Organizarea anului școlar în 5 module este apreciată de aproape jumătate dintre cadrele didactice, în timp ce altă jumătate spun fie că are nevoie de îmbunătățiri, fie trebuie abandonată, potrivit unui sondaj publicat de Ministerul Educației. În cercetare, instituția pune accent pe opiniile pozitive față de actuala împărțire a anului școlar, pronunțate mai ales în rândul elevilor. Părinții se manifestă cel mai reținut față de structura în module.
- Sondajul s-a desfășurat prin intermediul unor chestionare distribuite în perioada 17-31 octombrie 2023 într-un eșantion de școli declarat reprezentativ la nivel național. Este vorba despre 892 de școli, din care au răspuns 375 de directori, 22.946 de elevi, 37.936 de părinți și 6840 de profesori. Rezultatele complete – la finalul articolului
În rândul profesorilor părerile sunt împărțite cu privire la experiența anului structurat în cinci intervale de cursuri. Astfel, 44% spun că trebuie menținută formula actuală, însă un sfert (25%) spun că trebuie abandonată, iar tot un sfert spun că măsura e bună, dar are nevoie de modificări.
Despre efectele împărțirii, profesorii apreciază că acestea sunt mai degrabă pozitive, dar unele ridică probleme. Cei mai mulți (80%) apreciază situația evaluărilor – „Evaluarea curentă s-a realizat mai adecvat, fără presiunea încheierii situațiilor școlare semestriale”. Trei sferturi apreciază că a fost redusă birocrația. Iar două treimi dintre profesori cred că s-a îmbunătățit „performanța școlară a elevilor, ca urmare a alternării perioadelor de efort cu cele de repaus școlar”.
Pe de altă parte, aproape două treimi dintre profesori constată probleme cauzate de fragmentare și sunt de acord total sau parțial cu ideea că „a fost problematică mobilizarea elevilor și reluarea efortului din cauza numeroaselor segmentări ale timpului școlar”.
Ce spun profesorii despre aplicabilitatea structurii modulare pe viitor:
- 52% spun că pot să o aplice cu succes, autonom, nu are nevoie de cadru / condiții specifice de implementare
- 25,9% apreciază că pot să aplice măsura, dar e nevoie de măsuri de sprijin în implementare
- 11,6% spun că e nevoie de un cadru de implementare pentru a o putea pune în aplicare cu succes
Directorii constată o împărțire a opiniilor în comunitatea școlară
După un an de la introducerea noului sistem de organizare, directorii unităților de învățământ constată că că există atitudini diferite în comunitățile școlare cu privire la structura modulară. Ei văd că, în timp ce aceasta e preferată de elevi, profesorii, dar mai ales părinții sunt mai rezervați.
În ceea ce-i privește, ei constată că schimbarea a avut efect pozitiv în chestiuni legate de „starea de bine” sau „climatul școlar”, dar există procente semnificative care constată efecte negative în ceea ce privește activitățile școlare propriu-zise, precum practicile de evaluare, raportarea elevilor la notare, motivația elevilor la învățare.
Astfel, doar o treime dintre directori constată un efect pozitiv în cazul motivației elevilor, iar 20% apreciază că efectul este unul negativ (aproximativ 2 din 5 apreciază că nu există schimbări în această privință).
Până în jumătate dintre directori văd efecte pozitive în ceea ce privește evaluarea (practici, ritmicitate etc.) și notarea, în timp ce între 26% și 35% constată efecte negative.
Raportarea Ministerului Educației, care pune accent pe efectele pozitive ale schimbării de organizare, în percepția respondenților, notează, fără a intra în detalii, o serie de „categorii de provocări” pe care le constată directorii în privința structurii în 5 module, raportate de ei în răspunsuri deschise:
- deficiențe în realizarea evaluării și feedback deficitar în relația profesor-elev-părinte,
- presiunea asupra asigurării ritmicității în sistemul de notare,
- dificultăți în organizarea Săptămânii Verzi și a Săptămânii Școala Altfel,
- fragmentarea activității școlare,
- gestionarea de către profesori a perioadelor de dinainte și de după vacanțele elevilor.
Părinții – cei mai reținuți
Jumătate dintre părinții participanți la sondaj (50%) preferă anul școlar organizat în două semestre cu medii calculate pentru fiecare semestru. Doar o treime (36,4%) apreciază organizarea în cinci module. Un număr considerabil – 13,5% nu pot aprecia care variantă e mai bună.
Cei mai mulți dintre părinți – aproape 40% – spun că nu pot aprecia care structură ar fi mai potrivită din perspectiva pregătirii elevilor pentru Evaluarea Națională – clasa a VIII-a sau Bacalaureat. Dintre ceilalți, părerile sunt aproape egal împărțite: 33,7% cred că e mai potrivită structura pe mobile, 27,7% spun că nu.
În privința situațiilor cu care s-au confruntat elevii, în urma introducerii noului format în anul școlar anterior, un număr semnificativ de părinți (39%) au spus că au existat ruperi ale ritmului de învățare, iar aproximativ un sfert – că au dat mai mult de două teste la diferite discipline într-o zi, că au dat teste zilnic în ultima săptămână de modul sau că a trebuit să obțină note la multe materii la finalul anului școlar.
Elevii – cei mai mulțumiți de noua structură
Potrivit sondajului, categoria care manifestă cel mai ridicat nivel de mulțumire față de structura modulară a anului școlar este cea a elevilor.
69% dintre ei o preferă pe aceasta, comparativ cu 20,9% în cazul organizării pe semestre.
Organizarea pe module este preferată în special de elevii din ciclul gimnazial și de la liceu (peste 60%), cu aproximativ 10 puncte procentuale mai mult decât cei din școala profesională.
Și aproximativ 10% dintre elevi nu au observat nicio diferență între cele două structuri.
Peste jumătate (55,5%) dintre elevi cred că împărțirea pe module îi avantajează în pregătirea pentru evaluările naționale, iar un sfert (26%) nu își dau seama dacă îi avantajează sau nu. Aproape 1 din 5 (18,5%) spune că nu e avantajat de noua structură.
Rezultatele integrale ale sondajului, prezentate de ME:
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.