Expertul în educație John Hattie, Profesor Emerit al Universității din Melbourne, Australia, va primi distincția de Doctor Honoris Causa din partea Universității din București, în cadrul unei ceremonii ce va avea loc pe 24 octombrie, anunță instituția de învățământ superior. El a fost invocat adesea, ca referință, de specialiști în domeniul educației de la București, dar lucrările sale sunt privite cu mai multă reținere de alți reprezentanți ai mediului academic, după cum a semnalat, chiar zilele trecute, cercetătorul Dacian Dolean.
Potrivit anunțului făcut de Universitatea din București, „John Hattie a scris 62 de cărți și numeroase articole care servesc drept texte fundamentale pentru educatori și factorii de decizie. Visible Learning for Teachers și Visible Learning into Action sunt doar două dintre lucrările ce au tradus cercetările complexe în strategii practice care pot fi implementate în sălile de clasă. Cartea sa The Politics of Distraction explorează modul în care forțele politice pot devia atenția de la practicile bazate pe dovezi în educație, reprezentând încă o dovadă a angajamentului său de a se asigura că învățarea rămâne în centrul politicilor educaționale.”
Aceeași descriere notează că:
- „profesorul John Hattiese remarcă și prin angajamentul său ferm pentru popularizarea rezultatelor cercetării, în fiecare an, oferă sute de interviuri presei din întreaga lume, asigurându-se că descoperirile sale informează nu doar cercetătorii, ci și educatorii, factorii de decizie politică și publicul larg. Această implicare i-a adus inclusiv Ordinul de Merit al Noii Zeelande și doctorate onorifice de la London Institute of Education, Marea Britanie, și University of Augsburg, Germania.”
- „Cea mai influentă contribuție a profesorului John Hattie vizează zona de înțelegere a feedbackului în educație. Cercetările sale au demonstrat că feedbackul este printre cele mai puternice influențe asupra realizărilor elevilor, o perspectivă care a schimbat practicile în sălile de clasă din întreaga lume. (…)”
John Hattie este invocat adesea de experții Universității din București în dezbaterile despre educație – vezi, între altele, referirile repetate făcute de profesorul Dragoș Iliescu, de la Școala Doctorală de Psihologie în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, în mai multe analize și comentarii pentru Edupedu.ro pe parcursul ultimilor ani – aici, aici sau aici.
- Pe de altă parte, chiar săptămâna aceasta, într-o analiză pentru Edupedu.ro, cercetătorul Dacian Dolean, psiholog educațional cu experiență de peste 20 de ani ca profesor în România și SUA, semnalează o reținere în rândul altor reprezentanți ai comunității științifice atunci când vine vorba despre lucrări ale lui John Hattie, anume o meta-meta-analiză dintre cele menționate și în prezentarea UB, „Visible Learning”. În același articol, cercetătorul Dacian Dolean face trimitere și la specialiști internaționali care critică munca lui John Hattie.
În comunicatul UB se arată, despre „Visible Learning”: „Dintre cele opt cadre de gândire pentru predare eficientă pe care le propune se remarcă două: faptul că predarea este mai mult despre învățare decât despre simpla livrare a conținutului și că educatorii trebuie să-și evalueze continuu propriul impact asupra rezultatelor elevilor. După cum spune adesea, educatorii trebuie să treacă de la transferul de cunoștințe la co-producerea învățării. Cercetările sale stau la baza programului Visible Learning, care este implementat acum în peste 10.000 de școli din întreaga lume.”