Soluții de testare Covid-19 a elevilor din SUA, Austria, Franța, Germania: Accent pe auto-testare acasă sau sub supravegherea profesorului, apel la specialiști sau voluntari din afara școlii, testări pe eșantion restrâns

4.499 de vizualizări
Testul acadelei intr-o scoala din Germania / Sursa: Captura Deutsche Welle
Testarea Covid-19 a elevilor, în mediu școlar, a fost aplicată în ultimul an de numeroase țări din Europa și din restul lumii. Unele dintre ele, care au optat să folosească intens această strategie de a ține sub control transmisia virusului în școli, au decis în noul an școlar să aplice anumite strategii, dintre care cel mai des folosită este cea a testelor pe care elevii înșiși le administrează, chiar și cei de vârste mici, sub supravegherea profesorului.

Alte soluții aplicate în ultimul an, pentru a face față dificultăților logistice (număr mare de elevi, nevoia de procesare rapidă a testelor etc.) includ testarea pe bază de eșantion sau doar în zone restrânse, cu rată ridicată de infecție, sau, în cazul în care se decide testarea extinsă la nivel de unitate de învățământ, apelul la specialiști (medici, asistenți, studenți) sau la voluntari sau angajați din afara școlii.

Austria

Austria a început testarea sistematică a elevilor la începutul anului, după principiul: în cazul copiilor cu vârste mici, procedura este efectuată de către părinți acasă, în timp ce elevii cu vârste mai mari se testează singuri la școală. În noul an școlar, 2021-2022, această țară cere elevilor să se testeze de mai multe ori pe săptămână, folosind o combinație de teste autoadministrabile, atât antigen, cât și PCR. Toate rezultatele sunt înscrise în “pașaportul” folosit în Austria pentru dovada vaccinării sau a trecerii prin boală. Se recomandă ca elevul să nu mănânce sau să bea timp jumătate de oră înaintea testării. Instrucțiunile pentru ca elevii să-și poată administra singuri testele sunt oferite pe diverse căi: exemple inclusiv în format video pentru testele antigen – aici. Instrucțiuni pentru folosirea testului PCR, inclusiv în numeroase limbi străine, chiar și în română, aici

Ghid austriac de folosire a testului PCR, în limba română. Sursa: Bmbwf.gv.at
Germania

O altă țară care a introdus de la începutul anului testarea la scară largă în școli, Germania folosește mai multe modele de testare a elevilor în școli, având în vedere că sistemul de învățământ este unul descentralizat. Unele landuri au cerut testare doar la începutul noului an școlar, altele au cerut testare intensă la revenirea din vacanță, urmată de o testare periodică – cel mai adesea, de două ori pe săptămână – în perioada ulterioară.

Rețeta cea mai comună este cea a auto-testării de către elevi, chiar și de către cei de 6-7 ani, sub supravegherea profesorului. Pentru aceasta, există mai multe soluții, inclusiv “metoda acadelei”, în care elevii trebuie să țină o perioadă scurtă de timp, în gură, un test sub formă de “acadea”, care este apoi colectat și trimis spre analiză pe rute stabilite clar.

Ca soluție pentru reducerea costurilor: toate testele dintr-o clasă sunt analizate la comun, iar testarea se repetă, cu analiză individuală, doar în cazul claselor unde apar unul sau mai multe teste pozitive.

Un exemplu de procedură cu testul “acadea”:

Un exemplu de testare a copiilor de școală primară, în prima parte a reportajului următor:

Franța

Statul francez se numără, de asemenea, printre primele din Europa care au introdus testarea sistematică în școli, ca efort de a ține educația funcțională, în sistem față în față, pe parcursul pandemiei. Când au anunțat, la începutul anului, un val de testări în mediu școlar, folosind teste de salivă, profesorii se temeau că vor fi puși să efectueze ei testele, chiar dacă nu sunt calificați pentru acest lucru. Dar s-a decis ca operațiunile să fie făcute de către personal dedicat – medici și asistente, cu sprijinul a circa 1.700 de “mediatori” calificați, recrutați din rândul studenților. Profesorii erau invitați să ajute, voluntar, la supravegherea copiilor sau la activitățile administrative asociate.

La începutul acestui an școlar, soluția preferată de guvern – dar criticată de Consiliul Științific al țării, pentru că presupunea o testare limitată – a fost o testare de tip screening pentru școlile primare, dar o strategie de limitare a testării la gimnaziu și liceu, în zonele cu rată de infecție mai ridicată, în acest caz urmând să fie alocate teste autoadministrabile pentru elevi și profesori. Politicile preferate de guvern au fost să încurajeze cât mai mult vaccinarea, inclusiv în rândul elevilor, prin includerea persoanelor de 12-17 ani în categoria celor pentru care se aplică pașaportul Covid, necesar diverselor activități în spații publice.

SUA

Sistemul american de învățământ fiind descentralizat, există o multitudine de abordări pentru testarea în școli, dar aceasta nu funcționează, adesea, din lipsă de informații, din lipsa pregătirii personalului școlar pentru activități sanitare, lipsa organizării sau a personalului specializat, acolo unde acesta este necesar. 

Cu toate acestea, există zone cu organizare mai bună, cum este cazul Californiei, care, deși se confruntă la rândul său cu dificultăți, oferă toate informațiile necesare pe un site dedicat. Strategiile de testare sunt tratate într-un document de zeci de pagini, cu soluții de la testarea pe bază de eșantion aleatoriu sau de eșantion restrâns în rândul elevilor asimptomatici – mai ușor de administrat decât la nivelul întregii școli, în mod repetat și des – la testarea doar în cazul apariției unui focar.

  • Una dintre soluții: testarea periodică de evaluare să cuprindă 10% dintre clasele cu elevi nevaccinați sau 10% dintre angajații școlii. Strategiile propun, totodată, ca, acolo unde au loc testări regulate extinse, școlile să apeleze la ajutorul unor persoane din comunitate sau să angajeze personal care să desfășoare sau să contribuie la desfășurarea procedurilor de testare, în funcție de resursele fiecărei școli.

Și în California testarea elevilor, inclusiv prin teste de salivă pe care ei aceștia le pot face singuri, a fost pilotată în prima parte a anului, înainte să fie extinsă. Un exemplu de exercițiu de pilotare, pentru a-i învăța pe elevi să efectueze singuri testele:

Vezi și:
INTERVIU Un elev de clasa a VI-a din Germania explică ce înseamnă autotestarea copiilor la școală, de COVID: Ne testăm de 3 ori pe săptămână, în sala de clasă. Dacă e descoperit un caz pozitiv, venim la școală până e descoperit un al doilea caz
Purtarea obligatorie a măștilor s-a reintrodus în școlile din 40 de departamente ale Franței, pe fondul ratelor de incidență crescute. Acum o lună, măștile obligatorii au fost scoase pentru elevii de școală primară

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezvoltarea copilului în primii ani de viață: Lipsa accesului la educație timpurie adâncește diferențele între elevii săraci și cei din medii favorizate, cu impact pe tot parcursul școlii / Decalaj de până la 20 de luni pentru dezvoltarea socio-emoțională – raport OCDE

Educația timpurie este un semnal mai puternic decât oricare altul în privința succesului pe care îl va avea copilul în ceea ce privește învățarea, iar copiii din medii defavorizate, care…
Vezi articolul

Lupta sindicală din învățământ, în Germania, Franța, Marea Britanie, Spania și SUA: acțiunile organizațiilor de profesori în pandemie, de la proteste auto la acțiuni în instanță împotriva autorităților

În România, când autoritățile iau vreo decizie sau vehiculează vreun scenariu privind școala în pandemie, cel mai puternic se aude, în public, vocea organizațiilor de elevi și de părinți. Profesorii…
Vezi articolul

România, printre țările europene cu cele mai scurte perioade de predare față în față, în pandemie, în condițiile în care predarea la distanță a exacerbat inegalitățile – raport comparativ Eurydice, care notează că în 2020-2021 școlile continentului au rămas în mare parte deschise

România se numără printre țările europene unde elevii au mers cel mai puțin la școală, pentru predare față în față, în pandemie, arată un nou raport al rețelei europene Eurydice,…
Vezi articolul

Clasamentul universităților românești în funcție de predare, cercetare, venituri din industrie – potrivit rankingului universităților din țările emergente THE 2020, dominat de China și Rusia

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca este instituția de învățământ superior din România cu cea mai înaltă poziție în clasamentul pe 2020 al universităților din țările cu economie emergentă și singura aflată…
Vezi articolul