Ministrul Educației renunță la introducerea testelor noninvazive, pe bază de salivă, în școli. “Am înțeles argumentele Institutului Național de Sănătate Publică (INSP). Testarea noninvazivă trebuie reconfirmată printr-o testare invazivă și ulterior cu una PCR. Am înțeles argumentul că testele noninvazive nu ar putea fi luate în calcul la monitorizarea ratei de infectare”, a declarat Sorin Cîmpeanu, la Antena 3, în ziua în care a semnat alături de noul ministru al Sănătății ordinul comun cu regulile de reîntoarcere la școală a elevilor, după vacanța de Paște.
“Trebuie să recunosc că, de data asta, argumentele INSP au fost pertinente“, a declarat Sorin Cîmpeanu.
“Am înțeles argumentele INSP potrivit cărora poate fi utilizat și un test noininvaziv, dar va trebui confirmat printr-un test rapid și un PCR. E vorba de o îngreunare a procedurilor. Trebuie să admit argumentul conform căruia testele noninvazive nu pot fi integrate în sistemul național, nu se pot contabiliza în calculul ratei de infectare cazurile confirmate prin aceste teste“, a declarat Sorin Cîmpeanu și la B1 TV.
“Am obținut, și apreciez foarte mult acest lucru, posibilitatea de participare cu prezență fizică indiferent de clasă și rată de incidență pentru toți cei care participă la programul național de cursuri remediale pentru recuperarea pierderilor. Singurii care nu pot participa sunt cei din localitățile carantinate“, a declarat ministrul Cîmpeanu, la B1TV.
Renunțarea la testare vine după ce ministrul Sorin Cîmpeanu a susținut puternic introducerea testelor noninvazive în școli, pentru ca elevii cu simptome să poată fi rapid testați și pentru a se reduce riscul de transmitere a infecției.
Și premierul Florin Cîțu a anunțat oficial că susține înlocuirea testelor invazive pentru depistarea infectărilor cu noul coronavirus cu testele noninvazive, pentru care va asigura finanțarea. „Eu sunt cel care a propus revenirea la școală după ce se face acest test. Testele non-invazive erau propunerea mea, am făcut această propunere după ce am consultat specialiștii care mi-au spus foarte clar că nu există o diferență. Dar e adevărat că în România ele nu sunt în metodologia INSP, dar trebuie ca INSP să le includă în procedură pentru că ele sunt folosite peste tot în lume”, a declarat Florin Cîțu pe 5 aprilie 2021.
Premierul Florin Cîțu le-a spus public miniștrilor Sănătății și Educației în briefingul de după ședința de guvern din data de 25 martie 2021 că își dorește ca „la întoarcerea copiilor la școală, să căutăm resurse ca să-i putem să-i testăm pe elevi după perioada de vacanță”, și că va asigura resursele financiare necesare.
Care erau argumentele folosite de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, pentru susținerea introducerii testelor non-invazive în școli – declarații din 13 aprilie 2021:
- “Nu există capacitate în sistem. Când nu există capacitate și ai văzut că în două luni ai făcut 2% din teste, este clar că nu trebuie să insiști pe această linie. (…) INSP nu are testele neinvazive în proceduri. Este problema noastră să discutăm cu INSP să ia în considerare introducerea în proceduri, în limitele în care, din punct de vedere al specialității, al competenței medicale, acest lucru este posibil.
- Noi, cei care nu avem competențe medicale, ne uităm la experiența altor state. Dacă cineva îmi spune mie că în sistemul de învățământ din Austria, din Franța, o listă întreagă de state se folosesc aceste teste neinvazive, folosesc teste neinvazive neacreditate, neomologate, dați-mi voie să nu cred. Știm sigur că se folosesc în alte state, că au relevanță în alte state unde personalul medical este mult mai disponibil decât în România. Și le folosesc pe acestea și se testează de două ori pe săptămână și se bazează pe acele rezultate.
- Eu voi pleda pentru asta: teste noninvazive.
- Nu e în competența Ministerului Educației, dar Ministerul Educației se uită la școlile din alte state care folosesc teste noninvazive, care nu necesită personal pentru administrare, ele pot fi chiar autoadministrate. Și, mai cu seamă, care generează un acord mai facil al părinților, pentru că (…) sunt rezerve nu numai pentru vaccinare, sunt rezerve și vizavi de testare. Noi trebuie să înțelegem acele rezerve. (…)
- Soluția este să nu inventăm roata în țară, soluția este să vedem cum folosesc alte state în școli, dar nu numai în școli, aceste teste noninvazive, care sunt puse la dispoziție gratuit de către stat pentru elevi.”