„Ne irosim prea mult în tot felul de lucruri administrative și uităm ceea ce trebuie să facem, adică să facem educație”, a declarat Mihai Pop, șeful Inspectoratului Școlar Maramureș, la Conferința Națională a Liceelor Pedagogice din România, eveniment desfășurat săptămâna trecută la Cluj-Napoca. Acesta a vorbit și despre rezultatele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 și a spus că „nu e ok ca un copil care vine în fiecare zi la școală și acolo, e prezent, (…) la clasa VIII-a să nu știe să citească.”
Inspectorul școlar general a adus în atenție că sistemul are probleme și „trebuie să facem ceva, să intervenim, pentru că în mediul rural îndepărtat avem probleme și lucrul acesta se vede în cifre”:
„Sistemul acesta are probleme. Că ne place, că nu ne place, că vrem să recunoaștem, că nu vrem să recunoaștem, există probleme și, doar dacă ne uităm la ultimele cifre, este clar. La mine în județ, 75% din copiii din rural nu am luat 5 la matematică. 1076 de copii. Alți 1250 și ceva din mediul urban, 54%, ne-au luat nici ei această notă. Este clar că în mediul rural avem probleme. Acolo trebuie să facem ceva, să intervenim, pentru că în mediul rural îndepărtat avem probleme și lucrul acesta se vede în cifre.
Anul trecut, în juduțul Maramureș, am premiat șefii de promoție. Un copil din rural, 9.70 șef de promoție, a obținut la evaluarea națională 5.60. Și n-a fost unul. Și nu cred că lucrul acesta este doar în Maramureș, pentru că am văzut județe cu 80%. (…)”
Mihai Pop a vorbit despre cele două aspecte de care ar trebui să țină cont profesorii: „să avem inimă și să fim ca un râu, se ducem copilul de la izvor și până la vărsare”.
„Vara trecută am fost la Sighet și am avut acolo o discuție cu colegii din consiliul profesoral. A fost o situație dificilă și a trebuit să o discutăm. Am spus acolo că noi trebuie să avem două lucruri în cap: să avem inimă și să fim ca un râu, se ducem copilul de la izvor și până la vărsare. Lucrul acesta, de multe ori în România, nu se întâmplă. Ne irosim prea mult în tot felul de lucruri administrative și uităm ceea ce trebuie să facem, adică să facem educație. Trebuie să ne gândim la asta și dumneavoastră sunteți primii cei care aveți puterea reală de a-i informa pe copii în spiritul de a intra la clasă și a gestiona de la 8 și până la ora până la ora 12, 13, cât stăm acolo, în așa fel încât copilul să primească ceva de la noi. (…)
Nu e ok. Un copil care vine în fiecare zi la școală și e acolo, e prezent, nu poate să vină și sănătos, nu poate să vină la clasa VIII-a să nu știe să citească. (…) Există foarte mulți copii și în această situație. Fixarea trebuie făcută la clasă. Predau 20 de minute, fixez și consolidez 20 de minute acolo unde știu că sunt nevoi. Eu sunt profesor, astăzi sunt inspector școlar general. Nu am timp să mă duc acasă, la ora 6, și să îmi mai pun copilul încă patru ore să învețe până la 10, ca să facă performanță. El a stat 6-7 ore la școală. Noi stăm opt ore la muncă și suntem obosiți. Nu putem să-i cerem unui copil de 10, 12, 9 ani să stea 16 ore să învețe. Și la lucrul acesta trebuie să ne gândim (…)”, a menționat acesta.
Monica Anisie, fost ministru al Educației, a declarat, în legătură cu rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „rolul nostru, al profesorilor, este să venim și să îmbunătățim, să discutăm cu elevul, să discutăm cu părintele, să implicăm și familia în responsabilitatea aceasta a examenului”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea “Profesor și Părinte AZI,” difuzată pe A7 TV.
„Dacă noi îi blamăm, dacă noi le spunem „de nota asta ești tu și, de aici încolo, nu se mai poate face nimic”, am pierdut acel copil. Nu asta trebuie făcut, ci trebuie să încurajăm”, a spus Anisie.
Fostul ministru al Educației a vorbit și despre inspecția școlară: „Ați amintit că am fost director în Ministerul Educației la inspecție școlară. Rolul inspecției școlare este de consiliere. Inspectorii școlari trebuie să-i consilieze pe profesori, să vină în întâmpinarea nevoilor acestora. În acea perioadă în care am fost director și am desfășurat inspecții în sistem, vreau să vă spun că nu am cerut nicio hârtie de la niciun director. Nu hârtiile contează.”
Despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.
Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.