Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a susținut declarații de presă astăzi, de la ora 11:00. Edupedu.ro a transmis live text cele mai importante declarații din cadrul conferinței.
Sorin Cîmpeanu, cele mai importante declarații:
- Referitor la metodologia de concurs, aceasta a fost avizată, urmând să se regleze o serie de aspecte la nivel de detalii. Lucrurile care sunt clare la acest moment sunt următoarele: la nivel de calendar, concursul va debuta în data de 14 septembrie, în condițiile în care anul școlar 2021-2022 începe în data de 13 septembrie. Pe 14 septembrie se demarează concursul pentru ocuparea posturilor de director în toate școlile din România. În data de 15 octombrie va fi organizată proba scrisă. Pe parcursul lunilor noiembrie-decembrie, vom avea probele de interviu la nivelul fiecărei școli. În data de 22 decembrie, mai exact în perioada 20-22 decembrie, vor fi emise deciziile de numire, numire începând cu data de luni, 10 ianuarie, dată la care începe semestrul II al anului școlar 2021-2022. Practic, întregul concurs pentru ocuparea funcțiilor de directori se va derula pe parcursul primului semestru din anul școlar 2021-2022.
- Au fost o serie de argumente pro și contra pe baza cărora Ministerul Educației a înțeles că punându-le în balanță este mai bine să demarăm concursurile în 14 septembrie decât în data de 27 iulie cu proba scrisă, așa cum a fost anunțat anterior. Printre elementele care susțineau data de 27 iulie se regăsea nevoia de numire a directorilor interimari ai căror contracte expiră, dintre cei care au promovat concursul în data de 27 iulie. Vom vedea în ce măsură vom regla aspectul numirii interimarilor, deocamdată legea este foarte clară din această privință. Important este să avem, în anul școlar următor, directori în fiecare școală numiți pe criterii de competență, concursul va privilegia exclusiv criteriile de competență. După asta, la partea de numire sigur că vom avea în vedere toate considerentele legale.
- Avem o hotărâre de Guvern de organizare a Ministerului Educației, în această hotărâre se precizează existența unui serviciu „Secretariat CNATDCU”. Este un serviciu care are datoria să susțină Consiliul general CNATDCU în corectitudinea, legalitatea și celeritatea deciziilor adoptate la nivelul acestui consiliu consultativ al Ministerului Educației. Am făcut o serie de propuneri care au fost agreate cu o singură excepție, de către conducerea CNATDCU. Aceste propuneri vizează patru principii: cel al legalității, al transparenței – la acest al doilea principiu avem față de modificările de regulament agreate împreună cu conducerea CNATDCU un lucru suplimentar care susține transparența: posibilitatea prezenței cu titlul de observator al unui reprezentant al studenților la ședințele CNATDCU. Cel de-al treilea principiu este cel al bunei administrări, vizează respectarea procedurilor. Al patrulea principiu este acela al asumării răspunderii, orice decizie trebuie să fie asumată, este vorba de respectarea condițiilor de etică la toate nivelurile de decizie, inclusiv la nivelul Consiliului general CNATDCU. Este vorba de situații care nu erau acoperite legal, spre exemplu, un membru CNATDCU, care a fost trimis în instanță pentru abateri de la etică, nu a putut fi revocat pentru că nu exista baza legală pentru a revoca acest membru, deci iată toată lumea trebuie să respecte principiile eticii. Aceste modificări la regulament vor consolida deciziile CNATDCU și, de asemenea, vor consolida șansele ca în instanță aceste decizii CNATDCU, luate pe baza respectării principiilor, procedurilor și nu numai, să poată fi apărate de către Ministerul Educației.
- Astăzi pe masa ministrului au fost Metodologia de concurs directori, Regulamentul de organizare și funcționare CNATDCU, plus cele trei metodologii aferente: metodologia de susținere a tezelor de doctorat, metodologia de abilitare și metodologia de analiză a abaterilor de natură a plagiatului.
- Constituirea grupurilor de acțiuni anti-bullying la nivelul tuturor școlilor din România: acestea vor trebui să fie funcționale și să aibă în componență directorul, trei profesori care sunt formați din această perspectivă, să aibă consilierul, să aibă reprezentantul elevilor, reprezentantul părinților.
- A doua măsură pe termen scurt, avem discuții cu Ministerul Proiectelor Europene, pentru obținerea unei finanțări din fonduri europene prin care să asigurăm consilierea în 1.000 de școli care vor fi identificate din rândul școlilor în care este crescut riscul de abandon școlar, rata de absenteism este ridicată, sunt înregistrate cazuri de bullying, sunt relații deficitare cu comunitatea, între școală și părinți. Prin finanțare europeană vom face tot posibilul să avem într-un proiect pilot, vreme de doi ani, un număr de 1.000 de psihologi școlari în 1.000 de școli.
- Măsuri pe termen lung: trebuie să existe câte un consilier școlar și în școlile mici cu 200-500 de elevi, 3 consilieri la peste 1.000 de elevi și la peste 1.500 de elevi să fie 4 consilieri cu dublă competență: asistență psihopedagogică și consiliere școlară.
- Înseamnă 2 până la 4 ani de zile timp necesar pentru formarea unor persoane cu dublă competență care să asigure prezența în fiecare școală. Activitatea de consiliere poate fi făcută doar atunci când cunoști elevul și problemele lui.
- Va trebui sa reluăm discuțiile pe proiectul strategiei de educație parentală. Nu ne naștem învățați să fim părinți.
- Această activitate trebuie să fie o activitate constantă în școală. Consilierul trebuie să aibă un orar afișat în școală. Acum sunt 2.500 de consilieri pentru 3 milioane de elevi. Măcar orarul în fiecare școală să fie cunoscut.
- Profesorii vor trebui formați cu privire la bullying, lucru pe care îl vom face.
- Cu privire la perchezițiile de la Universitatea Titu Maiorescu din București: Universitățile au autonomie universitară. Rectorul universității își asumă răspunderea pentru legalitatea actelor emise, împreună cu Consiliul de Administrație. Ministerul Educației nu finanțează de niciun fel învățământul superior privat. Există răspundere legală asumată de rector și CA, dacă exista răspundere trebuie să răspundă.
- Orele remediale funcționează, nu atât de bine pe cât ne-am dori. Vom extinde acest program de ore remediale atât la nivelul anului școlar următor și sunt convins că va fi nevoie și după anul școlar 2021-2022, pierderile sunt foarte mari. La orele remediale participă un număr mic de elevi și trebuie extins atât în timp, cât și numeric. Cei care au suferit pierderi sunt cu siguranță mai mulți decât cei 250.000 care s-au înscris.
- Orele remediale au fost deschise oricui a dorit, oricui a reclamat deficiente în pregătire, deficiențe legate de lipsa de conectivitate, de lipsa de acces la echipamente. În București lipsa echipamentelor a fost mai puțin resimțită decât în zonele rurale, și e vorba și de disponibilitatea unor cadre didactice pentru a preda într-o manieră eficientă. Dacă în București au reclamat doar 40 de școli…
- Este un fost ministru al educației foarte competent, căruia îi datorăm legea 1 și aștept să văd dacă mai există și un alt stat în lume în care meditațiile sunt plătite de stat și nu de părinți. Daca mai sunt, îl luăm în calcul.
- Numărul elevilor înscriși pentru Evaluarea Națională: peste 131.000 din 147.660 de elevi, deci aproape 90%.
- Au fost eliminați acei elevi care din păcate nu au putut să-și încheie situația școlară
- La Bacalaureat sunt înscriși 114.143 de elevi din clasele terminale, raportat la peste 148.000 de elevi din clasele terminale, adică 77% din promoția curentă.
- Din promoțiile anterioare avem aproape 20.000 de elevi înscriși.
- Anul trecut au fost 31.000 de elevi înscriși din promoțiile anterioare.
- Ministerul Educației a încercat să dea dovadă de empatie și de înțelegere, flexibilizând tot ceea ce a putut flexibiliza, de la reducerea numărului de note minim necesare pentru încheierea mediei școlare, până la aceste recomandări care permit un lucru mai ușor pentru elevi la Geometrie, pot sublinia, au un timp suplimentar de 15 minute pentru a completa caseta de informații.
- În cadrul acțiunilor de consiliere, aș vrea să precizez că elevii cu Cerințe Educaționale Speciale care sunt în număr de peste 56.000 în învățământul de masă și peste 26.000 în învățământul special, consilierii speciali vor trebui să se orienteze cu prioritate către acești copii cu CES. Cele mai multe situații apar în cazul celor 56.000 de elevi cu CES din învățământul de masă
- Școala în spitale: există sute de copii care pe parcursul anului școlar sunt în spitale, la chimioterapie. Ce grupe să constitui în Fundeni sau la Spitalul Marie Curie? În Fundeni avem 92 de elevi, la Marie Curie sunt aproape 20 de copii în această situație și în țară sunt copii. Atunci când un copil este sub perfuzii, nu putem vorbi despre constituirea de grupe. Prin promovarea unei OUG care să constituie corp la profesorilor care să facă școala în spitale. Nu este vina copiilor că se află în această situație.
- Acele situații cu un elev din Franța, din Turcia, sunt reglementate și vor susține examene.
3 comments
Draga domnule ministru … nu ati dori ca profesorii sa faca si cursuri de paznic, ca oricum multe scoli nu au, si eventual si cursuri obligatorii de predare pentru invatamant special, ca si asa ii bagati la un loc pe cei cu “nevoi speciale” cu cei cu nevoi “nespeciale”, si eventual cursuri de reparatii pentru scoli si cursuri de constructii, ca multe scoli au toalete de secol 18, si poate mai gasiti dumneavoastra si alte cursuri pe care profesorii sa le faca obligatoriu si din banii lor, ca asa “vrea muschii” domnului ministru. Alooooooo???? Da de ce nu angajati consilieri pentru asta? Nu aveti bani? Pai asa cum arata acum educatia din Romania, nu ii meritati nici macar pe profesorii care sunt acum in sistem, daramite sa mai emitati pretentii? Mai informati-va si mai cititi, vedeti ca exista deja astfel de comisii aproape in toate scolile din tara. Si vedeti ca in tarile civilizate exista paznici platiti, iar daca deranjeaza cineva ora, profesorul nici nu se atinge de elev, rezolva pazniul, ca aia e meseria lui, iar in alte tari parintele elevului care deranjeaza ora este AMENDAT (socant, nu?), fiindca era de datoria lui sa ii dea cei 7 ani de acasa sau sa il duca la consiliere psihologica/de specialitate, nu totul cade in grija profesorului. Oricat de multe comisii o sa faceti tot nu veti reusi sa stopati bullying-ul, fiindca elevii vad la televizor sau in anturajul lor astfel de comportamente pe care unii dintre ei le considera “cool”.
Ori domnul ministru este dezinformat, ori dumnealui dezinformează intenționat.
Consilierul ARE orarul afișat peste tot în școală – pe ușa cabinetului, la avizier, în cancelarie, la intrarea elevilor…
Consilierul își desfășoară activitatea în școli, subordonându-se organizatoric directorului CJRAE/CMBRAE, coordonatorului CJAP/CMBAP, directorului unității de învățământ și responsabilului comisiei metodice.
Norma didactică aferentă postului de profesor consilier școlar din cabinetele de asistență psihopedagogică, cuprinde un număr de 40 de ore/săptămână, repartizate astfel:
a) 18 ore/săptămână care constau în: activități de asistență psihopedagogică, desfășurate individual și colectiv cu preșcolarii/elevii, orientare, reorientare școlară și profesională, activități de consiliere a preșcolarilor, elevilor, părinților, cadrelor didactice, din care 4 ore/săptămână de predare în specialitate sau ore în cadrul curriculumului la decizia școlii din ariile curriculare om și societate ori consiliere și orientare, în acord cu planul-cadru, conform specializării/specializărilor înscrise pe diploma/diplomele de studii, în concordanță cu Centralizatorul privind disciplinele de învățământ, domeniile și specializările, precum și probele de concurs, valabile pentru încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar;
b) 22 de ore/săptămână care constau în: activități de pregătire metodico-științifică și complementară, stabilirea măsurilor și întocmirea programelor de prevenire și intervenție psihoeducațională, activități metodico-științifice, colaborarea cu comunitățile locale, participarea la ședințe și lectorate cu părinții, la comisiile metodice și consiliile profesorale cu tematică specifică, respectiv activități de diriginte la solicitarea conducerilor unităților de învățământ în care își desfășoară activitatea.
Extras din fișa postului.
Poate la dv. la scoala are, in celelalte scoli nu exista asa ceva.