SNSPA, despre interzicerea informațiilor privind identitatea de gen în școli și universități: legiferare superficială și ingerință politică

492 de vizualizări
SNSPA / Foto: snspa.ro
“Studiile de gen au dus la schimbări de optică în sociologie, filosofie, psihanaliză, medicină, istorie, economie. Evoluția studiilor de gen s-a materializat, în timp, în dezvoltarea cercetării în domeniu, a programelor de studii, dar a influențat și interacțiunile umane (…)”, arată Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) într-un comunicat pe tema proiectului adoptat de Senat, ce interzice informațiile despre identitatea de gen în școli și universități. Potrivit instituției, cei care au făcut propunerea nu au înțeles conceptele pe care le folosesc, iar textul adoptat reprezintă, pe de o parte, o încălcare a autonomiei universitare, iar pe de altă parte încalcă principiul egalității de șanse și libertatea de exprimare și Legea pentru prevenirea dicriminării.

Comunicatul SNSPA:

“Școala Națională de Studii Politice și Administrative (SNSPA) consideră că este regretabil faptul că subiecte importante, cu consecințe deosebite pentru societatea românească, se legiferează într-o manieră superficială, fără înțelegerea conceptelor și fără consultarea partenerilor sociali relevanți, în speță comunitatea științifică academică. Mai mult, activitatea mediului universitar a fost bruiată de ingerințe politice, încă o dată, actorii politici încălcând autonomia universitară.

Având în vedere discuțiile generate de acest subiect, prezente în spațiul public, SNSPA își propune să clarifice situația, oferind publicului larg câteva explicații importante, după cum urmează:

Iniţiativa legislativă a celor doi parlamentari PMP a avut ca obiect de reglementare modificarea şi completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, prin care s-a propus ca în toate instituţiile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale, inclusiv în unităţile care oferă educaţie extraşcolară, să fie interzis prozelitismul pe baza criteriului de sex şi a criteriului de gen.

Fără a clarifica însă ce presupune exact fenomenul de “prozelitism pe baza criteriului de sex, cât și a celui de gen”, observație regăsită și în punctul de vedere al Guvernului României, care nu a susținut adoptarea acestei inițiative legislative, plenul Senatului a votat marți, 16 iunie 2020, în calitate de for decizional, cu 81 de voturi DA, 22 de voturi NU și 27 de abțineri.

Pe motivul existenței unui pericol real în sistemul de învățământ, fără a face vreo dovadă în acest sens, textul amendamentelor adoptate arată că cei care le-au propus nu înțeleg de fapt conceptele fundamentale pe care le folosesc. Acestea sunt, de altfel, uzuale în orice limbă: sex (bărbătesc sau femeiesc), pentru datul biologic și gen (masculin, feminin), pentru înțelesurile culturale și sociale ale diferențelor biologice. Pentru științele sociale însă, aplicarea acestui amendament înseamnă interzicerea unor concepte teoretice esențiale, utilizate în cercetare de către comunitatea științifică internațională.

Studiile de gen au dus la schimbări de optică în sociologie, filosofie, psihanaliză, medicină, istorie, economie. Evoluția studiilor de gen s-a materializat, în timp, în dezvoltarea cercetării în domeniu, a programelor de studii, dar a influențat și interacțiunile umane, oportunitățile de realizare profesională, opțiunile și deciziile personale, discriminarea în diferite domenii. Studiile de gen sunt esențiale pentru elaborarea politicilor sociale care să faciliteze echilibrul în familie, în carieră, care să ofere strategii pentru a combate violența casnică, hărțuirea sexuală și soluții pentru munca domestică.

Amendamentul introdus la Legea educației naționale reprezintă o încălcare flagrantă a autonomiei universitare. Parlamentul României nu are niciun fel de atribuții să stabilească curricula în universități, nici pe cea din învățământul preuniversitar. În calitate de universitate care a inițiat și dezvoltat cercetări și studii referitoare la politici de gen în ultimii 22 de ani (din 1998), SNSPA a contribuit semnificativ la cunoașterea și analizarea discriminării și proiectarea politicilor publice pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați, dar și pentru minoritățile etnice, religioase și sexuale. Astfel de arii de studiu există în marile universități din România, din UE și din lume. Acest amendament desființează practic orice învățare, studiu și cercetare în privința discriminării de gen, orice proiect întemeiat științific care poate contribui la egalitatea de tratament și de șanse între femei și bărbați. Îl considerăm inacceptabil științific și profund antidemocratic.

Textul adoptat contrazice principiul constituțional al egalității de șanse (art. 16) și pe cel al libertății de exprimare (art. 30/1), Legea pentru prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare (137/2000), Legea egalității de șanse între femei și bărbați 202/2002. În plus, vine în contradicție cu o multitudine de acorduri internaționale la care România este parte semnatară, precum CEDAW (Convenția pentru Eliminarea Tuturor Formelor de Discriminare împotriva Femeilor a ONU, 1979) și cu legislația Uniunii Europene. Dacă s-ar aplica aceste amendamente, ni s-ar interzice să vorbim în instituțiile de învățământ despre Institutul European al Egalității de Gen, una dintre agențiile majore ale UE, la fel, despre cercetările și politicile europene în privința egalității de gen.

Cadre didactice, studenți și absolvenți din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) se asociază tuturor colegilor din alte universități și centre universitare, care și-au exprimat deja poziția referitoare la adoptarea acestei inițiative legislative a Parlamentului României. SNSPA încurajează abordarea critică, parteneriatul intelectual şi cooperarea, și asigură libertatea cercetării în ceea ce priveşte stabilirea temelor, alegerea metodelor, procedeelor şi valorificarea rezultatelor, conform legii. Nimeni nu are dreptul să manipuleze, îndoctrineze şi să educe dogmatic în interiorul spaţiului universitar (laic) şi, prin aceasta, să încalce dreptul studenţilor, cadrelor didactice sau cercetătorilor la obiectivitate în cunoaştere şi la formare ştiinţifică adecvată domeniului de studii.”


4 comments
  1. Din ce abisuri am venit? Din ce catacombe ne-am ridicat? Cum se poate sa gandim atat de limitat?! Se confunda notiunile. Educatia sexuala este una, educatia de gen este alta. Educatia de gen nu face referire la orientarea sexuala in mod exclusiv. Se refera la obtinerea aceluiasi salarariu, indiferent ca esti femeie sau barbat, la practicarea unor meserii fara nicio diferenta, duce la legi ce impiedica hartuirea sexuala, agresivitatea casnica, victimele fiind femei sau barbati in egala masura. Doriti sa ne intoarcem la lipsa dreptului de a vota numai pentru ca esti femeie? La bataia rupta din rai? Chiar daca suntem platiti din banii romanilor, nu inseamna ca trebuie sa facem si sa spunem lucruri nedrepte si nedemne numai ca asa vi se pare normal unora. Oameni buni, informati-va, cititi, nu va mai lasati manipulati!

  2. Steluta, asta am tot spus si eu. In scoala se invata norma, standardul. Exceptiile se pot preda in cadrul altor institutii: ONG, Asociatii LGBT etc. Ce-i prostia asta? Cine a facut legea sa se opuna, bine a facut. Sunt pentru toleranta, intelegere, dar hai sa nu facem parada din exceptiile de gen.

  3. Nimeni nu are dreptul să manipuleze, îndoctrineze şi să educe dogmatic în interiorul spaţiului universitar… nimeni în afară de LGBT, nu-i așa? Numai ei au voie să îndoctrineze, să manipuleze și să educe dogmatic noile generații.

  4. Noi, romanii NU DORIM IDEOLOGIE DE GEN IN SCOLILE DIN ROMANIA! Ce nu va este clar? Sunteti platiti din banii romanilor, sunteti in slujba romanilor, iar romanii sunt in proportie de 90 % oameni normali din punct de vedere sexual. Este clar? Sunteti platiti sa ne educati copiii, nu sa-i tampiti!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Primarul din Ploiești în faţa premierului Dăncilă, către studenți: Avem nevoie de competență și meritocraţie, sunt sigur că nu veţi avea probleme cu gramatica şi topica limbii române

Primarul din Ploieşti, Adrian Florin Dobre, le-a spus studenţilor că pentru a-şi dezvolta profesia pentru care se pregătesc şi pentru a-şi dezvolta ţara este nevoie de competenţă şi meritocraţie, potrivit…
Vezi articolul
Stresul dinaintea examenului

Stresul dinaintea examenului de licență – cum poate fi gestionat? Oana David, directorul Clinicii Universitare de Psihologie Babeș-Bolyai PsyTech: “Modul în care gândesc și mă raportez la examen îmi determină reacțiile, și nu examenul în mod direct”

Studenții trec în această perioadă printr-o etapă extrem de solicitantă cognitiv și emoțional, pentru mulți dintre ei: susținerea examenului de licență. Cum se pot raporta la emoțiile lor ca la…
Vezi articolul

Universitățile să fie consultate când sunt formulate noi legi europene în domenii-cheie, iar bugetarea pentru mediul academic și de cercetare să fie „ambițioasă” – cererile Asociației Universităților Europene pentru instituțiile UE, în mandatul care începe după alegerile din 2024

Uniunea Europeană ar trebui să susțină statele membre pentru a atinge țintele de 3% din PIB pentru cercetare și inovare și 2% din PIB pentru învățământul superior, să asigure infrastructura…
Vezi articolul

Vasile Vîntu, vicepreședintele Comisiei Naționale pentru Finanțarea Învățământului Superior: Bursa socială chiar nu este la nivelul la care ar trebui. Pentru a limita abandonul universitar și pentru a susține studenții cu probleme materiale, poate să crească valoarea bursei la nivelul fiecărei universități

Vasile Vîntu, vicepreședintele Comisiei Naționale pentru Finanțarea Învățământului Superior a spus la lansarea raportului ANOSR privind învățământul superior pe 2023-2024, că valoarea bursei sociale a studenților “a cunoscut o creștere,…
Vezi articolul