Profesorii din învățământul de masă care au elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) ar putea să primească un spor de cel mult 15%, după cum a declarat ministrul Educației, ieri, în cadrul unei conferințe de presă. „Într-o clasă vor putea fi integrați maximum trei copii cu cerințe educaționale speciale, pe palierele ușoare de afectare”, potrivit ministrului.
- Este vorba despre o propunere pe care ministrul Educației a reținut-o după dezbaterile pe proiectul Legii învățământului preuniversitar.
„Profesorii din învățământul de masă, nefiind familiarizați cu nevoile acestor copii cu cerințe educaționale speciale, vor beneficia de un spor de 5% pentru fiecare copil cu cerințe educaționale speciale înmatriculat într-o clasă”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
Ministrul a spus că “integrarea în învățământul de masă se va face doar pentru acele afecțiuni mai ușoare ale copiilor cu CES”.
De asemenea, acesta a menționat care sunt condițiile în care se va putea face integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă. Un aspect se referă la infrastructura școlilor, potrivit ministrului. O altă condiție face referire la resursa umană, adică existența „unui număr suficient de profesori de sprijin și consiliere”. A treia condiție implică formarea profesorilor din învățământul de masă pentru a înțelege „nevoia specială a unor copii cu cerințe educaționale speciale”.
„Această integrare în învățământul de masă se va face gradual, lucrul este precizat acum explicit în textul de lege, gradual, pe măsură ce în școlile din învățământul de masă vor exista următoarele lucruri: infrastructură – a se vedea inclusiv cabinete psihopedagogice și acele elemente specifice, necesare accesului la educație pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, deci infrastructură. O altă condiție care trebuie îndeplinită simultan este aceea a existenței unui număr suficient de profesori de sprijin și consilieri, în acea școală, deși resursă umană. O altă condiție este aceea a formării cadrelor didactice din învățământul de masă în așa fel, încât să se înțeleagă nevoia specială a unor copii cu cerințe educaționale speciale“, a declarat oficialul.
Declarația ministrului Educației pe tema copiilor cu cerințe educaționale speciale:
Sorin Cîmpeanu: „Cea de-a opta modificare preluată în cursul dezbaterii legii învățământului preuniversitar este clarificarea unor lucruri ce țin de învățământul special. (…) Aceste școli speciale trebuie susținute. Există prevederi care cresc puternic finanțarea pentru aceste școli din învățământul special. Pe de altă parte, cele cinci niveluri de intervenție, în perioada de dezbatere, au fost redefinite într-o manieră mai flexibilă. În școlile speciale însă vor fi doar acei elevi care sunt la un nivel al cerințelor speciale care nu permite integrarea în învățământul de masă. Integrarea în învățământul de masă se va face doar pentru acele afecțiuni mai ușoare ale copiilor cu CES, care vor permite integrarea în învățământul de masă. Această integrare în învățământul de masă se va face gradual, lucrul este precizat acum explicit în textul de lege, gradual, pe măsură ce în școlile din învățământul de masă vor exista următoarele lucruri: infrastructură – a se vedea inclusiv cabinete psihopedagogice și acele elemente specifice, necesare accesului la educație pentru copiii cu cerințe speciale, deci infrastructură.
O altă condiție care trebuie îndeplinită simultan este aceea a existenței unui număr suficient de profesori de sprijin și consilieri, în acea școală, deci resursă umană. O altă condiție este aceea a formării cadrelor didactice din învățământul de masă în așa fel încât să se înțeleagă nevoia specială a unor copii cu cerințe educaționale speciale. În momentul de față, foarte puțini sunt aceia dintre colegii noștri din învățământul de masă care înțeleg cu adevărat aceste lucruri. Este nevoie de integrarea acestor copii cu cerințe educaționale speciale în învățământul de masă, chiar dacă în învățământul superior, în momentul în care vorbim, nu există niciun fel de facilități. Nu există locuri destinate special acestor copii cu CES în învățământul superior. Pentru ei, drumul se oprește atunci când ies din școala specială. Și asta nu este drept, iar societatea nu știe să aibă grijă de ei, nici măcar universitățile nu sunt pregătite să aibă grijă de ei. De aceea, acolo unde este posibil, în măsura în care sunt create condițiile din perspectiva infrastructurii, a resursei umane și a pregătirii profesorilor, ei vor fi preluați gradual, în timp, doar pe măsură ce acea școală va demonstra că îndeplinește cele trei condiții simultan.
Mai mult decât atât, tot pe parcursul dezbaterilor a rezultat și următorul lucru. Profesorii din învățământul de masă, nefiind familiarizați cu nevoile acestor copii cu cerințe educaționale speciale, vor beneficia de un spor de 5% pentru fiecare copil cu cerințe educaționale speciale înmatriculat într-o clasă, maximum 15%, pentru că într-o clasă vor putea fi integrați maximum trei copiii cu cerințe educaționale speciale, pe palierele ușoare de afectare, cele care vor permite. Acest lucru se va face, bineînțeles, la solicitarea părinților și nu automat. Acest lucru se va face odată cu îndeplinirea celor trei condiții pe care deja le-am precizat.
În felul acesta, respectând principiul „nu afectăm nimic din ce este bună sistemul de educație”, adăugăm o șansă în plus, șansă care va putea fi pusă în practică la solicitarea părinților, în condițiile în care profesorii vor fi formați, în condițiile în care profesorii vor fi motivați, inclusiv salarial cu acel spor de până la 15% atunci când lucrează copiii cu cerințe educaționale speciale, în condițiile în care vor exista și consilieri, și profesori de sprijin și infrastructură, cabinete de asistență psihopedagogică”.
Informații de context
Amintim că Ioana Lazăr, secretarul general din Ministerul Educației, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că profesorii de sprijin vor avea stimulente salariale. – detalii aici
Vor exista 5 niveluri de intervenție pentru copiii cu cerințe educaționale speciale (CES), dintre care primele 4 cu aplicare în învățământul de masă, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar.
Luna trecută, ministrul Educației a declarat că „avem peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale” și că „vor beneficia de o creștere a costului standard per elev. Impactul acestei creșteri este de 2% din total impact lege învățământ preuniversitar”. – mai multe detalii aici
Citește și:
UPDATE VIDEOTEXT Ministrul Sorin Cîmpeanu – conferință de presă pe tema proiectelor de lege și a pregătirii pentru noul an școlar: Despre verificarea propriei teze de doctorat – Nu cred că era momentul să mă laud cu un document laudativ / Întrebat despre numărul de elevi care încep școala: Am o problemă cu reținerea cifrelor
INTERVIU Vor exista 5 niveluri de intervenție pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, iar cei între 1 și 4 vor învăța în școlile de masă, potrivit proiectului de lege a Educației / VIDEO Ioana Lazăr: Costul standard per elev este mărit cu 75% pentru nivelurile 1 și 2 și cu 100% pentru nivelurile 3-4
Cîmpeanu: Avem peste 100 de mii de elevi cu cerințe educaționale speciale (CES). Aceștia vor beneficia de o creștere a costului standard per elev
Foto: 38767133 / Primary Student © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil
17 comments
Suntem în 20 septembrie. Nu s-au primit cei 5% pt fiecare copil cu CES, maxim 3 copii într-o clasă. Oare se vor primi sau nu? Sa facă bine sa ne plătească, pt că oricum suntem obligați să-i primim, fara niciun spor.
,,nu vor fi incadrati in munca drept normali ,,, —–nu stiu daca esti barbat sau femeie, oricum nu conteaza dar esti inuman/inumana,…………….. daca din greseala ai si copii e mare pacat.
Copii cu nevoi speciale trebuiesc înscriși la școli cu program special îndrumați de cadre didactice specializate, Să fim serioși sa gândim drept intr-o clasa fie creșă, grădiniță, școala un copil cu nevoi speciale va deranja toata clasa indiferent cât de bine pregătit va fi dascălul. Nu vreau sa par inumana dar copii cu nevoi speciale trebuie sa fie ajutați de persoane cu o altfel pregatire. Nu ii convine nimănui sa-,i vina copilul acasa de la școală sa spună ca nu a putut sa se concentreze sa fie atent la ore deoarece copilul cu probleme a deranjat ora. Cu tot respectul pentru părinți care depun eforturi supra omenești.
Nu vor da nimic este doar praf in ochi daca era important de maine se dadea acel spor, problema exista de mult si va fi amanata pana la adanci batraneti sub complicitatea celor din sindicate.
Nu vreau niciun spor. Sanatatea mea mintala e mai importanta decat banii. Elevii cu CES sa invete in locuri adaptate lor. La primit beneficii sunt cu CES, la invatat sunt pentru masa. Statul sa se ocupe de ei corespunzator. Nu sunt si nu vor fi niciodata normali, nu vor fi incadrati in munca drept normali, sa invete la speciala, cu exceptia celor cu locomotorii.
Cu tot respectul, tovarasa Firicel Firfirica, dumneavoastra nu meritati un spor, ci sa fiti eliminata din sistem cu niste repercusiuni care sa va corijeze.
Cornelia, cand ai sa ai tu 60 la suta din clasa cu CES care se ca.xca pe ei fara sa simta apoi scoate din chiloti si mananca, care vomita si baga mana, care urla ca lupul la luna etc, atunci sa-mi vii tu cu abureli de-astea democratice. Eu am 21 de clase si majoritatea au cel putin 30 la suta elevi cu CES. Grav, adica QI 56. Am care nu reusesc sa se semneze dupa tot efortul itinerantului timp de 8 ani. Sa dam din gura toti putem. Eu nu-mi pot tine ora cu 30 de elevj in timp ce altii fac ca toate animalele.
Nu poate fi adevărat ce spuneți. Cum să fie 30% din copiii unei clase cu CES? În majoritatea celor 21 de clase 30% sunt cu CES grav, IQ sub 60??? Imposibil! Am întâlnit în toată cariera mea doar 5 copii cu probleme reale, diagnosticate oficial. În rest, copii agitați, hiperactivi, inteligenți peste medie deci plictisiți, prost crescuți, etc. Cred că i-ați băgat și pe ei la socoteală încât să ajungeți la procentul ăla.
A propos, aveți grijă, dacă vă pleacă copiii ăștia mulți cu CES rămâneți fără clase.
Cu singuranta mintiti. Nu se intampla asa ceva. Ma indoiesc ca puteti spune la ce scola se gaseste acest procent de copii grav afectati, tocmai pt ca mintiti.
Sunteti un exemplu trist de tovarasa din invatamant si faceti de rusine sutele de profesori dedicati.
Daca ar fi cum spuneti, ar trebui sa faceti o sesizare. Ma ocup eu sa o rezolv, dar eu cred, de fapt stiu ca mintiti.
Zi buna.
Ce a zis greșit? Are dreptate. E hidos sa obligi profesori formați pe învățământ normal și sa profiți de ei punându-le în cârcă treaba altuia doar ca să mai salvezi niște bănuți. Sunt profesori care aleg asa ceva și sunt specializați. Ai duce mașina la un potcovar sa ii schimbe roțile? Nu. Si atunci de ce ne batem joc de copiii ăștia și de profesori și amestecam unii cu alți :cai cu mașini și mecanici cu fierari?Acum înțelegi ce vreau sa spun? Crezi ca ai fi relaxat și vesel dacă ai primi sa faci revizie la mașină și tu sa să ai fierărie? Ai crede ca ori tu ești nebun ori ceilalți, nu?
Și încă ceva:în învățământul special clasele sunt mai mici, norma de predare este mai mica și salariul mai mare.
Dar pentru ca avem clase cu 32-36 de elevi nu ne afecteaza sanatatea mintala?
In ce tara din Europa mai exista asa ceva?
Rușine să vă fie! Sunt și ei ființe defavorizate de soartă. Știi cât costă terapia, tratamentele și alte necesități ale acestor copii speciali? Ei nu și-au dorit să fie așa. Nu meritați statutul de cadru didactic indiferent de specializarea pe care o aveți. A fi cadru didactic înseamnă să iubești copiii indiferent de statutul social și nevoile lor
Și cam care sunt acele beneficii înafara de norma de hrana pt zilele când merg la școală și niște bani de rechizite ,eventual o bursă medicala ?Dvs aveți cumva idee cat costa terapia unui copil cu autism pe lună și un însoțitor pentru școală ?Sunt o mulțime de copii recuperați ,care urmează învățământul normal ,intra la liceu au o șansă reală în viața .Știți ce au in comun toți acești copii ?Va spun eu ,eforturile supraomenești ale părinților și faptul că probabil că în drumul lor prin școală nu v-au întâlnit .Sper sa nu va întâlnesc nici eu și nici copiii mei !
Deci pentru părinte este efort supraomenesc și are doar unul. V-ați întrebat ce efort este pentru un profesor care are jumătate de clasa asa și el știe ca nu a optat pentru învățământ special?Nu va interesează, nu? De ce v-ar interesa. Dumneavoastră prin alegerea făcută este clar ca negați realitatea. Un copil cu nevoi speciale este și rămâne un copil cu nevoi speciale. Iar cei din învățământul de masa nu au de ce sa rămână marcați ca nu-stiu-ce coleg cu probleme a făcut la ora ca o gradina zoo.Oricine a optat pentru cariera didactica iubește copii dar și părinții care ii iubesc mai mult decât oricine se simt depășiți, nu? Și atunci?
Astfel de comentarii sunt de neconceput. Ce tristețe că sunteți cadru didactic!
Se pare că pentru mulți ani de acum înainte copiii cu CES nu vor putea învăța în cele mai multe dintre școlile publice. Nu există nici pe departe suficienți profesori de sprijin, iar noi, profesorii obișnuiți, nu suntem instruiți. Eu nu vreau să primesc 5% la salariu pentru că nu sunt familiarizată cu nevoile copiilor cu CES. Vreau să fiu familiarizată, să îi pot ajuta și abia atunci să primesc bani pentru efortul de a gestiona o situație mai grea decât normal.
In 10 clase am avut in total 9 elevi cu CES. Aceasta inseamna 45% spor? Si toti cei 10-15 profesori care predau la aceste clase la fel? Dar invatatoarea care are 3 elevi cu CES si preda toate disciplinele? Va primi 15% pentru fiecare disciplina? Interesant.