Și elevii, și profesorii trebuie să aibă, în școli, instrumente să învețe să identifice propaganda și dezinformarea, respectiv sursele de încredere în online – expertă americană

471 de vizualizări
Foto: © Bang Oland | Dreamstime.com
Profesorii au nu doar posibilitatea, ci și obligația să-i ajute pe elevi să învețe să deosebească faptele de ficțiune și informațiile din surse bune de propagandă, într-o perioadă marcată de crize precum pandemia sau, mai nou, războiul din Ucraina, atrage atenția, într-un articol publicat de Education Week, Sarah McGrew, specialistă în domeniu, reprezentând Colegiul de Educație de la University of Maryland. Aceasta arată că elevii trebuie să aibă la dispoziție, în mediul școlar, oportunități pentru a învăța să evalueze conținutul digital la care au acces, dar și că profesorii, la rândul lor cu o pregătire insuficientă în domeniu, trebuie la rândul lor să aibă șansa de a se pune la punct din punct de vedere al capacității de a filtra informațiile.

Specialista citată arată că, deși profesorii au obligația de a-i ajuta pe elevi să identifice acțiuni de propagandă sau dezinformare și să le diferențieze de informarea adecvată, acest ajutor nu este întotdeauna disponibil. Ea citează un studiu recent potrivit căruia mai puțin de patru din zece profesori americani spun că îi învață pe elevi să evalueze informația online, iar la rândul lor mulți elevi care primesc astfel de pregătire pot primi de la profesori informații greșite sau chiar eronate, pur și simplu pentru că sunt depășite de vremuri. 

Ea dă drept exemplu situații precum elevi care sunt învățați că site-urile cu o anumită extensie ar fi mai de încredere decât altele, că dacă un site ar arăta “profesionist” ar fi mai de încredere decât altele, că ce scrie la rubrica “Despre” ar spune tot ce e necesar despre un site – toate acestea fiind exemple profund eronate, având în vedere modul cum a evoluat și cum se prezintă în prezent mediul online. 

  • “Oricine poate înregistra, acum, un domeniu dot-org. Design-ul unui site nu are nicio legătură cu nivelul de încredere de care ar trebui să beneficieze acesta. Autorii și organizațiile se pot descrie cum vor, chiar și mincinos, la rubrica Despre”, subliniază autoarea.

Profesoara citată apreciază că, pentru a forma astfel de competențe, e nevoie de predarea explicită a diverselor modalități de a identifica propaganda, de a diferenția faptele de opinie etc.. “Aceasta înseamnă că trebuie să oferim oportunități elevilor să învețe să evalueze conținutul digital la clasă. Mai înseamnă că profesorii au nevoie de oportunități să învețe la rândul lor aceste lucruri. Astfel, profesorii ar putea încuraja folosirea unor ‘scurtături’ în evaluarea informației, ce i-ar putea induce în eroare pe elevi’”.

Ce opțiuni au profesorii pentru a acționa rapid, în acest domeniu? Profesoara propune o serie de acțiuni sau atitudini:

  • Profesorii să-i învețe pe elevi să nu se mai bazeze mijloace de evaluare a informației online despre care se știe că sunt eronate – că numărul de interacțiuni ce însoțesc o informație în social media nu are legătură cu nivelul de credibilitate a acesteia, de exemplu, sau că felul cum arată un site nu e relevant pentru valoarea informației.
  • Elevii să învețe să înlocuiască modalități slabe de evaluare a conținutului cu modalități solide – de exemplu, să își formeze obiceiul ca, atunci când accesează o sursă puțin familiară, să părăsească acea pagină și să caute informații suplimentare despre sursă sau să verifice dacă informația apare și în alte surse credibile.

Foto: © Bang Oland | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Teoriile conspirației sunt alimentate de ”Paradoxul succesului” și de modelul militarizat-autoritar de comunicare în pandemie. INTERVIU cu sociologul Dan Petre

Sociologul Dan Petre, specialist în ştiinţele comunicării și conferenţiar universitar, spune că polarizarea extremă a societății românești, dar și ”paradoxul succesului” gestionării pandemiei de coronavirus au contribuit la răspândirea teoriilor…
Vezi articolul
Contestații BAC

Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a “au fost făcute de nespecialiști în evaluare educațională”. Nu ai nevoie de inspectorate să-ți facă propuneri de îmbunătățire a performanțelor elevilor – analiza cercetătorului Dacian Dolean

“Plătitorul de taxe din România plătește un preț foarte scump pentru lipsa de competență în domeniul științelor educației”, avertizează cercetătorul Dacian Dolean, după ce Ministerul Educației a publicat rezultatele Evaluărilor…
Vezi articolul

VIDEO Andrei Pleșu și „perplexitățile” sale despre ce se mai finanțează în cercetarea internațională și ce întrebări își pun cercetătorii. De la „de ce au zebrele dungi?” și dacă „zebrele sunt negre cu dungi albe sau albe cu dungi negre?”, până la „problemele de gender din mânăstirile grecești de secol IV”

Tendința ca cercetarea să fie finanțată doar pentru proiecte „de actualitate” sau care sunt „în trend” a fost abordată de scriitorul Andrei Pleșu în cadrul conferinței „Abisuri tematice – ce…
Vezi articolul

Oana Moraru: În România, profesorul e de mult timp abandonat singur la catedră. Da, copilul are nevoie să se simtă bine la școală, dar și sub presiune. Învățarea se întâmplă și cu pasiune, dar și cu constrângere, și cu libertate, dar și cu monitorizare și răspundere

Există două realități aparent contradictorii ale relației elev-profesor. Vorbind de școlile publice, de masă, dar și despre cele particulare cu mai mult de 200 de elevi (unde s-a depășit statutul…
Vezi articolul

Amplă reformă curriculară în Polonia, unul dintre liderii europeni ai PISA – începută în februarie 2024 și programată să se încheie în doar patru ani: Mai puțină materie chiar din septembrie, dar tratată aprofundat, schimbări extinse în învățământul primar din 2026

Patru ani estimează guvernul de la Varșovia că va dura o amplă reformă curriculară, reformă începută la începutul acestui an cu o fază de consultări preliminare și care ar urma…
Vezi articolul