriela Mihalache, profesoară de limba română: Învață mai bine pentru că nu primesc note, nu se simt stresați și pentru că își fac temele cu noi. Le-au crescut mediile la clasă cam cu un punct într-un an / Ce orar au

Reducerea abandonului școlar, în medie, cu 80% în școlile care se confruntă cu această problemă în care sunt centre afterschool din cadrul programului „Nouă ne pasă”, este efectul derulării programului…
Vezi articolul

O nouă discriminare, acuză părinții elevilor de clasa a V-a care au terminat învățământul primar în școli cu alternativa Step by Step și care nu primesc nici bursă de studiu, pentru că în acest sistem nu se acordă calificative / O petiție solicită modificarea criteriilor de burse

Elevii de clasa a V-a care provin din alternativa educațională Step by Step nu beneficiază nici de bursă de studiu, semnalează părinții într-o petiție prin care solicită Ministerului Educației să…
Vezi articolul

Conferință organizată de Fundația Vodafone și Edupedu.ro

Mircea Miclea: Viitorul e hibrid! Ca să folosească eficient tehnologiile digitale, profesorii trebuie să se gândească dacă aplicațiile de la clasă favorizează adâncimea procesării informației. Ce rămâne în capul elevului este ceea ce este procesat în adâncime, nu ce este accesat ușor

„Viitorul în care vom trăi va fi un viitor hibrid“, atrage atenția profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației și fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. „Modul în care va…
Vezi articolul