Senatorul USR PLUS Ștefan Pălărie și alți parlamentari îi cer lui Klaus Iohannis să ceară o sesiune parlamentară extraordinară pentru aprobarea legii de depolitizare a directorilor de școli, retrimisă recent de președinte Parlamentului

3.259 de vizualizări
Ștefan Pălărie / Foto: Facebook.com
Senatorul USR PLUS Ștefan Pălărie și alți șapte parlamentari cer președintelui Klaus Iohannis să ceară convocarea unei sesiuni parlamentare extraordinare, în această vacanță parlamentară, pentru a reexamina legea care prevede ca directorii interimari de școli să nu mai fie numiți de către inspectorii școlari județeni, majoritatea numiți pe criterii politice, ci de consiliul de administrație al școlii. Cererea este formulată într-o scrisoare deschisă adresată miercuri șefului statului și ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu. Autorii întreabă ce garanții oferă cei doi demnitari “pentru a preveni un nou val de numiri politice de către inspectorii școlari generali în luna august”. Acum o săptămână, legea respectivă, aprobată de Senat pe 30 iunie, a fost retrimisă Parlamentului de către președinte.

Cei opt senatori și deputați care semnează scrisoarea notează că “miza propunerii legislative a fost una clară, în acord cu obiectivele de guvernare asumate împreună: descentralizarea deciziei la nivelul unităților școlare în ceea ce privește desemnarea directorilor interimari”.

Ei afirmă, totodată:

  • “Ne este greu să acceptăm că, în contextul în care au fost promulgate în ultimii ani legi cu carențe normative semnificative, actuala propunere legislativă necesita o reîntoarcere în Parlament din cauza unei erori pur formale de numerotare a alineatelor generate chiar de o ordonanță de urgență a Guvernului care, fără să fie pusă în dezbatere și fără să reclame o urgență, a distorsionat și a periclitat securitatea juridică, bulversând o propunere legislativă aflată a priori în circuitul legislativ, după mai bine de 5 luni de cercetări, analize și consultări.”
Scrisoarea integrală, publicată de Ștefan Pălărie pe Facebook:

“Scrisoare deschisă

Stimate domnule Președinte, 

Stimate domnule Ministru al Educației,

Am aflat cu dezamăgire de cererea de reexaminare înaintată Parlamentului privind legea de modificare și completare a Legii educației naționale 1/2011 pentru descentralizarea și depolitizarea funcțiilor de director interimar din cadrul unităților școlare. 

Propunerea noastră legislativă venea într-un moment esențial pentru Educația din România, atât din perspectiva unei soluții normative curajoase care să răspundă prompt provocării vacantărilor tuturor funcțiilor de director din luna august a.c., cât și în ceea ce privește implementarea concretă a obiectivelor pe care se întemeiază programul de guvernare asumat de coaliția de guvernare, dar și proiectul România Educată.

Ne adresăm domniilor voastre, în calitate de profesori care pun interesele Educației dincolo de interesele politice. Miza propunerii legislative a fost una clară, în acord cu obiectivele de guvernare asumate împreună: descentralizarea deciziei la nivelul unităților școlare în ceea ce privește desemnarea directorilor interimari. 

Libertatea de decizie, de alegere a managementului unității școlare trebuie să aparțină comunităților școlare – cea responsabilă interesul superior al elevilor și al profesorilor, în fața intereselor politice care mereu au alimentat profunda centralizare a sistemului de învățământ. Mai mult, domnule Președinte, domnule Ministru, în repetate rânduri ați afirmat public faptul că politizarea sistemului de învățământ trebuie să înceteze. Or, ce garanții oferiți pentru a preveni un nou val de numiri politice de către inspectorii școlari generali în luna august? 

Pe fond, Parlamentul este obligat să ia act de cererea de reexaminare, în virtutea dispozițiilor constituționale. Însă acest fapt nu poate reprezenta un acord din partea noastră, în calitate de inițiatori și susținători ai propunerii legislative, asupra motivelor invocate în documentul antemenționat. 

Ne este greu să acceptăm că, în contextul în care au fost promulgate în ultimii ani legi cu carențe normative semnificative, actuala propunere legislativă necesita o reîntoarcere în Parlament din cauza unei erori pur formale de numerotare a alineatelor generate chiar de o ordonanță de urgență a Guvernului care, fără să fie pusă în dezbatere și fără să reclame o urgență, a distorsionat și a periclitat securitatea juridică, bulversând o propunere legislativă aflată a priori în circuitul legislativ, după mai bine de 5 luni de cercetări, analize și consultări. 

Domnule Președinte, vă solicităm să cereți convocarea unei sesiuni parlamentare extraordinare în această vacanță parlamentară pentru reexaminarea inițiativei legislative, având în vedere urgența cu care ne confruntăm. Totodată, vă reamintim de declarația dumneavoastră din 12 ianuarie 2021: “Ceea ce s-a făcut acum a fost de pe azi pe mâine, la repezeală, s-au prelungit mandatele, or s-au dat mandate unor persoane noi pentru câteva, probabil, luni de zile. 

Bănuiesc că undeva prin vară deja vom avea primul val de concursuri pentru aceste funcții de conducere și atunci, chiar, voi urmări cu foarte mare atenție cum se respectă principiul meritocrației în aceste chestiuni”. Nepromulgarea acestei legi vă va face responsabil de schimbările de directori de școli din luna august, pe care le suspectăm ca fiind profund politizate, ținând cont de declarația dumneavoastră din 5 decembrie 2018: “Iar dacă acum intri într-un inspectorat și nu scot toți carnetul de partid înseamnă că este o minune.”

Domnule Ministru, așteptăm de câteva luni calendarul final și metodologia de concurs pentru ocuparea funcțiilor de director, însă amânările repetate nu fac altceva decât să bulverseze și mai mult un sistem aflat oricum într-o vădită stare de vulnerabilitate. În contextul de față, până la reexaminarea legii și a intrării sale în vigoare, vă solicităm să transmiteți inspectorilor școlari generali să nominalizeze ca directori interimari aceleași persoane cărora le încetează mandatul de director, până la momentul organizării concursului, cu excepția celor care solicită expres, în scris, dorința de a fi eliberați din funcție. În acest fel vom feri sistemul de învățământ de o nouă serie de numiri politice, inoportune sau clientelare. Nu vom accepta să se repete momentul 9 ianuarie 2021, când aproximativ 700 de directori au fost schimbați nejustificat de către inspectorii școlari generali.

În calitate de parlamentari preocupați de Educație și de reprezentarea intereselor legitime ale cetățenilor, vă rugăm să nu uitați că dincolo de interese politice sau de pretexte juridice artificiale, generațiile copiilor noștri, profesorii și părinții nu mai au răbdare, iar fiecare zi de întârziere în luarea unor măsuri corecte și ferme va șubrezi încrederea cu care am fost cu toții învestiți.

Semnatari: 

Senator Ștefan Pălărie                                              

Deputat Andrei Miftode

Senator Irineu Darău                        

Deputat Cristian Paul Ichim 

Senator Cosmin Poteraș

Deputat Daniel Toda

Deputat Brian Cristian

Deputat Filip Havarneanu”

Citește și:
Legea care prevedea ca directorii interimari să nu mai fie numiți de inspectorii școlari județeni, ci de consiliul de administrație al școlii, a fost retrimisă Parlamentului de președintele Iohannis / În august toți directorii din toate școlile vor fi numiți de inspectorii actuali, majoritatea membri PNL

1 comment
  1. Nu se deranjează domnul președinte de la plaja pt asta, asa ca e timpul sa va depuneți CV ul la PNL dacă vreți sa fiți directori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul ROSE se încheie la 30 noiembrie. Ministerul Educației cere 13 milioane de euro pentru ultimele plăți în proiectul privind reducerea abandonului școlar și creșterea ratei de promovare la BAC

Ministerul Educației cere 13 milioane de euro (65 de milioane de lei) pentru ultimele plăti în cadrul Proiectul privind Învățământul Secundar (Romania Secondary Education Project – ROSE), care se încheie…
Vezi articolul

Ligia Deca recunoaște lipsa de personal suport din școli: Ca profesorii să poată să facă ce știu ei mai bine, educație, avem nevoie de specialiști care să ne ajute pe zonele conexe, prevenire abandon, elevi cu CES, aplicare la proiecte europene

„Ca profesorii să poată să facă ce știu ei mai bine, educație, avem nevoie de specialiști care să ne ajute pe zonele conexe, prevenire abandon, elevi cu CES, aplicare la…
Vezi articolul

Iohannis, despre nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor români: „Un fenomen extrem de îngrijorător și din păcate acest fenomen nu se găsește doar la tineri, se găsește și în societate la modul general” – VIDEO

Nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor români este „un fenomen extrem de îngrijorător și din păcate acest fenomen nu se găsește doar la tineri, se găsește și în societate la…
Vezi articolul