Sorin Cîmpeanu anunță eliminarea „pasiunii” ARACIP de a se concentra pe elaborarea de documente, după ce Guvernul a adoptat standardele de modificare pentru autorizarea și acreditarea unităților de învățământ

Foto: © Stokkete | Dreamstime.com

„În esență, este vorba de eliminarea birocrației, este vorba de o evaluare a școlilor care să se centreze pe actul educațional. Este vorba de o eliminare a pasiunii de a se concentra pe elaborarea de documente, de multe ori redundante, în detrimentul calității actului educațional”, a declarat ministrul Educației, ieri, la Guvern, despre două hotărâri adoptate cu privire la activitatea ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar). Au fost adoptate standardele de modificare pentru autorizarea și acreditarea școlilor.

Una dintre hotărârile adoptate este cea de modificare a hotărârii de Guvern 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.

Proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii de Guvern nr. 933/2020, în forma în care a intrat pentru aprobare:

„Ultimele două hotărâri de guvern au un impact deosebit și privesc activitatea de asigurare a calității în învățământul preuniversitar. Este vorba de o hotărâre de guvern prin care s-au aprobat standardele de evaluare pentru acordarea autorizării și pentru acreditare. De asemenea, metodologia prin care se pun în operă, o altă hotărâre de guvern, aceste standarde”, a spus ministrul Educației.

Sorin Cîmpeanu a precizat că standardele adoptate se centrează pe actul didactic și că partea sanitară intră în domeniul instituțiilor specializate: „Aceste standarde sunt reformulate în sensul în care evaluarea trebuie să fie colegială, trebuie să se concentreze pe actul didactic. De partea sanitară sau de siguranța la incendiu, sau la seism, se vor ocupa instituțiile specializate, în speță, Direcțiile de Sănătate Publică și Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Structura Ministerului Educației se va concentra pe calitatea educației. Este doar un prim pas pentru eliminarea totală a redundanțelor birocratice în procesul de evaluare, avizare, autorizare și acreditare a școlilor românești.”

Sunt preconizate schimbări în 3 domenii: capacitate instituțională, eficacitate educațională și managementul calității, potrivit notei de fundamentare a hotărârii pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar.

Capacitatea instituțională cuprinde 8 indicatori aprobați, potrivit notei de fundamentare:

  1. Existența, structura și conținutul documentelor proiective: planul de dezvoltare și planul managerial;
  2. Organizarea internă și funcționarea curentă a unității de învățământ;
  3. Existența și funcționarea sistemului de comunicare internă și externă și de gestionare a informației;
  4. Asigurarea sănătății și securității tuturor celor implicați în activitatea școlară;
  5. Asigurarea serviciilor de orientare și consiliere pentru elevi;
  6. Caracteristicile, dotarea și utilizarea spațiilor școlare, administrative și auxiliare;
  7. Accesibilitatea spațiilor școlare, administrative și auxiliare și a echipamentelor, materialelor, mijloacelor de învățământ și auxiliarelor curriculare;
  8. Managementul personalului didactic, de conducere, didactic auxiliar și nedidactic; în cadrul cărora sunt modificate cerințele astfel încât să se operaționalizeze aplicarea lor la nivelul unității de învățământ.

Eficacitatea educațională se referă la definirea și promovarea ofertei educaționale, proiectarea curriculumului și planificarea activităților de învățare, realizarea activităților de învățare, asigurarea participării și obținerea stării de bine, rezultatele obținute (participare școlară, rezultatele învățării și starea de bine), urmărirea traiectului școlar și/sau profesional ulterior al absolvenților, constituirea bugetului unității de învățământ și execuția bugetară, realizarea autoevaluării instituționale și asigurarea internă a calității conform prevederilor legale.

Indicatorii pentru managementul calității sunt următorii: realizarea autoevaluării instituționale și asigurarea internă a calității conform prevederilor legale; dezvoltarea profesională a personalului; revizuirea ofertei educaționale și a PDI (plan de dezvoltare instituțională)/ PAS (plan de acțiune al școlii); optimizarea accesului la resursele educaționale; constituirea bazei de date a unității de învățământ; asigurarea accesului la oferta educațională a școlii; constituirea și funcționarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a calității; acuratețea raportărilor prevăzute de legislația în vigoare.

Ce înseamnă acreditarea unei școli/grădinițe?

Standardul de acreditare reprezintă cerinţele minime obligatorii, pentru existenţa şi funcţionarea oricărei unităţi de învăţământ, aşa cum sunt ele definite de legislaţia în vigoare. Aceste condiţii vizează, pe lângă existenţa tuturor cerinţelor îndeplinite la autorizare, şi funcţionarea, conform reglementărilor legale în vigoare, a unităţii de învăţământ, precum şi obţinerea rezultatelor scontate în urma furnizării serviciilor de educaţie. Acreditarea se acordă în condiţiile în care toate cerinţele standardelor de autorizare şi de acreditare sunt îndeplinite. Nivelul calităţii definit prin standardele de acreditare este „satisfăcător“, prevede HG 994/2020.

Acreditarea înseamnă bani – unitatea de învățământ primește costul standard per elev, în acest caz per preșcolar. Pentru anul în curs, tariful pentru acreditare este de 19.194 lei (3 salarii de bază, conform grilei de salarizare, în sumă brută, pentru funcția de profesor, cu grad didactic I și cu vechime peste 40 de ani în învățământul preuniversitar de stat). Mai multe detalii aici.

Foto: © Stokkete | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version