Simona Negru, profesoară de fizică și directoare a Şcolii Gimnaziale din Ghindeni (Dolj), a declarat pentru TVR Craiova că „metodele clasice dau rezultate din ce în ce mai slabe”. „Provocările noastre sunt să găsim metode de a-i face pe copii să fie interesați, de a-i stimula”, a spus cadrul didactic.
- Școala Gimnazială din Ghindeni (Dolj) are un laborator de fizică performant, cu imprimantă și scaner 3D, ochelari virtuali, tablă interactivă, creioane 3D, microscop.
„Diferența o face modul în care predăm și faptul că elevii devin mai interesați, pentru că provocările noastre sunt să găsim metode de a-i face pe copii să fie interesați, de a-i stimula. Metodele clasice dau rezultate din ce în ce mai slabe. Și atunci toate aceste lucruri care lor le sunt familiare le stârnesc interesul și toți copiii vin cu drag aici. (…)”, a precizat cadrul didactic.
Directoarea Şcolii Gimnaziale din Ghindeni a adus în atenție și dezvoltarea gândirii științifice, matematice:
„Vreau să dezvoltăm un parteneriat pe care l-am început anul acesta, în cadrul unui proiect ERASMUS, cu o școală din Olanda. Am fost în luna octombrie cu un grup de copii de aici la
Heerenveen, iar acolo copiii au învățat să programeze niște roboței formați din lego. (…) Să dezvoltăm un pic gândirea aceasta științifică, matematică, tehnică, tehnologică. Prin faptul că lor le place acest lucru, în subsidiar, ei cumva o să și învețe mai mult partea aceasta de științe.”
- În decembrie 2023, profesoara Delia Davidescu a vorbit, la TVR Info, despre fizica predată în școală: „Tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie, chestii abstracte legate de partea de fizică.” Aceasta a precizat că problema începe din școala primară. Delia Davidescu este cadru didactic coordonator al lotului olimpic de Fizică al României.
Informații de context
Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „„Dacă vorbim despre lipsa cadrelor didactice, da, sunt foarte, foarte multe situații, în special la matematică și științe, unde facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta. Pe de altă parte, numărul profesorilor a crescut în ultimii 3 ani. (…)”
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.
România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
11 comments
Chiar daca laboratoarele sunt dotate,profesorii și laborantele refuza sa facă activități aplicative la cursuri cu elevii
Un punct de vedere absolut obiectiv! Caută modalitatea da a capta interesul copilului. Identificarea ei,vte face sau nu profesor.
Ce ziceți de un director profesor de fizică care nu vine la orele de curs de ani de zile ,în fiecare saptatamana 3 din 4 ore nu se fac.
O materie inUtila fizica, evident că nu face orele.
Când are timp și de Erasmus și de management și de ore? Niciodată.
De ce nu zice că orele ei nu le face iar restul daca sunt le-a dat plată cu ora la profesorul de romana sau matematica să facă pregătire pt capacitate că n-or face aia tocmai fizica care nu interesează pe nimeni când bate capacitatea la ușă.
Tot ăștia care nu fac nimic la clasa vin să se laude.
Vezi că ai schimbat numele de utilizator dar vorbești la fel, se cam vede prefăcătoria. Nu mai fi ipocrit, dacă n-ai cap de școală, mergi la lopată, munca nu e rușine.
dati nume, poate se misca ceva
La ce profil de liceu (că la gimnaziu nici nu mai poate fi vorba) sunt 4 ore de fizică?! La mate-info sunt maxim de ore, 2 în TC și 1 în CD, fă și tu un calcul și vezi câte ore în total. La toate celelalte profiluri de liceu, nu se trece de 2 ore, poate doar 1, dacă mai există (la filo trec la științe în clasa a 11a).
Dacă tot mințiți cu nesimțire, măcar verificați-vă datele că dați cu mucii în fasole așa. Mai răsfirați, băieți, mai răsfirați.
Un singur cuvânt: laborator.
Doamna director vorbește foarte corect dar din punctul de vedere al unui profesor de fizică de școală generală. Altfel se pune problema la un liceu unde 90% dintre elevii de clasa a XII-a aleg să susțină bacalaureat din fizică. Subiectele examenului de bacalaureat sunt teoretice, rezolvare de probleme la greu. Cu siguranță, componenta experimentală joacă un rol crucial în înțelegerea fenomenelor fizice. Dar pentru a realiza o simbioză între teorie și lucrarea practică ar trebui în primul rând să se reorganizeze conținuturile, să fie eliminate acele conținuturi care nu se cer la examene, să fie adunate și corelate cu celelalte discipline. O abordare eficientă ar fi în clasa a IX-a mecanică (inclusiv unde mecanice și acustice), clasa a X-a termodinamica, clasa a XI-a electricitatea (inclusiv curentul electric alternativ și circuitele RLC și electromagnetismul) și în clasa a XII-a optica (geometrică, ondulatorie, fotonică). Astfel, eliminând mare parte din actuala materie a clasei a XII-a se face loc pentru lucrările practice care să susțină cu succes teoria.
Trebuie comasate fizica chimie și biologie cum e in Italia și alte tari occidentale.
Oricum in 2 ore pe săptămână ce e acum in programa de fizica e imposibil chiar sa predai nu e timp sa mai faci nici exerciții nici exteriente.
Iar când vine o imspectie se caută cat e predat de mult în caiete.
Când se da titularizare se verifică materia de facultate cum omsyiil
A preda Fizica eficient la orice nivel, insemana deja sa Digitalizam toate experimentele (la toate clasele) si sa construim Animatii pe baza manualelor clasice (vezi Ed. Did Ped, editii 1980-1990) … ceea ce necesita o munca enorma, peste norma didactica.
Eu la randul meu lucrez la greu in Digitalizatea acestor Experimente, ai Constructii de Animatii. La clasa elevii sunt fascinati si culpeaza pozitiv (inteleg mai bine) fenomenele studiate !!!
Dar este foarte greu sa le construiesti pe langa norma didactica, in timpul propriu liber !!!
Mai toate Cabinetele si Sertarele de Fizica a Liceelor Tehnologice si Scolile Gimnaziale sunt dotate cu Material Didactic al generatiilor din anii 1970-1980 (foarte bune la vremea lor, si la fel si in zilele de azi) !!! Ar trebui exploatate la maxim !!!