Specialiștii francezi propun reintroducerea în trunchiul comun a “Matematicii pentru toți”, accesibilă liceenilor, după ce disciplina a devenit opțională în 2019 și Ministerul a constatat o scădere abruptă a rezultatelor – raport

710 vizualizări
Foto: © Dark1elf | Dreamstime.com
Un raport înaintat luni Ministerului Educației din Franța de către un comitet de experți recomandă ca, la începutul următorului an școlar, matematica să fie inclusă în trunchiul comun de materii al liceenilor încă din al doilea an de liceu, în măsură de 1,5 până la 2 ore pe săptămână. De la reforma liceului din 2019, când matematica a ieșit din trunchiul comun și a devenit materie care doar poate fi aleasă de elevi, profesorii și decidenții sunt alarmați de scăderea numărului de elevi din ultimii doi ani de liceu care studiază această disciplină, în special fete. Detalii despre discipline și număr de ore alocate, mai jos.

În ultimele luni, subiectul a devenit controversat, iar asociațiile de profesori de matematică au cerut o consultare. Ministrul Educației din Republică, Jean-Michel Blanquer, a cerut în februarie 2022 crearea unui comitet național care să emită propuneri legate de această problemă, în urma dezbaterilor din țară. Vezi și: Discuții despre reintroducerea matematicii în trunchiul comun la liceu, în Franța, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019. Ministrul francez al Educației: Toți elevii să aibă o mai mare “cultură matematică”.

La aproximativ 6 săptămâni după ce ministrul a transmis în țară o scrisoare oficială prin care menționa că va remedia problema matematicii în urma dezbaterilor, comitetul format de experți a emis un raport despre cum ar putea fi reintrodusă matematica în liceele generale teoretice, acolo unde ministerul decisese să devină opțională, în 2019.

Potrivit raportului, consultat de Edupedu.ro, ideea este de a “dezvolta ponderea matematicii în învățământul științific din al doilea an de liceu, sub forma unei Educații Științifice și Matematice (ESM), pentru elevii care nu au urmat “specialitatea matematică”. “Predarea științelor în al doilea an de liceu, care în prezent durează două ore pe săptămână, va crește la trei ore și jumătate sau patru ore pe săptămână, adică o oră și jumătate sau două ore suplimentare de matematică, de la începutul noului an școlar, pentru elevii care nu au urmat specialitatea matematică”, a precizat comitetul în documentul cu propuneri.

Ce materii au acum elevii de liceu din Franța și câte ore pe săptămână au din fiecare

În Franța, liceul are 3 ani. Din gimnaziu, clasele sunt numerotate descrescător, astfel că acești ani de liceu se numesc, în franceză: primul an de liceu – Seconde, al doilea – Première și, respectiv, ultimul – Terminale. EduPedu.ro a scris pe 27 februarie 2022 despre orarele pe care elevii de liceu le pot avea în Republică, când am întrebat o elevă din Paris despre numărul de ore și materiile de la liceu. Aceasta a explicat atunci că:

Reforma bacalaureatului din Franța a fost inițiată în 2019. Înainte de 2019, elevii aveau la liceu trei tipuri de bac: “Științific”, “Literar” și “Economic și social”. Dar, din 2019, prin reformă s-a introdus un altfel de sistem. Toți liceeni au un trunchi comun de materii obligatorii în cei 3 ani de liceu. Din restul de materii existente, elevii aleg în al doilea an de liceu 3 materii pe care să le studieze în plus, iar în ultimul rămân cu două, adică renunță la una, explică eleva. Acestea se numesc “specialități“, în cadrul reformei.

  • Astfel, trunchiul comun în primul an de liceu (numit Seconde) conține următoarele materii. În paranteză este numărul de ore pe săptămână:
    • Franceză (4 ore)
    • Istorie-geografie (3 ore)
    • Științe economice și sociale (1,5 ore)
    • Matematică (4 ore)
    • Fizică-chimie (3 ore)
    • Științele vieții și ale pământului (prescurtată SVT, 1,5 ore)
    • două limbi străine moderne (5,5 ore)
    • Educație fizică și sportivă (2 ore)
    • Educația morală și civică (18 ore pe an)
    • Științe și tehnologii digitale (1,5 ore).
  • Astfel, trunchiul comun în ultimii doi ani de liceu (numiți Première și, respectiv, Terminale) conține 7 materii, al căror număr de ore adunate pe săptămână să fie 16:
    • Franceză (în penultimul an, căci apoi sunt ore de Filosofie în ultimul an – 4 ore),
    • Istorie-geografie (3 ore)
    • Educație morală și civică (18 ore pe an)
    • Științe naturale (2 ore)
    • două limbi străine moderne (4 ore)
    • Educație fizică și sportivă (2 ore).

“”Specialitățile” au fost introduse prin reformă pentru a-i orienta mai bine pe elevi în carieră, au rol orientativ pentru facultate, iar elevii le aleg, deci, ca să se potrivească cu interesele lor pentru învățământul superior”, potrivit lui Lucie.

Mai mult, aceste “specialități” contează la nota de la Bacalaureat. Nota de la bacalaureat se împarte: 40% reprezintă “evaluarea continuă” și 60% examenul de Franceză, proba orală, examenul de Filosofie și examenele la cele două specialități, unele susținute în penultimul an de liceu, altele în ultimul. Sistemul este complex de explicat, precizează eleva, deoarece nota finală se calculează după o grilă de coeficienți.

“Specialitățile” trebuie să fie în total 12 ore pe săptămână. În penultimul an de liceu trebuie să fie trei a câte 4 ore. În ultimul an trebuie să fie două specialități a câte 6 ore. Ele sunt următoarele:

  • Arte: istoria artelor, teatru, arte plastice, arte ale circului, cinematografie-audiovizual, dans, Muzică (la alegere)
  • Biologie, ecologie (numai în liceele agricole)
  • Educația fizică, practicile sportive și cultura sportivă
  • Istorie, geografie, geopolitică și științe politice
  • Științe umaniste, literatură și filozofie
  • Limbi, literaturi și culturi străine și regionale
  • Literatură și limbi și culturi ale Antichității (latină și greacă)
  • Matematică
  • Științe digitale și informatice
  • Fizică-chimie
  • Științele vieții și ale pământului
  • Științe inginerești
  • Științe economice și sociale.

Se observă că unele materii sunt pentru o perioadă din liceu parte din trunchi comun, apoi pot fi alese ca “specialități” în penultimul an și ultimul an, deci nu sunt complet distincte.

Matematica pentru elevii de liceu care nu o aleg ca “specialitate”, să fie “pentru toți”, în liceele franceze. Programa va fi regândită

“Un program de “matematică pentru toți” este în curs de desfășurare” și “ar trebui să permită tuturor elevilor să stăpânească, până la sfârșitul celui de-al doilea an de liceu, atât tehnicile matematice de bază, cât și instrumentele necesare pentru înțelegerea și modelarea fenomenelor cantitative, fie că este vorba de statistică, probabilitate sau analiză”, continuă în raport. De asemenea, “programa școlară de științe pentru al doilea an de liceu este regândită pentru a readuce matematica la locul ei ca limbaj comun al științelor, prin eliminarea situațiilor [în care] matematica devine artificială și inutil de complexă“.

Acești experți recomandă, de asemenea, o revizuire a programei de matematică pentru anul școlar 2023, al doilea an de liceu. Ministerul a explicat că este “în măsură să răspundă favorabil la acest raport de la începutul anului școlar următor, dacă această alegere se confirmă în următorul semestru”. Potrivit oficialilor francezi de la minister, scrie publicația LePoint.fr, acest învățământ științific și matematic consolidat ar garanta “tuturor elevilor din filiera generală, o stăpânire a noțiunilor matematice fundamentale de care vor avea nevoie (…). De asemenea, ar permite elevilor interesați să își continue pregătirea matematică în ultimul an de liceu prin alegerea disciplinei opționale de Matematică complementară“.

Raportul, în franceză, mai jos:

Foto: © Dark1elf | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și:
Ministrul francez al Educației: Țara noastră are nevoie de oameni de știință și de ingineri / Blanquer propune o dezbatere privind reforma Matematicii la liceu, după un declin al acesteia, într-o scrisoare către inspectori, directori și profesori
Orarul unui elev de liceu din Franța. Sunt minimum 28 de ore și maximum 47, pe săptămână, cu tot cu masa de prânz
Discuții despre reintroducerea matematicii în trunchiul comun la liceu, în Franța, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019. Ministrul francez al Educației: Toți elevii să aibă o mai mare “cultură matematică”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bursele „Ligia Deca“, pentru medii sub 5, se dau un an întreg, chiar dacă beneficiarii chiulesc masiv. Situația unui elev cu media 3,50 care va lua circa 4.000 de lei bursă până în iulie 2024, deși de la începutul anului nu a venit deloc la școală

Un elev de clasa a IX-a cu media generală 3,50 primește lunar sute de lei bursa de merit „Ligia Deca“, chiar dacă nu a venit nicio zi la școală de…
Vezi articolul

DESCARCĂ Model de evaluare inițială Chimie clasa a XII-a, glosare de termeni și concepte, fișe de lucru și de evaluare experimentală și propuneri de planificare calendaristică pentru toate profilurile și specializările – reperele metodologice 2024-2025

Noile repere metodologice pentru clasa a XII-a pentru disciplina Chimie includ un model de evaluare inițială, propuneri de planificări calendaristice și glosare de termeni și concepte pentru capitolele principale, însoțite…
Vezi articolul

Un elev de la Olimpiada de Biologie, etapa județeană din Prahova, s-a calificat la etapa națională după intervenția Ministerului Educației, deși a marcat neregulamentar, pe foaie, răspunsurile la grile / ISJ: Elevul a inversat simbolurile pentru răspunsuri corecte și greșite

Un elev din județul Prahova, participant la Olimpiada de Biologie, etapa județeană de duminică, 17 martie, a marcat într-un mod diferit de cel regulamentar pe lucrare răspunsurile la grila –…
Vezi articolul

O singură oră de informatică este prea puțin în clasele IX-X la matematică-informatică, spune profesoara Dana Lica: Acest profil se putea numi foarte bine și mate-engleză sau mate-chimie / Nu asigură gândirea computațională de care tinerii de azi au mare nevoie

Profilul matematică-informatică ar fi putut să se numească și “matematică-engleză” sau “matematică-chimie”, pentru că mai mult ca sigur aceste materii se fac în număr mai mare decât informatica, disciplină căreia…
Vezi articolul