Semnal de alarmă tras de UNESCO de ziua Educației privind numărul tot mai mic de profesori: Școlile lumii au nevoie de peste 24 de milioane de învățători și de peste 44 de milioane de profesori în învățământul secundar pentru a atinge o educație de bază până în 2030

Foto: Facebook.com - UNESCO

“Nu putem preda azi, în același mod în care predam ieri, pentru a pregăti elevii de mâine” – este citatul atribuit filosofului și pedagogului John Dewey în comunicatul UNESCO, publicat de Ziua Internațională a Educației. Mesajul subliniază cât de gravă riscă să devină situația privind educația în lume, din cauza numărului tot mai mic de studenți care vor să devină profesori și a cadrelor didactice care au părăsit catedra în ultimii ani pe fondul pandemiei. Mesajul e semnat de Audrey Azoulay, Director-General al UNESCO, de directorul general al Organizației Internaționale a muncii și de directorul executiv al UNICEF, Gilbert F. Houngbo.

Un raport recent al Comisiei Internaționale a Viitorului Educației face un apel prin care profesorii să fie în centru societății, iar profesia lor să fie reevaluată și regândită, scrie în comunicatul UNESCO. Și pe 24 ianuarie, de Ziua Educației, UNESCO remarca faptul că „În mod crucial, profesorii sunt în centrul reînnoirii educației”.

“Astăzi, cu ocazia Zilei Internaționale a Profesorilor și a Educației, celebrăm rolul esențial al profesorilor în transformarea potențialului elevilor. Facem un apel către toate statele să se asigure că profesorilor li se acordă încredere și le sunt recunoscute meritele“, se precizează în mesajul UNESCO.

“Criza Covid-19 a scos la iveală faptul că profesorii sunt motoarele sistemelor de educație. Sunt de asemenea esențiali în recuperarea pierderilor educaționale din pandemie. Dacă nu îmbunătățim condițiile pentru profesori, promisiunea unei educații nu va putea ajunge la cei care au nevoie de ea. De aceea este nevoie de un număr mare de profesori calificați și motivați, cadre didactice cu abilități potrivite. Însă, în unele părți ale lumii, sălile de clasă sunt supraaglomerate, prea puțini profesori, care muncesc prea mult, nu au sprijin și le lipsește motivația. În consecință, vedem un număr fără precedent de cadre didactice care părăsesc profesia și un număr tot mai mic al studenților care aleg să devină profesori. 

Dacă nu se vor găsi soluții la aceste probleme, pierderea numărului de profesori ar putea afecta Scopul dezvoltării sustenabile, cu numărul 4 al UNESCO, care își propune obținerea unei educații de calitate drept fundație pentru îmbunătățirea vieții”. 

Numărul tot mai mic al profesorilor afectează și elevii din zone vulnerabile sau femei și fete ce aparțin unor comunități marginalizate.

“Drept urmare, aducând la ore profesori calificați și motivați, este cel mai important lucru pe care îl putem face să îmbunătățim starea de bine și comunitatea. Munca valoroasă a cadrelor didactice se traduce prin condiții mai bune de muncă și salarii mai atractive. Școlile lumii au nevoie de peste 24 de milioane de învățători și de 44,4 milioane de profesori în învățământul secundar pentru a atinge o educație de bază până în 2030. Doar în Africa sub – sahariană și sudul Asiei este nevoie de 24 de milioane de profesori, adică jumătate din nevoia de profesori din țările dezvoltate”, mai scrie în mesajul organizației internaționale.

Exit mobile version