“Cred că ar trebui să ne gândim foarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună”, spune Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al Agenției guvernamentale care evaluează calitatea școlilor de stat și private. Într-o analiză publicată pe pagina sa de Facebook, Iosifescu spune că “se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat”.
La patru zile după ce Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a decis suspendarea cursurilor în toate școlile și grădinițele din România, de stat și private, de miercuri, 11 martie, și până pe 22 martie, “cu posibilitate de prelungire”, pentru a limita răspândirea noului coronavirus, Șerban Iosifescu spune că “ar trebui să fim atenți ca măsurile anti-epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?”
Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al ARACIP:
“Încep să apară, pe FB [Facebook], postări de genul ‘Copiii de la XXXXX sunt mega-entuziasmați ca au luat acasă laptopurile, cărți, jocuri, materiale. Ei erau deja obișnuiți cu toate platformele online, dar o să le lipsească interacțiunea la joacă și la proiectele începute în campus’.
Și chiar începe să mă enerveze entuziasmul postărilor în privința învățării la distanță, de pe platforme online (gratis sau cu plată). Gata ne-am scos! Unii chiar supralicitează: nici după ce trece coronavirusul nu va mai fi nevoie să meargă la școală.
Repet, ar trebui să ne gândim și la cei vulnerabili, nu numai la cei cu resurse: câți dintre școlerii de la noi au laptopuri personale sau la școală, pe care să le ia acasă? Câți beneficiază, la clasă, de cărți, jocuri, materiale? Câți sunt, deja, obișnuiți cu platforme online (pentru învățare, să fie clar)? Câți au proiecte și câți beneficiază de facilitățile unui campus?
Câți profesori pot și vor să lucreze online? Câți au beneficiat de formare specifică pentru facilitarea învățării la distanță, pe platforme online? Poate să-i oblige cineva să facă acest lucru, dacă nu au beneficiat, în prealabil, de formare în acest sens?
Ar trebui să fim atenți ca măsurile anti epidemie să nu adâncească decalajele (deja foarte mari) din sistemul de învățământ. Cei care vor suferi sunt tot cei defavorizați. Cei favorizați vor învăța oricum pentru că au părinți cu resurse și școli așijderea. Cum recuperăm decalajele pentru ceilalți 80%-90% dintre copii care nu au acces (din diferite motive, care țin de resurse, pregătirea profesorilor, mentalități) la astfel de resurse?
Cred că ar trebui să ne gândim foaaarte serios la prelungirea (în mod excepțional) a anului școlar, dacă închiderea forțată a școlilor va dura mai mult de 1 lună. Chiar cu prețul ca elevii și profesorii să aibă câteva săptămâni în minus de vacanță iar examenele să se dea, pe căldură, în clase fără aer condiționat (așa cum s-a procedat, de altfel, în ultimii aproape 100 de ani). Se mai poate renunța (de tot sau numai ca excepție), și la a doua sesiune de Bacalaureat.
Și, pentru viitor, ‘si vis pacem, para bellum’ și să vedem ce am învățat și cum vom proceda la viitoarea criză. Care sigur va veni.”
EduPedu.ro prezintă succint structura anului școlar 2019-2020, precum și calendarul examenelor – așa cum sunt în prezent
Structura anului școlar 2019-2020
Potrivit structurii anului școlar 2019-2020, anul școlar în curs are planificate 35 de săptămâni de cursuri, față de 34 anul trecut.
Semestrul al II-lea (20 săptămâni)
Cursuri: Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri: Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară: Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021
Programul Școala altfel se desfășoară până pe 29 mai 2020, potrivit structurii publicate în Monitorul Oficial, pe o perioadă de 5 zile consecutive lucrătoare, la decizia școlii.
Ordinul prevede următoarele excepții la structura anului școlar 2019-2020:
- pentru clasele a XII-a, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 29 mai 2020
- pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 34 de săptămâni de cursuri și se încheie pe 5 iunie 2020
- pentru clasele liceale – filiera tehnologică și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are 37 de săptămâni de cursuri
Calendarul examenelor naționale din anul școlar 2019-2020
Calendar Evaluarea Națională 2020
2 – 5 iunie 2020 Înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la Evaluarea Națională 2020
5 iunie 2020 Elevii de clasa a VIII-a termină școala
15 iunie 2020 Limba şi literatura română – examen scris
17 iunie 2020 Matematică – examen scris
18 iunie 2020 Limba şi literatura maternă – examen scris
22 iunie 2020 Afişarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele 14:00 – 20:00)
27 iunie 2020 Afișarea rezultatelor finale
Calendar BAC 2020
25 – 29 mai 2020 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
29 mai 2020 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/ a XIII-a
9 – 10 iunie 2020 Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba română – proba A
11 – 12 iunie 2020 Evaluarea Competențelor lingvistice de comunicare orală în Limba maternă – proba B
15 – 17 iunie 2020 Evaluarea Competențelor digitale – proba D
18 – 19 iunie 2020 Evaluarea Competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională – proba C
22 iunie 2020 Limba și literatura română – proba Ea) – examen scris
23 iunie 2020 Limba și literatura maternă – proba Eb) – examen scris
24 iunie 2020 Proba obligatorie a profilului – proba Ec) – examen scris
- Examen la Matematică – pentru absolvenții claselor de liceu cu profil real din filiera teoretică, pentru cei care au terminat filiera tehnologică și pentru absolvenții de la profilul militar și profilul pedagogic – specializarea învățători-educatoare, din filiera vocațională
- Examen la Istorie – pentru absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretică și pentru toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celor de mai sus
25 iunie 2020 Proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – examen scris
Absolvenții trebuie să aleagă una dintre următoarele materii, pentru examen, în funcție de studiile urmate în liceu:
- Fizică, Chimie, Biologie sau Informatică – elevii de la profilul real din filiera teoretică, de la profilul tehnic și profilul resurse naturale și protecția mediului din filiera tehnologică și de la profilul militar din filiera vocațională
- Geografie, Filosofie, Logică și argumentare, Economie, Psihologie și, după caz, Sociologie – absolvenții de la profilul umanist din filiera teoretica, de la profilul servicii din filiera tehnologică și din toate profilurile și specializările din filiera vocațională, cu excepția celui menționat mai sus
30 iunie 2020 Afișarea rezultatelor (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)
1-6 iulie 2020 Rezolvarea contestațiilor
7 iulie 2020 Afișarea rezultatelor finale de la BAC 2020
Calendar Evaluarea națională la final de clasa a II-a 2020
11 mai 2020: Limba română – Scris
11 mai 2020: Limba maternă – Scris
12 mai 2020: Limba română – Citit
12 mai 2020: Limba maternă – Citit
13 mai 2020: Matematică
14 mai 2020: Limba română pentru minoritățile naționale – Scris-Citit
Calendar Evaluarea națională la final de clasa a IV-a 2020
19 mai 2020: Limba română
20 mai 2020: Matematică
21 mai 2020: Limba maternă
Calendar Evaluarea națională la final de clasa a VI-a 2020
27 mai 2020: Limba și comunicare
28 mai 2020: Matematică și Științe ale Naturii
Citește și:
-
DOCUMENT Cursuri online printr-o platformă gratuită, recomandate de Ministerul Educației către toate cadrele didactice: “Soluția pentru continuarea activităților didactice este desfăşurarea lor exclusiv online”
-
Teleșcoală pe TVR 2 de luni, 16 martie. Ore de Română, Matematică, Biologie sau Istorie pentru materia de Evaluarea Națională și Bacalaureat, soluția Guvernului cât școlile sunt închise din cauza coronavirusului
-
Apel al ministerului Educației către profesori să contribuie cu resurse educaționale deschise: „Ne dorim implicarea profesorilor pentru realizarea de lecții video”