Simulare BAC 2025 Filosofie. Un sfert dintre elevi nu au știut să argumenteze că omul nu este o ființă solitară / Întrebările de tip grilă au avut cele mai mari procente de reușită – rezultate pe itemi

157 de vizualizări
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com
Elevii de clasa a XII-a care ales proba de Filosofie la simularea examenului de Bac 2025 au avut cele mai bune punctaje obținute la primul subiect, cel de tip grilă, potrivit analizei pe itemi publicată de Ministerul Educației. 26% dintre elevi nu au știut să construiască un argument care să infirme teza potrivit căreia omul este o ființă solitară iar 34% au primit punctaj parțial.

Proba de filosofie o susțin elevii de la profilul umanist din filiera teoretică şi toate profilurile şi specializările din filiera vocaţională, cu excepția profilului militar.

26% dintre elevi nu au știut să construiască un argument care să infirme teza potrivit căreia omul este o ființă solitară și 34% au primit punctaj parțial. La subiectul al III-lea, peste 25% nu au primit niciun punctaj pentru 5 itemi.

Cei mai mulți elevi, 93% dintre cei care au ales proba de filosofie, au răspuns corect la ultimul item de la subiectul I: cărui regim îi aparține libertatea social-politică?

Elevii au dat cele mai multe răspunsuri corecte la subiectul I, care conține 10 întrebări tip grilă.

La subiectul al II-lea, punctul A., cei mai mulți elevi, 88%, au răspuns la primul item și subpunct, unde au avut de analizat problematica naturii date și naturii dobândite, în cazul omului, din perspectivă filosofică. Majoritatea au primit punctaj maxim pentru că au numit un filosof care, în scrierile sale, a făcut referire la problematica naturii umane.

Punctajul se acordă pentru:
a) numirea unui filosof care, în scrierile sale, a făcut referire la problematica naturii umane
b) precizarea explicită a tezei/ideii filosofice despre natura umană
c) explicarea unei teze/idei filosofice, precizată explicit la subpunctul b)
d) ilustrarea tezei/ideii filosofice pe care aţi precizat-o, printr-un exemplu concret de situaţie din societatea contemporană
e) menţionarea unei consecinţe în privința naturii umane, din perspectiva raportului între natura dată și natura dobândită în cazul omului
f) utilizarea adecvată a limbajului de specialitate
g) încadrarea în limita de spațiu precizată Ministerul Educaţiei și Cercetării Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație


B. Argumentați în favoarea sau împotriva tezei potrivit căreia: datoria este necesitatea de a
îndeplini o acțiune din respect pentru lege. (Imm. Kant)
C. Ilustrați, printr-un exemplu concret o problemă care poate constitui obiect al eticii aplicate.

La subiectul al III-lea, peste 25% nu au primit niciun punctaj pentru 5 itemi.

Subiectul a III-lea

A. „Citiți, cu atenție, textul de mai jos:
Străinul:…guvernământul adevărat, dacă există un asemenea guvernământ, trebuie căutat la un singur, sau la doi, sau la un număr foarte mic de oameni.(…)
Străinul: Dar aceștia, fie că poruncesc cu sau fără consimțământul supușilor lor, potrivit unor legi scrise sau fără ele, fie că posedă averi sau sunt săraci, trebuie să credem așa cum presupunem noi acum, că ei guvernează potrivit unei anumite arte.(…)
Străinul: …se impune deci o consecință obligatorie, aceea că, dintre guvernăminte, numai acela este corect și adevărat în care se găsesc suverani ce nu par numai savanți ci sunt într-adevăr și fie că guvernează conform unor legi sau fără legi, cu consimțământul sau împotriva voinței supușilor lor, fie că sunt săraci sau avuți, toate acestea nu au însemnătate când e vorba de apreciat corectitudinea.(…)
Străinul:..atât timp cât prin știință și justiție fac să dureze cetatea și să fie mai bună atât cât se poate, atunci și numai potrivit acestor trăsături trebuie să recunoaștem că acest guvernământ este singurul corect.

(Platon, Omul politic)

  1. Formulați, pe baza textului dat, teza lui Platon.

2. Evidențiați, în aproximativ o jumătate de pagină, o corelație existentă între termenii lege și libertate individuală, utilizând termenii menționați în sens filosofic. Punctajul se acordă pentru:
a) utilizarea fiecăruia dintre cei doi termeni daţi în sens filosofic
b) evidențierea corelaţiei existente între termenii dați
c) coerenţa textului redactat
d) încadrarea în limita de spaţiu precizată

3. Argumentați un punct de vedere personal referitor la actualitatea perspectivei filosofice din textul dat.

B. Una dintre problemele fundamentale ale filosofiei este esența ființei umane.

  1. Menționați două trăsături specifice prin care ființa umană poate fi definită.
  2. Construiți un argument care să infirme teza potrivit căreia omul este o ființă solitară.

Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Subiecte Filosofie – simulare BAC 2025: Analiză de o pagină din perspectivă filosofică a problematicii naturii date și naturii dobândite, în cazul omului
Bareme simulare BAC 2025 pentru Logică, Geografie, Psihologie, Sociologie, Economie și Filosofie, publicate de Ministerul Educației și Cercetării

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Numărul total al studenților din România – din nou în scădere, după doi ani de creștere /  Mai mulți absolvenți în 2021 decât în anul anterior, dar o bună parte termină studiile în domenii unde universitățile locale au prezență slabă sau nu au deloc în rankinguri internaționale

Numărul studenților din România a scăzut din nou în ultimul an universitar, după doi ani de creștere, potrivit datelor publicate recent de Institutul Național de Statistică. Acestea arată că scăderea…
Vezi articolul

INTERVIU Ce este extremismul? Profesoara de istorie Iuliana Căplescu: Unii părinți le spun copiilor să-și întrebe profesorii diriginți sau pe noi, cei de istorie. Ne onorează încrederea / Extremismul nu poate aduce pacea. Este un fapt, nu o opinie

Ce este extremismul? Și cum îl pot explica profesorii, pe înțelesul elevilor? Profesoară de istorie la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, Iuliana Căplescu a explicat, într-un interviu acordat Edupedu.ro,…
Vezi articolul

VIDEO Profesoara Carmen Mușat, despre respingerea lui Mircea Cărtărescu în rândurile Academiei Române: Un deserviciu adus „chiar culturii române” / Ce s-a întâmplat în Academie „este semnificativ pentru ceea ce se petrece astăzi în întreaga societate. Și anume: nu vocea specialiștilor contează”

Respingerea candidaturii scriitorului Mircea Cărtărescu pentru un loc în Academia Română a generat critici dure din partea unor personalități din mediul academic și literar. Profesoara și criticul literar Carmen Mușat…
Vezi articolul