Sindicatele din Învățământ au cerut Ligiei Deca să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță / Grupul de lucru pentru realizarea criteriilor de performanță nu s-a mai întâlnit de pe 1 aprilie

49.710 vizualizări
Foto: gov.ro
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” au solicitat ministrului Educației, Ligia Deca, să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță. Potrivit unui document consultat de Edupedu.ro, solicitarea a fost făcută marți, 6 august, în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației.

Amintim că, pe 1 aprilie, Ministerul Educației anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să „să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță”, potrivit unui comunicat de presă al instituției.

„Calendarul de desfășurare a activităților va fi stabilit la prima întâlnire a grupului de lucru”, este menționat în informarea sindicatelor, document trimis în teritoriu marți, 6 august. Asta lucru înseamnă că grupul de lucru nu s-a mai întâlnit de pe data de 1 aprilie.

În documentul consultat de Edupedu.ro apare că noile criterii de performanță ar trebui să fie cuprinse în noua lege a salarizării angajaților din sectorul bugetar.

„În plus, FSLI și FSE „SPIRU HARET“ au solicitat Ministerului Educației să precizeze public că la acest moment nu există niciun proiect privind salarizarea diferențiată în funcție de performanță și că, în momentul în care un astfel de proiect va exista, acesta va fi supus dezbaterii publice și negocierii cu organizațiile sindicale reprezentative la nivel de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

Reamintim că pe 1 aprilie a.c., reprezentanții federațiilor din educație au avut o întâlnire cu ministrul educației Ligia Deca. Tema discuțiilor a fost stabilirea demersurilor în vederea identificării unor criterii pentru salarizarea diferențiată a cadrelor didactice din sistemul de învățământ preuniversitar pe criterii de performanță. În cadrul discuției a fost agreată, ca prim pas, constituirea unui grup de lucru format din reprezentanți ai Ministerului Educației și reprezentanți desemnați ai federațiilor sindicale reprezentative, care să elaboreze proiectul de Metodologie privind salarizarea diferențiată a personalului didactic pe baza unor criterii de performanță. Noile criterii ar trebui să fie cuprinse în noua lege a salarizării angajaților din sectorul bugetar. Calendarul de desfășurare a activităților va fi stabilit la prima întâlnire a grupului de lucru”, se arată în informarea sindicatelor din Învățământ.

Menționăm că, în 2016, au mai fost discuții despre introducerea unor criterii de performanță în învățământ, dar sindicatele profesorilor au respins salarizarea pe baza acestor criterii de performanță, după cum a scris publicația informatiazilei.ro.

Informații de context

Amintim că premierul României, Marcel Ciolacu, după publicarea rezultatelor de la testele PISA 2022, a cerut public ministrului Educației, Ligia Deca, să prezinte criterii de performanță pe baza cărora salariile profesorilor să poată fi crescute diferențiat. „Îi cer ministrei Deca să vină cu soluții privind criteriile de performanță în Învățământ. Nu ne putem aștepta ca doar mărind salariile să se întâmple o minune. Trebuie introduse criterii de performanță în funcție de care salariile vor crește“, a declarat Ciolacu. Acesta făcuse referire la astfel de criterii încă de la preluarea mandatului de premier.

Pe 8 decembrie, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, a precizat că salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“.

Pe 15 ianuarie, premierul Marcel Ciolacu a declarat „nu pot să accept că un profesor care are 10 olimpici să fie plătit la fel cu unul în care toată clasa nu a luat Bacalaureatul”, la Antena 3, potrivit G4Media.ro.

Citește și:
Discuții despre salarizarea diferențiată a profesorilor în funcție de performanță, la începutul lunii aprilie, la o întâlnire a sindicatelor din Învățământ cu Ligia Deca, informează FSLI
De 1 aprilie, Ministerul Educației a anunțat că a decis “constituirea unui grup de lucru” cu sindicatele, ca să scrie criteriile de performanță pentru salarizarea profesorilor
VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ
Premierul Ciolacu, mesaj pentru Deca: Să preluaţi propunerile OCDE privind salarizarea pe bază de performanţă în învăţământ şi să le discutăm rapid cu sindicatele. Trebuie să îndeplinim această cerinţă legitimă
DOCUMENT Salariile profesorilor din România să fie legate de performanța acestora, reformele în certificarea și evaluarea lor să fie revizuite, să fie luate măsuri care să evite suprapuneri și conflicte de interese în evaluările școlilor – printre cele 18 recomandări-cadru ale OCDE pentru Ministerul Educației
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
DOCUMENT Elizabeth Fordham, OCDE, despre „reforma învățământului preuniversitar în România”: A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței. Încurajăm diferențieri
Raluca Painter, Head of Unit la DG Reform: Competențele digitale vor influența în mod major accesul la piața muncii. O serie de state au venit la DG Reform pentru a lucra pe competențele digitale pentru copii, dar extrem de importantă este formarea competențelor digitale ale personalului didactic
Ligia Deca: Reiterez angajamentul ferm al Guvernului cu privire la creșterea atractivității carierei didactice. Avem nevoie de un echilibru între îmbunătățirea performanțelor cadrelor didactice și investiții
Criteriile de salarizare pe bază de performanță, pentru profesori, sunt în lucru cu experți OCDE, anunță Ligia Deca: Să găsim un sistem care să fie multifactorial. Se pare că acestea dau rezultate
Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit

18 comments
  1. Salarizare în funcție de performanță în învățământ?
    Adică directorul decide împreună cu colegii cât de bună ești la pat sau câte pile ai? Sau câți elevi ai cu rezultate deosebite la concursuri și olimpiade școlare, în condițiile în care elevii tăi de la clasă fac meditație cu alți profesori iar tu îți atribui performanța acestora?
    Așa experți de dau în gropi……

  2. “Performanta” in invatamant ? Poate progres scolar , crestere randament scolar .
    Cadrului didactic sa i se evalueze activitatea de la clasa , nu “boltarul” de acte , chipurile doveditoare .
    A auzit cineva de sofer suplinitor necalificat ?
    De medic suplinitor necalificat ?
    Dar de profesor suplinitor necalificat ?
    Sistemul sa fie cat mai atractiv !
    Învățământul din România să fie centrat pe elev , pe procesele invatarii ! El sa porneasca de la finalitati !
    În ocuparea funcțiilor de conducere , îndrumare și control , sa opereze criteriul competentei !

  3. Nu-i prea clar de ce doar pentru profesori este necesară o legislație bazata pe “performanta”. De ce, in alte domenii, nu este inclusă performanta intre criteriile de salarizare? De exemplu, in parlament: indemnizația se acorda oricui, chiar si celor care nu au avut nicio contribuție, in nicio inițiativa legislativa; sunt acești parlamentari pasivi performanți?

    Revenind la profesori, ar trebui sa ne aducem aminte ca, in urma cu vreo 20 de ani, exista o salarizare “intre limite”. Poate ar merita o readucere aminte a modului in care acea inițiativa a fost implementată (si modul in care a fost pusă pe linie moarta, destul de rapid).

  4. O salarizare diferențiată se poate face cu adevărat doar dacă înainte se orice se dublează toate salariile și odată cu asta pui criteriile de diferențiere a acelei dublări…dar nu se va face asta niciodată pt că doamna Deca va fi nevoită să facă din mână cu pa la Guvernul care se va instala după alegerile din toamnă.

  5. Păi cum? Veți desființa minunata gradație? Nu asta împărțea profesoŕii între merituoși și buni de nimic?
    Nu era gradația cea care oferea salarizarea diferențiată? Știe Ciolacu de ea? Stai, știe!😉
    Cùm procedăm? Diferențierea diferențierii?

  6. Am iesit cu mic cu mare la greva si au ramas pe ganduri … Lor astora cu functii , scaldatii in bani nu le place de asta si atunci s au gandit sa ia masuri cf principiului din 45 ” dezbina si conduce ” , iar oamenii lor aflati printre noi si care ne conduc de fapt , le vine manusa . Se plangeau ca nu stiu cine introduce dezbinarea in societate ( a lor de fapt ) dar aici cu aceasta aberanta salarizare diferentiata asta vor face . Dar intai au avut grija sa si permita sa mareasca un pic salariile , la nivel de adp sector 5 cum am vazut intr un anunt pe net , ca sa nu ti permiti sa renunti asa usor …

  7. Bună ziua. Am și o întrebare, de personalul nedidactic nu se spune nimic ca de fapt fără noi prostimea cum ne considera educatoarele vb de grădiniță ,cresa.Dar fără noi nu fac mai nimic și își iau bani degeaba Se discuta numai de cadrele didactice și ptr ei sau marit salariile după greva noua ne-a scos ochii .

    1. acum Dna Angela,sa mi fie iertat,nu cred că nu fac nimic fara dumneavoastră…cred că activitățile la grupa le susțin bine fara prezenta dvs!

  8. Eu propun sa începem această revoluție a performantei și mărimi / măririi salariilor, nu de la coada ci de la cap, chiar cu politicienii, așa cum ei dau totdeauna tonul, prin frauda, la creșterea propriilor salariil începând totdeauna numai cu ei, fara pic de performanta, dar și-l votează, sfidător chiar dîn prima sesiune a Parlamentului imediat după investire, sa nu piardă niciun leuț/sfânt și beneficii de lux din sudoarea poporului, pe întregul mandatul. Regula o face deci dulăul, sfidând toată lumea bugetară/privată fara scrupule, ostentativ și criminal și cu nesimțire/neobrăzare deja istorică. Deci sa începem și acordarea salariul pe criterii de performanță și merit chiar cu ei și apoi prin exemplu extindem experimentul, treapta cu treapta spre baza piramidei/prostimea, cum ne alinta/parazitează chiar ei doctii, a tot puternici, potentoții fripturist/oportunisti.

    Ia sa vedem noi cum înflorește tara, economia , industria, cresc nivelul de trai și exporturile prin performanta lor in primablinie pe măsură salariilor/indemnizații lor nesimțite și nejustificate, niste mediocri ce-și sug salarii și beneficii imense, fara pic de performanta după ruina din tara, dar pe care vor s-o impuna, cu neobrăzare, începând totdeauna cu ceilalții/oripsitii, profesorii, mințiți vsinic, inclusiv la greva, din mai-iun’2023, întinsă artificial, special și în batjocură, santajindu-ne o luna in 2023, ca salariul tăiat pe luna de grevă, sa nu fie in fapt acoperit deloc de mărirea șireată/rușinoasă de 18% ( 8 % din 1ian’2024 și 10% din 1iunie’24, intrata pe card luna următoare din 14 feb/iul’2024), creștere negativă, mâncată in avans de inflația de 19% pe 2023. Ei, politicienii și-au crescut pe apucate și nejustificat din pix, primii propriile salarii cu mult peste inflarie, fara pic de performanta și neobrazare, fiind diriguitorii, dar in fapt uzurpatori țării, împinsă în declin de 35 ani, de meritoși/impostori/tradatori ce sunt, pe salarii și beneficii nesimțite de 3-4 ori cât al unui profesor/medic, toba de carte prin repetiție, mama învățăturii și ani grei de carte, examene, grade, masterate, doctorate etc(și tot ‘neperformanți’ sunt, că au fost îngăduitori cu sarlele de politicieni, crescuți și adapati la sânul lor, slujundu-i și crescandu-i atât pe ei cât și copii și nepoții lor, acestor nesimțiți sfidători și obraznici/nerecunoscători oamenilor care iau format, cat au putut cu materialul și interesul clientului, dar ajunși multi nemeritat și multi prin frauda, în fruntea bucatelor, la jecmanirea, vânzarea țării și intereselor nației, amanetandu-ne viețile, trecutul, prezentul dar și viitorul copiilor, oferindune doar promisiuni neonorate după investire(cacialna) fiind interesați cu întâietate doar de propriile interese/beneficii/diurne/salarii/mașini/secretare-neamuri profane nu funcționari competitivi, cum au făcut-o și o fac mereu odată ajunși acolo, in parlament, sfidandu-i apoi tot ei fara merite/recunostinta și remușcări pe nult cei mai meritoși/ școliți decât ei, blamandu-i și batjocorindu-i, adică pe profesorii lor și pe nedici cei tratează în loc să-i stranguleze cum ar merita să curățăm odată tara de năpârci și trădători de natie. Deci sa începem chiar de mâine cu ei și zi după zi cu toate celelalte categorii, lăsând la coada că de obicei profesorii când e vorba de salarii și le vom urma negreșit puterea exemplului personal, așa cum ei nu fac desi asta este una dintre lecțiile predate chiar de noi la școală alaturi de onestitate, dreptate și respect pentru cei ce te-au crescut cu energia, dragostea, dăruirea și sacrificiul lor în toate colțurile țării, unde sunt și trăiesc românii neimvuivati și nesătui de favoruri că eu, politicienii, oauperizand că și magistrații okebea, adică națiunea prea îngăduitoare cu leprele neperformante ce sug cu nerușinare vlaga nației pe salarii grase/nesimțite că și ei fara pic de progres dandu-ne in schimb doar batjocură pe pâine șivalocatii de rușine pt copii sa nu se mai nască prea multi sa le amenințe lor bunăstarea, sau pensii de batjocura seniorilor, ce le-au construit tara:data la cheie și devalizeze/vândă ei. Halal performanta de luat/oferit că exemplu celorlalți cărora ei, cu neobrăzare îndrăznesc să pronunțe/impună performanta, cum vine asta onorabililor, sa începem deci cu voi de mâine, bia apoi cu restul, cum procedarati primii cu salariile voastre dovediți performanta pentru cele deja încasate, neafectate/mâncate de inflație că ale profesorilor. câtă nesimțire și neobrăzare aveți și cât să va mai toleram așa gangavilor că sau se impune o revoluție adevărată pe toate planurile și cine evin ofsaid totdeauna, arătând la paiul din ochii altora comparativ cu barba dintrai voștri, așa că veți fi ghilotinați de societatea pe care o parazitați in loc s-o dirijați spre progres, bunăstare și iluminare, gangavilor și ouhavilor, ciocul mic și performanță de azi că mâine v-ați/am ras noi nemeritosii pe lângă ‘performantele’ voastre incomensurabile !

  9. În acest caz, cei de la sate, mai ales acolo unde populația romă este majoritară, ar trebui să aibă printre cele mai mari salarii, dacă reușește alfabetizarea, scrisul cursiv după dictare…La fel, un profesor care poate stăpâni o clasă de “liceeni” admiși cu 2 și 3…. iar este o performanță! Sînt foarte curioasă care vor fi criteriile…..

    1. Adevărat!
      As completa la ce ați scris deja, dascălii care au copii cu CES, față de relaxații cărora le mai merge să își aleagă neamurile din scoala… sau suntem ipocriți sa nu vedem și sa nu auzim cum sunt refuzați unii parinti la unele scoli? “Nu avem locuri!” De fapt, a citit că nu e parinte cu BMW și dacă mai aduce cu el și copilul pe care îl trădează fizicul că are probleme…. e clară treaba!
      Apoi…. performanță cu copii cu CES? Serios? Să reînființeze școlile ajutătoare, pe grade de QI , asa cum a fost pe vremuri, apoi cu siguranță vor fi mai mulți olimpici! Trebuie să se trezească lumea că treaba cu integrarea e extrem de delicată…. și dezavantajează pe majoritatea populației. Lăsând la o parte sentimentalismele , mă doare cât pt 24, că nu e degeaba vorba “Un singur măr stricat, le impute pe toate!” Ce performanta sa facă, nu dascălul, ci copiii, când unul sau mai mulți instalați pe integrare aleargă în timpul orelor, lovesc, râd, vorbesc aiurea, se plimba unde vor ei.. pt ca nu îi ajută QI sau au traume pe care nu scoala le va rezolva cu siguranță?!?! Sa fim serioși….. Ați stricat tot sistemul cu legi greșite adoptând cele mai tâmpite fenomene din alte țări…. integrare…. Foarte prost înțeleasă din păcate! Sunt metode alternative de integrare, nu să sufocați copiii normali și cu capacități…. Acum mai face performanță doar cel care e ajutat extra…. părinții acestora știu mai bine…. Și eu sunt un astfel de părinte…. trebuie sa suporte toti copiii câte un integrat care veșnic nu se integrează, dar distruge tot….pe motiv ca domnul psiholog a zis sa mergem pe integrare…. Sa își facă scoala privata acel psiholog și cei ca el, sa facă ei integrare , mai ales cu unele cazuri care te lasă fără cuvinte…. Ți se blochează nu logica, ci toată medicina…. cu toate ramurile ei….
      Frumos copac al vieții semanam…. ce păcat ca miniștrii profita doar de oxigenul și umbra lui….
      O statistica a domnilor care insista cu integrarea, va rog…. daca puteți macarc estima, dar echitabil, cati copii au devenit nu genii, dar cu capacități mai evidențiate….versus, cati copii ati distrus prin stagnarea ritmului la clasa din cauza pietrelor de moara… plus, dacă tot e sa fim realiști, câte cazuri de boulling s-au înregistrat proporțional cu cantitatea industriala de integrați….? Aveți asa ceva? Sau asta e doar o viitoare tema de doctorat?
      Mulțumesc celor care rezonează cu textul. Ceilalți, va rog sa reflectați și sa nu loviți fără sa cunoașteți cu adevărat ce se întâmplă în scoli. A luat o amploare prea mare acest fenomen, cineva trebuie sa facă ceva… Poate ar fi bine sa fim noi, părinții, primii care sa ne vedem posibilitățile copilului și sa nu mai avem pretenția ca scoala sa facă chiar tot pt el, sa nu mai fim ignoranți fata de ceilalți. Ok, ii ajutam și ii așteptăm și pe cei care învață mai greu. Dar dacă nu se misca nimic, de ce ne chinuim toți pt nimic? Despre aceste cazuri vorbesc…. care s-au înmulțit extraordinar. Ce performanta sa facă și dascălul cu o clasa atât de mixta, ca o ia razna cu tot cu integrare…..??!

  10. Legea salarizării diferențiate, asta va face ,va diferenția, va creea discrepante între cadre, ura și cearta.
    Dorim ca și dvs ,cei din minister și parlament sa fiți evaluați și salariați pe criterii de performanta.
    La dvs chiar se poate! În învățământ nu poți sa compari rezultatele elevilor pentru ca acestea nu țin numai de profesor, ci și de capacitățile elevului, de mediul din care provine, de educația sa etc.
    Cine face aceste legi sau propuneri a lucrat vreodată în învățământ? Sau în ultimii 10 ani ( macar) a fost la catedra? Dacă răspunsul este NU ,atunci DATI.VA DEMISIA !!! NU SUNTEȚI IN MASURA SA DECIDETI PENTRU PROFESORI!

  11. În opinia mea, miza nu este reformarea modului de evaluare a cadrelor didactice, ci tocarea a câteva sute de milioane de euro prin mecanismele obișnuite: crearea unei platforme online, pseudo-formarea utilizatorilor, pilotarea evaluării, urmând ca procesul să eșueze lamentabil, platforma să devină inoperabilă, lecțiile să fie uitate, tocmai bine pentru a cristaliza o nouă nevoie, care, la rândul ei, să justifice un nou împrumut de la Banca Mondială, și el tot de câteva sute de milioane de euro, “valorificat” în același mod. Beneficiarii reali fiind aceiași privilegiați, aceleași firme care au mai făcut platforme inutile, vezi platforma INSAM, și câte altele, aceiași directori din minister sau de aiurea, cu aceiași inspectori formatori, o rețea politică perfect unsă pentru a simula reforme. Iar amărâții de profesori trag și împing, de cele mai multe ori pentru o hârtie lipsită de minima valoare, sclavi pe tarlaua politicii naționale de îndatorare.

    1. o mica completare :
      ” inspectorii INformatori”
      imi asum declarația , stiu ce vb , in fiecare inspectorat exista cate un inspectoraș cu ochi albaștri.
      spri iegzemplu , in dulșili nostru giudeț , responsabilul cu șiripitu’ , îi creștinel .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Ministerul Educației, către inspectorii școlari, în prima zi de grevă generală în școli: Profesorii greviști să nu fie stigmatizați de cei care nu sunt în grevă / Nu se fac presiuni nici de noi, nici de către colegi

Ministerul Educației a transmis inspectorilor școlari, prin reprezentanții săi, ca profesorii greviști să nu fie stigmatizați de cei care n-au intrat în grevă, potrivit surselor Edupedu.ro. În această dimineață, Ministerul…
Vezi articolul

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca va oferi suport și consultanță pentru reformarea și apoi dezvoltarea academică a Academiei de Poliție din București / 131 de doctoranzi vor mai susține tezele la Academie, ei nefiind primiți de alte universități la cererea de transfer / Școlile de doctorat ale Academiei, desființate anul trecut

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) și Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” din București au semnat marți, 15 martie, la sediul Ministerului Afacerilor Interne, un acord prin care UBB va…
Vezi articolul

DOCUMENT România este singura țară din UE care impune obligativitatea măștii la orele de educație fizică în toată țara și la toate clasele, indiferent dacă orele sunt afară sau în sală. Analiza cerută de la Bruxelles de Ministerul Educației

România este singura țară din Uniunea Europeană care a impus la nivel național obligativitatea purtării măștii la orele de educație fizică și sport, fără a introduce excepții care să ia…
Vezi articolul