Soluția Guvernului Dăncilă la titularizarea pe 253 este tot neconstituțională, susține fostul secretar de stat Ispas: “mită electorală pentru cei 16.000 de profesori”

6.512 vizualizări
Concursul de directori la București
Foto: Pexels.com
“Oricine poate ataca în instanță contractele încheiate pe 253, pentru nulitate absolută”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat pe preuniversitar Gabriel Ispas. În ceea ce privește soluția găsită de Guvernul Dăncilă prin OUG-ul de miercuri, Ispas atrage atenția că executivul “propune o soluție la fel de neconstituțională ca cea de dinainte”. Este “o totală dorință de mită electorală pentru cei 16.000 de profesori”, a declarat Ispas.
  • “Titularizarea pe 253” este angajarea profesorilor, pe baza notelor de la examenele din ultimii 6 ani, și nu pe baza examenului de titularizare din acel an. Curtea Constituțională a declarat în iulie 2018 că acest tip de angajare este neconstituțional, reprezentând “o modalitate ‘paralelă’” cu examenul anual de obținere a unui post în școală.
  • Guvernul Dăncilă a aprobat miercuri, 3 aprilie 2019, o ordonanță de urgență care transformă contractele de până acum în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului.

Ordonanța de urgență în forma adoptată de Guvern propune o soluție la fel de neconstituțională ca cea de dinainte, ceea ce nu mă surprinde. Practica Ministerului de a se juca cu destinele profesorilor și copiilor din România este dublată de această dată de o totală dorință de mită electorală pentru cei 16.000 de profesori. Ordonanța introduce o nouă modalitate de ocupare a postului, printr-un contract nenumit care nu este nici determinat cu durată de un an, nici pe durată nedeterminată“, a declarat Gabriel Ispas pentru Edupedu.ro.

Contactat de Edupedu.ro, fostul secretar de stat în Ministerul Educației a declarat că “oricine poate ataca în instanță contractele încheiate pe 253, pentru nulitate absolută. Nu există niciun pericol pentru persoana care ocupă deja postul, până când nu se pronunță instanța. Dar nu avem niciun precedent, deci nu mă pot hazarda să spun ce poate decide instanța“.

În ceea ce privește OUG-ul pe educație, “este încă o manieră habarnistă de a privi actul normativ: promovăm articole neconstituțonale și măsuri care nu au nicio legătură cu dreptul”, a susținut Ispas.

Acesta a precizat că “viabilitatea unui post poate fi stabilită, din păcate, din condeiul prea darnic al unui activist de partid numit pentru merite de el știute director al unității școlare. Câte posturi sunt ocupate de directori cu concurs și câte nu mai sunt?

Se creează o discriminare între profesori și este evident că se prejudiciază atât cariera didactică, cât și perspectivele tinerelor generații pentru accedarea în învățământ“, a declarat Ispas.

Cum arată articolul din OUG de miercuri pe educație care continuă practica angajării în școală pe examene din trecut:
1. După articolul 93 se introduce un nou articol, articolul 93 1 cu următorul cuprins:
  • “Art. 93 1 Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot hotărî modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an, în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului, pentru cadrele didactice calificate, dacă acestea au promovat examenul de definitivat și concursul național de titularizare cu nota/media de cel puțin 7, în condițiile Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare și dacă postul este vacant.
  • (2) Cadrele didactice calificate care beneficiază de prevederile alin.(1 1) au dreptul să participe la mobilitatea de personal, potrivit metodologiei Ministerului Educației Naționale, aprobate în acest scop.”

Articolul din OUG – document obținut de Edupedu.ro:

Peste 16.000 de posturi didactice de predare sunt ocupate cu profesori angajați pe perioadă determinată, în baza rezultatelor obținute la concursuri naționale de titularizare în anii anteriori, spune Guvernul în OUG pe educație promovată miercuri și intrată în posesia Edupedu.ro.

Citește și:

 

 


8 comments
  1. TOT PILELE DIRECTORILOR VOR AVEA DE CASTIGAT
    CONSILIUL DE ADMINISTRARE E CONDUS DE DIRECTOR
    ESTE TITULARIZARE MASCATA
    DACA NU E TITULARIZARE ATUNCI CUM POATE SA SE PARTICIPE LA MISCAREA PERSONALULI
    DIDACTIC

  2. Pentru cei care sustin necesitatea si iminenta anularii titularizarilor relaizate in baza art. 253 din Legea nr. 1/2011, tin sa le reamintesc ca, potrivit art. 147 alin 4 din Constitutia Romaniei, “Deciziile Curții Constituționale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor”.
    Nimeni nu s-a titularizat in baza textului respectiv ulterior declararii sale neconstitutionale, textul incriminat suferind diverse modificari dupa declararea sa neconstitutionala….

    1. O prevedere Neconstitutionala trebuie anulata, nu mermelita. Asa s-a facut odata, si au continuat titularizarile pentru profesorii ”de bine”, ca oricum pentru altii nu se declara viabilitatea postului ! Clar ? Acum se vrea o noua mermeleala, ca urmeaza campanii electorale si profesorii au fost folositi intotdeauna la ele (cei cumparati cu posturi de acest fel in principal…). Asa ma gandesc si eu… O fi voie ?

      1. Păi o fi voie, nu o fi voie…? Atât timp cât niște profesori (de bine sau nu) s-au titularizat în baza unui text de lege până la momentul declarării sale neconstituționale, atunci titularizarea s-a făcut conform prevederilor legale (art. 147 alin 4 din Constitutia Romaniei, “Deciziile Curții Constituționale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor”).
        Atâtea nedreptăți sunt în sistemul acesta, încât singura posibilitatea de reașezare a lucrurilor este desființarea titularizării…
        Mai țineți minte că au existat prevederi legale în baza cărora au fost muuulte cadre didactice care s-a titularizat (Acum foarte mulți ani) cu examene date la nivel de școală, de centru, iar nu cu examene date la nivel național? Aveți certitudinea că aceste posturi ocupate, scoase din circuitul examenelor naționale, au fost ocupate de oameni competenti sau de oameni de bine, cum ii numiti?
        Anularea acestei prevederi va avea putere doar pentru viitor, dar va trebui coroborata cu obligatii mult mai stricte in sarcina conducerilor unitatilor scolare pentru a scoate la concurs toate orele…

  3. In perioada 2013 – 2015 domnul Ispas a fost secretar general adjunct MEN. Functie foarte importanta deoarece, daca nu ma inseala memoria, coordona Directia Juridica a MEN. Exact in timpul asta CCR a declarat, pentru prima oara, 253 neconstiutional. Pentru ca interesele erau uriase si pentru ca era exact perioada din calendarul mobilitatii in care se faceau “titularizarile” pe 253 si ramaneau pilosii fara posturi, in MEN a fost o mobilizare generala ca la razboi, in noaptea aia au clocit noul 253, pe baza caruia s au facut titularizari paralele inca 5 ani si care a picat de curand si el. Domnul Ispas era sau nu acolo? Atunci n a vazut ca era neconstitutional? Atunci nu era mita pentru profesori? Ce ti e si cu legile astea, le invarti cum vrei, dupa interes!

  4. Raspuns pentru ”Generația 2018”
    Titularizarea cu articolul 253 a fost nelegala inca din 2014, prin decizia Curtii Constitutionale, decizie reconfirmata in 2018. Includerea in metodologie a unei prevederi la un drept inexistent legal este imputabila celor care au conceput metodologia si sindicatelor care mimeaza ca isi apara membrii !
    Apropo, catre sindicate,: Cate din drepturile pentru care s-a semnat acord (in decembrie 2018) cu ministerul au fost puse in practica ? Parca acolo era (printre altele) o prevedere de asigurare a vaccinarii gratuite impotriva gripei a personalului didactic… A fost o epidemie de gripa, dar sindicatele au uitat… Normal, din decembrie a trecut mult timp… Mai era o prevedere de asigurare a finantarii de la buget a perfectionarii personalului didactic… Ceva cu niste tichete de perfectionare parca… S-a uitat si asta, profesorii scot in continuare bani din buzunar…
    Pacat ca multi profesori au uitat de demnitate ! Altfel nu ar accepta atatea minciuni !

  5. Dumneavoastra aveti habar ce inseamna faptul ca poti beneficia de rezultatele unui examen de titularizare trecut cu medie peste 7? Stiti ca directorii evita sa dea catedrele viabile ca fiind titularizabile de teama ca in anii scolari urmatori nu se va completa numarul de clase propus si nu vor avea ore cadrele titularizate? Si ca poti functiona ca suplinitor calificat o viata din acest motiv? Chiar cu note peste 9 la titularizare? Vorbesc din experienta pt.ca asa am functionat, in conditiile in care am avut rezultate bune atat la titularizare cat si in activitatea didactica, am avut promovabilitate foarte buna la bacalaureat, la olimpiadele scolare, la activitati scolare si extrascolare, am lucrat singura la accesarea de proiecte Phare. La ce mi-a folosit? Titularii stateau bine-mersi acoperiti de faptul ca erau titulari si era suficient ca intra la ore. Pe ei nu-i mai evalua nimeni. Si ne mai miram ca s-a dus naibii invatamantul!!!!

  6. Ce se întâmplă cu generația 2018 care au luat peste 7 au avut inspecțiile ptr definitivat dar scrisul se da la vară?oare nu este discriminare?ei puteau sa beneficieze de art 253 cu condiția să ia deful în 6 ani.Daca art 253 nu este constituțional din 2011 în prezent trebuia ca toate posturile sa se scoată la concurs.pe de altă parte oug nu a apărut în monitorul oficial deci este în vigoare legea așa cum e și la momentul ăsta. De cand un ordin de ministru suspenda aplicarea unei legi.Luni se soluționa dosarele celor care solicita titularizare prin art 253 cf calendarul.daca nu apare nici luni ordonanța?pe cine ar trebui să dam în judecată?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conferințele „Școala de Bani începe școala” sunt susținute de BCR

VIDEO Includerea în programele școlare revizuite și în practica la clasă a noțiunilor transdisciplinare de Educație financiară, susținută de reprezentanții Ministerului Educației și ai inspectoratelor școlare

Noțiunile și aplicațiile de educație financiară pot fi folosite în mod transdisciplinar de către orice profesor, la clasă, au susținut reprezentanții Ministerului Educației și ai inspectoratelor, la conferințele din seria…
Vezi articolul

Profesorii pot trimite proiectele de educație extrașcolară pentru 2025 la inspectoratele școlare. Pot fi depuse proiecte de concursuri, festivaluri, proiecte sociale, expoziții, tabere tematice, școli de vară, simpozioane doar pentru elevi, anunță ISMB / Modele de formulare

Profesorii care vor să organizeze proiecte de educație extrașcolară în anul 2025 pot trimite dosarele pentru aprobarea acestora și includerea lor în Calendarul Proiectelor de Educație Extrașcolară Naționale – CPEE…
Vezi articolul

Regulile de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare din Universități, aprobate de Guvern / Pentru funcția de asistent universitar nu mai este obligatorie diploma de doctorat, este suficientă înmatricularea la un program de doctorat

Metodologia-cadru de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare vacante din învăţământul superior a fost aprobată prin Hotărâre de Guvern la finalul anului 2023. Pentru funcția de asistent universitar…
Vezi articolul

Directoarea și 8 profesori ai unui liceu din Argeș au plecat astăzi în Tenerife, pentru o săptămână. Directoarea adjunctă: Nu aveau cum să renunțe este un proiect european, iar reprogramarea a fost făcută de Ministerul Educației

Directoarea și 8 profesori ai unui liceu din Mărăcineni au plecat astăzi în Tenerife, pentru o săptămână. “Este un proiect european pentru schimb de experiență, derulat de anul trecut”, oprit…
Vezi articolul