Și profesorii pot să fie subiect de bullying sau de violență, afirmă ministrul Educației: Când spun violență, nu mă refer doar la violența asupra elevilor

1.338 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
„Când spun violență, nu mă refer doar la violența asupra elevilor”, a spus Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la prezentarea raportului săptămânal. Acesta a afirmat că „și profesorii pot să fie subiect de bullying sau de violență”. Ministrul a anunțat că s-a decis ca săptămâna „Școala altfel” din anul școlar 2025-2026 să aibă două teme obligatorii: „O temă să fie legată de consumul de droguri și alte substanțe interzise, iar cealaltă temă să fie legată de partea de violență.”

„Am decis ca, în anul școlar următor, săptămâna „Școala altfel” să aibă obligatoriu două teme. O temă să fie legată de consumul de droguri și alte substanțe interzise, iar cealaltă temă să fie legată de partea de violență. Când spun violență, nu mă refer doar la violența asupra elevilor, mă refer, cum semnala cineva în întrebări, și la violența care apare asupra profesorilor, fiindcă și profesorii pot să fie subiect de bullying sau de violență, astfel încât cele două teme vor fi obligatorii și vom da și o serie de instrucțiuni, ghiduri, cum pot fi implementate aceste teme, cu ce specialiști, astfel încât să ne asigurăm că nu sunt forme fără fond”, a spus Daniel David.

Ministrul Educației și Cercetării a precizat că vrea să vadă că procedurile de management pentru situațiile de mai sus sunt puse în aplicare:

„Aș vedea ca în această săptămână să exersăm cu toții acele proceduri de management pentru aceste situații pe care le avem la nivelul ministerului. Sunt pe site, cred că v-am dat linkul și o să-l mai pun încă o dată la această filmare, astfel încât să ne asigurăm că sunt nu doar cunoscute, ci și implementate în unitățile școlare.”

Școala altfel și Săptămâna verde în anul școlar 2025-2026

Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare o face unitatea de învățământ. Cele două programe se planifică în module diferite.

Școlile au avut termen până la 1 aprilie 2025 să îi anunțe pe elevi și părinți când au ales să fie săptămâna de vacanță mobilă din luna februarie 2026 și programele Săptămâna Verde și Săptămâna „Școala altfel”. 

La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Ce sunt Școala Altfel și Săptămâna Verde

Ambele programe Școala Altfel și Săptămâna Verde permit școlilor să își aleagă perioada în care se desfășoară (câte 5 zile consecutive) și activitățile.

Școala Altfel este un program introdus în anul școlar 2011-2012, ca „săptămână dedicată activităţilor extracurriculare şi extraşcolare, având un orar specific”. Potrivit metodologiei de la acel moment, „scopul acestui program este implicarea tuturor copiilor preşcolari/elevilor şi a cadrelor didactice în activităţi care să răspundă intereselor şi preocupărilor diverse ale copiilor preşcolari/elevilor, să pună în valoare talentele şi capacităţile acestora în diferite domenii, nu neapărat în cele prezente în curriculumul naţional, şi să stimuleze participarea lor la acţiuni variate, în contexte nonformale”.

Potrivit metodologiei programului Școala Altfel, fiecare școală trebuie să analizeze rezultatele și eficiența programului.

Ministerul Educației nu a dat publicității niciun raport centralizat al analizei acestui program din 2012 până în prezent a datelor din țară privind modul de desfășurare al programului.

Există însă o analiză realizată de UBB, în 2021, la 10 ani de la introducerea programului. Din document reies punctele tari, dar și cele slabe ale programului. Plusurile ar fi faptul că au participat 90% dintre elevi și toate cadrele didactice, iar raportul mai arată că a fost vorba despre „dezvoltarea spiritului competitiv, atât sportiv, educaţional, spiritului civic şi ecologic al elevilor, descoperirea de către elevi a unor abilităţi/ deprinderi necunoscute de ei”.

Printre punctele slabe: „mijloacele de transport suprasolicitate, transportul în comun foarte aglomerat, probleme cu existenţa unei baze sportive adecvate sau acolo unde a existat a rezultat suprasolicitarea acesteia, lipsa finanțării”.

La recomandări, raportul sugera ca Ministerul să pună la dispoziția școlii fonduri materiale pentru procurarea mijloacelor necesare, elaborarea unor auxiliare didactice care să sprijine cadrele didactice și elevii în organizarea și desfășurarea activităților din programul „Școala Altfel”, asigurarea transportului elevilor de către școală.

La 12 ani de la introducerea unui program cu un alt tip de învățare, a apărut în calendarul școlar și Săptămâna Verde, în anul școlar 2023-2024, la inițiativa președintelui Klaus Iohannis, pusă în practică fără niciun studiu sau comentariu de la fostul ministru Sorin Cîmpeanu.

De remarcat că Guvernul susține financiar numai programul introdus în Legea învățământului de către președintele Klaus Iohannis, deși școlile din România au două săptămâni în care profesorii și elevii trebuie să realizeze activități extracurriculare: Săptămâna Școala altfel, introdusă de Legea Miclea-Funeriu în 2011, și Săptămâna Verde, introdusă Klaus Iohannis, președinte la acea vreme.

În acest an școlar 2024-2025, programul „Săptămâna verde” a primit 100 de milioane de lei din Fondul pentru mediu, deși suma anunțată inițial de ministrul Mediului, Mircea Fechet, în iulie 2023, era de 100 de milioane de euro. Școlile care au aplicat pentru finanțarea activităților din programul Săptămâna Verde 2024-2025 ar trebui să primească banii începând cu luna octombrie.

Săptămână Verde a fost introdusă de președinție și de Ministerul Educației condus de fosta consilieră a lui Klaus Iohannis, Ligia Deca, fără a prelungi anul școlar cu cel puțin 5 zile, atât cât le-a fost eliminat profesorilor din predarea curriculumului obligatoriu menținut nemodificat. Amintim că România se clasează constant în rândul țărilor europene cu cele mai puține zile de școală. Anul acesta școlar, România este în top 5 țări din Europa cu cele mai multe zile fără școală: elevii au 8 perioade de vacanță, care înseamnă 120 de zile libere – potrivit raportului european Eurydice.

Într-o analiză cu experți, părinți, profesori și elevi, Edupedu.ro a scris despre școala ciuruită de zile libere, punți, săptămâni altfel și verzi, module cu multe vacanțe. În mai 2023, când am publicat analiza, experții așteptau răspunsurile acestui studiu privind impactul împărțirii anului școlar pe module.

Citește și:
Săptămâna „Școala altfel” din anul școlar 2025-2026 o să aibă două teme obligatorii, violența și consumul de substanțe, anunță ministrul Educației: Activitățile vor fi semi-structurate, adică vom spune cam ce ne dorim acolo
Profesoara Maria Lidia Șorop: Alternările acestea de venit la școală și cu plecat imediat nu sunt bune. Revenirea înseamnă iar o perioadă în care trebuie să îi lași pe elevi să se acomodeze
Săptămâna verde și Școala altfel, mai ales la liceu, nu funcționează, spune profesoara Raluca Răducanu: Elevii nu știu cum să fugă, noi n-avem niciun mod de a-i ține la școală
Cu Săptămâna verde, Școala altfel, săptămâna de competențe, simulări peste simulări, anul acesta școlar este distrus total, este de părere profesorul Marius Lobază: În mod cert nu se pot desfășura cursuri în perioada bacalaureatului 2025
Simulările examenelor naționale sunt cele care ne produc cele mai mari întreruperi, spune directoarea Violeta Estrella Bontilă: Colegii mei propun comasarea Săptămânii verzi cu săptămâna Școala altfel, astfel încât să avem o săptămână strict pentru simulări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

PROIECT Diplomele studenților care termină facultatea din 2025 vor avea cod QR, la fel și diplomele de doctor din 2024 / Berezovski, Ministerul Educației: Va arăta parcursul academic integral al absolventului

Începând cu anul 2025, diploma de absolvire a programelor universitare – licență, masterat, de inginer, arhitect și altele urmează să conțină ca element distinctiv un cod QR, prevede un proiect…
Vezi articolul

VIDEO Cîmpeanu, la Digi 24: Vaccinarea este un act medical confidențial, nu există niciunde și la nimeni situația profesorilor vaccinați sau programați / Cîmpeanu, la Antena3: Pot să vă dau în premieră în această seară situația reală – 6.000 s-au vaccinat, 80.000 sunt programați deja

Declarații contradictorii din partea ministrului Educației. Sorin Cîmpeanu a anunțat că “6.000 de angajați din învățământ s-au și vaccinat deja”, “80.000 de cadre didactice sunt programate în platformă”. Cîmpeanu a…
Vezi articolul