Sorin Cîmpeanu: Schimbăm legea Educației pentru că societatea percepe sistemul de învățământ drept unul învechit, pentru că în ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemulțumit pe toată lumea / Cele 10 motive ale ministrului pentru care a propus noile legi

2.426 de vizualizări
Foto: captură – Sorin Cîmpeanu la Guvern
Ministrul Educației a prezentat, într-un comunicat de presă, 10 motive pentru care vrea să schimbe legea Educației. Printre motive se află nemulțumirile liceenilor legate că faptul că “nu au o mai mare autonomie în alegerea disciplinelor de care sunt interesați”, pentru că “profesorii sunt nemulțumiți de programe și de lipsa lor de libertate în crearea de conținuturi adaptate la nevoile clasei”, și pentru că “elevii trebuie sa aibă acces la un traseu educațional mai flexibil, mai bine adaptat intereselor lor”, se arată în comunicat.
  • Cele două legi ale Educației, una pentru Învățământul Preuniversitar și una pentru Învățământul Superior au fost lansate în dezbatere publică până pe 24 august. Propunerile pot fi transmise pe adresa consultare.legieducatie@edu.gov.ro. După această etapă vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ.

Redăm mai jos comunicatul integral al ministrului Educației privind motivele pentru care vrea schimbarea legii Educației.

“1. Schimbăm pentru că ne dorim o educație de calitate, responsivă și suportivă, iar acest lucru necesită o reformare sistemică și curriculară, o mentalitate, o conduită și, nu în ultimul rând, o atitudine proactivă. Schimbăm pentru că vrem să susținem în egală măsură excelența și echitatea. Schimbăm pentru că trebuie să avem un fundament pentru redarea prestigiului și demnității profesiei de dascăl, inclusiv printr-o salarizare motivantă care să fie cel puțin la nivelul salariului mediu pe economie, încă de la debutul în carieră.

2. Schimbăm pentru că, în ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemulțumit pe toată lumea/întreaga societate, iar analfabetismul funcțional a rămas constant sau chiar a crescut, ceea ce duce, evident, la rezultate slabe în materie de învățare relevantă pentru o viață independentă și deplină.

3. Schimbăm pentru că sistemul de învățământ se răsfrânge asupra vieții tuturor. Pentru că avem nevoie de absolvenți autonomi, de absolvenți care să înțeleagă ce se întâmplă în jurul lor și să gândească critic, de absolvenți care să caute soluții creative, și nu bazate pe șabloane, la problemele pe care le întâmpină societatea, de absolvenți care să fie antreprenori sau să muncească eficient și să plătească impozite și taxe în România, astfel încât banii investiți în educație să se întoarcă în sistemul de învățământ și în alte servicii publice. Avem nevoie de absolvenți care să producă bunăstare, să aibă capacitatea de a face acest lucru în mod inovativ, orientat spre viitor, și nu doar reproducând tipare existente.

4. Schimbăm pentru că fiecare elev din învățământul românesc trebuie să-și poată atinge potențialul maxim și să fie valorizat în contexte sociale și de învățare cât mai variate și cât mai atractive.

5. Schimbăm pentru că profesorii sunt nemulțumiți de programe și de lipsa lor de libertate în crearea de conținuturi adaptate la nevoile clasei și ale copiilor cu care lucrează.

6. Schimbăm pentru că liceenii sunt nemulțumiți că nu este posibilă o mai mare autonomie în alegerea disciplinelor de care sunt interesați, discipline care le-ar permite o specializare mai mare la acest nivel, în funcție de interesul lor și de planurile de viitor.

7. Schimbăm pentru că relevanța învățământului profesional pentru piața muncii a fost contestată, pe bună dreptate, pentru că școlile profesionale/liceele tehnologice funcționează pe modele învechite, fără o colaborare suficientă cu mediul economic.

8. Schimbăm pentru că elevii trebuie sa aibă acces la un traseu educațional mai flexibil, mai bine adaptat intereselor lor, care să poată identifica talentele și aptitudinile de la o vârstă cât mai fragedă și care să îi orienteze spre atingerea potențialului maxim.

9. Schimbăm pentru că părinții trebuie sa aibă un feedback obligatoriu, pentru ca fișele posturilor didactice sa poată fi modificate în acest sens, în paralel și în conformitate cu un nou Regulament de Organizare și Funcționare a Învățământului Preuniversitar.

10. Schimbăm pentru că publicul larg/societatea percepe sistemul de învățământ drept unul învechit, în care structurile sunt aceleași ca în urmă cu zeci de ani, în care inițiativa profesioniștilor se îneacă în birocrație și într-un centralism excesiv”, sunt motivele din declarația scrisă de presă.

“Pentru a răspunde tuturor acestor provocări, noile legi pornesc exact de la nevoile elevului, identificate pe parcursul a peste 6 ani de consultări în proiectul România Educată. Și aici vorbim nu numai de nevoi educaționale! Vorbim și de nevoi socio-emoționale, de nevoia de incluziune școlară, de nevoia de desegregare, de nevoia de confort și siguranță în spațiul școlar, de nevoia de a fi acceptat necondiționat și valorizat tocmai prin respectarea particularităților de vârstă și individuale, astfel încât elevul să fie beneficiarul unei Educații individualizate urmărite printr-un instrument psihopedagogic de monitorizare și progres: portofoliul educațional!”, mai scrie în comunicatul ministerului.

Amintim că, recent, Sorin Cîmpeanu a mai trimis o declarație de presă jurnaliștilor acreditați la Ministerul Educației. Contextul a fost adoptarea unei ordonanțe de urgență prin care se permit în continuare angajări în Educație, ca profesor sau ca director, făcând excepție de la hotărârea executivului de a opri angajări la stat în această perioadă.

Printre argumentele lui Sorin Cîmpeanu în această privință se numără faptul că “educația de calitate depinde de existența, stabilitatea și motivația resursei umane”, iar în acest sens dă exemplu următoarea situație: “Sunt absolvenți de învățământ superior (promoția 2022) care doresc să se îndrepte către o carieră didactică. Mulți dintre aceștia nu au reușit sa finalizeze procedurile pentru înscrierea la concurs până acum. Ar fi, oare, mai bine să rămână până anul viitor fără un loc de muncă în condițiile în care este nevoie de profesori în școlile românești?”. (Mai multe detalii aici)

Citește pe aceeași temă și:
Modificare în timp record a proiectului de lege a Educației. Ministrul Cîmpeanu anunță că acceptă criticile elevilor care au sesizat în urmă cu o oră că nu mai erau reprezentați în consiliile școlilor
EXCLUSIV Mircea Miclea, despre proiectul legii educației din preuniversitar: Evaluarea Națională trebuie să rămână obligatorie. Cum nimic din notele obținute în gimnaziu nu mai contează, ci doar examenele de la admiterea la colegii, elevii se vor concentra să ia meditații de la cei care sunt acolo / Desființarea inspectoratelor școlare mi se pare o greșeală. Clientela politică este hrănită mai bine prin transformarea lor în deconcentrate
Va fi mai greu să devii profesor, potrivit proiectului privind legea Educației în învățământul preuniversitar / Au fost incluse noi module, iar masterul didactic nu mai este suficient pentru a preda

5 comments
  1. Cred că o greșeală fundamentală este faptul că școala și universitatea sunt considerate/asimilate ca fiind “unități de prestări servicii” (educaționale), și de aici vine și “asigurarea calității” serviciului lor (un fel de CTC) si restul; ori, școla/universitatea este mult mai mult decât atât – in opinia mea!!!!!!!

  2. Dl. ministru declara senin dar fara echivoc, clar si pe drept : “Rezultatele sistemului actual (de invatamant) au nemultumit pe toata lumea !” Asta inseamna de fapt, in termenii specialistilor, “NON-CALITATEA” invatamantului nostru! Dar ce inseamna oare la noi conceptul “INVATAMANT/ EDUCATIE DE CALITATE” ???? In abordarea OUG 75-2005 (aprobata prin Legea 87-2006) – o vasta colectie de grave erori conceptuale, confuzii, prejudecati si lacune esentiale – rezulta ca aceasta ar insemna satisfacerea scriptica (dovedita periodic prin birocratia generata de zeci si sute de documente cerute periodic scolilor si universitatilor de ARACIP si ARACIS (fara auditarea proceselor lor educationale – desi se stie ca “hartia suporta multe!”) a multiplelor cerinte (denumite pompos “standarde”, in numar de cca 200 pentru preuniversitar si cca 100 pentru superior) toate fiind stabilite din birourile ministeriale in mod arbitrar fara negocieri si consensualizare cu toti partenerii de interese… In alte state, EDUCATIE DE CALITATE inseamna simplu, clar si eficace, doar adecvarea proceselor/ produselor/ serviciilor educationale la cerintele/ nevoile/ asteptarile beneficiarilor si altor parti interesate (inclusiv Guvernul). Aceasta adecvare se evalueaza FAPTIC la fata locului !! Ce inseamna ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI in abordarea unor initiatori si promotori ai ARACIP si ARACIS? Din declaratiile unora am retinut explicatia antologica de rasu-plansu “a face ca calitatea sa fie sigura”!!! In alte state ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI inseamna cu mult mai mult: generarea increderii beneficiarilor si altor parti interesate in faptul ca cerintele/ nevoile/ asteptarile acestora sunt si vor fi indeplinite/ satisafacute… Cu totul si cu totul altceva decat abordarea DILETANTA din Romania – care dureaza de 17 ani (desi au fost emise numeroase semnale de alarma, prin articole, comunicari, dizertatii, teze, carti publicate la noi si in strainatate, fara sa se schimbe ceva) intrucat scopul nedeclarat al OUG 75-2005 este sa ofere decidentilor din Legislativ si Executiv (ignari ai realei asigurari a calitatii conform standardelor internationale) doar argumente pentru …aprobarea finantarii anuale a scolilor si universitatilor autroizate/ acreditate… NICIDECUM SA GENEREZE INCREDEREA mentionata mai sus! Numeroasele conflicte deschise (inclusiv in justitie, multe ajungand si in massmedia) intre ARACIP/ ARACIS si unele parti interesate (parinti, elevi/ studenti/absolventi, cadre didactice) sau chiar intre “bastioanele” creeate pe alocuri de aceste parti interesate demonstreaza cu prisosinta NEINCREDEREA care tot creste si sporeste de 17 ani, cu toata transparente liberei exprimari in social media! Asta este NONCALITATEA nementionata ca atare de dl.ministru!…

  3. Pana acum ai schimbat vacante… pe cand se umbla si la programa?
    Elevii de liceu invata dupa manuale vechi de 20-30 de ani… cele primite de la scoala au lipsa bucati intregi… iar de cumparat nu se mai gasesc… urmeaza un BAC… copiii acestia dupa ce invata?
    La elevi se mai gandeste cineva?

  4. >>educație de calitate, responsivă și suportivă
    Va rog sa introduceti in DEX cuvantul responsiv (cu privire le educatie) sa intelegem si noi ce a vrut somitatea sa, pretiosul traktoristul, sa spuna.

    >>mentalitate
    Individul asta, cu mentalitatea lui de traseist, lipsit de etica, compasiune etc. vrea sa schimbe mentalitati? Sau poate dulapul? pffff

    >>10 motive, 15 principii, nu stiu cate valori
    Acest ministru incompetent nu intelege ca prea multe argumente strica. E de ajuns unul foarte puternic sau 1-3 argumente puternice. Principiile si valorile formeaza ierarhii, la varf sunt 1,2,3 care conteaza.

    >>6 ani de consultări
    Viteza melcului, 6 ani de stagnare, 6 ani de LENE.

    >>urmărite printr-un instrument psihopedagogic de monitorizare și progres: portofoliul educațional
    OMG, portofoliul educational (aka maldar de hartii fara rost) devine esenta acestei reforme dubioase?! ahahahah

  5. Domnul Ministru Cîmpeanu vrea să uităm de cele 10 porunci din Biblie și să ne gândim la cele 10 valori din Proiect și la cele 10 argumente ale domniei sale. Dar domnul Ministru greșește, pentru că învățământul nu trebuie schimbat, ca moda, și pentru că nimic nu ne asigură că lucrurile se vor îmbunătăți, ba din contră, putem fi siguri că se vor înrăutăți, pentru că nu se umblă la cauza răului. Și domnul Ministru ne minte, pentru că schimbările sunt făcute din servilism față de Președinte și din obediență față de Uniunea Europeană – care nici nu are atribuții legate de învățământ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Asistentele din școli și grădinițe trec la autoritățile locale / Inspectoratele școlare centralizează situația personalului medical din unitățile de învățământ, potrivit procedurii publicate în Monitorul Oficial

Din ianuarie 2024, asistentele din școli și grădinițe sunt preluate de autoritățile locale, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Inspectoratele școlare centralizează situația personalului medical din unitățile de învățământ, conform…
Vezi articolul

Profesorul care s-a luptat singur, în instanță, cu inspectoratul școlar și a câștigat definitiv orele la care avea dreptul / Alin Negomireanu: Îndemn toți profesorii nedreptățiți să apeleze la Justiție, chiar dacă drumul nu este ușor de parcurs

După o luptă în instanță cu Inspectoratul Școlar Județean Gorj pe care a câștigat-o definitiv, deși nu a avut un avocat și s-a reprezentat singur în fața judecătorilor, profesorul Alin…
Vezi articolul

Ce spune președinția în cazul copiilor folosiți pentru imaginea lui Klaus Iohannis, la Buzău: Intrarea elevilor a fost un demers spontan, din dorința copiilor și a cadrelor didactice de a interacționa cu Președintele României

“Nu a existat nicio intenție din partea AP (Administrația Prezidențială – n.red.) de a construi deliberat un cadru în care să se afle și elevii”, spune Președinția într-un răspuns pentru…
Vezi articolul

Școlile din București ar putea intra în online de săptămâna viitoare, susține cercetătorul Octavian Jurma, care reclamă lipsa din „alocări” a peste 7 mii de cazuri la nivel național / Fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu dă și el trecerea pragului de 6 la mie „nu mai departe de marți”/ DSP București: Toate calculele incidenței stabilite în ultimele zile respectă întru totul legislația

Cercetătorul Octavian Jurma și fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, scriu pe paginile personale de pe Facebook despre „nealocări” de rezultate pozitive ale testelor făcute săptămâna trecută de autorități, în…
Vezi articolul