Sorin Hagiu, director de școală: Spre rușinea noastră, avem în continuare copii care ajung în clasele a IV-a, a V-a fără să știe să citească fluent, să-și scrie numele. Din păcate, am avut cazuri

17.358 de vizualizări
Foto: captură – Sorin Hagiu / Asociatia OvidiuRO – Facebook.com
Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, a spus că „spre rușinea noastră, avem în continuare copii care ajung în clasele a IV-a, a V-a fără să știe să citească fluent, să-și scrie numele”. Declarațiile au fost făcute la lansarea „Planului de încurajare a lecturii”, eveniment organizat de Asociatia OvidiuRO.

„Noi avem o școală destul de mare, 800 de copilași, avem trei cicluri de învățământ -preșcolar, primar și gimnazial – și, spre rușinea noastră, avem în continuare copii care ajung în clasele a IV-a, a V-a fără să știe să citească fluent, să-și scrie numele. Din păcate, am avut cazuri. Nu o să intru acum în motive și de ce se întâmplă asta, poate cu altă ocazie, dar găsesc acest instrument deosebit de util în acest sens. Pe lângă munca profesorilor pe care o fac – și le mulțumesc pentru asta – faptul că cineva citește unor copii 15 minute în fiecare zi, conform studiilor, și nu o zic doar eu, cu siguranță, ajută la reducerea acestui grad care este foarte mare de analfabetism funcțional în școli. Și spun în școli, pentru că sunt conștient că și școala noastră poate face mai mult pentru pentru a reduce acest procent.

Pe lângă cifre, numere și sperieturi, e foarte fain, am fost și eu în fața copiilor, să vezi cum li se luminează privirea, unii chiar și lăcrimează când o poveste este mai tristă. Emoția aceea pe care o simți în fața copiilor, atunci când le citești, lecturezi alături de ei, este grozavă. Noi în Giarmata ne propunem, spre exemplu, ca în 4 ani de zile să reducem la zero analfabetismul funcțional (…)”, a precizat directorul.

PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE

Dacă la nivel OCDE 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional, în România ponderea acestora este de 33,2%.

Informații de context

În luna februarie, Marilena Stoica, directoarea Școlii Gimnaziale Pia Brătianu din București, a declarat, pentru TVR Info, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „atât timp cât în şapte ani nu au învăţat să socotească, credeţi dumneavoastră că mai învaţă în următoarele luni?”. „Cred eu că o problemă este în clasele primare”, a mai spus cadrul didactic.

Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024 arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.

Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrieMinisterul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.

La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.

Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.

Despre rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2024

În urma contestațiilor, 74,5% dintre elevi au obținut medii mai mari sau egale cu 5 la Evaluarea Națională 2024, în creștere cu 0,1%, față de rezultatele inițiale, potrivit comunicatului de presă al Ministerului Educației.

Au fost depuse 27.642 de contestații, adică cel mai mare număr de lucrări din ultimii 10 ani. Pentru 14.720 de lucrări, contestațiile au schimbat nota prin creștere, iar pentru 9.646 de lucrări, notele au fost modificate prin scădere, conform. Ministerului Educației. Numărul total de note modificate după contestații este de 24.366.

A crescut numărul elevilor cu media generală 10 la Evaluarea Națională 2024, după rezolvarea contestațiilor, potrivit Ministerului Educației. Inițial erau 65 de medii de 10. După soluționarea contestațiilor, numărul lor a crescut la 74. Concret, 9 din elevii care au făcut contestații au obținut medie maximă.

Un elev de la Școala Gimnazială nr. 190 din București a obținut nota 10 la proba de Limba și literatura română, după ce inițial primise 7.70. După contestație, nota i-a crescut cu 2.3 puncte. Media elevului a crescut, după contestații și schimbarea notei la română, de la 8.8, la 9.95.

Edupedu.ro a scris și despre cazul unui elev din Târgoviște a obținut 4 puncte la contestație la Limba și literatura română.

Pentru un elev din Vrancea, care a primit 3,50 la Matematică la Evaluarea Națională 2024 și care a obținut după contestație nota 9,75, inspectoratul școlar a precizat că „a fost o eroare umană de încărcare a tezei pe platforma de evaluare”.

Citește și:
Ministrul Educației: Soluția nu este sancționarea școlilor cu rezultate slabe, ci sprijinul suplimentar pe care îl acordăm comunităților școlare și fiecărui elev în parte
LISTĂ Profesorii premiați la Gala MERITO 2024 – video
Directoare de școală, despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024: Atât timp cât în şapte ani elevii nu au învăţat să socotească, credeţi că mai învaţă în următoarele luni? Cred eu că o problemă este în clasele primare

7 comments
  1. Da, sa se adapteze, la nevoile f.copil dar sa aibe in clasa maxim 12 elevi nu 24 ori 36. Scriu multi sa se afle in treaba. In 35 de ani trebuiau construite zeci de scoli, dar am ridicat numai blocuri fara scoli si crese.

  2. Mai grav e atunci când directorii fac greșeli de ortografie sau nu se pot exprima (ei absolvenți ai unor licee slabe și puși politic ca directori la colegii de top)

  3. Poate știe acest domn vreo metoda miraculoasa sa învețe un copil dislexic sa citească cursiv, eventual și sa inteleaga ce a citit. Altfel nu înțeleg de unde rușinea.

    Scoala trebuie sa se adapteze la nevoile speciale ale unui copil, nu invers. E foarte probabil ca un dislexic sa aibă toată viata probleme cu cititul.

    1. Dacă sunteți cumva părintele unui copil cu astfel de probleme,va sfătuiesc sa va mândriți cu el! Dislexic nu înseamnă analfabet funcțional! După cultura mea generala,dislexia este o patologie! Analfabetismul funcțional este e doar o cauzalitate!

      1. Analfabetismul functional nu are legatura cu dislexia, primul are cauze externe, a doua este o tulburare de dezvoltare. Dislexia nu este o boala, este un creier care functioneaza altfel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul CaringUniversities pentru sănătatea mintală a studenților, al Organizației Mondiale a Sănătății și al Universității Harvard, va fi implementat în România de o rețea universitară coordonată de Babeș-Bolyai

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), împreună cu colaboratorii săi din țară, reuniți în rețeaua națională WellbeingAcademy, va implementa în România proiectul international CaringUniversities al Organizației Mondiale a Sănătății și al…
Vezi articolul

PROIECT Grilele cu salariile din ianuarie 2024 pentru directori, directori adjuncți, contabili-șefi și secretari-șefi, în funcție de grad și de categoria școlilor și grădinițelor, puse în dezbatere de Ministerul Educației

Un proiect de hotărâre de guvern (HG) cu grilele detaliate pentru salariile directorilor și ale personalului didactic auxiliar de conducere a fost pus în transparență decizională de Ministerul Educației joi seara.…
Vezi articolul

VIDEO O nouă lege a Educației până la începutul anului școlar viitor „e dorința noastră” spune ministrul Cîmpeanu, după amânarea implementării proiectului „România Educată” / Președintele Iohannis, pe 14 iulie: Nu avem timp să irosim potențialul tinerilor noștri. Trebuie să acționăm acum!

Ministrul Educației a declarat că „dorința noastră” este de a avea o nouă lege a Educației până la începutul anului școlar viitor, fără să precizeze dacă este vorba despre un…
Vezi articolul

Mihaela Bucşa, profesoară de Fizică, la Școala Sânpetru, Brașov: În toate discuțiile cu copiii, noi le-am spus așa – voi învățați, folosiți acest timp pe care îl câștigați în favoarea voastră, astfel încât rezultatul la evaluare, atunci când ea se va da, să fie unul favorabil vouă

„Suntem dispuși să facem grevă până când vom fi auziți, până când ceea ce cerem se va rezolva. În toate discuțiile cu copiii, am spus așa: voi învățați, folosiți acest…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că inventariază toate aparatele de testare pentru coronavirus, “din cadrul universităților și institutelor de cercetare, pentru a le pune la dispoziția Ministerului Sănătății”

“Vreau să vă anunț că am luat măsura să inventariez toate PCR-urile [aparate cu care se fac testele pentru COVID-19] din cadrul universităților și institutelor de cercetare, pentru a le…
Vezi articolul