„Sejur” la Oradea pentru 35 de inspectori din toată țara, ca sa evalueze dosarele din Concursul Școala Europeană, trimise de școli prin poștă, în plicuri. Organizarea impusă de Ministerul Educației este ca acum două decenii când s-a înființat programul

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com

Peste 30 de inspectori școlari din toată țara merg la Oradea de duminică, 26 mai, pentru 7 zile, pentru a evalua proiectele depuse de școli în cadrul Competiției Naționale „Școala Europeană” 2024, al cărei apel a fost lansat pe 29 aprilie de Ministerul Educației, potrivit undei adrese obținute de Edupedu.ro. Inspectorii se deplasează pentru a analiza personal documentele sau stickurile de memorie trimise prin poștă de școli, în același mod de evaluare ca la prima ediție de acum două decenii.

Anul acesta, proiectele depuse de școli pentru obținerea titlului de Școala Europeană vor fi evaluate la Oradea, în județul Bihor, de 35 de inspectori școlari și reprezentanți ai Ministerului Educației, numiți pe 17 mai într-o comisie națională, document obținut de Edupedu.ro.

Deși ar fi putut să aleagă evaluarea digitală a proiectelor în 2024, Ministerul Educației preferă ca inspectoratele școlare să acopere cheltuieli de deplasare, diurnă și cazare pentru cei 35 de inspectori școlari care vor începe evaluarea prin a desigila plicurile și coletele și verificarea că au ajuns la Oradea în termen – detalii mai jos.

Concursul „Școală Europeană” a fost inițiat prima dată în 2004 pentru școlile care au promovat valorile europene și au contribuit astfel la aderarea României în Uniunea Europeană în 2007. Competiția presupune evaluarea școlilor aplicante în funcție de mai multe criterii și activități pe care le derulează pentru formarea elevilor și profesorilor.

Organizarea pentru jurizarea proiectelor impusă de Ministerul Educației este ca acum 20 de ani când s-a înființat programul: mai exact, școlile au avut de trimis formularul de candidatură, un portofoliu ilustrativ, un proiect de dezvoltare, un plan managerial și un aviz de conformitate din partea inspectoratului școlar, prin poștă, până la data limită de 21 mai, la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Bihor. Procedura este similară celei de acum 14 ani, din 2010.

La începutul evaluării concursului, proiectele erau trimise la sediul Ministerului Educației, potrivit presei de la acea vreme, iar din 2010 cel puțin inspectoratele școlare au preluat această sarcină și organizează anual evaluarea proiectelor.

Tot la aceeași adresă a instituției din Oradea au putut fi trimise și stickurile de memorie care să conțină aceste documente, în format scanat, tot într-un singur colet, după cum se arată în adresa – apel din 29 aprilie trimisă școlilor, care poate fi consultată mai jos în articol, avizată de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Florian Lixandru și aprobată de ministra Educației, Ligia Deca.

Evaluarea: 35 de inspectori școlari desigilează plicurile/coletele și verifică dacă au fost trimise la timp prin poștă

Conform explicațiilor din apelul la candidaturi, inspectorii școlari ajunși duminică, 26 mai, la Oradea, vor evalua proiectele pornind de la partea administrativă: vor desface coletele și vor verifica dacă au fost trimise până în termenul limită, dacă sunt toate documentele necesare, avizate sau dacă acoperă toată perioada necesară evaluării – septembrie 2021 – august 2024.

Dacă școlile au trecut proba administrativă și în colete sau pe stickurile trimise în plic/colet prin poștă există documentele necesare, urmează apoi etapa de evaluare a conținutului pe baza unor fișe de evaluare pe care le completează 9 echipe de evaluatori, din care fac parte membrii comisiei naționale, inspectorii școlari, grupați prin tragere la sorți.

Ei vor verifica prin rotație candidaturile la titlul de Școala Europeană și se ocupă în parte de câte un criteriu din cele 9 impuse de Ministerul Educației:

  1. Coerența activităților derulate în cadrul proiectelor/programelor europene cu politica generală a instituției școlare – 25 de puncte
  2. Integrarea activităților derulate în cadrul proiectelor/programelor europene în programul curent al școlii – 20 de puncte
  3. Performanțele școlare reflectate în rezultatele elevilor – 25 de puncte
  4. Asigurarea egalității de șanse și facilitarea accesului la educație – 25 de puncte
  5. Continuitate și constanță în derularea de activități/ proiecte/ programe europene – 15 puncte
  6. Strategie și modalități de implementare și evaluare – 15 puncte
  7. Strategie și modalități de valorizare (diseminare și exploatare a rezultatelor/produselor) – 15 punte
  8. Dezvoltarea dimensiunii europene a educației și integrarea valorilor europene în cultura organizațională a unității de învățământ prin activitățile de cooperare europeană – 30 de puncte
  9. Calitatea documentelor de candidatură – 30 de puncte

Evaluarea documentelor în format fizic, la un inspectorat școlar – pentru că în fiecare an se schimbă județul în care se face această evaluare a concursului Școala Europeană, prevăzut în calendarul concursurilor școlare pentru elevi – ar fi putut fi făcută și digital, mai ales dacă documentele sunt în format .pdf.

Există deja modelul notării digitalizate a lucrărilor la examenele naționale, proces facilitat de o platformă a Ministerului Educației implementată la nivel național din anul 2023 odată cu sesiunea de toamnă de BAC pentru a scuti transportul lucrărilor dintr-un județ în altul.

Cine evaluează proiectele. Lista lor a fost trimisă în teritoriu prin fax

Ministerul Educației a trimis luni, 20 mai, către inspectoratele școlare in țară care au inspectori școlari evaluatori care merg la Oradea pe 26 mai – 1 iunie, lista membrilor din comisia națională de evaluare a proiectelor și detalii despre „sejurul” de 7 zile pentru notat proiectele.

„Cheltuielile privind diurna, cazarea și transportul membrilor acestei Comisii vor fi suportate de inspectoratele școlare județene, conform legislației în vigoare. Sosirea participanților se face în data de 26 mai 2024 și plecarea în data de 1 iunie 2024”, scrie în adresa din 17 mai, avizată de Mihai Păunică de la Direcția General Economică și de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Florian Lixandru.

Documentul trimis de Ministerul Educației a ajuns către ISJ/ISMB prin fax, după cum se arată în antetul acestuia. Faxul este un instrument de telefonie capabil să transmită imagini, perioada lor de apariție și dezvoltare a fost finalul anilor 1980, începutul anilor 1990.

Iată cine sunt cei 35 de inspectori școlari care evaluează documentele trimise de școli:

FOTO DOCUMENT Apelul de candidaturi la titlul de Școala Europeană 2024:

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENTE Școlile se pot înscrie în competiția „Școală Europeană” 2023 până pe 25 aprilie. Ce trebuie să conțină dosarul / Cuantumul premiilor va fi aprobat prin ordin de ministru
Trimiterea dosarului și a unui memory stick prin poștă, la Craiova – proba eliminatorie în 2022 pentru orice școală din România care vrea să primească certificat de “Școală Europeană” de la Ministerul Educației. Plus puterea cifrei 9
Exit mobile version