Sistemul de educație din România are nevoie de o reformă majoră, cred 71% dintre bucureșteni, potrivit unui sondaj Avangarde. Doar 4% dintre locuitorii Capitalei consideră că învățământul nu are nevoie de o reformare, în timp ce 23% sunt indeciși în această privință. Concluziile aparțin raportului de cercetare “Percepții publice asupra educației primare în București”, realizat în perioada 10 – 15 iunie 2021.
Sondajul a fost realizat pe 900 de subiecți, reprezentând populaţia adultă neinstituţionalizată a Municipiului București, prin metoda CATI (interviuri telefonice). Marja de eroare este de 3,2% pentru nivel de încredere de 95%.
În ceea ce privește numărul grădinițelor din Capitală, peste 50% dintre bucureșteni consideră că în București nu sunt destule grădinițe de stat, astfel încât să existe locuri pentru toți copiii.
Deși Constituția prevede că școala și grădinița sunt gratuite, percepția publică este contrară: 46% dintre locuitorii Capitalei au răspuns că școala și grădinița NU sunt gratuite în România, în timp ce 24% nu au avut o părere formată.
În București, 1 din 2 locuitori nu au încredere în sistemul de educație românesc, potrivit raportului de cercetare “Percepții publice asupra educației primare în București”.
În contextul în care ministrul Educației a anunțat o nouă lege a educației, realizată pe bazele raportului prezidențial România Educată, sondajul arată că 71% dintre locuitorii Capitalei consideră că sistemul de educație din România are nevoie de o reformă majoră.
Rezultatele sondajului vin în contextul în care România a intrat în criza pandemică de pe ultimul loc la matematică și penultimul la citire și științe, din Uniunea Europeană, la testele PISA 2018 (detalii aici).
România este ultima din Europa, la același nivel cu Bahrain și Emiratele Arabe, și la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, cu 22% dintre tineri analfabeți funcțional la matematică și chimie, fizică, biologie, potrivit rezultatelor TIMSS 2019. Aproape jumătate dintre elevii români simt că le e foame când ajung la școală și la fel de mult spun că au puține cărți în casă, mulți reclamă agresivitate între colegi, iar peste jumătate nu își proiectează o carieră ce include științele, deși atitudinea generală față de matematică și științe este, în general, una pozitivă, potrivit rezultatelor detaliate ale TIMSS 2019, anunțate de Universitatea din București.