„Nota 10 e destul de greu să se obțină, dar nota 5 e destul de ușor de luat”, spune profesorul de Matematică Sorin Borodi despre subiectele date miercuri, 17 iunie, la Evaluarea Națională 2020. După ce a rezolvat pentru Edupedu.ro varianta de subiecte dată elevilor la proba scrisă de Matematică, profesorul Borodi spune că, „din păcate, subiectele continuă să conțină lucruri rupte total de realitate”
Redăm analiza profesorului Sorin Borodi
”Nota 10 e destul de greu să se obțină. În special din cauza geometrie plane, este vorba despre problema 1 de la Subiectul III, punctele b și c nu o să fie rezolvată de prea mulți elevi, după părerea mea. Acelea vor face diferența între nota 9 și nota 10. Dificultăți au întâmpinat elevii și la un subpunct de la ultima problema de geometrie in spatiu, punctul c.
În rest, nota 5 e destul de ușor de obținut. În special subiectele I și II au fost destul de previzibile, asemănatoare celor din subiectele din anii trecuți și celor din testele de antrenament.
Din păcate subiectele continuă să conțină lucruri rupte total de realitate. Sunt pur teoretice, fără nicio legatură cu viața reală, cu concretul. Nu se poate evalua cu un astfel de subiect modul în care un elev știe să aplice în viața reală ceea ce a învățat la matematică până în gimnaziu.
E ca și cum ținta ar fi olimpiada și nicidecum aplicarea în viața reală a cunoștințelor învățate de copii. Și asta nu este din vina autorilor de subiecte, să nu se înțeleagă greșit, pentru că auxiliarele, manualele abundă de probleme fără legătură cu viața reală și ar fi șocant ca astfel de subiecte să fie date dintr-o dată la evaluare. Așteptăm pentru actuala generație de elevi, care intră în clasa a VIII-a acum, să vedem structura subiectelor.”
Cum se rezolvau subiectele, vedeți aici.
Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.
Foto: freepik.com
14 comments
In disperarea de a convinge cat mai multi copii sa sa prezinte la examen, ati decis o grilă incorect punctată la matematica. Nu aveti punctaj partial la grila de la punctul I și II (acolo unde se impunea baza de calcul).
Sancționați drastic un copil care a calculat corect, dar a gresit doar rezultatul sau trecerea rezultatului de pe ciorna cu 0.5 si il punctati maxim pe unul care a bifat “la noroc” sau “la ghici” și care nu a calculat nimic.
Nu mai vorbim despre faptul că o problemă usoara valorează 0.5, în timp ce una grea 0.3.
Ar trebui să vă bucurați ! Veti intra in istorie ! Ati convins elevii foarte slabi sa se prezinte la examen si sa bifeze raspunsurile la intamplare (fără baza de calcul) și pe cei foarte buni sa nu mai învețe nimic, să se multumeasca și ei cu grila de nota 7 “la noroc”, daca tot problemele grele sunt punctate atât de puțin……
Păcat de copiii care, chiar au invatat si care, chiar stiu sa mai calculeze …..
Nu va suparati, dar cum este posibil ca cineva sa poata sa greseasca la asemenea subiecte si mai presus de asta, cand vreodata ati auzit matale de punctaj partial pe grila. Subiectele I si II daca nu sunt rezolvate perfect inseamna ca, din pacate, copilul in cauza are serioase probleme. Mai usor de atat nu se putea. Si stati linistita ca nici problemele “grele” nu au fost grele .
De ce sa nu se dea si subiecte mai grele, care sa faca diferenta intre 9 si 10? De unde ideea ca tot ceea ce se cere la examen trebuie sa aiba aplicatie practica?? Dragi profesori de gimnaziu, cei mai multi dintre voi i-ati invatat matematica prin “retete”, ei nu mai stiu sa judece, sa argumenteze, creierul lor nu stie sa lucreze cu notiuni, pentru ca voi i-ati invatat doar retete. Si tot voi veniti acum sa spuneti ca au fost subiectele prea grele. Au fost, pentru cei pe care nu i-ati invatat sa gandeasca. In liceu, din pacate se continua in acelasi mod. V-o spun ca profesor de matematica la universitate, pentru ca vad cum scade nivelul in fiecare an. Studentii cer “tipuri de probleme”, “modele de subiecte”, pentru ca asa i-ati invatat sa se pregateasca: rezolvand “modele se subiecte” si atat. Nu le place cand le spun ca orice problema este subiect si ca nu vor avea “modele”. Dupa un semestru de chin, in care insist sa imi argumenteze o solutie, nu sa tranteasca formule si rezultate, imi place sa cred ca i-am invatat ceea ce voi trebuia sa o faceti: sa gandeasca in loc sa aplice formule pe care le uita a doua zi. Sa inteleaga notiunile, nu sa invete pe de rost “tipuri de probleme”. Acum, faptul ca cei care au propus subiectele gandesc ca mine, nu va mai convine… pentru ca voi i-ati invatat altfel.
D-nă Madalina,
Ultimul subpunct nu l-au facut nici multi dintre cei care s-au meditat.Puteau face restul, dar nu de nota 10 si nu pt ca nu au invatat.
Cat priveste motivul pentru care ” tipau” parintii, am poze de luni dimineata de la inghesuiala in care stateau sa intre elevii, fara masti ,caci in aer liber nu sunt obligatorii( doar unii aveau). Distantarea incepea de la un metru- doi in fața portii doar.Pe camerele de supraveghere ale strazii se vede clar acest lucru.Cereti aceste filmari de la primarii sa vedeti clar situatia.Asa a fost pe la toate scolile( si la intrare si la iesire).
Dar bineinteles ca nimeni nu va recunoaste ca s-au imbolnavit elevi acolo, la scoala( ca erau imbulziti la un metru de ea), ci se va spune ca s-au imbolnavit cine stie pe unde…
Prof. Sorin Borodi are dreptate. Eu aş adăuga la probleme dificile şi problema 3 de la Subiectul II, care se rezolvă cu sistem de ecuații, ce nu era în programa de EN2020. Se poate rezolva şi cu ecuație, dar uitându-mă la rezolvarea profesorilor de pe rețelele de socializare, toți au rezolvat cu sistem. Dacă profesorii rezolvă problema cu sistem, cine ar crede, că copii pot să rezolve cu o singură ecuație?
La cat au ,,lucrat”unii profesori in timpul pandemiei cu elevii sai nu prea avem ce comenta notele eleviilor.Unde nu au inteles,cine sa le explice?neintelegeri poate inca din timpul scolii
Subiectele au fost chiar okay! Nu înțeleg de ce sunt unii părinți frustrați de aceste subiecte! Adevarat, subiectul 3 a fost nițel cam greu dar aici va fi diferența dintre nota 8 sau 10. Oricare elev ar fi putut sa ia cel puțin nota 5! Având in vedere “pauza” de doua luni era si normal sa se dea subiecte mai ușoare pentru elevi, câțiva din anii precedenți vor zice ca nu este corect, dar avand situația pandemica este mai mult decat corect! Sa speram ca si la bacalaureat va fi la fel!
Sa nu fim răi, sa încercăm totusi sa intram in “pielea” elevilor din acest an, oricum, rezultatele adevarate se vor vedea la sfârșitul facultății! Cine a muncit si cine nu..
Nu-ți doresc nimanui sa trăiască la 14 ani ce au trăit acești copii din martie până acum!
La situații speciale, măsuri speciale! (deși pentru mulți dintre absolventi au fost destul de dificile).
elevii anului acesta școlar nu se compară cu cei de anul trecut
Având în vedere ca mulți părinți țipau sa nu se dea deloc….. A fost foarte ok, și mai ușor și mai greu, pt toate categoriile. Cine a învățat, a făcut.
Va rog frumos , un exemplu concret de subiect care are legatura directa cu viata reala !
Usor la matematica…haideti sa fim seriosi. Eu cred ca a fost extrem de greu pentru obtinerea notei 10.
Sincer. A fost cel mai usor examen si la matematica si la romana. Nu mi se pare corect dar nu mai comentez nimic. Cei de anul trecut au avut cel mai greu examen si acum dati cel mai usor…
Majoritatea părinților sunt frustrați de subiectele prea grele, însă îmi amintesc ca imediat cum s-au închis școlile erau pline străzile de copii de 13-18 ani, care nu aveau niciun stres cu privire la examen, ci care se credeau in vacanță. Mergeam la serviciu cu tema să nu mă infectez, căci la început eram și eu destul de speriată observând situațiile din Italia, Spania etc. și rămâneam uimită văzând că acești copii cutreieră străzile și parcurile fără stres, în loc să învețe sau să se protejeze, pe ei, dar și pe ceilalți.. asta până când nu au mai putut ieși din case decât cu declarații. Unde erați atunci, dragi părinți? De ce nu le plângeați de milă și atunci? Vai, ce condiții speciale.. Vai, nu s-a predat cum trebuie în mediul online. Dar au fost copiii interesați să înțeleagă ceva? Au venit către profesor să îi spună că au lucrat ei din proprie inițiativă o problemă și nu au știut cum să o rezolve? Nu, l-au luat pe “nu știu”, “nu pot”, “nu înțeleg” în brațe, având pretextul contextului actual, sperând ca se va întâmpla o minune și se va amâna / anula EN.
Nu vreau să generalizez. Probabil că există și copii care s-au concentrat pe ce trebuie și au învățat, dar mult prea puțini. Dar tocmai aceia care nu s-au pregătit, cei pe care nu i-a interesat, se vaită pe toate site-urile posibile.
Nu-i mai cocoloșiți atât, ca de aceea ajung să creadă că li se cuvine totul, că știu tot ce trebuie.. în cazul de față, ei știau ce trebuie, dar au fost subiectele inadecvate…
Să fim serioși și obiectivi…