Sorin Hagiu, director de școală: Am avut o clasă întreagă fără profesori până în 10-12 septembrie / Nu mai avem profesori de chimie, de fizică, de matematică, spune liderul sindical Simion Hăncescu

13.879 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
„Am avut o clasă întreagă fără profesori până în 10-12 septembrie”, a spus Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info. Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat că „nu mai avem profesori de chimie, de fizică, de matematică, deci este un semnal de alarmă pe care Guvernul trebuie să-l perceapă corect”.

Simion Hăncescu: Nu mai avem profesori de chimie, de fizică, de matematică, deci este un semnal de alarmă pe care Guvernul trebuie să-l perceapă corect. Altfel, peste 4-5 ani o să spunem că o să avem 20.000 de necalificați, nu 4.000 ca acum. (…)

Moderatoare: Ați început anul cu emoții din punctul acesta de vedere al cadrelor didactice?

Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș: Da, pe disciplina Fizică, pe disciplina Matematică, am avut emoții uriașe. Gândiți-vă, matematica este o disciplină de examen. Am avut o clasă întreagă fără profesori până în 10-12 septembrie. Am avut niște emoții. Ce le spun părinților, nu avem profesori, explică-le sistemul, cum funcționează totul, de ce nu sunt profesori de matematică.

Moderatoare: Și cum l-ați găsit? Unde l-ați găsit?

Sorin Hagiu, directorul Şcolii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș: Am găsit o colegă care are studii în domeniu, studii de matematică. Și cu presiuni, cu rugăminți, a acceptat să să țină cele 4 ore de matematică.

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Informații de context

În județul Alba, doi candidați au susținut concursul național de Titularizare 2024 la disciplina Fizică. Notele obținute de aceștia sunt 3.95 și 4.10, conform rezultatelor inițiale publicate de Ministerul Educației

Tot în județul Alba, un singur candidat s-a înscris la Titularizare 2023 pentru a preda Fizica și a luat sub nota 3, conform rezultatelor finale ale concursului național. Situația a fost semnalată de către inspectorul școlar general, Cornel Sandu, după cum scrie alba24.ro.

Profesoara Delia Davidescu a vorbit, la TVR Info, despre fizica predată în școală și a adus în atenție și lipsa profesorilor de fizică, deoarece tinerii „nu mai sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ”:

„Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați”, a spus cadrul didactic.

Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, a declarat, la o dezbatere organizată de Edupedu.ro și World Vision România, că vin foarte puțini profesori de fizică noi în sistem:

E un gust amar la mulți profesori de fizică. Ne spun ca în multe județe, de exemplu, în ultimii 10 ani, au venit 1, 2 profesori noi într-un județ. Au venit la examenul de titularizare 1, 2 profesori în 5 ani, procentul e de sub 10% profesori sub 40 de ani. Este o problemă. Abilitățile pe care și le dezvoltă cei care știu fizică, chimie, cei care fac politehnică sunt foarte căutate de către industriile producătoare. Se oferă salarii foarte bune.”

La începutul lunii septembrie 2023, inspectorul școlar general al IȘJ Brașov, Ovidiu Tripșa, a declarat pentru Radio România Brașov FM că „e un trend național să avem un deficit de profesori de fizică, chimie, biologie.”

La începutul anului 2023, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:

„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.

În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:

„Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bac-ul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spune inspectoarea Daiana Bălan.

Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.

Potrivit prorectorului Universității din București, plecările cele mai multe din sistemul de educație se produc în primii 5 ani de carieră:

„Evident că în primii 5 ani de carieră salariul e cel mai mic și perspectivele de evoluție sunt cele mai puține, așa că eu cred că o politică de stimulente, nu doar financiare dar și materiale, simbolice, profesionale, e foarte important în zona asta, într-o țară în care mobilitatea forței de muncă este foarte redusă pentru că la noi majoritatea oamenilor locuiesc în locuințe proprietate personală și atunci disponibilitatea lor de a se deplasa sau de a se muta în alte zone este foarte mică, în lipsa unor astfel de stimulente.

Unele țări au încercat, să știți, chiar salarizări diferențiate în funcție de zonă și chiar în funcție de disciplina predată. Sigur că aici intervin alte probleme de etică și echitate, dar în ultimă instanță, dacă, de exemplu, constatăm că profesorii de informatică nu vor să vină în sistem altfel decât cu un stimulent financiar, pentru că piața îi atrage în altă parte, putem lua în considerare și un lucru de acest gen.”

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, apel către guvernanți: Creşte numărul pensionarilor la catedră. Situaţia a fost generată atât de lipsa posturilor titularizabile, cât mai ales de numărul foarte mic al tinerilor care vor să profeseze în învățământ
„Avem o criză de profesori”. Secretarul de stat Sorin Ion, apel la studenții de la Facultatea de Matematică și Informatică a UB să se angajeze în Învățământ: Salariile nu mai sunt chiar atât de mici. Veți avea satisfacții pe care cu siguranță în alt domeniu nu le veți găsi
Sorin Hagiu, director de școală: Spre rușinea noastră, avem în continuare copii care ajung în clasele a IV-a, a V-a fără să știe să citească fluent, să-și scrie numele. Din păcate, am avut cazuri
Florian Lixandru, despre lipsa profesorilor de științe: La 1 septembrie aveam un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit / Profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile
Un profesor de fizică din Suceava care a predat de jumătate de secol a fost rechemat pentru că nu sunt profesori. S-a întors la catedră la 78 de ani, iar unii colegi, care i-au fost și elevi, s-au pensionat deja
45 de posturi de învățători și 20 de educatori sunt libere în județul Botoșani, spune inspectorul școlar general, Bogdan Suruciuc: Toate aceste locuri se datorează în primul rând unui număr mare de pensionări, multe și la disciplinele tehnice
Din anul școlar 2024-2025, profesorii pot rămâne titulari până la 70 de ani. Ligia Deca pare că nu știe că listele finale ale acestor cadre didactice au fost aprobate de inspectoratele școlare încă din iarnă, conform metodologiei-cadru
LISTA Creștere cu aproape 40% a numărului de profesori trecuți de vârsta de pensionare care au primit aprobare să rămână titulari și anul școlar viitor, în școlile din București

13 comments
  1. Păi cum să nu evite tinerii fizica și chimia? Ce să facă în fața elevilor? Exerciții și probleme la tablă? Fizica și chimia au nevoie de laboratoare în școală, iar asta înseamnă mulți mulți bani pe echipamente, substanțe, aparatură etc. Poate știu specialii din PSD, PNL, unde sunt banii pentru școli în acest sens.
    Programa trebuie și ea astfel făcută încât să se pună accent pe partea practică.
    Salarizarea profesorilor trebuie să fie una decentă.
    Norma de lucru a profesorilor să fie și ea una decentă, adică elevii să fie mai puțini în clase, profesorul să nu facă altceva decât pregătirea lecțiilor și predare/evaluare, nu comisii și dirigenții și cornuri cu lapte etc.
    Și atunci, dacă se respectă toate cele de mai sus, cu siguranță se vor găsi tineri interesați să le arate elevilor chestii interesante care se pot face la aceste două științe.

  2. La scoala copiilor mei au fost 3 profesori angajați pe viabilitatea postului, nu erau titulari ai sistemului. Aveau note la titularizare de 8.85. După 2 ani au plecat în Spania, acolo predau, au fost angajați pe perioada nedeterminata după 2 ani. Învățământul de acolo le-a recunoscut valoarea. Sistemul învățământului românesc cu așa zisa Românie educata , după 10 ani, are ca rezultat:nota de repetenție 4.Pacat copii noștri merita mai mult.

  3. Sistemul actual al Învățământului românesc este un fiasco. Fiica mea a avut la școală profesori dedicați, adevărați dascăli. Erau încadrați ca profesori pe viabilitatea postului. Aveau note la titularizare peste 8.85. Dar nu erau profesori titulari ai sistemului, după 3 ani au plecat în Spania. Spaniolii i-au încadrat după 1 an la catedra pe perioada nedeterminata. La ei se poate. Copiii noștri au avut de pierdut și vor mai avea.

  4. Păi dacă dați ore celor care stau in sistem până la 72 ani,in loc sa dați tinerilor care vor sa vină în sistem dar primesc doar câte 4 sau 10 ore în localitățile aflate la 35 sau chiar 60 km distanță de domiciliu …

  5. Și în curând veți rămâne și fără aceia pe cari ii aveți. Va fi minunat!Veți putea angaja toate pilele analfabete!

    1. Corect. Ne impovareaza birocratic si emotional, ne tracaseaza si ne sicaneaza pe toate caile ca sa-si poata angaja rubedeniile.

      1. Eu mai degraba ma angajez femeie de serviciu la mine la primarie. Tocmai am aflat ca are cu 600 lei mai mic salariul decat mine, dar nu merge cu matura si substantele de acasa si are o singura grija, cea pentru care a fost angajata: sa mature. Nu o mie ca mine. Ca fapt divers: este aceeasi peimarie care, noua, cadrelor didactice, nu ne deconteaza naveta de 4 ani. Cica nu sunt bani. Dar ca sa voteze salarii marite in primarie au avut. Ma reprofilez: scoala, banca, primarie sau spital. Se castiga bine ca ingrijitor. Dar ce te faci ca am auzit ca nici acolo nu mai intri fara min.3000 euro spaga. Si ajunge si 5000 ca imparte directorul cu primarul. Greu cu supracalificarea asta.

        1. Nouă nu ne-au mai decontat naveta din 2012. În noua lege apărea ceva despre navetă și nu mai era la dispoziția primarului dar, ce să vezi, e prorogat articolul ăla până în 2026 (când sunt șanse să tot modifice la lege până când nu se mai aplică niciodată).

          Cum era vorba aia, foaie verde de dudău, o să fie și mai bine…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Povestea Antoniei, eleva din Timișoara care va reprezenta România la Olimpiada Internațională de Științele Pământului din Beijing: ”Când nu m-am mai dus la școală, în perioada liberă, stăteam și 14 ore pe zi să lucrez”

O elevă din Timișoara face parte din lotul care va reprezenta România la Olimpiada Internațională de Științe ale Pământului, din august, de la Beijing, relatează Agenția de presă Rador, care…
Vezi articolul

Ministrul Sănătății cere centralizarea numărului de paturi pediatrice în județe, în condițiile în care tulpina Delta afectează mai mult copiii și populația tânără, comparativ cu variantele anterioare

Ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, a cerut o centralizare a numărului de paturi la nivel județean, ce pot fi alocate îngrijirii pacienților pediatrici, inclusiv pentru ATI pediatrie, având în vedere faptul…
Vezi articolul
Inspecția specială

Ministerul Educaţiei reia, după o întrerupere de doi ani, cauzată de pandemia de COVID-19, competiţia pentru obţinerea certificatului “Şcoală Europeană” în anul şcolar 2021 – 2022. Ce trebuie să conțină dosarul

Școlile care au fost sau sunt implicate în programele europene din domeniul educației și formării profesionale se pot înscrie la Competiţia Națională „Școală Europeană” 2022, până la data de 20…
Vezi articolul