Ministerul Educației le transmite profesorilor pe pagina de Facebook, câteva sfaturi pe care să le aplice în situațiile care implică toate formele de violență, inclusiv bullyingul și cyberbullyingul. “Interveniți prompt când observați semne de violență, fiți empatici atunci când comunicați cu copiii/tinerii, încurajați-i să intervină pentru a aplana conflictele și să raporteze situațiile de violență”, scrie Ministerul Educației. Recomandările vin la doar câteva zile după ce secretarul de stat Florian Lixandru a anunțat la TVR 1 un nou program de formare pentru profesori și consilieri școlari axate pe combaterea și prevenirea violenței în școli.
“Interveniți prompt când observați semne de violență și/sau sunteți solicitați de elevi, fiți empatici atunci când comunicați cu copiii/tinerii, sprijiniți copiii/tinerii să-și consolideze stima de sine, aprecierea pentru colegi și să-și dezvolte empatia, încurajați implicarea victimei, atunci când este posibil, în activități cu ceilalți elevi” – sunt câteva dintre sfaturile pe care Ministerul Educației le-a publicat luni pe pagina de Facebook, adresate profesorilor, dacă se confruntă cu situațiile de violență din școli.
“Elevii care sunt victime ale violenței în mediul școlar au nevoie de sprijin pentru a-și gestiona emoțiile. Este necesară intervenția imediată a adulților, pentru a se asigura un climat sigur pentru toți elevii.
Dacă sunteți profesor, iată ce puteți face pentru a sprijini elevii care sunt victime ale violenței:
- Interveniți prompt când observați semne de violență și/sau sunteți solicitați de elevi;
- Fiți empatici atunci când comunicați cu copiii/tinerii (victimele pot avea uneori convingerea că sunt prea slabe, că merită ceea ce li se întâmplă sau că nu au nicio putere pentru a gestiona situațiile dificile);
- Sprijiniți copiii/tinerii să-și consolideze stima de sine, aprecierea pentru colegi și să-și dezvolte empatia;
- Ajutați copiii/tinerii să învețe să aibă reacții sănătoase în situațiile de violență în școală, spre exemplu, încurajați comportamentele de solicitare a ajutorului în situațiile pe care nu le pot gestiona singuri;
- Încurajați copiii/tinerii să intervină pentru a aplana conflictele și să raporteze situațiile de violență;
- Implicați toți elevii să sprijine și să lucreze în vederea creării unui climat nonviolent, prietenos, sigur și favorabil incluziunii la nivelul școlii/clasei;
- Încurajați implicarea victimei, atunci când este posibil, în activități cu ceilalți elevi, inclusiv cu elevii care au manifestat comportamente violente, pentru a dezvolta cooperarea și cunoașterea reciprocă;
- Solicitați sprijinul profesorului consilier școlar și recomandați colaborarea tuturor actorilor implicați (elevi, părinți, profesori).
Mesajul ministerului Educației mai precizează că vor urma și alte recomandări:
Ce efecte poate avea violența asupra autorilor, victimelor și martorilor? Cum comunicăm părinților informații privind implicarea copiilor lor într-o faptă de violență? Cum sprijinim formarea unor relații bazate pe respect între elevi?
Mesajul integral
Informații de context
Recomandările Ministerului Educației vin la doar câteva zile după ce secretarul de stat Florian Lixandru a anunțat la TVR 1 un nou program de formare pentru profesori și consilieri școlari axate pe combaterea și prevenirea violenței în școli.
“La acest moment avem programul operațional de educație și ocupare care are o axă prioritară inclusiv pe această zonă de incluziune și prevenire și combatere a violenței în mediul școlar. Lucrăm la o fișă de proiect în care vom include tot consilierii școlari și profesorii din comisiile respective vor putea să intre în acest program (…) Fără costuri suplimentare, aceste programe vor fi finanțate de la Uniunea Europeană. Deci avem un program operațional educație și ocupare care practic ne permite nouă să formăm capitalul uman pe o serie întreagă de direcții. Se va aplica din acest an școlar. În acest moment este aproape gata fișa de proiect, urmează să fie înaintat către Ministerul Investiții și Proiectelor Europene și să fie pus în consultare ghidul, iar din 2024 să se treacă la implementare”, a spus Lixandru .
Secretarul de stat nu a dat detalii despre această formare continuă în afara faptului că va fi finanțată prin bani europeni. Nu a spus câți consilieri și profesori vor fi implicați, cum va fi structurat cursul, cât va dura sau ce informații vor fi prezentate.
Există un plan comun comun de acțiune pentru siguranță școlară, semnat de 8 miniștri, luna trecută, și o procedură privind prevenția managementul cazurilor de violență școlară. Un inforgrafic de la sesizare la închiderea cazului, responsabilitățile profesorilor, directorilor și ale poliției, a fost publicat de Ministerul Educației.
„Faptele de violență verbală, fizică, psihologică – bullying, emoţională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât şi orice alte activităţi sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari şi a personalului din învăţământ, sunt gestionate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor / preșcolarilor / elevilor și a personalului unității de învățământ, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar (aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.235/2023)”, conform ministerului.
Pe 9 octombrie, Ministerul Educației a scos schema de responsabilități cu cine, ce face exact în cazurile de violență școlară și suspiciune de consum de droguri, din procedura privind managementul cazurilor de violență. Ordinul de ministru a fost publicat în Monitorul Oficial pe 6 octombrie 2023. Edupedu.ro a cerut un punct de vedere de la ministerul Educației privind abrogarea punctului 3.25 din procedură și a schemei cu responsabilitățile în cazurile de violență școlară și suspiciune de consum de droguri. Când vom primi un răspuns îl vom publica.
Câți consilieri școlari sunt în țară – se ajunge la o medie națională de aproximativ un consilier la 800 de elevi
În februarie, Ministerul Educației a anunțat că a repartizat la nivel național cele 1.200 de noi posturi de consilieri școlari aprobate în decembrie 2022. Cele mai multe posturi au fost repartizate în județele unde raportul era de 1 consilier la peste 3.000 de elevi, cum ar fi Prahova, Giurgiu sau Neamț.
Amintim că peste 800 de consilieri școlari au dispărut din statisticile oficiale în perioada iulie – decembrie 2022, după cum a semnalat Edupedu.ro.
„Cele 1.200 de posturi au fost repartizate în toate cele 42 de județe, pentru acest demers fiind avute în vedere mai multe criterii obiective. În primul rând, s-au corectat decalajele istorice înregistrate între județe. În al doilea rând, s-a ținut cont de diferențele de densitate a populației școlare de la un județ la altul. Astfel, se vor înființa cabinete de consiliere școlară în unități de învățământ de dimensiune mică și medie, cele mai multe dintre acestea fiind localizate în mediul rural”, se precizează în comunicat.
„Prin alocarea noilor posturi, se va ajunge la o medie națională de aproximativ un consilier la 800 de elevi și preșcolari. Situația din anumite județe va fi vizibil schimbată, deoarece raportul consilier/număr de elevi va fi îmbunătățit chiar și de 4 ori”, potrivit comunicatului.
Photo 154959115 | Empathy © Fizkes | Dreamstime.com /
16 comments
hai să vă spun o poveste: la școala Avram Iancu din sectorul 4, un elev de la clasa 8 a scos cuțitul și a vrut să-l înfigă în abdomenul unui coleg, s-au ferit și a reușit doar să-l zgârie pe antebraț; la aceeași școală, în aceeași clasă un elev i-a răspuns profesorului care l-am atenționat să nu se mai plimbe prin clasă în timpul orei: zi să mori tu!
Despre ce empatie putem vorbi in cazul elevilor cu tulburări de comportament și ai căror părinți refuză să le recunoască? Dacă mai doriți exemple, verificabile, vă dau…
Va trebui sa repet.
Aștept ,, specialiștii ” din Minister si ISJ uri sa vină cu exemple de ,, bune practici” filmate, cu cazuri concrete, rezolvate chiar de ei.
Sau măcar cu o broșură cu cazuri reale rezolvate prin metodele x,y,z
Acesta este un pamflet si trebuie tratat ca atare.
Ministerul va continua să emită vorbe goale si texte găunoase care doar mimează interesul pt subiecte ,,de mare importanță ” pt viitorul națiunii.
Foarte bine a punctat Varavoi! Toate specializările posibile…..!
pe când empatie de la minister și pentru profesori?
articolul nu i ajuta pe domnii din minister…un consilier la 800 de elevi când legea zice unu la 500?!…cum pândește consilierul 500 sau 800?!
S-a întors Chuck Norris în cinematografe, stai să mă vezi pe mine când mă bag între doi vlăjgani de a 12a ca să-i despart – eu având 50 de kg în haine ude și 1.60m, față de unii dintre elevii mei care ar putea concura liniștiți cu ceva șanse de victorie în circuitele MMA.
Ați mai văzut filme cu ninja care zboară prin aer și merg pe apă? Aia-s eu alergând să opresc bătăile în școală!
>>Încurajați implicarea victimei, atunci când este posibil, în activități cu ceilalți elevi, inclusiv cu elevii care au manifestat comportamente violente, pentru a dezvolta cooperarea și cunoașterea reciprocă;
Dafac does that even mean?! Să arunc victima între bullies să văd dacă supraviețuiește a doua oară?! Oamenii ăia din minister când vin cu texte de-astea preluate de la americani se gândesc că toate alea se aplică și la noi?! Vino tanti Deca – sau secretarii tăi cu idei crețe – undeva într-un sat cu minorități majoritare, să vezi cum se bat parte-n parte cu săbii și topoare și nunceacuri și de ajuns la spital ajung fix cei care se bagă să-i despartă!
ar putea publica un Sfătuitor…cu ISBN…Sfătuitorul sa fie o culege cu sfaturi…
in situații de violenta sunați la 112.
sa vina sectoristul sa despartă berbecii.
sa nu amestecam atributiile. sa vedeti cum ingheață gangsterii cand apar baietii cu burta și bastoane. ce sa stea in birouri ? ce sa prind a acolo ? cate un polițist in fiecare scoală!
faci scandal , vine cerberu , se potolește daca nu ,amenda.
ce sa faca profesorii cu berbecii ?
pai ce , profii primesc norma de hrana, de echipament ,plata chiriilor sau a ratelor(!!!?), sporuri , pensionare la 45 și pensie specială ?
pai vedeți ca nu e treaba noastră !?
vb aia :
alo , baiatul , azi nu raspunde abonatu„
Sfaturi… Te-apucă râsu’-plânsu’!
Ar fi mult mai util un training cu niste jocuri de rol si situatii din realitate. Niste sfaturi de 2 lei nu prea ajuta.
A rezolvat-o Deca si pe asta. Au dat in mesaj pe FB, cool.
Prostia la putere!!! Haos generalizat.
CE joc ce rol rezolvă bătăile pentru fete din spatele școlii, când dragostea le joacă-n… vene? De la începutul anului mă lupt cu niște imberbi de la a 10a să termine cu mesajele idioate pe whatsapp, IG și tiktok în care efectiv fac propuneri cu tentă sexuală puștoaicelor de la gimnaziu – și nu reușesc pentru că 1. FETELOR le place și ”se alintă” (văd roșu când le aud că de ce să le zică UNUL și nu CELĂLALT, pe care-l apreciază ele), și 2. părinții (implicați de la bun început) SUNT DE ACORD cu situația (și iau partea fetelor ca să aibă drept să aleagă care ”bărbat” de a 10a să le trimită dicpics, dacă înțelegeți nivelul la care s-a ajuns. Mi-e deja teamă că la anul sau poate în cel mult doi ani vom avea câteva burse pentru mame minore de plătit… Iar mesajul ăla și mai idiot de la TV cu ”relațiile între copii când diferența de vârstă e mai mare de 5 ani e viol și se pedepsește”, de parcă dacă diferența e mai mică de 5 ani totul e absolut acceptabil nu face decât să le dea idei celor care gândesc cu apendicele în dezvoltare.
Am ajuns la faza în care ameninț cu informarea poliției care să vină să le verifice telefoanele pentru pornografie infantilă (pe bune, fetele trimit poze la bustul gol iar băieții dicpics, solicitate sau nu) și să aleagă ei ce și cum. Mă aduc la disperare părinții, totuși – CUM să poți accepta senin așa ceva?!
Iar în condițiile astea, CE joc de rol să mai fac cu ei? Eventual cum se înfașă pruncul, măcar să aibă ceva experiență când e nevoie, destul de curând?!
Nu stiu de ce va agitati sa controlati ce nu puteti controla ? 🙂 Sau poate ati scris la misto :)).
Bătăile ”pe fete” se întâmplă în școală. Viitoarele posibile mămici sunt în clasele la care predau. La una din clase sunt dirigintă. Toată munca de diriginte se duce pe apa sâmbetei când ai în clasă fete care vin la buricul gol și cu fețele vopsite cu bidineaua, doar-doar atrag atenția celor de la liceu, iar părinții – în special mamele – se prefac că nu e nicio problemă cu fetele respective. Regulament? Ce e acela? Nu le poți trimite să se îmbrace, că le încalci dreptul la educație! Iar scăderea notei la purtare îi lasă reci pe toți. (Și vorbesc serios despre bursele pentru mame minore – n-ar fi primele cazuri. Am avut o mămică la clasa a 8a acum câțiva ani. A reușit să termine 10 clase și mai mult nu s-a putut.)
De aceea mă agit – pe lângă totalul nefiresc al unor puștoaice de 11 ani pentru care se bat băieți de 16-17 ani. Din dragoste. Cu acordul părinților. Dvs. vi se pare normal?!
apa calda
Un adult cu stima de sine facuta praf nu poate ridica stima de sine a unui copil. ne platiți in bataie de joc SI mai vreți sa fim și fudui..
platiți voi salariile cum ați promis și promitem și noi sa fie cum vrei matale.
adica voi vreti sa fim consilieri , pedagogi , politisiti , caine detector deoe droguri , preparator probono, contabil , hîrțogar , bonă , moașă și ce ați mai vrea , toate pentru 3000 de roni pe lună ??
adica s o intâlnit hoțu cu prostu