Șerban Iosifescu, agenția care acreditează școlile: After school-urile organizate în regim privat nu sunt supuse vreunui proces de autorizare sau acreditare / Președintele ARACIP, în septembrie: Sute de grădinițe ilegale în București, mascate în centre pre/after school

5.252 de vizualizări
FOTO: Human Catalyst
Autoritățile au închis toate școlile și grădinițele din cauza pandemiei, dar au lăsat deschise creșele și after school-urile. Cele mai multe after school-uri funcționează în sistem privat, însă numărul exact al acestora nu este cunoscut autorităților pentru că ele nu au nevoie de autorizare, spune președintele Agenției care auditează grădinițele și școlile de stat și private.

After school-urile organizate în regim privat, în afara unităților de învățământ, nu sunt reglementate de Ministerul Educației “și nici nu sunt supuse vreunui proces de autorizare sau acreditare (nefiind unități de învățământ). Ca urmare, ele se supun regulilor generale de siguranță sanitară”, a explicat pentru Edupedu.ro Șerban Iosifescu, președintele Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), instituția care evaluează școlile de stat și private pentru a le autoriza și acredita.

“Nu avem o evidență a after school-urilor private pentru că acestea nu se supun autorizării”, a declarat Iosifescu pentru Edupedu.ro.

Contactat de Edupedu.ro în legătură cu activitățile desfășurate în această perioadă de pandemie de after school-uri – singurele instituții alături de creșe care mai pot primi copii -, Iosifescu a declarat că „ordinul ministrului Educației reglementează after school-urile organizate de către unitățile de învățământ sub denumirea ”Școala după școală”, respectând o metodologie care le permite școlilor să deruleze aceste activități sub control pedagogic și respectând regulile de igienă și siguranță pentru copii (elevi). Ordinul nu interzice after school-urile organizate în sistem privat, ci doar interzice unităților de învățământ să le găzduiască. Ca urmare, after school-urile organizate în regim privat, în afara unităților de învățământ, nu intră sub incidența acelui ordin și nici nu sunt supuse vreunui proces de autorizare sau acreditare (nefiind unități de învățământ). Ca urmare, ele se supun regulilor generale de siguranță sanitară”.

„La after school prezența nu este obligatorie, cunosc after school-uri care organizează ore în sistem hibrid, cu doar o jumătate din copii la clasă, dar la after oricum sunt mult mai puțini copii decât într-o clasă și acestea nu funcționează în aceeași clădire cu școala. Nu avem o evidență a after school-urilor private pentru că acestea nu se supun autorizării”, a precizat Iosifescu pentru Edupedu.ro.

Amintim că, la începutul anului școlar, Iosifescu atrăgea atenția că odată cu obligativitatea grupei mari de la grădiniță, au ieșit la iveală “sutele de grădinițe ilegale“. “Acum, că a devenit obligatorie grupa mare de grădiniță, ies la iveală sutele de grădinițe ilegale din București, mascate în centre educaționale, pre/afterschool și altele de acest fel”, spunea președintele ARACIP, care avertiza atunci că autoritățile trebuie să stabilească cine este responsabil de monitorizare inclusiv la centrele de zi sau afterschool-urile care funcționează mascat ca grădinițe, pentru ca cei mici să fie în final în siguranță, în cadrul unor centre evaluate de o autoritate externă.

“Aveți sau nu de gând să reglementați activitatea entităților care oferă orice fel de servicii pentru copii (educație, îngrijire, distracție și timp liber, hrană etc.) măcar pe plan local, dacă la nivel național nu se mișcă nimic? Noi am trimis, acum câteva luni, o propunere Ministerului, în acest sens, prin care propuneam o reglementare a acestor activități – mai ales pentru puzderia de pre/after school, foarte lucrative – și am avut și o discuție preliminară la ANDPDCA – ca instituție care are chiar în titlu ”drepturi” și ”copii” – pentru emiterea unei reglementări generale, comune, pentru toate entitățile care oferă servicii pentru copii. Dar, probabil au fost alte probleme mai importante”, a spus Iosifescu.

Primim zeci de reclamații privind aceste grădinițe ilegale”, care sunt mascate în centre educaționale sau pre/after school, iar poliția “le tratează cu o inexplicabilă blândețe”, acuza Șerban Iosifescu, cercetător în științele educației și președinte al Agenției guvernamentale care evaluează școlile de stat și private pentru a le autoriza și acredita. Acesta a vorbit despre condițiile în care sunt primiți numeroși copii, în centre în afara legii și cu complicitatea autorităților care ignoră riscurile la care sunt supuși cei mici.

Problema grădinițelor ilegale a revenit în atenția publică odată cu intrarea grupei mari de grădiniță în cadrul învățământului obligatoriu, începând chiar cu 14 septembrie 2020. Pentru a funcționa legal, o grădiniță trebuie să fie autorizată provizoriu sau acreditată. Instituția care autorizează/acreditează școlile și grădinițele, în urma unui audit independent, este Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP).

Fota: Human Catalyst


1 comment
  1. Nu am cuvinte. Statul nu poate autoriza școlile și grădinițele de stat, sute dintre ele nu au autorizație sanitară sau autorizație de funcționare, de unde sa autorizeze asezamintele lucrative? Sa folosesc expresia dl. Cercetător. De ce sunt fără număr știrea grădinițe ilegale? Pentru că statul nu a oferit o soluție părinților și copiilor respectivi?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andreas Schleicher, fondatorul PISA: 40% din statele OCDE au sisteme de bonusuri pentru a stimula performanța profesorilor / Dacă vreți să impuneți criterii de performanță în salarizarea cadrelor didactice, folosiți cât mai multe criterii posibil, pentru că dacă puneți unul singur, acela va fi corupt

Salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“, a spus Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, unul…
Vezi articolul
Consiliul Rectorilor

World Vision România: Examenul de admitere la liceu propus de Legea Deca arată neîncredere în Evaluarea Națională și creează inechitate. Propunem ca evaluarea competențelor specifice de care un elev are nevoie pentru a face față unui anumit liceu să fie făcută prin analiza portofoliului educațional

World Vision România susține că examenul suplimentar de la finalul clasei a VIII-a propus de Legea Deca, ce le dă astfel liceelor posibilitatea de a-și realiza propriile concursuri de admitere,…
Vezi articolul

Directorii școlilor și inspectoratele școlare verifică dacă se aplică planurile remediale la clasele terminale, spune ministrul Educației: Dacă există sesizări cu privire la nerespectarea planurilor, atunci sigur că și noi putem să verificăm

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat la TVR Info că directorii unităților de învățământ și inspectoratele școlare verifică sunt puse în aplicare planurile remediale la clasele terminale: „În primul rând,…
Vezi articolul

Director de școală-pilot: Cred că în fiecare școală din România profesorii sunt foarte speriați când aud de schimbare. Nu ne-a ieșit în primul an pilotarea, dar ne-a ieșit în al doilea / Exemplu de orar pe 6 module pentru clasa a V-a

„Cred că în fiecare școală din România profesorii sunt foarte speriați când aud de schimbare. Să nu-i scoți din zona lor de confort, cum fac ei este foarte bine. La…
Vezi articolul

Președintele Federației Părinților militează pentru o salarizare mai bună a profesorilor: Altfel ne vom duce rău de tot în următorii 10-15 ani / Salarizarea trebuie să conțină și un mecanism de control al calității activității la catedră

Președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache, militează pentru o salarizare mai bună a profesorilor: „Dacă Guvernul României nu va gândi o grilă corespunzătoare importanței acestei profesii, ne vom duce rău…
Vezi articolul