„Feedback de la directori: pe ce bază? Dacă ”răspunzi” la cereri și sarcini, care sunt sau nu sunt treaba ta și care sunt sau nu cuprinse în fișa postului? Avem standarde profesionale legiferate, care sunt folosite pentru definirea fișei postului și pentru evaluarea performanței?”, întreabă retoric Șerban Iosifescu, expert în educație și fost președinte al Agenției Române de Asigurare a calității în școli (ARACIP), într-un comentariu publicat pe pagina sa de Facebook, în care a analizat criteriile pentru evaluarea profesorilor și a susținut că „sunt frumoase pe hârtie (și, poate, aducătoare de voturi) dar inaplicabile”.
- Prim-ministrul Marcel Ciolacu a anunțat pe 2 aprilie că profesorii din România vor fi evaluaţi anual de pe o platformă online, cu analize ale performanţei elevilor şi feedback de la colegi şi directori ai şcolii. Scopul este ca plata profesorilor să fie corelată cu performanţa actului de educaţie
Șerban Iosifescu spune că lipsesc „criterii despre evaluarea beneficiarilor, elevi și studenți și autoevaluare și orice referire la dezvoltare: sunt evaluat pe ce am făcut (deci, spre trecut), pentru a justifica salariul, nu și pentru a deveni mai bun, prin diferite forme de dezvoltare profesională”.
Redăm explicațiile integrale ale lui Șerban Iosifescu:
„Din când în când (cam o dată pe an), politicieni cu mintea odihnită flutură ideea salarizării profesorilor după merit (De ce nu și pentru funcționarii publici? De ce nu și pentru aleși?), aducând în discuție o serie de criterii, frumoase pe hârtie (și, poate, aducătoare de voturi) dar inaplicabile. Am obosit de câte ori am scris despre salarizarea și evaluarea profesorilor
Câteva articole mai noi de pe blogul personal:
- A nu știu câta oară despre evaluarea profesorilor ”după merit”
- Evaluarea profesorilor exclusiv pe bază de merit: o imposibilitate practică
- Despre salariile profesorilor, dincolo de argumente sentimentale
- Din nou, despre ”merit”
Din noua luare de cuvânt a Premierului, rezultă următoarele criterii, care ar fi să fie avute în vedere pentru a diferenția ”pe merit” salariile profesorilor:
1. Performanțele elevilor. Criteriul nu poate fi folosit fără evaluare standardizată (inexistentă) și fără o culegere complexă de date de context, de input și de rezultat (inexistentă), care să permită discernerea contribuției reale a profesorului la progresul elevilor, controlând influența factorilor de context și de input (sănătate, statut economic, social și educațional etc., care influențează rezultatele mai mult decât profesorul și decât școala) și considerând efectele pe termen lung ale educației primite – progres în educație, angajare, câștiguri, stare de bine etc. În absența acestor date, salariul se va corela cu ”fițele” școlii și ale cartierului. Acest lucru este confirmat și de altă vorbă înțeleaptă a Premierului, rostită cu alt prilej, cum că un profesor cu olimpici trebuie să aibă un salariu mai mare decât altul fără. Aceste idei arată o înțelegere la genunchiul broaștei a realităților educaționale. Dar nu te poți aștepta mai mult, dacă studiezi un pic CV-ul domniei sale.
În plus, indiferent cât de bun ar fi un profesor, nu toți elevii pot fi motivați (adică să faci ”să le placă materia” ta) pentru a depune același efort la toate disciplinele.
2. Feedback de la colegi, care habar nu au, de regulă, ce și cum predă un anumit profesor, dar pot fi influențați de factori extraprofesionali (că ești ”băiat / fată de gașcă”). Ce faci în școală, în afara orelor, precum și ce cuvântezi la ședințe nu reflectă reala ta capacitate profesională.
3. Feedback de la directori: pe ce bază? Dacă ”răspunzi” la cereri și sarcini, care sunt sau nu sunt treaba ta și care sunt sau nu cuprinse în fișa postului? Avem standarde profesionale legiferate, care sunt folosite pentru definirea fișei postului și pentru evaluarea performanței? Avem noi directori competenți în managementul performanței, manageri și lideri autentici, recrutați printr-un proces transparent de selecție profesională? (Întrebări retorice).
4. Evaluarea anuală (există deja, dar e strict formală și în pixul directorului) ”digitală” (pe o platformă online). Aici cred că este doar o chestie de modă: dacă mutăm birocrația, fără să o reducem, în ”online”, dacă vor fi aceleași formulare stupide – dar electronice, nu pe hârtie, nu am făcut nicio brânză.
Am mai adăugat, 3 puncte de la mine (care s-ar putea constitui în criterii), care lipsesc în intervenția Premierului:
5. Lipsește evaluarea beneficiarilor (elevi și studenți).
6. Lipsește autoevaluarea.
7. Lipsește orice referire la dezvoltare: sunt evaluat pe ce am făcut (deci, spre trecut), pentru a justifica salariul, nu și pentru a deveni mai bun, prin diferite forme de dezvoltare profesională. Un profesor bun învață continuu și își înnoiește permanent repertoriul metodologic, cu impact măsurabil în rezultatele elevilor și în starea lor de bine în școală.”
10 comments
Nici acum evaluarea profesorilor nu este
obiectiva și nici cea propusa a se implementa nu va aduce vreo schimbare.Totul este pe relații, simpatii și obedienta, nici vorba de seriozitate, de munca și de corectitudine.Verificati , în primul rând, cati profesori își țin orele …iau ore la plata cu ora și nu le țin, dar banii ii încasează.Elevii iau ore în particular si apoi rezultatele de la examenele naționale sunt atribuite profesorilor de la clasa….15% din ore nu se țin….profesorii care nu își fac treaba sunt susținuți de directori ….și urcați în slavi.
Recompensati-i pe cei care își țin orele, care fac activități extracurriculare, intervievați câte 5 elevi și 5 părinți din fiecare clasa, intr-un mod aleatoriu, apoi vedeți rezultatele la clasa, activitatea metodica și științifică…..Lasati opiniile directorilor și colegilor, doar obiectivi nu vor fi…..
partial adevarat … dc …. deci evaluarea actuala nu este doar formala pe fisa de evaluare atunci cand se depune de cadru didactic la secretariat este insotita de raportul de activitate si de dovezile activitatilor a ca in unele scoli o fi formala poate si trebuie intervenit acolo iar fisa este evaluata de sefii de catedra de comisia desemnata si apoi de director si validata de CA … o alta problema este aruncarea la gunoi a cursurilor licentelor masteratelor diplomelor actiunilor dupa 5 ani cel mult aceea este munca ea trebuie sa ramana valorificata aaaaa ca trebuie actualizata munca de perfectionare deacord dar nu imi arunci la gunoi 2 licente si 2 masterate si cursurile ca asa vrea x ca are o afacere cu niste taxe si vrea sa bage un sistem sa mai fc niste bani … o alta problema daca il evaluezi pt ceea ce a muncit omul si el pleaca in anul urmator sau dupa 3-4-6 luni cum il mai platesti retroactiv deci este o ruptura de logica a unora care vor publicitate …. si putem continua
Ciuma rosie, aceasta caracatiță de lingăi vrea sa acapareze, să controleze tot ce mișcă în țară asta. Majoritatea directorilor de scoala sunt profesori de sport, adică cei care nu prea au nicio responsabilitate si atunci il întreb pe analfabetul funcțional nr 1 din Romania: Domnule Ciolacu cum poate evalua un profesor de sport unul de matematică, fizică, română?!. Ei vor de fapt sa poată control prin intermediul lingăilor de director aceasta masa de oameni
Este imposibil de evaluat un profesor prin tot ceea ce face, indiferent de ce criterii i se va pune in fața,pt că nu criteriile contează,ci contează mult,enorm de mult,cine este evaluatorul..
Toate astea sunt făcute pentru a angaja doar oamenii lor.Vor sa dea afară și pentru ca nu au o baza legală apelează la tot felul de tertipuri.Desigur că este abuziv și criteriile de evaluare sunt obscure ,desigur că așa ceva nu își are locul intr-o lume civilizată dar așa se întâmplă când corupția se infiltrează în toate sistemele ca putreziciunea în trunchiul unui copac pe jumătate uscat.
Ce să zic?În cele din urma vor rămâne doar ei cu ei,deja este un stat bananier, poate cu această ocazie ne vom muta în Africa cu tot cu statul acesta condus de giboni.
Mai bine ați da ore suplimentare profesorilor incluzând meditațiile pentru elevii săraci în program. La orele de clasa elevii abia de învață ABC disciplinei. La muzică câte semne ați reușit să învătati la clasa și câte cuvinte la franceză? Desigur e mai distractiv să vă evaluați jucăriile zilnic.
Câtă dreptate ai!O idee cu mult bun-simț!Cred ca unii dintre colegii de aici ar face treaba mai buna decât toti miniștrii și inspectorii lor.
Dar cum evaluezi o scoala din rural fata de o scoala din urban?
Dar cum evaluezi profesorii de la un liceu la care au intrat elevi cu media 5-6 dupa evaluarea nationala?
Dar cum evaluezi un profesor care are 5 elevi cu CES intr-o clasa in timp ce alt profesor are un singur elev cu CES?
Ne prezinta cineva unde este in UE salariu pe baza de performanta la profesori?
Este o nebunie curată. ..un covrigar analfabet întâmplător ajuns prim-ministru vrea sa introducă metode de evaluare a cadrelor didactice…din răutate răzbunare mediocritate …noaptea minții
Cine ii lasa sa introduca, vom unici in UE.
Cu 2 saptamani inainte de evaluarea nationala si bac va fi greva, chiar daca o introduc la inceputul anului scolar nu se poate aplica din prima secunda. Doar sa fie ceva obiectiv dar nu cred pentru ca vor sa aiba controlul la salarii oameni numiti de ei politic. Cand nu sunt bani la buget va da ordin la directori sa le taie din salarii la profesori, cam asta vor.