Solidaritate fără precedent. Mii de persoane și sute de ONG-uri s-au mobilizat împotriva discriminării din noua Lege a Educației Naționale, care condamnă la excludere copiii cu CES din învățământul de masă

5.475 de vizualizări
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com
Copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt condamnați la excludere din învățământul de masă pe baza noului articol 68, alineatul 11 din proiectul de lege a educației, aflat în dezbatere în Parlamentul României în aceste zile, potrivit unui comunicat de presă comun semnat de 150 de organizații.

Autism Europe, Consiliul Național al Dizabilității din România (CNDR), WORLD VISION România,  DECLIC, Coaliția pentru Educație, Centrul pentru Legislație Nonprofit (CNLR), Federației Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS, Școala de Valori, Consiliul Elevilor, Consiliul Tineretului din România, Asociația Pentru Valori în Educație, Asociația FDP – Protagoniști în Educație, Asociația MAGIC, AMAIS – Asociația Metodelor Alternative de Integrare Socială, Asociația CONIL, Centrul STEP BY STEP, Asociația Lindenfeld – Ajungem MARI, sunt câteva dintre organizațiile care s-au alăturat demersului inițiat săptămâna trecută de rețeaua informală de ONG-uri RO TSA și Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autism (FEDRA) însumând peste 100 de ONG-uri în și reprezentând peste 4.000 de familii ale copiilor cu tulburări din spectrul autist, solicitând respectarea dreptului constituțional la educație al copiilor cu CES și eliminarea prevederii discriminatorii din proiectul de lege a educației, art. 68 alin.(11), se precizează în comunicat.

Această prevedere a stârnit consternarea a mii de părinți și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale din toată țara, condamnând la excludere copiii cu CES din învățământul de masă, lăsând înmatricularea la latitudinea unității de învățământ, care poate refuza admiterea în școlile de circumscripție și redirecționarea lor către școli foarte îndepărtate locuinței, prin simpla invocare a faptului că școala nu dispune în totalitate de resursă umană și de bază materială corespunzătoare copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Acest lucru ar împovăra și mai tare familiile copiilor cu CES și ar conduce la un risc mai mare de excluziune școlară, astfel cum este definit la art. 67 alin. (3) din proiectul de lege, susțin reprezentanții ONG-urilor.

Astfel, în total 150 de organizații s-au mobilizat la nivel național și cer eliminarea art. 68 alin. (11), care prevede că: „Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face doar în situația în care aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante”, articol incompatibil cu dreptul fundamental la educație și în contradicție cu toate celelalte prevederi și obligații reglementate în conținutul proiectului, menite a asigura integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă, consideră reprezentanții ONG-urilor. 

Societatea civilă a adresat deja o scrisoare deschisă senatorilor și Ministrului Educației, Ligia Deca. De asemenea a fost formulată și o petiție online,Spune NU discriminării copiilor cu dizabilități și CES din Legea educației”, semnată de peste 5.500 de persoane în doar 4 zile, prin care se solicită eliminarea art.68 alin.(11).

Pentru respectarea dreptului fundamental la educație incluzivă al copiilor cu cerinţe educaționale speciale, pentru realizarea efectivă a acestuia în baza principiilor echității și egalității de șanse, drept garantat de art. 32 din Constituția României, dar și de art. 23 și art. 28 alin. (1) din Convenția din 1989 cu privire la drepturile copilului și prin accesul la învățământ incluziv, reglementat expres de art. 24 din Convenția ONU din 2007 privind drepturile persoanelor cu dizabilități, Carta socială europeană și Carta drepturilor fundamentale a UE, ONG-urile cer eliminarea acestui articol din noua Lege a Educației Naționale. Prevederile afectează grav dreptul copiilor cu CES de a fi integrați în învățământul de masă, lăsând fără susținere principiile enunțate la art. 67 din proiectul de lege privind garantarea dreptului la o educație incluzivă tuturor beneficiarilor primari ai educației.

„Elevii cu dizabilități au dreptul să învețe în orice școală. De-a lungul anilor am dus o bătălie grea cu autoritățile și mentalitatea discriminatorie pentru integrarea copiilor cu dizabilități în școală, și mai târziu în societate. Incluziunea e singura cale prin care acești copii să poată deveni adulți autonomi, iar prin acest proiect de lege ne întoarcem într-un trecut sumbru, când nu vedeam elevii cu minți și abilități diverse în școlile de masă, în anii în care aceștia erau izolați și invizibili. Viitorul acestor copii depinde de noi și de cei care legiferează astăzi, așa că vă rugăm să nu acoperiți discriminarea cu legea!” – părinte al unui copil cu CES

Organizațiile au depus în data de 18.03.2023 „Observații proiect Legea Educației preuniversitare”, în care au argumentat modificările necesare pentru ca noua lege să respecte drepturile elevilor cu CES la educație, însă acest memoriu a fost ignorat. „Dintre cele 11 articole care aduc atingeri grave și creează premisele excluderii sistemice a elevilor cu cerințe educaționale speciale din școlile de masă, art. 68 alin. 11 (ref. art. 66 alin. 10 din memoriu) este INACCEPTABIL. Pentru situația în care există solicitări de înscriere a copiilor cu CES, școala trebuie să se organizeze astfel încât să poată asigura integrarea copilului în învățământul de masă, însă ONG-urile semnatare consideră absolut necesar ca asigurarea condițiilor necesare să fie obligatorie și nu facultativă Numai în caz excepțional, și doar dacă părintele este de acord sau la solicitarea acestuia, i se poate oferi posibilitatea de a opta pentru o altă unitate de învățământ decât cea din proximitate”, scriu organizațiile.

Organizațiile semnatare consideră că este imperios necesar ca Ministerul Educației, Guvernul României și instituțiile abilitate să aloce resurse suficiente școlilor și grădinițelor pentru ca acestea să poată gestiona în mod adecvat situația copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Aplicarea prevederilor criticate ar putea duce la marginalizarea și excluderea a peste 100.000 de copii cu CES și mulți alți copii cu dizabilitate din școlile de masă, chiar din această toamnă. Noua lege a educației se află în aceste zile în dezbatere la Senat și urmează să primească votul final pe 22 mai, după ce săptămâna trecută a primit aviz pozitiv de la Camera Deputaților.

Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Peste 100 de ONG-uri solicită eliminarea unei prevederi din proiectul legii educației care va discrimina elevii cu cerințe educaționale speciale: Orice director de școală poate refuza copiii cu CES. Ne întoarcem în trecut când nu vedeam elevii cu minți și abilități diverse în școlile de masă, în anii în care erau izolați și invizibili

11 comments
  1. Au luat-o razna lucrurile pe lumea asta, in toate cele, de cand cu proasta intelegere, cu exagerarea ideii de discriminare !
    Dar restul copiiilor nu sunt discriminati cand parintii celor cu CES ii numesc pe acestia “tipici” ?!?
    Dar restul copiiilor ce vina au sa le fie pusa rabdarea si toleranta la incercare cand profesorul trebuie sa se ocupe si de un copil cu CES ?
    Dar discriminare nu e si cand vine vorba de salariile profesorilor versus salariile magistratilor ?
    Nevoi speciale = conditii speciale !
    Iar daca parintii acestor copii nu realizeaza ca alaturarea copiiilor lor celorlalti copii mai degraba la face rau pentru ca fenomenul de bullying este in mare crestere si pentru ca ai lor copii mai degraba vor fi frustrati cand vor vedea ca ei nu pot face ce fac ceilalti copii, inseamna ca acesti parinti “se imbata cu apa rece” sperand intr-o vindecare a copilului lor doar prin alaturarea cu ceilalati sau, mai grav, chiar nu au habar de ce are nevoie copilul lor…

  2. Copiii cu nevoi speciale au nevoie de conditii speciale : tratament medical adecvat, supraveghere corespunzatoare, pedagogi pregatiti special pentru a putea satisface corect si deplin cerintele unor astfel de copii si in conditiile in care fenomenul de bullying este peste tot in mare crestere, sa tii cu tot dinadinsul tu, ca parinte de copil cu nevoi speciale, sa il pui laolalta cu ceilalti copii doar de dragul ideii prost intelese de a nu fi discriminat, atunci inseamna ca tu, parintele, fie iti greu sa recunosti si sa accepti nevoile speciale ale copilului tau si incerci prin aceasta “integrare” sa te imbeti cu apa rece ca in acest fel il vei vindeca sau, mai grav, chiar nu ai habar de ce are cu adevarat nevoie copilul tau !
    Si ar mai fi un aspect : daca doriti integrare, de ce situatia copilului respectiv este confidentiala si ascunsa fata de colegi, fata de parintii colegilor ? Aceasta situatie chiar exista in clasa fetitei mele si dupa multe incidente agresive din partea unui copil si multe sesizari, initial tratate impaciuitor de dna invatatoare, la un moment dat, cand situatia parea ca scapa de sub control, dna invatatoare ne-a dezvaluit situatia acelui copil, dar fara niciun detaliu, nimic, nimic si doar s-a convenit ca mama copilului sa il supravegheze in pauze, ea fiind singura care putea sa-l domoleasca. E corect asa ceva ?
    Vreti integrare, fiti sinceri si deschisi cu cei carora le solicitati intelegere, ingaduinta, toleranta, acceptare pentru ca doar asa le veti capata !

    1. Dumneavoastră generalizați și nimic nu va da acest drept. Înțeleg frustrarea, citind comentariul dumneavoastră, insa …asa cum am mai spus…avem mult de lucru la mentalitatea noastra. Vorbiți în necunostinta de cauza, doar știți dvs un caz..cel al clasei din care face parte fetita dvs și va permiteți sa generalizați și sa spuneți ce înseamnă nevoi speciale. Sunteți in afara ariei, iar din acest motiv, ma voi opri din comentarii. Va doresc succes și Dumnezeu sa va ajute sa înțelegeți formele de discriminare și sa nu fiți nevoit vreodată sa treceți cu adevărat prin ele.

  3. Cu tot respectul și pentru copii definiți,,tipici,, sunt unii care deranjează mai mult decât un copil cu cerințe educationale speciale. Ma întreb, ce va dreptul, dna Teodora sa afirmați ca acești copii nu au ce cauta în învățământul de masa. V-ati pus vreo secunda problema ca acești copii cu CES au în spate parinti responsabili și din aceasta cauza au documentul CES? Nu va supărați, dar cred ca vorbiți în necunostinta de cauza. Sunt din ce în ce mai multi copii tipici, problematici care nu sunt excluși din învățatul de masa pentru ca nu au CES. Părerea mea e ca mulți vorbesc doar ca să se afle în treaba, cât despre profesori, pentru unii jos pălăria, pentru alții….mai bine ma abțin. Sunt cadre didactice care fac integrare si care au vocație de pedagog , insa sunt și cadre didactice care nu au vocație pentru asa ceva …. Sunt multe lipsuri în sistemul de învățământ romanesc, din pacate, atat pentru copiii tipici, cât și pentru cei cu cerințe educationale speciale/dizabilități. Sa știți ca CES nu înseamnă automat învățământ special, insa avem mult de lucru la mentalitatea noastră…a tuturor.

  4. Problema CES …. respectand principiul incluziunii, acest lucru, printre altele, ar presupune includerea unor servicii medicale de specialitate in sistemul de educatie de masa. Se amesteca sanatatea cu educatia. In loc sa existe o punte intre cele doua, prin incluziune se pun toate intr-o barca.

    In juridic, incluziunea si nediscriminarea nu sunt unul si acelasi lucru, acestea se exclud reciproc.

    Incluziunea implica politici de caracterizare, etichetare, segmentare, și afirmare prin discriminare. Sunt seturi de politici si practici in cadrul unui guvern sau organizatie care incearca sa includa anumite grupuri acolo unde astfel de grupuri sunt subreprezentate. Aceste politici si practici de incluziune, fiind discriminatorii, se aplica prin recompensare pentru “consimtamant”… in cazul acesta, prin lege, scolile pot primi fonduri pentru sustinerea politicilor de incluziune, dar nu pot fi obligate.

    Politicile de incluziune au ca efect final segregarea grupurilor subreprezentate.

    Cam asa va sta treaba si cu acele centre de zi din PL-x 145 … in final se va ajunge la segregarea unor grupuri de copii.

  5. Super. “Solidaritate”. Mai avem puțin și punem de o nouă ”revoluție”, poate activăm ghilotina din nou.
    Sunt Extrem de curios câte din aceste organizații, asociații, au întrebat profesorii, instituțiile școlii despre aceste abuzuri, forțări de a integra într-un mediu total nepotrivit a unor persoane care au nevoi speciale?!?
    Cu ce drept sunt obligate cadrele didactice nepregătite & neplătite special pentru a lucra cu persoane cu nevoi speciale?!?
    Acesta este un abuz fără precedent care dezvăluie dezinteresul complet al acestor organizații, instituții, activiști șamd a unui minim interes pentru persoanele cu nevoi speciale și față de cadrele didactice și practic ne dezvăluie doar o agendă politică egoistă!
    Extrapolând, este ca și cum Ucraina ar trebui să negocieze cu rusia după ce ultimii au intrat cu forța pe teritoriul primilor. O idioțenie fără margini, complet abuzivă!

    1. Corect! Profesorii nu pot sa tina o ora normala la clasa având elevi cu nevoi speciale. Aceia pot deranja ora. Cu tot respectul pentru ei, chiar nu au ce căuta în învățământul de masă. Au necesar de oameni pregătiți special pentru nevoile lor. Apoi ajutați de politici sociale care sa le faciliteze găsirea unui serviciu, o activitate potrivita etc.

      In plus, cu cât obligi o masa să accepte tot felul de grupuri care se autodefinesc pe anumite criterii, cu atat oamenii încep să deteste acele “grupuri” țintă. Pentru că li se baga pe gat ceva ce ei nu își doresc.
      Incluziunea stupida de care auzim este o forțare care alimentează conflicte. Nu este nimic bun aici.
      Politicienii sunt de vina pentru toate dezbinările și nedreptățile sociale. Nu au făcut nimic bun pentru oamenii de rând bolnavi sau sănătoși fizic. Nu au sprijinit oamenii, masa, cu nimic. Ne au oferit doar minciuni peste minciuni, furturi, lăcomie, răutate, distrugeri.

      La nivel macro, toți (cu nevoi speciale sau nu) suntem extrem de nefericiți. Suntem de o tristețe maxima.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Au mai rămas patru săptămâni de școală până la vacanța de vară 2024. Elevii de clasa a XII-a termină anul școlar pe 7 iunie, cei de clasa a VIII-a pe 14 iunie și elevii din învățământul tehnologic și profesional pe 28 iunie

Au mai rămas patru săptămâni până la vacanța de vară. Cursurile se încheie pe 21 iunie 2024, potrivit structurii anului școlar 2023-2024. Elevii de clasa a VIII-a termină anul școlar…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu schimbă referința pentru bugetul alocat educației, de la PIB la bugetul național: “Susțin alocarea a cel puțin 15% din bugetul național” / Aceasta ar însemna doar puțin mai mult decât banii de acum și tot sub 6% din PIB cât prevede legea, procent calificat drept “himeră” de către ministru 

“Sunt printre cei care susțin alocarea a cel puțin 15% din bugetul național pentru cheltuielile din educație (…) Mai mult de un leu din șapte din bugetul național, în opinia…
Vezi articolul