Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației și profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București, a declarat că, la simularea examenelor naționale, notele au fost mai mari la Matematică decât la Limba română, pentru că elevii „au început să se pregătească în particular mai devreme la Matematică decât la Limba și literatura română”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea Educația la putere de la TVR 2.
„Ce am observat cu toții este faptul că, la Matematică, notele au fost mai mari la simulare anul acesta decât la Limba și literatura română. (…) Eu cred că elevii români au început să se pregătească în particular mai devreme la Matematică decât la Limba și literatura română, unde interesul este mai scăzut (…)”, a precizat aceasta.
Maria Manea: „(Rezultatele n.red) sunt comparabile de la un an la celălalt. Bun, subiectele sunt diferite, însă structura, până la urmă, este aceeași …”
Moderatoare: Când notele sunt mici, iertați-mă, spunem că au fost prea grele subiectele.
Maria Manea: „Cred că e o falsă temă de dezbatere aceasta că sunt mai grele sau că sunt mai ușoare subiectele. Eu cred că întotdeauna au încercat să pregătească, de fapt, elevii pentru ceea ce înseamnă, realmente, un pic mai târziu examenul propriu-zis. Ce am observat cu toții este faptul că, la Matematică, notele au fost mai mari la simulare anul acesta decât la Limba și literatura română. Domnul profesor din fața mea zâmbește satisfăcut. Dar rolul meu aici este să combat puțin poziția domnului secretar de stat și eu cred că elevii români au început să se pregătească în particular mai devreme la Matematică decât la Limba și literatura română, unde interesul este mai scăzut, presiunea cel puțin a acestor examene naționale este mai scăzută. (…)”
Despre simularea Evaluării Naționale 2025 – nivel național
Rezultatele de la simularea la Evaluarea Națională 2025 arată o scădere de aproape 10 puncte procentuale la Limba română și o creștere de aproape 30 puncte procentuale la matematică, față de rezultatele de anul trecut, a notelor egale sau peste 5.
64% dintre elevii de clasa a VIII-a care au dat simularea la Limba română au luat nota 5 sau peste 5, spre deosebire de 71,97% în cazul probei de matematică.
Aproape 72% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2025 au luat la Matematică note mai mari sau egale cu 5, după cum arată datele Ministerului Educației. Este vorba despre 115.879 de elevi cu note mai mari sau egale cu 5. Din 2019 și până în prezent este cel mai mare procent de note peste 5 de la simularea pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a.
Subiectul la Limba și literatura română, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2025, care viza scrierea corectă, a fost rezolvat integral și corect doar de 11.22% dintre elevii de clasa VIII-a, conform rezultatelor de la simulare publicate statistic de Ministerul Educației și Cercetării. Elevii au avut de ales forma corectă a cuvintelor, printre care ții / ți, copii / copiii, la / l-a, într-un anumit context.
La proba de la Limba și literatura română cerințele de gramatică, gândire critică, compoziție și transfer le-au pus cele mai mari dificultăți elevilor de clasa a VIII-a, potrivit unei analize Edupedu.ro. Peste 42% dintre elevi, adică aproape 70.000 dintre participanți, nu au scris măcar cele 150 de cuvinte la ultimul subiect, unde aveau de făcut o compunere, pentru a primi punctaj pentru redactare, conform analizei oficiale.
Ce subiecte au primit elevii la simularea pentru Evaluare Națională 2025
Subiecte Română – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. Poezia „Trezire” de Lucian Blaga, unul din textele de la prima vedere / „Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?” – au avut de argumentat elevii. La subiectul al II-lea, cerința a fost să prezinte mesajul poeziei
- Rezolvarea la Limba română, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Cătălin Zaman: Subiecte mai grele decât anii trecuți. Am rezerve despre textul literar, poezia lui Lucian Blaga, și mă gândesc la colegii din mediul rural
- Baremele de corectare și notare pentru Limba română, simularea Evaluării Naționale 2025, publicate de Ministerul Educației
- Subiecte și bareme simulare Evaluarea Națională 2025 pentru minoritatea maghiară, proba de Limba și literatura română
Subiecte Matematică – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. La problema de geometrie în spațiu, ultimul item, elevii au avut un tetraedru regulat
- Rezolvarea subiectelor la Matematică, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Mădălin Ghiuler: La prima vedere, subiectul pare foarte aerisit și chiar banal. Problemele de geometrie plană nu sunt deloc simple
- Baremele de corectare și notare pentru Matematică, simularea Evaluării Naționale 2025, publicate de Ministerul Educației
33% dintre elevii de clasa a XII-a care au dat simularea la Bac 2025 nu au luat nota 5 la limba română, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, marți, 8 aprilie. Asta înseamnă o scădere de 8% față de 2024. La proba obligatorie a profilului, Istorie sau Matematică, 36% nu au reușit să obțină nota 5, procent similar cu cel de anul trecut, iar la proba la alegere a specializării a scăzut procentul elevilor care nu au luat 5 cu aproape 6%.
La disciplina obligatorie a profilului: Istorie sau Matematică, 36% nu au luat nota 5, adică peste 36.000 de elevi. Procentul este similar cu cel de anul trecut. De remarcat este că, anul acesta, numărul elevilor cu note între 1 și 2 este similar cu cel al elevilor care au luat între 9 și 10.
În total au fost evaluate 99.958 de lucrări dintre care:
Număr lucrări între 1 și 1.99 – 9.894
Număr lucrări cu note între 2 și 2.99 – 6.685
Număr lucrări cu note între 3 și 3.99 – 8.491
Număr lucrări cu note între 9 și 9.99 – 9.314
Număr lucrări cu note mai mari sau egale cu 5: 63.250, adică 63,28%.
Rezultate la nivel național, pe tranșe de note:

Profesorul Mădălin Ghiuler a rezolvat, pentru Edupedu.ro, subiectele pe care le-au primit elevii la Matematică – simularea examenului național de BAC 2025. Iată ce a spus cadrul didactic despre subiectele de la specializarea matematică-informatică:
„Subiectul l a fost clasic, cu o frumoasă problema 6 care face trimitere la clasa a VII-a. La subiectul al ll-lea este totul clasic, apar toate cerințele în modelele existente… ușor piperat c) – sistem. Subiectul al lll-lea nu are nicio capcană, subiectul de analiză de clasa a XII-a poate fi rezolvat de un elev bun de nivel tehnologic, o integrala clasică cu prima schimbare de variabilă și o integrare prin părți”, spune profesorul pentru Edupedu.ro despre varianta de la Matematică-Informatică.
Pentru a trece proba e necesară o notă de minimum 5, însă examenul este promovat dacă media este de peste 6.
Edupedu.ro a scris despre Generația Experiment 2012-2025, cea mai mică generație de elevi ca număr de înscriși la școală, cu un parcurs școlar marcat de abandon, stagnare curriculară și lipsa de coerență a reformelor educaționale.
7 comments
Sunt eleva de clasa a 8-a și am început pregătire în particular și la romana, dar și la mate( la mate din clasa a 6-a ) pot sa spun ca la itemi obiectivi de la matematica erau destul de ușori, iar din acest motiv consider ca s-au luat note destul de mari având în vedere ca Subiectul I și II valorau împreună 70 de puncte ( plus cele din oficiu) în schimb la romana pe lângă surpriza neplăcută pe care am avut-o la subiectul doi, acolo unde cei mai mulți elevi s-au blocat când au văzut ” mesajul textului” consider ca unii dintre corectori nici măcar nu aveau habar ce corectau mie cel puțin mi-au taiat la numărul de cuvinte chiar dacă le aveam..
Nu, greșiți. Subiectele de la simularea la matematică au fost incomparabil mai ușoare decât în anii trecuți. Iar la română, poezia lui Lucian Blaga e foarte grea pentru un elev de liceu de clasa a X-a, dar pentru unul de a VIII-a? Vreți să folosească toți ChatGPT în loc să citească? Dar vorbiți și de programe. Cine mai citește critică literară? Se jonglează cu niște clișee de exprimare, iar elevii nu rețin nimic.
Sunt mama unui copil de clasa a VIII.a.
mai întâi, pt cei ce va grăbiți, habarnisti fiind de fel, sa spuneti ca au fost subiectele “f usoare”, va invit sa rezolvați cap-coqda și la Rom și la Mate! Apoi, punctuați.va in funcție de răspuns. pe bune! la sânge! Și rezolvați tot! agramați a, literatura, algebra și geometria! tot! fără sa trageți cu ochiul!
Apoi, la Rom, acordați.va câte 19p/ 20 la un subiect și tot la același subiect, acordați.va 7p/20 – pt ca este corectat de 2 profi diferiti! 4p/5 și 0/5p; 1p pt lizibilitate si apoi 0p; 1p pt coerenta, apoi 0! Repet: pt acelasi subiect!!!! Apoi, faceti totalul!
Cam asa s.au făcut corectarile la aceste simulări! O bătaie imensa de joc, din care nici noi părinții nu am avut ce sa înțelegem, nici ei copiii!
Comentarii aiuristice, în care ii bagam pe toți la un loc, in care toți elevii sunt niște idioți, care copiază și nu învață nimic!
Profii care fac subiectele și aia care corectează…toti: LUMINA!!
p.s. o sa facă ăștia niște subiecte de or sa intre elevii de 14 ani, direct la NASA !
Noi avem politicieni/ conducatori/ ministri care nu pot sa facă acordul între subiect și predicat si cu competente “0” ,dar pe copiii ăștia ii crucificat dacă greșesc ceva LA 14 ANI!!!
Doamna profesoara ne subliniază realitatea învățământului din Romania,cheia succesului pentru a obține note mari trebuie sa incepi meditații mai devreme.Trist ,dar adevărat,Romania educata.
de ce nu spun că subiectele cu itemi obiectivi (grile) au fost foarte ușoare și se putea lua lejer nota 7?
de ce nu se spune ca se copiază pe rupte la partea de grile? (elevii își fac semne iar supraveghetorii se fac ca ploua)
asta e motivul notelor “mari”
e doamna anti titularizare???
dezastru anul asta….oameni rămași pe dinafară că nu aveau acorduri de la unități școlare…adică n au luat acorduri de la toate școlile din lista….haos….haos….și ce va mai urma!!!!!!
Lasati vrajeala, au fost mai mari pentru ca mai aveti putin si le dati adunari si scaderi cu betigase.