Noile planuri-cadru nu sunt pe lista de priorități ale ministerului, spune președintele Consiliului Național al Elevilor, Silviu Morcan, care cere ministrului Educației să demareze procesul de elaborare a noilor planuri-cadru, potrivit unui comunicat primit la redacție.
Planurile-cadru nu mai pot suferi amânare, susțin reprezentanții CNE, ca reacție la declarația ministrului Sorin Cîmpeanu, conform căreia noile planuri-cadru pentru liceu nu vor fi implementate nici anul acesta, nici anul viitor.
„Ministerul Educației spune că actuala generație de clasa a IX-a va învăța după un curriculum tranzitoriu. Pentru a tranzita spre ceva, este nevoie să ai acel ceva măcar la stadiul de proiectare. La acest moment, planurile-cadru nu sunt pe lista de priorități ale ministerului, iar mii de elevi din România vor fi nevoiți să învețe după aceleași conținuturi ca și ultimele generații, deși parcursul lor educațional a fost modificat substanțial. E timpul ca ministerul să activeze procesul de realizare a noii arhitecturi curriculare pentru liceu, nu să se complacă în situația actuală și să afirme cu nonșalanță că nu vor fi gata nici în următorii ani”, a declarat Silviu Morcan, președintele Consiliului Național al Elevilor.
„Această tergiversare a procesului de modificare a arhitecturii curriculare nu numai că reprezintă o irosire a resurselor investite de Ministerul Educației spre implementarea unor reforme curriculare la nivel școlar în ultimii ani, dar vine la pachet și cu dezavantaje pentru elevii care vor intra în clasa a IX-a în anul școlar 2021-2022. Generația amintită este prima serie a elevilor care au intrat în clasa pregătitoare în anul 2012 și care au învățat după un curriculum bazat pe competențe. Totuși, acum, ne aflăm în situația în care ei vor studia în următorii ani după aceleași planuri-cadru de liceu aprobate în anul 2009, chiar dacă întregul parcurs educațional al acestor elevi a fost modificat substanțial în primii nouă ani de școală, prin introducerea de discipline, competențe și conținuturi noi.
La începutul acestui an, procesul de elaborare a unor planuri-cadru noi a fost reluat, iar primele propuneri au fost lansate în dezbatere publică, însă acestea nu aduceau nicio schimbare curriculară substanțială. De la momentul finalizării perioadei de dezbatere publică și până acum, subiectul planurilor-cadru nu a mai fost pus pe agenda publică, motiv pentru care ne putem pune o întrebare legitimă referitoare la asumarea, de către Ministerul Educației, a unei reforme curriculare curajoase, fără măsuri de compromis.
Consiliul Național al Elevilor solicită ferm Ministerului Educației reluarea procesului de elaborare a noilor planuri-cadru și operaționalizarea grupurilor de lucru pentru elaborarea acestora, astfel încât noile planuri-cadru de liceu să se contureze cât mai rapid, fără a mai supune alte generații de elevi la discontinuități în parcursul educațional”, se arată în comunicat.
Comunicatul integral, aici:
Reamintim că joi, 2 septembrie 2021, cu 11 zile înaintea începerii cursurilor, Ministerul Educației a publicat „repere metodologice”, o colecție de materiale pentru profesori despre ce și cum să le predea elevilor din clasa a IX-a, pe fiecare disciplină în parte.
Reperele vin în contextul în care propunerile pentru noile planuri cadru pentru liceu au fost lansate în dezbatere publică pe 5 ianuarie 2021. După ce ministerul a anunțat că au fost primite peste 10.000 de propuneri de schimbare a celor aflate în consultare, ministrul a spus că adoptarea acestora va fi amânată.