Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a spus că la simulările pentru examenele naționale ministerul a recomandat să fie folosiți “cu precădere” evaluatori care au fost instruiți în cadrul cursurilor CNPEE. “Cursul cu profesorii evaluatori îl facem deja. Avem câteva mii de absolvenți. Avem o problemă cu faptul că participarea la simulări este voluntară”, a explicat Sorin Ion în emisiunea Info Edu, din 20 martie. El a mai precizat că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”.
“Cursul cu profesorii evaluatori îl facem deja. Avem câteva mii de absolvenți”, a spus secretarul de stat Sorin Ion, fără să precizeze un număr clar al evaluatorilor formați în ultimii ani. Reacția secretarului de stat a venit în contextul în care profesorul Liviu Papadima a cerut un corp profesionist de profesori evaluatori pentru BAC și Evaluarea Națională, pentru evitarea situațiilor în care au fost acordate punctaje diferite mari pe unele lucrări.
Potrivit adresei Ministerului Educației cu nr. 24136/2023, consultată de Edupedu.ro, ar fi nevoie între 7.000 și 8.700 de evaluatori pentru cei 176 de mii de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul acestui an școlar. În cazul Bacalaureatului, sunt în jur de 146 de mii de elevi.
Redăm declarația secretarului de stat, Sorin Ion din emisiunea Info Edu
Sorin Ion, secretar de stat: Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație a organizat în ultimii ani un curs special pentru evaluatori, pe care l-au parcurs câteva mii de cursanți. Acum rămâne să facem o intersecție între calitatea evaluării pe care am constatat-o la cele două simulări importante și participanții la evaluare din acest corp. Noi am recomandat, evident, încă de la început și asta la vară va fi și mai pregnant, am recomandat folosirea cu precădere, evaluatori care au parcurs cursul, dar aici avem o problemă, dar asta se leagă mai repede de partea a doua a emisiuni. Avem o problemă cu faptul că participarea la simulări este voluntară, nu a obligat nimeni pe profesori să participe. Mai mult decât atât, și o să folosesc ocazia să le mulțumesc celor care au participat pentru că știu că s-au suprapus cu activitatea curentă, cu olimpiade, activitățile pe care oamenii le fac în mod curent. (…) Cursul cu profesorii evaluatori îl facem deja. Avem câteva mii de absolvenți ai cursurilor. Cursurile organizate de CNPEE se derulează cred că de 2 ani de zile. Nu știu exact acum când au început, dar organizăm în continuare sesiuni de formare”.
Cum au fost aleși profesorii evaluatori în sesiunea pentru simulări 2024
Edupedu.ro a scris că profesorii care vor să fie în comisiile de la examenele din acest an vor fi aleși prioritar dintre cei care vor participa la simulările de la Evaluarea Națională și Bac, potrivit procedurii Ministerului Educației:
“Pentru selecția evaluatorilor pentru examenele naționale care se vor desfăşura în sesiunile iunie-iulie 2024 si august 2024, se va avea în vedere și participarea acestora la activitățile de simulare a probelor scrise din cadrul Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, respectiv pentru examenul național de bacalaureat 2024.
Pentru eficientizarea procesului de evaluare digitalizată este necesar să estimați și să asigurați un număr minim și maxim de evaluatori, în funcție de numărul de elevi/candidaț, în vederea participării acestora la simularea probelor din cadrul examenelor naționale 2024″, scrie în informarea dată de Ministerul Educației înaintea simulărilor, adresa cu nr. 24136/2023.
Potrivit documentului consultat de Edupedu.ro ar fi nevoie între 7.000 și 8.700 de evaluatori pentru cei 176 de mii de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul acestui an școlar.
După ce la simularea Evaluării Naționale 2024 a fost depistată o greșeală de un profesor în corectura digitalizată a grilelor privind acordarea unor punctaje diferite, Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației să anunțe care sunt modificările pe care le va opera în platformă, ca urmare a greșelilor de corectare sesizate. Vom publica răspunsul când îl vom avea.
Întrebările trimise de Edupedu.ro către Ministerul Educației și la care așteptăm răspuns sunt următoarele:
- Ce va face Ministerul Educației în acest caz? Veți opera modificări în platformă pentru eliminarea punctajelor greșite și recalcularea notelor?
- Câte asemenea greșeli sunt pe fiecare județ în parte la nivel național?
- De ce a permis platforma înregistrarea de punctaje diferite la testele grilă?
- Veți elimina din platformă posibilitatea ca aceasta să înregistreze tipuri de notări diferite la subiectele grilă, la Evaluarea Națională 2024?
- Veți menține la 1 punct limita acceptată a diferenței de notare între evaluatori, având în vedere că subiectele I și II de la Matematică sunt integral grilă, deci nu ar trebui să permită nicio diferență de punctare, iar subiectul III notat cu 3 puncte este cel la care profesorii pot face diferență de notare atât de mare?
Informații de context
Probleme legate de numărul prea mare al lucrărilor de corectat la simularea de la BAC a fost semnalat de mai mulți profesori, pentru că sunt mult mai multe discipline.
Un profesor a avut de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională (EN VIII) și Bac 2024, inclusiv de acasă, a prevăzut procedura Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate, conform sursei citate. În practică, numărul a ajuns și la 70-80 de lucrări, potrivit surselor Edupedu.ro, iar mulți profesori s-au plâns de timpul prea scurt.
Acest lucru a dus și la o întârziere a afișării rezultatelor, care au venit la 3 săptămâni distanță. Au fost lucrări corectate chiar cu o zi înainte de publicarea rezultatelor de Ministerul Educației, a comunicat chiar instituția.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că profesorii care evaluează lucrările de la simularea examenului de Bacalaureat au un număr mare de lucrări și timpul este scurt: „Am primit sesizări în partea colegilor noștri vizavi de numărul de lucrări care le revin pe fiecare disciplină de examen”.
Aceasta a mai spus că Ministerul Educației „ar trebui să țină cont și de solicitările noastre, în numele colegilor noștri, de a se plăti participarea și la aceste simulări”. Liderul sindical a precizat că numărul mare de lucrări care trebuie să fie evaluate este o consecință a faptului că sunt puțini profesori corectori și „ajungem într-o situație oarecum de impas”.
Probleme legate de evaluarea lucrărilor au apărut în spațiul public atât în cazul simulării de Evaluare Națională cât și la Bac.
Directorul unui liceu din Timișoara a semnalat faptul că o lucrare notată cu 4.60 la simulare BAC 2024, a fost evaluată cu 7.60 de alt profesor corector, iar situații legate de corectare au fost și la Evaluarea Națională aduse în discuție. Întrebat în emisiunea Info Edu dacă un profesor care a acordat punctaje de acest gen va mai putea corecta la vară lucrările la examenele naționale din vară, Sorin Ion a evitat un răspuns clar.
Secretarul de stat Sorin Ion a mai spus că profesorii care au acordat punctaje diferite mari la corectarea lucrărilor de la simulările examenele naționale vor fi ajutați “pentru a-și îmbunătăți competențele de evaluator”.
Diferențe au fost semnalate și la simularea pentru Evaluarea Națională 2024. Iulius Timar, director Colegiul Național Onisifor, a declarat pentru Antena 3 CNN, în legătură cu evaluarea digitalizată a lucrărilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, că aplicația trebuie îmbunătățită: „Măcar pe partea de grilă să fie aceeași notă la ambii evaluatori”.
Platforma digitalizată a Ministerului Educației prin care au fost corectate lucrările elevilor de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2024 a permis înregistrarea de punctaje diferite acordate de către cei doi profesori evaluatori la subiectele de tip grilă și a făcut o medie cu o diferență acceptată a notelor de cel mult 1 punct, a declarat pentru Edupedu.ro profesoara de matematică Mihaela Popa.
„Ce efort ar fi făcut ministerul dacă aloca 2 euro pe lucrare, să spunem, și plătea și simulările? Erau 800.000, cel mult 1.000.000 euro”, a spus Florin Tudose, profesor de logică, filozofie și sociologie la Liceul Teoretic Benjamin Franklin din București, într-o intervenție la TVR Info.
Este a doua sesiune de corectare digitalizată a unor lucrări la nivel național, după simularea Evaluării Naționale de acum aproape o lună. Rezultatele simulării EN VIII 2024 centralizate la nivel național au arătat că peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică și că trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei.
3 comments
CNPEE înseamnă Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, nu de Poliție, așa cum scrie in articol.
Dar probabil autoare articolului a vrut să se asorteze cu ideea secretarului de stat intervievat, care ar vrea ca evaluarea la simulări sa fie obligatorie, nu voluntară. Pentru că asta e singura problema pe care a identificat-o respectivul domn.
Că adică munca de voluntariat și gratuita o faci voluntar si nu obligatoriu, cum ar vrea acești seniori pe plantațiile pline de profesori-sclavi.
”Avem o problemă cu faptul că participarea la simulări este voluntară”, a explicat Sorin Ion
Păi și ce vreți, să fie obligatorie? Foarte bine, poate o și plătiți atunci și puneți și termene sau volum de muncă rezonabile, nu 100 de lucrări în trei zile (în care omul merge și la școală) sau în weekend, de acasă.
Cât timp nu e obligatorie… sănătate și-un praz verde. Găsiți-vă fraieri.
am căutat de curiozitate acest curs…singura informație publica e din 2020…deci cum s-a făcut selecția ? pe ce criterii? au știut cine? membrii de partid ? in ultimii ani și acum, nu se știe nimic despre miile de formați ….
încă ceva …degeaba formezi când profesorul nu știe carte că să-și de-a seama ce a scris elevul…