Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ reacţionează la declarațiile făcute de fostul ministru al Educației, Mircea Miclea. Acesta a spus că “s-a opus schimbării (n.red. din Învăţământ) partea mediocră și submediocră din sistemul de educație, controlat în mare măsură de către sindicate, indiferent de generație”, într-un interviu pentru Revista 22. Imediat, printr-un comunicat publicat pe pagina de Facebook, FSLI a reacţionat susţinând că “membrii de sindicat nu sunt mediocri și submediocri”. Sindicaliştii scriu că Miclea trebuie să își ceară scuze public şi îi reproşează acestuia că “nu a rămas ministru și nu a făcut apel la sindicate pentru a-l sprijini în vederea punerii în practică a bunelor sale intenții”.
Redăm comunicatul FSLI
“Să spui despre majoritatea membrilor de sindicat că sunt mediocri sau submediocri și că sunt cei care nu au susținut ideea reformării sistemului de educație din România, este de departe cea mai mare jignire adresată tuturor colegilor noștri. Cerem pe această cale fostului ministru să își ceară scuze în mod public tuturor membrilor de sindicat pe care i-a jignit. Mircea Miclea, fost ministru, politician, cadru didactic, nu trebuie să uite nicio secundă că dacă își dorea în mod real să îmbunătățească sistemul de învățământ din România ar fi putut să o facă. A fost apreciat gestul domnului Mircea Miclea în momentul în care și-a anunțat demisia din funcția de ministru al Educației, invocând faptul că bugetul alocat educației pentru anul 2006 este insuficient, însă declarațiile recente îl descalifică. Mircea Miclea anunțase în anul 2005 o serie de reforme care să conducă la creșterea calității în învățământ și niciun sindicat nu s-a opus acelei intenții. Iar acum domnul Mircea Miclea acuză sindicatele că sunt vinovate de nerealizarea reformei în sistemul educațional. De ce nu a rămas ministru și nu a făcut apel la sindicate pentru a-l sprijini în vederea punerii în practică a bunelor sale intenții?
Într-un interviu acordat Revistei 22, fostul ministru al Educației, Mircea Miclea declară faptul că “Sindicaliștii au preluat puterea și au reușit să convingă foarte mulți oameni că le apără interesele. Și în felul acesta, apărând mereu partea mai slabă a Educației, au reușit să facă jocurile educației. Practic, s-au opus sistematic la marea majoritate a schimbărilor care ar fi reformat sistemul. (…) Aș spune că s-a opus schimbării partea mediocră și submediocră din sistemul de educație, controlat în mare măsură de către sindicate, indiferent de generație.”
Este cea mai mare insultă adusă majorității membrilor de sindicat, cadre didactice din federația noastră, oameni cu rezultate deosebite la clasă, mulți dintre ei fiind modele de viață pentru generații întregi de elevi. Despre acești oameni spuneți, domnule Mircea Miclea, că sunt submediocri?
O mare minciună aruncată în spațiul public este aceea în care sindicatele din educație nu și-au dorit reforma sistemului de învățământ. Vă invităm să vedeți arhiva documentelor realizate de federația noastră și înaintate tuturor miniștrilor Educației, inclusiv d-voastră, prin care am cerut de fiecare dată aceleași lucruri: modificarea planurilor cadru și a programelor școlare, astfel încât acestea să fie în concordanță cu cerințele de pe piața muncii; elaborarea unui sistem național de standarde de evaluare a elevilor, a cadrelor didactice și a unităților de învățământ; modernizarea sistemului de formare a cadrelor didactice: formarea inițială și cea continuă; salarizarea să țină cont de performanțele individuale, cel mai important criteriu să fie progresul elevilor.
Cum puteți să ne acuzați că ne-am opus reformei, când, în urma demersurilor FSLI, a fost realizată o inițiativă legislativă, având în spate 200 de mii de semnături, prin care Legea educației să prevadă acordarea a 6% din PIB? FSLI a înțeles că primul pas care trebuie făcut în demararea reformei este asigurarea unei finanțări corespunzătoare. De ce nu a fost respectată legea de niciun partid aflat la guvernare? Ați adus exemple din alte țări dezvoltate; asta înseamnă că sunteți conștient că o reformă substanțială a educației înseamnă și alocări bugetare pe măsură pentru investiții. Acest lucru nu s-a întâmplat, pentru că Educația a fost tot timpul pe planul al n-lea, iar guvernele care s-au perindat au redirecționat banii spre alte domenii de activitate.
Aveți vreo explicație de ce niciunul dintre președinții României nu a întors în Parlament Legea bugetului de stat pe motiv că alocările pentru învățământ sunt prea mici față de cât ar fi necesar și că nu se respectă, de fapt, LEN?
Fostul Președinte Traian Băsescu este și domnia sa, printre cei puțini ce-i drept, care văd sindicatele din educație vinovate de nereformarea acestui domeniu. Reamintim faptul că FSLI a semnat în luna octombrie 2008 Strategia “Educație și Cercetare pentru Societatea Cunoșterii”, strategie elaborată sub patronajul Președintelui Românie, în care se regăsesc și propuneri ale federației noastre. În această strategie se precizează, printre altele că: România trebuie să ajungă în primele 10 țări din lume la testele PISA; eliminarea diferențelor dintre învățământul din mediul rural și cel din mediul urban; alocarea a 6% din PIB pentru educație și 1% pentru cercetare; transformarea corpului didactic într-o elită profesională etc. De ce toți cei care au fost la putere nu au pus în practică acele prevederi?
Cine se face vinovat de faptul că, pentru a se respecta Legea nr. 221/2008, promulgată cu fast de către fostul Președinte Traian Băsescu, cadrele didactice au fost nevoite să-și ceară acest drept în instanță și nici acum nu au primit încă toate sumele restante? În anul 2010 veniturile cadrelor didactice au fost diminuate cu aproximativ 40%. Așa trebuie procedat pentru tranformarea corpului didactic într-o elită profesională, prin umilire?
FSLI a cerut de nenumărate ori regândirea modului în care sunt formate inițial și continuu cadrele didactice. Ce au făcut toți miniștrii, cei mai mulți proveniți din mediul universitar, astfel încât cadrele didactice să beneficieze de o formare inițială corectă și absolut necesară pentru a putea fi performante în actul de predare-învățare-evaluare?
Modificarea planurilor cadru și a programelor școlare, astfel încât acestea să fie în concordanță cu cerințele de pe piața muncii, a fost o altă solicitare a federației noastre. De ce până acum, acest obiectiv fundamental pentru învățământ nu a fost pus în practică?
Am solicitat regândirea modului de evaluare pentru elevi, cadre didactice și unități de învățământ. De ce nu s-a făcut acest lucru?
Am cerut, de asemenea, salarizare diferențiată pentru cadrele didactice, pentru că performanța trebuie răsplătită, iar principalul criteriu să fie progresul elevilor.
Ați spus, domnule Miclea, că sindicalizarea a făcut un rău. Calitatea de membru de sindicat este un drept constituțional, pe care îl are fiecare angajat din România, din mediul privat sau public. Calitatea de membru de sindicat se dobândește în urma unei adeziuni la sindicat, nu prin impunere de către cineva! Prin afirmația pe care ați făcut-o nu faceți altceva decât să demonstrați că promovați un alt sistem al muncii, în niciun caz pe cel care oferă drepturi și libertăți angajaților, așa cum este prevăzut în legislația internațională a muncii!
Dar, cel mai simplu este să dai vina pe alții, atunci când vrei să-ți ascunzi incompetența și neputința!
În numele membrilor de sindicat, pe care îi respectăm, vă cerem domnule Mircea Miclea să vă retrageți, în mod public, cuvintele care au lovit puternic în fiecare dintre noi, cadrele didactice!”
1 comment
Toata lumea care i-a votat pe nefericitii lor va primi ce a votat! Dupa cum se vede si mamutii din fostul guvern, care a avut exact aceeasi abodare si aceleasi apucaturi, au devenit mai vocali!(Miclea, Funeriu!). Astia au inlocuit “ciuma rosie” (pe care chiar nu ii iubesc, dar nu pot sa nu recunosc ce au facut bu pt. cat mai multi dintre eomani!)