Secretarul de stat Sorin Ion se întreabă dacă nota la română este relevantă pentru elevii de la mate-info care au medii egale de admitere la liceu / Pentru admiterea la liceu 2023, nota la limba română a fost primul criteriu de departajare stabilit de Ministerul Educației

14.926 de vizualizări
Sorin Ion / Foto: ISJ Iași
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, se întreabă dacă nota la română este relevantă pentru elevii de la mate-info care au medii egale de admitere în clasa a IX-a, după cum a spus într-o intervenție la Euronews România. De menționat este că, pentru admiterea la liceu 2023, reprezentanții Ministerului Educației au decis ca nota la limba și literatura română să fie primul criteriu de departajare, indiferent de profilul la care merge absolventul de gimnaziu.

Secretarul de stat Sorin Ion este unul dintre autorii criteriilor de departajare pentru admiterea la liceu 2023. În intervenția de la Euronews România a lăsat de înțeles că se bazează pe experiența diferitelor persoane, fără să fie menționați și experții în educație: „Și dacă îmi spuneți care poate fi această selecție, sunt de acord și o aplicăm de la anul”, a spus secretarul de stat.

„Vorbim de criteriu de departajare în momentul în care am copii cu aceeași medie pe ultimul loc. Să nu se înțeleagă cumva că facem repartizarea la liceu în funcție de media claselor V-VIII. Repartizarea o facem după media de la Evaluarea Națională și doar în situații excepționale, când pe ultimul loc există elevi cu medii medii legale – ori asta nu este o regulă, este o excepție – atunci aplicăm criteriile de departajare. Dar eu vă întreb: dacă am fi aplicat criteriul de departajare nota de la evaluare de la limba română era ea relevantă pentru un copil de la mate-info sau invers? Trebuie să stabilim o ordine a criteriilor și întrebarea este care este cel mai relevant. E relevantă notă la matematică? E cea la română? Nu trebuie să dăm impresia că asta este regula de admitere la liceu. (…) Criteriul de departajare se aplică doar la medii egale”, a declarat Sorin Ion.

Moderatoare: Dacă tot vorbim de criterii de departajare, de ce trebuie să avem criterii de departajare pe parcursul învățământului obligatoriu? De ce dăm această Evaluare Națională la finalul clasei a VIII-a ca să intre copiii la liceu, dacă liceul e obligatoriu?

Sorin Ion: Să vă spun foarte cinstit. Pentru că, în acest moment, eu, personal, nu văd o metodă prin care am putea trece elevii de la gimnaziu la liceu fără un fel de selecție. Și dacă îmi spuneți care poate fi această selecție, sunt de acord și o aplicăm de la anul.

Moderatoare: Dar de ce trebuie să facem selecție? În străinătate cum se face?

Sorin Ion: Am să vă spun de ce. În România, istoric, avem școli gimnaziale, avem licee. La un moment dat, copiii de la școli gimnaziale trebuie să meargă la licee. Și am să vă pun o întrebare ipotetică. La Liceul X din București, unde am 100 de locuri, vor să vină 1.000 de copii, pentru că așa vor ei. Atunci avem varianta a)- să extindem liceul și să îi mai facem cinci etaje sau să găsim un mod de a-i sorta pe copii. Asta este realitatea.

Moderatoare: Nu putem să mergem pe criterii de proximitate?

Sorin Ion: Dacă puneți criteriul de proximitate, vă garantez că mâine explodează tot ce înseamnă părinți în această țară. Și mai e ceva. Cum faceți cu criteriul de proximitate, de exemplu, la liceele pedagogice: luăm la învățământul pedagogic toți elevii din jurul liceului pedagogic? Este absurd. (…) Vă pot adăuga o listă lungă de excepții. Învățământ tehnologic – faptul că în apropierea locuinței mele am un liceu tehnologic, mă obligă să mă duc la tehnologic, iar eu vreau la teoretic? Lucrurile nu-s chiar așa de simple. Sigur că, ideal, da, am putea să facem, cum spuneți dvs.. În practică, prea curând nu o se întâmple. (…)

Informații de context

Pentru admiterea la liceu 2024, media gimnazială va fi primul criteriu de departajare pentru elevii cu medii egale de admitere. Este vorba despre ordinul privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2024 – 2025.

Până acum, media claselor V-VIII era ultimul criteriu de departajare pentru candidații cu medii egale, nu primul.

La articolul 2, documentul consultat prevede următoarele: „(8) Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin. (2) şi (4) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, pentru repartizarea computerizată, în cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine,  următoarele criterii:

a) media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a;

b) nota obţinută la proba de limba şi literatura română din cadrul evaluării naţionale;

c) nota obţinută la proba de matematică din cadrul evaluării naţionale;

d) nota obţinută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naţionale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă, susţinută conform prevederilor art. 10 din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011 – 2012, în cazul candidaţilor care solicită înscrierea la unităţi de învăţământ cu predare în limba minorităţilor naţionale;

(9) În cazul în care la o unitate de învăţământ, pe ultimul loc, există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la alin. (8) lit. a) – d) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.”

În această vară, profesorul Cătălin Ciupală semnala faptul că, în situația în care elevii au medii egale, nota la Limba și literatura română este primul criteriu de departajare, indiferent de profilul la care vor să intre candidații.

Media claselor gimnaziale nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu. Ordinul ministrului educației 5.243 din 31 august 2022 a eliminat media claselor V-VIII din calculul mediei pentru admiterea în clasa a IX-a.

În mai 2022, Sorin Câmpeanu, ministru al Educației, spunea că mediile din gimnaziu “mai degrabă nu” ar trebui să conteze pentru admiterea la liceu: „În lipsa unei evaluări standardizate, notele și-au pierdut foarte mult din relevanță. Dacă și-au pierdut foarte mult din relevanță, să le mai și premiem, luându-le în calcul la examene din momente importante ale copiilor, nu cred că este fair (n. red. corect).”

Media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a avea o pondere de 20% în calculul mediei de admitere la liceu (media de la Evaluarea Națională având o pondere de 80).

Amintim că eliminarea mediei din clasele de gimnaziu pentru admiterea la liceu a fost luată în calcul de fostul ministru al Educației, Monica Anisie, înainte de criza produsă de pandemie, la sfârșitul lui 2019, dar premierul de atunci, Ludovic Orban, a spus atunci că orice schimbare în organizarea examenelor trebuie făcută la început de ciclu.

Citește și:
OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2024. Primul criteriu de departajare va fi, anul viitor, media de gimnaziu
BREAKING Admiterea la liceu, schimbată de Ministerul Educației fără niciun anunț. Anul viitor, primul criteriu de departajare va fi media din gimnaziu, nu nota de la limba română, cum a fost anul acesta – proiect

23 comments
  1. Domnule secretar de stat, numit politic, iti inteleg punctul de vedere partizan cu care, in calitate de intelectual, refuz sa fiu de acord. Nimeni nu e perfect nici in partidul care te sustine, nici in celelalte care participa la guvernare sau sunt in opozitie.
    Chiar daca semenii dumitale pot fi de acord cu punctul de vedere pe care l-ai exprimat taios, nu pot sa nu ma intreb ce ne facem cand semidoctii cu drept de decizie, asemenea dumitale, in coplesesc numeric pe cei care stiu scaiva carte?
    Ma tot intreb, retoric de altfel, daca ai avut ceva in minte cand ai spus ca un test serios la limba materna nu trebuie sa aiba relevanta. Judecand dupa numarul agramatilor, colegi dumitale in Guvern, ma gandesc ca n-ai avut la indemana decat lerjeritatea, condamnabila de altfel, data de intentia de a-ti scuza semenii politici. In definitiv, in Romania se poate face politica oricum. Cu sau fara pic de calitati intelectuale…

    Vivat Viorica Dancila, vivat Monica Anisie si voua astora de azi, apostolii lor!

  2. Romanii in general ca natie sunt prosti,ca altfel erau ei inaintea americanilor ,evreilor si sa nu mai enumar alte sute de natii…Altfel schimbau demult ce nu merge ,ce nu e necesar ,etc.Sa-mi spuna si mie cineva la ce ne ajuta limba materna?Cu ce ne ajuta ca sa ne angajam undeva daca stim sau nu cate feluri de pronume sunt si cum se cheama ele sau alte balarii(mai ales mizeria de fonetica)?Daca vreti sa vedeti ca e degeaba iesiti in strada si intrebati oamenii,sa vedeti ce mai stiu,ca toti am studiat cel putin 12 ani si am dat cel putin doua examene mari(unul fiind chiar Bac-ul).Da daca stim cine a scris Baltagul si ce e acolo ne ajuta cu ceva in viata ?Ne dezvolta cu ceva gandirea ?Nu,ca nu e mate sau logica…Oameni buni,de cultura generala avem timp si dupa 30 de ani si studiaza fiecare singur ce-i place,nu pentru nota.In SUA poti sa ai 14 ani si 8 ani de studiu de istorie(adica maxim) ,daca-ti place mult dar sa nu fi facut macar o ora de muzica sau desen (ori religie care spala creiere) si poti fi in anul 3 de studiu la limba materna,doar cat sa poti scrie si vorbi corect.Se aude ?Important e sa creeam specialisti ca lucrurile au evoluat mult si nu ne mai ajung doar cativa ani !De acolo se creeaza bunastare ,pensii si salarii pt bugetari nu din salariu minim de capsunar pt 90% din cetateni.Nu vedeti ca se vaita toti angajatorii ca nici dupa facultate,adica 17 ani de studii ,nu ne pricepem la nimic si avem doar o bruma inutila de cultura?Cu ce va ajuta ca stiti doua expresii in latina?Studiem doar ca sa ne suatinem ideea ca avem o limba de sorginte latina ? “Chelului tichie de margaritar”…De parca ne lua cineva acest adevar istoric si deja atestat si recunoacut modial prin studii lingvistice.Nu vedeti ca suntem razna ca popor ?

  3. Nu știu cine a putut gândi anul asta , criteriul de departajare.Stiu copil cu 9.80 la matematica și 7 .70 la română care nu a putut intra la profilul dorit din cauza nepriceperii unora! Până în ultima clipă am sperat că o sa- i pice cuiva fisa…! Alegi profilul deoarece acolo crezi că te descurci mai bine…ce faceți cu copii de anul acesta care din cauza incompetente- i unora nu au putut intra unde și-au dorit?

    1. O sa aibe ei grija sa-i tansforme in niste ratati esuati si sclavii lor ,pe vecie !Chiar nu intelegeti ca haosul aparent e un plan si ca totul e deliberat ?

  4. Nu spun că ăștia de prin ministere sunt niște deștepți dar pot spune că moderatoarea și alții care gândesc ca ea sunt idioți.Limba română este obligatorie!Criteriul de proximitate este o porcărie.Sunt curios , dacă moderatoarea ar locui in apropierea unui liceu unde 50-60% dintre elevi ajung acolo fără promova examenul de capacitate și-ar înscrie copii acolo?E retorică,nu contează liceul,din ou de găină nu iese struț!

    1. de ce este OBLIGATORIE limba romana ?Trebuie explicat…Daca o stie dar nu vorbeste,cum fac maghiarii din Transilvania care nu te servesc la restaurant sau se uita stramb la tine ,ce conteaza ca stiu?Si ce legatura are cu locatia ?Am inteles ca pt a evita aglomeratia ar putea sa fie un citeriu pt gimnaziu,pe care-l au in vedere si alte tari.Dar nu ar fi corect sa fie obligatoriu…

  5. Dacă dl secretar de stat este atât de sincer deschis la sugestii sau observații, iată câteva:
    1. Criteriul de departajare poate fi orice notă dintre cele obținute de candidat la Evaluarea Națională pentru că oricum fiecare dintre ele are aceeași pondere în medie și atunci este corect ca elevul să aibă posibilitatea să o aleagă pe cea mai mare. Nu doar că este discutabil să alegi nota la ex de limba și literatura română ca și criteriu de departajare la cei care aleg profilul mate-info, dar este cu atât mai nefiresc să o alegi la liceele cu predare în limba minorităților.
    2. Cum este posibil ca admiterea la liceele cu predare în limba germană să se facă de către candidații care provin de la gimnazii cu predare în limba română doar în baza notelor de la matematică și română și doar un test de limbă germană (nu proba de examen pe care o susțin toți ceilalți)? Corect ar fi ca orice elev absolvent de gimnaziu să poată alege să studieze și la licee cu predare în limba minorităților, germană în exemplul ales, dacă susține, exact ca toți ceilalți, examen la disciplinele matematică, română și limba germană, ca limbă maternă. Această discriminare nu are nicio justificare obiectivă.
    3. Este corect ca orice cetățean al UE să poată studia în România, la orice liceu, dar nu este corect ca acești elevi să poată alege orice liceu fără niciun examen.

    1. Mie nu mi se pare corect sa existe licee de limba X.Limba materna este romana pt toti si nu conteaza etnia; si nu vad de ce sa se studieze alta limba (decat cele de circulatie,ca pt toti,in scoala respectiva:franceza,engleza,etc) sau mai mult,sa se studieze in alta limba…Ce naiba oameni buni ?Suntem o natie doar !Nici in SUA, care este un amestec de natii si etnii,nu se studiaza in alta limba !Nici macar anumite clase nu ar trebui sa fie,cu predare.Pai noi cheltuim banii publici ai unei natii sa creeam specialisti pt francezi sau germani ?Cum adica sa studiezi la liceul german ,totul in germana,doar pt ca exiata o minoritate germana in Romania sau in orasul.ala?E liceu privat ?

  6. Bineintelea ca este relevanta nota la limba romana pentru a nu avea exemplare precum Nicusor Dan care nu prea are toate cuvintele la el. Matematicienii sunt precum cainii, au o privire inteligenta doar ca nu se pot exprima.

    1. Exemplul cu d-l Nicusor Dan este cat se poate de nefericit, iar bancul apud matematicieni si inteligenta cainilor este o obraznicie fara margini. Cand si unde ati observat ca d-l Nicusor Dan “nu pre are toate cuvintele la el” ? Eu am observat ca le are, chiar pe toate plus un vocabular bogat, doar ca nu vorbeste cu viteza unei tzatze furioase din piatza sau a unei mori stricate (iar acesta este un punct in favoarea domniei sale, anume faptul ca isi alege cuvintele si nu se repede sa le dea pe goarna. Nu cumva va plateste doamna “scriitor” Firea sa-l denigrati pe acest om, al carui post dumneaei il vaneaza in continuare. Comparativ, doamna in chestiune vorbeste mai prost decat d-l matematician Nicusor Dan si foloseste un vocabular mai limitat. Cum de n-ati observat ?

    2. Oau !Cred ca esti votant de promterista mafioata a PSD.La voi nu e important sa fie omul corect,sa aiba buna vointa,initiativa si gandire.Matematicienii au o gandire logica ,asezata (structurata,ca a inginerilor) si chiar universul e matematica si nu gargara…Cand o sa aveti voi astia din PSD laolalta,macar jumatate din mintea olimpicului Nicusor Dan,o sa se vada ceva bun si in tara ca sunteti de 30 de ani peste tot si numai in cap ne ducem,in toate domeniile !

  7. De acord e importanta lumba romana dar dincer ar trebui ceva de gen vocabular,exprimare si e ffff important sa se poata intra la un liceu cu ce se preda la clasa ca oricum avem 4 -ore de lb romana.Dar deja e evident:programa incarcata,nu se poate consolida la clasa si….. MEDITATIILE MERG BINE!!!
    Chiar nimeni din minister nu vrea sa gandeasca???
    Chinuim copii,ii obosim si ies tampiti cu 9 la evauare(de la meditatie).

  8. Remarca este cat se poate de corecta. cine se pregătește mate-info, clar vorbește limba romana peste Iohannis, Ciolacu, Ciucă. Sigur. La arte credeți că matematica sau romana face diferența, sau muzica, desenul, sculptura ? Lipsa lecturii e cea care produce agramați pe banda, dar cine poate schimba era în care trăim?

  9. Moderatoarea a fost plătită să caute aceste întrebări atât de inepte precum aceea cu proximitatea sau i-au venit spontan.?

    1. Excelent raspuns ! In afar de mirare, acest domn ar trebui sa incaseze si cateva oua clocite + sa fie urgent demis din aceasta functie importanta in educatia romaneasca ! Ce sa caute in minister un secretar de stat caruia-i vin idei cata de cat bune abia post-festum ? Ar trebui trimis la re-educare civica !

  10. Pentru admiterea la profil real (matematică-informatică, Științe) ar trebui să fie alt tip de medie, de exemplu 75% matematică și 25% română iar la uman 25% matematică și 75% română.

    1. …iar pentru cine are gretzuri sa invete atat matematica, cat si romana, procentul sa fie 0%, ca doar n-o sa stresam bietii elevi… ca nu-i “democratic”. Chiar nu va dati seama de absurdul propunerii facute de dvs aici ?

      1. Nu e absurd deloc !Ar putea sa fie chiar alte subiecte,cu dificultati diferite.Ce-ti trebuie romana la nivelul la care se invata azi in gimnaziu(de zici ca vrei direct la universitate,la litere) cand tu ai minte de informatician sau esti pe real (chimie,fizica,bio).De aia scriu medicii asa urat si unii chiar vorbesc prin spitale ca la usa cortului ,ca studiaza intens romana 13 ani(ca azi se pune si clasa zero) ?

  11. Da, dle. Sorin Ion, este f relevantă cunoașterea limbii române, indiferent de profilul pe care-l urmezi. Prea des vedem agramați în funcții publice dintre cele mai importante.

    1. Fara legatura !Agramati si analfabeti or sa existe mereu pt ca una e sa studiezi ca la noi,adica formal,sa te faci si alta e sa fie pe bune.Fara pile,subiecte comunicate inainte,diplome cumparate,etc.Iar noi romanii avem suficienta prostie incat sa nu putem sa ne dam seama de doua lucruri evidente:cerem prea mult si nu stim sa controlam !Degeaba vrei tot daca biologic si fiziologic, in timpul alocat, nu se poate obtine nici jumatate…Si ca sa ascunzi adevarul faci inspectii anuntate,ca sa iasa bine,umflii notele ca sa ai pe hartie performanta,etc.Dati inainte dragi tovarasi,poate construiti voi socialismul si omul multilateral,ca “ceasca” a reusit doar falimentatea unei economii si esuarea morala a unei natii.Ceea ce au continuat si nomenclaturistii ramasi la putere,adica urmasii din PSD ,pana azi.”Un fleac…Ne-au ciuruit !” .Agramatii aia sunt cei votati de voi ,astia care ganditi ca in Evul mediu…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Ionut Simion, presedintele AmCham - Reducerea numărului de discipline

Reducerea numărului de discipline din trunchiul comun și creșterea numărului de discipline la alegerea școlii, una din cele 7 măsuri pentru Reforma Educației propuse partidelor de AmCham – Camera de comerț americană din România

Reducerea numărului de discipline din trunchiul comun și creșterea numărului de discipline la alegerea școlii este una din măsurile propuse partidelor politice de AmCham – Camera de comerț americană din…
Vezi articolul

BREAKING Educatoarele din grădinițe vor avea nevoie de studii superioare, specializarea „Educație timpurie”, pentru licențierea în învățământ – prevedere neanunțată, strecurată netransparent în proiectul legii Deca

Educatoarele din grădinițe vor avea nevoie de studii superioare, cu specializarea „Educație timpurie”, pentru a se licenția în învățământ, după cum prevede proiectul Legii învățământului superior. Examenul de definitivat va…
Vezi articolul