Șerban Iosifescu, fost președinte al agenției care acreditează școlile, despre rezultatele de la PISA 2022: Care este impactul miliardelor cheltuite din 2009 încoace pentru combaterea părăsirii timpuri a școlii și îmbunătățirea rezultatelor elevilor?

FOTO: Human Catalyst

Fostul președinte al Agenției române de Asigurare a calității în școli – ARACIP, Șerban Iosifescu, semnalează, pe pagina de socializare, referitor la rezultatele de la testarea PISA 2022, că „în 2009, au început, practic, primele programe finanțate din bani europeni”, ale căror rezultate ar fi trebuit deja să apară. Acesta se întreabă „care este, deci, impactul miliardelor cheltuite de atunci pentru combaterea părăsirii timpuri a școlii (rămasă la același nivel, fiind ultimii din UE)”. Reacția vine după ce ieri au fost făcute publice rezultatele la testarea standardizată internațională PISA.

„De ce e important 2009? Pentru că atunci au început, practic, primele programe finanțate din bani europeni (vă mai amintiți de POS-DRU?), ale căror rezultate ar fi trebuit, deja, să apară. Care este, deci, impactul miliardelor cheltuite de atunci pentru combaterea părăsirii timpuri a școlii (rămasă la același nivel, fiind ultimii din UE) și pentru îmbunătățirea rezultatelor (rămase la același nivel, fiind cam tot pe acolo)?”, scrie Șerban Iosifescu.

Acesta a adus în atenție faptul că multe elemente de reformă din Legea Educației Naționale 1/2011 au fost neglijate:

„Legea din 2011, plus legislația și programele subsecvente, puteau însemna mult mai mult, acum, dar multe elemente fundamentale de reformă (de exemplu, accentul pe competențele cheie) au fost neglijate: câți dintre profesori își fac planificările și predau gândindu-se la competențele cheie? Cine este în stare să monitorizeze acest aspect și să acorde asistență profesorilor, pentru ca să se întâmple? Învață viitorii profesori, în facultate, despre acest aspect?”

Redăm textul lui Șerban Iosifescu:

Despre rezultatele la PISA s-a cam spus tot ce se putea spune, după o citire sumară a rapoartelor (au fost publicate primele două volume). Ca urmare, câteva constatări generale, având în vedere și faptul că efectele reformelor în educație se văd după circa 10-15 ani.

Am pus graficul făcut de Edupedu (https://www.edupedu.ro/romania-in-pisa-conservarea…/…), care arată evoluția în timp a rezultatelor, din 2009 încoace, constatarea fiind că rezultatele din 2022 sunt aceleași cu cele din 2009 la Matematică și Științe, cu o ușoară creștere la Lectură. De ce e important 2009? Pentru că atunci au început, practic, primele programe finanțate din bani europeni (vă mai amintiți de POS-DRU?), ale căror rezultate ar fi trebuit, deja, să apară. Care este, deci, impactul miliardelor cheltuite de atunci pentru combaterea părăsirii timpuri a școlii (rămasă la același nivel, fiind ultimii din UE) și pentru îmbunătățirea rezultatelor (rămase la același nivel, fiind cam tot pe acolo)?

A doua constatare: relativa îmbunătățire a rezultatelor din anii 2012 și 2015 este datorată reformelor inițiate cu 10-15 ani în urmă. Încă mai cred că prima și singura reformă sistemică reală a avut loc în anii 1997-2002, ale căror rezultate se văd în acea creștere de care vorbeam. După care a început scăderea constantă a rezultatelor, datorată ”contra-reformei” declanșate în 2001.

A treia constatare: revirimentul se poate produce. Faptul că avem cam aceleași rezultate ca în 2018 este un motiv de optimism, factorii determinanți fiind deja amintiți – introducerea clasei pregătitoare, noul curriculum la primar și gimnaziu și, aș adăuga eu, noile standarde (”reperele de dezvoltare”) și noul curriculum la preșcolar – poate și altele (dar cine să le cerceteze?). Pe de altă parte, Estonia și Cehia se află pe la nivelul anului 2009, Polonia la nivelul anului 2006, Finlanda și Ungaria tot scad din 2006 încoace etc. Deci, practic, la nivel global, pandemia a șters 15 ani de progres.

Legea din 2011, plus legislația și programele subsecvente, puteau însemna mult mai mult, acum, dar multe elemente fundamentale de reformă (de exemplu, accentul pe competențele cheie) au fost neglijate: câți dintre profesori își fac planificările și predau gândindu-se la competențele cheie? Cine este în stare să monitorizeze acest aspect și să acorde asistență profesorilor, pentru ca să se întâmple? Învață viitorii profesori, în facultate, despre acest aspect?

În sfârșit, se confirmă faptul că principala mare problemă a învățământului românesc este inechitatea sistemică și sistematică: a crescut prăpastia între cei care au (de toate) și cei care nu au. Cu toate declarațiile sforăitoare și cele jde programe aferente, decalajele au crescut în loc să scadă. Mai mult, devine clar că măsurile luate în timpul pandemiei i-au ajutat doar pe cei ”care au”, restul fiind lăsați de izbeliște.

Fostul președinte al ARACIP, în funcție din 2005 și până în 2021, a fost demis de ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu.

Citește și:
România în PISA – rezultatele la cele 6 testări, din 2006 până în 2022, arată ca o pâlnie inversată care conservă mediocritatea într-o zonă a analfabetismului funcțional
Ministerul Educației scoate din raportul OCDE tradus în română, al rezultatelor PISA 2022 pe țară, graficele care arată creșterea analfabetismului funcțional și scăderea sentimentului de apartenență la școală al elevilor
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale: Aș spune unui ministru al Finanțelor că, fără o investiție în educație, nu vom putea fi o societate competitivă. Este foarte greu să construiești rezultate bune în educație acolo unde nici părinții nu sunt literați, nici resurse nu sunt în școală
Cercetătorul Dacian Dolean – Rezultatele PISA 2022, primele concluzii: România iese în evidență clasându-se pe ultimul loc dintre toate țările participante la capitolul echitate educațională. Acest lucru poate însemna și că performanța multor elevi e dependentă de măsura în care părinții își permit să plătească meditații
Rezultatele PISA 2022 la Matematică: Penultima țară din Uniunea Europeană, în scădere cu 2 puncte față de testarea din 2018 și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România
Folosirea dispozitivelor digitale în școli, pentru cel mult o oră în scop de destindere sau până în trei ore în scop de învățare, poate întări performanța elevilor la matematică. Apoi, performanța scade – analiză pe baza rezultatelor PISA 2022 / România – în topul utilizării instrumentelor digitale la școală
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică
Rezultate PISA 2022 / Organizația World Vision: România e pe primele locuri în lume la decalajul dintre elevii dezvantajaţi şi avantajaţi. Copiii dezavantajaţi sunt în pericol
Ligia Deca, despre rezultatele PISA 2022: Trebuie să creștem de la 5 la 7 elevi din 10 care să demonstreze competențe cel puțin minime la lectură, științe și matematică / Una dintre soluțiile ministrei: Testarea online periodică a nivelului de alfabetizare funcțională
LIVE VIDEO Anunț optimist al ministrului Deca, după rezultatele la PISA 2022 care situează România la coada UE: Avem un sistem de educație rezilient și țara noastră a reușit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei
Rezultate PISA 2022. Aproape o treime din elevii din România nu ascultă ce spune profesorul la clasă
Exit mobile version