Sfaturile UNICEF pentru noul an școlar: Gândiți-vă ce puteți face pentru a sprijini elevii vulnerabili, cu afecțiuni medicale preexistente și cu risc sporit de a contracta virusul

458 de vizualizări
Foto: © Vladimir Melnikov | Dreamstime.com

Atenție la nevoile copiilor vulnerabili, care au probleme medicale și pentru care contactarea noului coronavirus ar putea însemna complicații de sănătate grave, informarea adecvată și din surse oficiale făcută constant și pe înțelesul copiilor, în funcție de vârsta lor, și o educație pentru igienă corectă, făcută zilnic atât la școală cât și acasă. Acestea sunt o parte din recomandările organizației UNICEF pentru consolidarea comunicării dintre școli și părinți.

1. Aflați care sunt nevoile de comunicare

Discutați cu părinții despre informațiile de care au nevoie, legate de COVID-19. Întrebați-i cum preferă să primească informația și cu ce frecvență. Întrebați-i de ce fel de sprijin au nevoie ei și copiii pentru a se simți în siguranță la școală. Rezultatele acestor discuții pot fi folosite pentru a personaliza comunicarea, instrumentele și abordările necesare pentru a spori implicarea părinților și pentru a răspunde așteptărilor lor și ale copiilor.

2. Folosiți cele mai potrivite canale de comunicare

Pentru ca mesajele să ajungă la toate familiile, cel mai bine este să folosiți cât mai multe canale de comunicare posibil. Nu toți părinții pot fi abordați în același fel și nu toți vor interacționa în aceeași măsură. Alte lucruri pe care le puteți lua în calcul când hotărâți ce platforme/metode folosiți sunt urgența mesajului și cât de repede se poate schimba situația vizată. O atenție deosebită trebuie acordată comunicării mesajelor către familiile cele mai vulnerabile.

Printre canalele pe care le puteți folosi în comunicarea cu părinții se numără:

  • ședințe sau discuții cu părinții în mediul online (Zoom, Skype, etc); 
  • apeluri telefonice;
  • grupurile de mesaje (Whatsapp);
  • E-mail;  
  • site-ul web al școlii sau platforma unde se desfășoară cursurile online;
  • platformele online de socializare (Facebook).

Este important să transmiteți aceste mesaje ambilor părinți, chiar dacă de obicei comunicarea are loc doar cu mama sau tatăl copilului.

3. Comunicați clar și coerent

Este important să comunicați în mod sistematic cu părinții, nu numai la nevoie. În felul acesta se va crea un mecanism clar, comunicarea va fi așteptată, iar părinții se vor simți încurajați să participe și să se implice mai mult în viața școlară a copiilor lor. Comunicarea poate merge dincolo de COVID-19, dar subiectul coronavirusului va fi punctul esențial al consolidării comunicării. De asemenea, este important ca școlile să se asigure că toți părinții și elevii, inclusiv cei mai vulnerabili, pot avea acces la informațiile esențiale prin transmiterea unor informații adaptate nivelului de dezvoltare al copiilor și accesibile tuturor elevilor, inclusiv celor cu dizabilități.

Comunicarea privind COVID-19 cu părinții și elevii poate include:

  1. Informații actualizate privind situația COVID-19 și măsurile luate pentru a reduce riscurile la care sunt expuși elevii.
  2. Acțiunile așteptate din partea părinților și elevilor.
  3. Sfaturi privind bunele practici de sănătate și igienă. Promovarea măsurilor zilnice de protecție, detalierea metodelor prin care poate fi oprită răspândirea COVID-19.
  4. Persoanele pe care le pot contacta în cazul în care au întrebări sau îngrijorări referitoare la COVID-19.
  5. Informații corecte despre numărul de persoane infectate în școală, în rândul elevilor și personalului și soluțiile propuse pentru a evita alte infecțiile.
  6. Recomandări pentru a evita împovărarea și stresul (de exemplu, a lua pauze de la urmărirea, citirea și ascultarea știrilor privind veștile despre COVID-19).
  7. Promovarea unei alimentații sănătoase, a exercițiilor fizice, a unui somn adecvat și alocarea de timp pentru momentele de relaxare.
  8. Recomandarea de a vorbi cu persoanele de încredere despre îngrijorările lor și despre cum se simt.
  9. Informații despre cum pot părinții să susțină învățarea.
  10. Informații privind schimbările apărute în curriculum și în programul școlar.
  11. Informații despre sprijinul psihologic oferit de școală.
  12. Recomandarea de a vaccina copiii potrivit schemei naționale de imunizare.
  13. Informații despre măsurile luate pentru ca elevii cu afecțiuni medicale preexistente să își poată continua educația (online sau în școli).
  14. Informații despre mecanismele existente de comunicare a îngrijorărilor lor către personalul didactic, inclusiv invitarea părinților la întâlnirile în care își pot exprima opiniile și prioritățile.
  15. Încurajarea părinților de a crea grupuri de părinți unde să discute dificultățile și îngrijorările pe care le au.

4. Folosiți un ton adecvat

  • Ascultați-i pe părinți și adresați-le întrebări pentru a le înțelege mai bine comportamentul, îngrijorările, percepțiile și acțiunile de prevenire a răspândirii noului coronavirus.
  • Folosiți un ton cald și pozitiv, fie că transmiteți mesaje prin email, SMS sau în persoană, fiți deschiși și optimiști și oferiți încurajări.
  • Comunicați des, asigurați-vă că puteți comunica în mod regulat, identificați împreună cu familiile o abordare fezabilă pentru a comunica și informa.
  • Cultivați sentimentul de încredere. Este esențial pentru părinți să poată avea încredere în cadrele didactice. Când discutați cu părinții, asigurați-vă că aceștia au încrederea în confidențialitatea comunicării și că principalul scop este acela de a asigura interesul suprem al elevilor.
  • Nu există o rețetă general valabilă în materie de comunicare părinte-cadru didactic. Identificați instrumentele de comunicare adecvate fiecărei familii și folosiți-le. În unele cazuri, va fi nevoie de o combinație de instrumente/abordări pentru a vă asigura că ajungeți la fiecare familie.Trebuie să aveți în vedere că familiile vin din contexte diferite și au convingeri diverse.
  • Puneți-i în valoare pe părinți implicându-i în educația copiilor și recunoscându-le implicarea.
5. Încurajați părinții să vorbească cu dumneavoastră

Este esențial să creați mecanisme de feedback clare și accesibile pentru familii astfel încât acestea să își poată exprima opiniile, îngrijorările și așteptările. Odată ce aceste mecanisme au fost stabilite, asigurați-vă că funcționează, pentru a păstra nivelul de încredere și implicare.

Subliniați faptul că familiile trebuie să informeze școala și autoritățile medicale în situația în care un membru al familiei a fost infectat și că ar trebui să nu lase copilul la școală; evidențiați faptul că școlile vor oferi susținerea necesară atunci când copilul rămâne acasă, evitând stigmatizarea celor care au fost diagnosticați cu COVID-19.  Profitați de întâlnirile (online) părinți-cadre didactice și de alte mecanisme pentru a promova distribuirea informațiilor. Încurajați părinții să comunice des și deschis cu școala, repetându-le că școlile vor să asculte părerea lor.

6. Afișați mesaje în locuri cu vizibilitate maximă pentru elevi

Este importantă transmiterea informațiilor privind COVID-19 prin toate mijloacele și în toate formele posibile.  Mesajele pot fi afișate sub formă de postere, în toalete, la intrare, în sălile de clasă și în alte locuri vizibile. Asigurați-vă că informațiile transmise sunt adaptate nivelului de dezvoltare al copiilor și accesibile tuturor elevilor, inclusiv celor cu dizabilități. Dacă școlile se închid, folosiți canale de comunicare online pentru a ajunge la elevi.

7. Ajungeți la elevii și familiile vulnerabile

Gândiți-vă ce puteți face pentru a sprijini elevii vulnerabili, elevii cu afecțiuni medicale preexistente și elevii cu risc sporit de a contracta virusul. Asigurați-vă că elevii se simt sprijiniți și știu că joacă un rol important în comunitatea școlară.   

Foto: © Vladimir Melnikov | Dreamstime.com 

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, reacție la declarația lui Orban: Educația nu este „cârciuma” sistemului bugetar. Deschiderea noului an școlar, sub semnul întrebării dacă nu vor fi majorate salariile

Educația nu este „cârciuma” sistemului bugetar și „intenția de a nu se acorda majorarea salarială începând cu data de 1 septembrie 2020 va fi o greșeală enormă, iar consecințele pot…
Vezi articolul

OFICIAL Este interzis ca elevii și profesorii să strângă fonduri pentru activități din „Săptămâna verde”, dar părinții o pot face printr-o asociație cu personalitate juridică. Fiecare școală stabilește o echipă de coordonare a programului și un profesor responsabil de mediu / Model de raportare a activităților pentru școli

Metodologia de organizare a programului „Săptămâna verde” a fost publicată în Monitorul Oficial. Părinții pot contribui financiar prin asociația de părinți, dar este interzis ca elevii și profesorii să strângă…
Vezi articolul

Prioritățile europene în educație, pentru următorul deceniu: digitalul, tranziția verde, recuperarea post-pandemie – oficiali ai Comisiei și ai Parlamentului European, la Summitul Educației

Transformarea digitală și tranziția verde au fost principalii piloni ai descrierilor oferite de reprezentanții forurilor europene pentru schimbările prin care va trece educația pe continent în următorul deceniu, conform prezentărilor…
Vezi articolul

Președintele Iohannis dojenește sindicatele că “cer întotdeauna foarte mulți bani” și “n-au constatat că s-au adoptat legile Educației” / Copii aduși din Brașov i-au cântat “O lume minunată”, iar el le-a spus să “învețe bine că merită”, în ziua când la București 15.000 de oameni au participat la protestul profesorilor

Un cor de copii din Brașov i-a cântat președintelui Klaus Iohannis “o lume minunată”, în timpul unei vizite a acestuia într-o comună din județul Sibiu, în ziua când, la București,…
Vezi articolul