Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a publicat pe pagina sa de Facebook două rapoarte privind acuzațiile de plagiat din cursul său, “Irigații desecări, combaterea eroziunii solului, irigarea culturilor”, acuzații ce au dus la demisia sa din funcție: raportul comisiei de etică a USAMV-B și raportul unui grup interuniversitar de experți în domeniul îmbunătățirilor funciare. Concluzia acestuia din urmă este aceea că “suportul didactic nu poate face obiectul unui presupus plagiat, nefiind și nepretinzând a fi o creație științifică proprie”. De remarcat, în niciunul dintre rapoarte nu este dezvăluită identitatea vreunui membru din comisia de etică ce a realizat analiza.
- Sorin Cîmpeanu și-a dat demisia după ce jurnalista Emilia Șercan a dezvăluit în pressone.ro că Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, și-a însușit prin plagiat – într-un curs de specialitate – 13 capitole publicate anterior în mod repetat sub semnătura altor doi profesori de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din București (USAMV-B).
- Niciunul dintre rapoartele prezentate de Sorin Cîmpeanu nu conține numele sau elemente de identificare ale membrilor comisiei de etică a USAMV, comisie ce a verificat acuzațiile de plagiat. Edupedu.ro a încercat să identifice pe site-ul Universității componenta comisiei de etică, dar nu a reușit acest lucru.
- Nu este prima oară când Sorin Cîmpeanu publică pe Facebook documente fără elemente de identificare a celor care au făcut o analiză. A făcut același lucru și în cazul evaluării lucrării sale de doctorat. – detalii aici
Fostul ministru Sorin Cîmpeanu publică, pe pagina de Facebook, o serie de documente din care reiese faptul că materialul didactic Îmbunătățiri funciare și irigarea culturilor. Lucrări practice, ediția 2006, nu este un plagiat.
Sunt două rapoarte despre care fostul ministrul spune că ar dovedi faptul că nu a plagiat: unul al Comisiei de etică a USAMV-B (n. red. Universitate condusă acum de Sorin Cîmpeanu, după ce și-a reluat mandatul de rector suspendat pe perioada cât a fost ministru al educației) și unul al unui grup interuniversitar de experți în domeniul îmbunătățirilor funciare.
Primul raport, prezentat de Cîmpeanu ca fiind al Comisiei de Etică a USAMV, subliniază că materialul didactic este util studenților și nu este rezultatul unui plagiat: “În concluzie rezultă că lucrările analizate corespund scopului didactic propus, fiind foarte utile și necesare studenților și nu se confirmă acuzele publice. Comisia constatat că au fost respectate atât uzanțele universitare cât și normele de etică și deontologie profesională. Pe baza constatărilor prezentate în acest raport considerăm că materialul didactic Îmbunătățiri funciare și irigarea culturilor. Lucrări practice, ediția 2006, autor prof.univ. dr Sorin Cîmpeanu și prof. univ. dr Ionel Jinga, nu este rezultatul unui plagiat”.
- Amintim că la două zile de la ancheta care a dezvăluit un plagiat masiv în cursul său universitar, fostul ministru al Educației a venit cu următoarea explicație publică: profesorul Ioan Pleșa, unul dintre autorii de facto ai cursului plagiat, ar fi considerat „oportun” și „necesar” ca Sorin Cîmpeanu „să preia îndrumătorul de lucrări practice la care am lucrat și pe care l-am perfecționat împreună cu domnia sa, vreme de 15 ani”. – mai multe detalii aici
În aceeași postare, Sorin Cîmpeanu publică, potrivit acestuia, și concluzia raportului grupului interuniversitar de experți în domeniul îmbunătățirilor funciare: “În urma analizei efectuate considerăm că în elaborarea lucrării “Irigații desecări, combaterea eroziunii solului, irigarea culturilor” au fost respectate atât uzanțele universitare cat și normele de etică și deontologie profesională. Este improprie noțiunea de suspiciune de plagiat la nivelul unui raport unui suport didactic structurat în acest fel. Nu considerăm că materialul este susceptibil să poată face obiectul unui presupus plagiat, nefiind și nepretinzând a fi o creație științifică proprie, precum sunt, spre exemplu, lucrările științifice sau tezele de doctorat. În concluzie, precizăm că lucrările analizate corespund scopului didactic propus, fiind foarte utile și necesare studenților și nu se confirmă acuzele publice formulate de către nespecialiști”.