„Ne irosim prea mult în tot felul de lucruri administrative și uităm ceea ce trebuie să facem, adică să facem educație”, a declarat Mihai Pop, șeful Inspectoratului Școlar Maramureș, la Conferința Națională a Liceelor Pedagogice din România, eveniment desfășurat săptămâna trecută la Cluj-Napoca. Acesta a vorbit și despre rezultatele de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 și a spus că „nu e ok ca un copil care vine în fiecare zi la școală și acolo, e prezent, (…) la clasa VIII-a să nu știe să citească.”
Inspectorul școlar general a adus în atenție că sistemul are probleme și „trebuie să facem ceva, să intervenim, pentru că în mediul rural îndepărtat avem probleme și lucrul acesta se vede în cifre”:
„Sistemul acesta are probleme. Că ne place, că nu ne place, că vrem să recunoaștem, că nu vrem să recunoaștem, există probleme și, doar dacă ne uităm la ultimele cifre, este clar. La mine în județ, 75% din copiii din rural nu am luat 5 la matematică. 1076 de copii. Alți 1250 și ceva din mediul urban, 54%, ne-au luat nici ei această notă. Este clar că în mediul rural avem probleme. Acolo trebuie să facem ceva, să intervenim, pentru că în mediul rural îndepărtat avem probleme și lucrul acesta se vede în cifre.
Anul trecut, în juduțul Maramureș, am premiat șefii de promoție. Un copil din rural, 9.70 șef de promoție, a obținut la evaluarea națională 5.60. Și n-a fost unul. Și nu cred că lucrul acesta este doar în Maramureș, pentru că am văzut județe cu 80%. (…)”
Mihai Pop a vorbit despre cele două aspecte de care ar trebui să țină cont profesorii: „să avem inimă și să fim ca un râu, se ducem copilul de la izvor și până la vărsare”.
„Vara trecută am fost la Sighet și am avut acolo o discuție cu colegii din consiliul profesoral. A fost o situație dificilă și a trebuit să o discutăm. Am spus acolo că noi trebuie să avem două lucruri în cap: să avem inimă și să fim ca un râu, se ducem copilul de la izvor și până la vărsare. Lucrul acesta, de multe ori în România, nu se întâmplă. Ne irosim prea mult în tot felul de lucruri administrative și uităm ceea ce trebuie să facem, adică să facem educație. Trebuie să ne gândim la asta și dumneavoastră sunteți primii cei care aveți puterea reală de a-i informa pe copii în spiritul de a intra la clasă și a gestiona de la 8 și până la ora până la ora 12, 13, cât stăm acolo, în așa fel încât copilul să primească ceva de la noi. (…)
Nu e ok. Un copil care vine în fiecare zi la școală și e acolo, e prezent, nu poate să vină și sănătos, nu poate să vină la clasa VIII-a să nu știe să citească. (…) Există foarte mulți copii și în această situație. Fixarea trebuie făcută la clasă. Predau 20 de minute, fixez și consolidez 20 de minute acolo unde știu că sunt nevoi. Eu sunt profesor, astăzi sunt inspector școlar general. Nu am timp să mă duc acasă, la ora 6, și să îmi mai pun copilul încă patru ore să învețe până la 10, ca să facă performanță. El a stat 6-7 ore la școală. Noi stăm opt ore la muncă și suntem obosiți. Nu putem să-i cerem unui copil de 10, 12, 9 ani să stea 16 ore să învețe. Și la lucrul acesta trebuie să ne gândim (…)”, a menționat acesta.
Monica Anisie, fost ministru al Educației, a declarat, în legătură cu rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „rolul nostru, al profesorilor, este să venim și să îmbunătățim, să discutăm cu elevul, să discutăm cu părintele, să implicăm și familia în responsabilitatea aceasta a examenului”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea “Profesor și Părinte AZI,” difuzată pe A7 TV.
„Dacă noi îi blamăm, dacă noi le spunem „de nota asta ești tu și, de aici încolo, nu se mai poate face nimic”, am pierdut acel copil. Nu asta trebuie făcut, ci trebuie să încurajăm”, a spus Anisie.
Fostul ministru al Educației a vorbit și despre inspecția școlară: „Ați amintit că am fost director în Ministerul Educației la inspecție școlară. Rolul inspecției școlare este de consiliere. Inspectorii școlari trebuie să-i consilieze pe profesori, să vină în întâmpinarea nevoilor acestora. În acea perioadă în care am fost director și am desfășurat inspecții în sistem, vreau să vă spun că nu am cerut nicio hârtie de la niciun director. Nu hârtiile contează.”
Despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.
Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.
14 comments
Profesorul și școala are menirea de a învăța elevul să învețe, să știe să folosească o carte, să știe când să folosească internetul și telefonul, să știe cum să le exploateze, nu să fie el exploatat. Profesorul să fie evaluat în funcție de calitățile lui didactice și pedagogice, cum poate el transmite materia cursanților( degeaba ia postul cu nota 10, dacă nu are talent să transmită elevilor). Profesorul trebuie să se ocupe 100% cu predarea și cu dezvoltarea lui personală, nu cu problemele administrative! Succes și poate se luminează cineva să readucă școala acolo ude-i este locul!
Evaluări se tot fac începând cu clasa a II-a cu scopul de a identifica nevoile elevilor, tocmai pentru a face ore remediale acolo unde este cazul, astfel încât să nu se ajungă în gimnaziu fără să știe tabla înmulțirii sau să nu știe să citească. Dar cel mai grav, în opinia mea, este că aceste rezultate ale evaluărilor, începute din clasele mici, rămân la NIVEL DE ȘCOALĂ. Dacă s-ar centraliza și acestea și s-ar face publice, nu doar cele de la EN din clasele terminale, s-ar ști din timp unde este nevoie de lucru suplimentar. În momentul de față rezultatele sunt discutate eventual doar cu părinții – a se citi comunicate – și apoi mor în sertarele secretariatelor scolii. Așa ne trezim în cls a VIII a că nu știm ce ar fi trebuit de mult sa fie consolidat.
Noi ȘTIM foarte bine ce trebuie făcut. DAR nu poți lăsa elevul corigent (strici prestigiul școlii, sau mai grav, pierzi finanțarea per capita!), în niciun caz repetent (chiar dacă n-a dat pe la școală tot anul), dacă scoate ochii unui coleg e de vină profesorul că nu a fost înger păzitor pe lângă fiecare din sutele de elevi ai școlii, dar elevul nici nota scăzută la purtare n-o va avea, părinții nu vin la școală niciodată, nu răspund la telefon, iar dacă din greșeală iau contact cu cineva din școală, o fac doar ca să se plângă!
Iar elevul? Elevul a învățat că i se cuvine totul și nu e dator să facă nimic, n-are nicio răspundere sau obligație ci doar drepturi, mami și tati îi țin partea indiferent ce face, dacă e bully e protejat, dacă e victimă e neglijat, dacă are bani caută surse pentru viciile sale, dacă e sărac învață că soarta e nedreaptă și așteaptă nerăbdător să termina cu școala ca să meargă la muncă.
Se cunosc extrem de bine toate lucrurile astea. Dar nu putem schimba nimic pentru că toți nemernicii sunt bine sprijiniți politic, iar cei care vor o schimbare în bine nu au niciun sprijin (nici măcar în comunitate) pentru a o face. Cu o floare nu se face primăvară. Iar la un moment dat ți se termină energia mentală sau nervoasă și te lași de acte eroice care se întorc împotriva ta, doar-doar schimbi ceva în societate.
Societatea nu vrea schimbare, societatea – în speță, românul – vrea ”să se descurce”. Și atât.
Eliminarea religiei din cl.0-4,a lb straine,ed fizica predata de invatator,introducerea caligrafiei,adunare ,scadere,inmultire,impartire,comportamentul in societate,respectul fata de sine si de cei din jur ar fi suficient pt copii din cl primare,dar asta facut rapid fara tagada si gargara politica.In gimnaziu reducerea continutului materiilor la jumatate.Ar fi un pas urias.Dar din dragul de a nu reduce posturi,lasam totul cum e,sau mai rau ca nu-i asa fara multa carte ajung politician popa sau interlop si m-am procopsit.
Am și eu o întrebare: Ce am putea face cu elevii care vin la școală și mai că adorm în timpul orelor pentru că nu dorm noaptea? Cum ați dori să facem performațe cu acest gen de copii? La ora 8.00 sunt super obosiți, la ora 11.00 sunt foarte plictisiți…dorim performanțe dar materia e stufoasă, copiii din ce în ce mai dezinteresați iar părinții nu știu ce fac copiii lor noaptea…..pe Facebook, Insta și cine știe pe ce alte rețele de socializare. Cum să îi motivăm? Cum să le predăm să rămână cu ceva când li se închid ochii la propriu? Doar atât aș vrea să întreb…
Vorbe frumoase!
Câte solicitări scrise a făcut la Minister pt a indrepta situația?
Câte din prostiile administrative sunt solicitate chiar de ISJ ul pe care il conduce asemenea altor ISJ uri din țară?
Concluzia!
Gargară electorală.
și ca să nu vă irosiți prea mult cel mai bine ar fi ca inspectoratele școlare să dispară. Dacă școlile sunt subordonate primăriilor, iar la primării sunt direcții de învățământ, la CJ tot așa, la ce să vă mai călcați pe picioare și elevii sunt tot mai slabi pregătiți.
In 5 ani de clase primare ,profesorii ii preiau de la învățători fara să știe rabla înmulțirii ,să citească și să scrie ,ei nu sunt evaluați ,doar profesorii sunt de vina . Programa încărcată , cu tot felul de noțiuni și timpu nu ți permite sa lucrezi cu 6. 7 copii dintr o clasă sa i înveți tabla înmulțirii. Au cite 6 ore zilnic ,la toate materiile sunt cerințe ,cînd sa lucreze suplimentar la matematică și romana ,simplificați programa ,!
In mediul rural mai ales, nu ai cum sa motivezi elevii…. cu ce sa i motivezi sa invete? locuri de munca la tara nu sunt, specialisti in diferite domenii nu ai la tara, proiectele europene sunt doar pt agricultura in zonele rurale…. bisericile si comunitatile sunt slabute si fara perspectiva… nu ridica oamenii…la ce sa fie interesati copiii de scoala? majoritatea cresc cu ideea ca Oricum ajung la cules de legume prin europa la sezon.
Este evident ca avem nevoie de un sistem unic de evaluare, care sa semnaleze din timp orice deficiente in pregatirea elevilor cu mult timp inainte de sustinerea examenelor nationale. Nu credeti ca daca incepand din clasa a V-a notele s-ar obtine printr-o evaluare “narionala” pe teste in format electronic, distribuite aleator elevilor, astfel incat sa se asigure imposibilitatea de fraudare, ar permite atat evaluarea elevilor, cat si a activitatilor de la clasa?
Consider ca schimbarea ar trebui introdusa inca de la invatamantul primar. Acolo s-a creat uniformizarea si lipsa de competitivitate. Nu s-a ajuns de azi pe maine la aceasta situatie…este vorba despre ani multi in care sistemul educational a fost supus la multe incercari-experimente. Ma bucura faptul ca un inspector isi spune punctul de vedere si altfel decat ceilalti…probabil experienta propriului copil l-a determinat sa intervina. Daca se mai poate face ceva? Consider ca schimbarea trebuie facuta de cadrele didactice…din partea sistemului nu mai avem asteptari…Copilul care ramane analfabet functional in clasa a XII si cel care nu stie tabla inmultirii si ordinea operatiilor in clasa a VIII-a, nu are fundamentul de la invatamantul primar. La gimnaziu deja incepe goana dupa note…cadre didactice care vor sa multumeasca parintii si directorii cu procentul de promovabilitate…concedii linistite fara corigente…iar la liceu ii caram dupa noi ca sa nu se desfiinteze clasele, ca sa nu abandoneze….Sistemul este precum o caracatita cu tentacule tot mai lungi care ne intuneca judecata.
Problemele sunt mai mult emotionale decat academice. mai ales dupa uraciunile la care au fost expusi copii in timpul si dupa pandemie. nu poti rezolva probleme emotionale si lipsa de modele si speranta de viitor, cu reguli si verificari mai stricte.
Ce sa vezi, ca vor sa introduca si mai multe lucruri admistrative.
Zi de zi tot mai multe cwcaturi. Ce curaj si obraz ai tu, ca minister, sa emiti o circulara in scoli, in care sa ceri imperativ ca profesorii sa lipeasca afise in scoli pe pereti?? Dup ce ne-ati transformat in paznicii unei generatii de salbatici, in bone, in asistente, psihologi ori psihiatri, medici, politisti, secretari, contabili, pompieri sau oameni de serviciu, ati ajuns atat de jos incat sa ne transformati in lipitori de afise si speakeri motivationali?? Mai jos va puteti duce???