Secretarul de stat Sorin Ion, despre probele orale de la BAC 2025: Vom emite un set de recomandări pentru licee. De exemplu, copiii pot veni după-amiază la cursuri şi de dimineaţă la probele de competenţe. Dacă se învaţă în două schimburi, se poate reorganiza programul, astfel încât să perturbăm cât se poate de puţin desfăşurarea cursurilor

8.387 de vizualizări
Sorin Ion / Foto: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului – Facebook.com
Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat, într-o intervenție telefonică la TVR Info, că vor fi emise recomandări pentru licee, în privința organizării probelor de competențe de la BAC 2025. În perioada 27 ianuarie – 7 februarie are loc evaluarea competențelor, conform calendarului oficial.
  • Din 16 decembrie și până pe 20 decembrie 2024, elevii de clasa a XII-a s-au putut înscrie pentru susținerea probelor orale ale examenului național de Bacalaureat 2025, potrivit calendarului oficial.

Secretarul de stat a spus că elevii pot să vină după-amiază la cursuri şi de dimineaţă la probele de competenţe, în situația în care se învață într-un singur schimb. Dacă se învață în două schimburi, „se poate reorganiza programul, astfel încât să perturbăm cât se poate de puţin desfăşurarea cursurilor”:

„Vom emite un set de recomandări pentru licee şi cât se poate de multă elasticitate în ceea ce priveşte organizarea acestor probe. Există situaţii în care liceul învaţă într-un singur schimb şi atunci poate fi reorganizat programul. De exemplu, copiii pot veni după-amiază la cursuri şi de dimineaţă la probele de competenţe. Dacă se învaţă în două schimburi, din nou, se poate reorganiza programul, astfel încât să perturbăm cât se poate de puţin desfăşurarea cursurilor”, a declarat Sorin Ion.

Informații de context

În luna noiembrie a anului trecut, Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre organizarea examenului de Bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Hotărârile se iau fără să fim consultați. Nouă ni se spune ce să facem. Nu suntem parteneri de discuții niciodată cu Ministerul Educației”. 

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima Tv, despre efectele pe care ar putea să le aibă organizarea examenului de bacalaureat 2025 în timpul cursurilor: „Va fi un haos generalizat”.

Cadrele didactice de la Colegiul „Sfântul Sava” din București au avertizat, într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Deca, că profesorii vor fi în situația „imposibilă” de a gestiona finalizarea anului și de a participa la examen.

Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea iunie-iulie 2025:
  • 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
  • 27-29 ianuarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 3-5 februarie 2025: ⁠Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
  • 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
  • 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 20 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 30 iunie 2025: ⁠Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de bacalaureat – Sesiunea august 2025:
  • 14-21 iulie 2025: Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 4-5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 5 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 6 august 2025: ⁠Evaluarea competențelor digitale – proba D
  • 7-8 august 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
  • 11 august 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
  • 12 august 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
  • 13 august 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
  • 14 august 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
  • 18 august 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 19-20 august 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 26 august 2025: Afișarea rezultatelor finale
Citește și:
BAC 2025 Competențe limba română și limba maternă: probele au loc pe 27-31 ianuarie. Candidații nu pot schimba biletul primit / Subiectele de examen nu devin publice după probă – procedura Ministerului Educației
BAC 2025 Competențe lingvistice la limba modernă: probele au loc pe 3-5 februarie. Candidații ascultă de două ori înregistrările la testul audio / Nivelurile de limbă pe care le obțin în funcție de punctaj – procedură
BAC 2025 Competențe digitale: proba are loc pe 5-7 februarie, candidații primesc subiectele la ora 13 / Peste 75 de puncte înseamnă „utilizator experimentat” / Rezultatele sunt afișate la liceu în două zile – DOCUMENT
BAC 2025 Modele de subiecte pentru proba orală la limba română, română pentru candidații maghiari, secțiile germane și alte limbi ale minorităților naționale, publicate de Ministerul Educației – DESCARCĂ Bilete competențe lingvistice
DESCARCĂ Modele de subiecte pentru competențele lingvistice – oral, scris, citit, audio la limbile străine pentru Bacalaureat 2025, publicate de Ministerul Educației: engleză, franceză, germană, spaniolă, italiană, portugheză, japoneză, chineză, ebraică, rusă
BAC 2025 Modelul de subiect pentru competențele digitale, publicat de Ministerul Educației. Candidații au 15 minute acces la internet ca să caute care este cel mai mare templu sculptat într-un singur bloc de piatră și să salveze pagina HTML
Profesoara Florina Rogalski, despre organizarea examenului de BAC în timpul cursurilor: Cum îşi permit decidenţii din Ministerul Educaţiei să perturbe complet şcoala? Ai compromis săptămâni la rând, după care vrei ritmicitate în predare și vrei ca acești elevi să aibă niște rezultate

17 comments
  1. Sunt profesor de religie intr-o scoala cu 2 schimburi. De cele mai multe ori ma prinde ora 16-17 in scoala, de la 7 dimineata. Nu am sotie sau copii. Si ma intreb de ce mai cheltuiesc eu 30 lei la zi(in curand nedecontati) , ca sa ma intorc 20 km acasa, cand mai bine as dormi in scoala. Daca mai e si un examen sau vreo sedinta, vreun cerc si se prelungeste programul pana seara, preferabil e sa dorm in scoala. Orare facute aiurea, sarcini cat cuprinde, obligatii aberante si acum vrea sa stam in scoli pana noaptea. Tara asta nu sr mai face bine.

  2. Sigur ca da! Ca profesorii sunt pe șantier, dimineață la supraveghere examene și după la cursuri. Acești secretari de stat care taie frunza la câini împreună cu inspectoratele școlare să ne lase în pace…. Ei dau directivele și noi murim la școală.
    GREVA….ciolacu și ciuca ne-au mințit.

  3. Uffff, Țepeș unde esti? Ce mai debiteaza si asta… Total pe langa realitatea din licee. Auzi la el, reorganizarea programului. Habar nu are ce inseamna sa dai peste cap totul. Stimabile, ai dat vreodată examen? Dupa orele de examen nu iti mai arde de ore, e o energie consumata. Vai de tine, ne-am saturat de ineptiile tale de pe vremea lui Deca. E cazul sa pleci si tu.
    Consilierii noului ministru sa ia notite ca e haos in hartogaraia ceruta de Deca. Invatamantul e in pamant, nu la pamant.
    NU modulelor, NU bursaraielor (sa le faca primaria), NU comisiilor de violenta (sa le faca jandarmeria), NU hartogaraiei inutile. PENTRU ASTEA VREM PROTESTE, DOMNILOR SINDICALIȘTI. NU VREM SA NE PUNETI PUMNUL IN GURA CU BANI IN PLUS SI ACELEASI CONDITII. CONDIȚIILE NU S-AU SCHIMBAT SI AU DEVENIT DIN CE IN CE MAI IMPOVARATOARE. VREM SA FIM PROFESORI!

    Ati pus competentele in timpul anului ca sa faceti economie la bani. Asta e adevarul. Numai banul va interesează. Niciodată nu a fost interesul copilului sau al nostru ca profesori.

  4. Poate acest Ion pleacă din minister de ziua lui și ne lasă!!! Nu are nicio idee despre ce inseamna procesul educațional. Știe că elevii incep competențele la limba română la ora 9,00 si le termină la 16,00? Cum vor face ore după amiaza? Sau competențele digitale încep la 12,30 si se termina la 14,30. A lucrat vreo zi intr-in liceu, a fost vreodată intr-o comidie de organizare a competențelor?
    Câte ore pierd elevii de clasa a 12-a din pregătirea lor pentru bacalaureat si admitere la facultate!

    Nu pot spune decât: noaptea minții!

  5. Se vede că acest domn e hârțogar, nu profesor! A stat zeci de ani în minister și habar nu are care e viața școlii! Își amintește, dacă a învățat vreodată la didactică și pedagogie, de concepte cum ar fi: curba de efort, orarul școlii? Mi s-a spulberat deja speranța ca dl profesor Daniel David să facă reformă adevărată și bună în momentul când l-am văzut pe Sorin Ion în dreapta dumnealui la audierile din Parlament!

  6. Din scaunul de secretar de stat( degeaba) se poate orice. De ce nu vine Sorinel în liceu la mine să ne măsurăm un pic în cuvinte?

  7. E clar că și acest Ion și fosta Deca sunt niște “inteligenți”. Li s-a atras atenția că nici asta cu bacul nu e bine, dar degeaba…. Inclusiv problema burselor, organizarea modulară total ineficientă și neproductivă a structurii anului școlar, transformarea elevilor în studenți pentru că nu mai există eficiența notării ritmice prin neincheierea mediilor în timpul anului școlar, imposibilitatea acordării notelor la purtare, gestionarea burselor din aceasta cauză, indisciplina anarhică tot din această cauză, și multe altele… Sperăm că noul ministru îl va trimite în uitare și pe acest Ion, poate chiar de onomastică, să celebram și noi… și va remedia rapid tâmpeniile emanate de predecesorii lui.

  8. Sperăm ca noul ministru să înțeleagă acest haos și să fie prima și ultima dată când facem totul la grămadă!!
    Își bat joc de tot: de elevii care susțin aceste probe, de elevii care ar trebui să facă cursuri și de profesori!

  9. Doamne ce frumos își bate joc acest ipocrit de tot învățământul… cu zâmbetul pe buze. Și el chiar este convins că e genial…

  10. pacat ca acest sorin ion mai e in minister. a birocratizat excesiv sistemul. costuri foarte mari.o minima logica arata ca echivalarea acestor competente, care sunt pierdere de timp si bani, ,ar fi ideala

    1. Funeriu e de fapt vinovat.

      El a introdus aceste ,, competențe ” total inutile atât la momentul susținerii cât și ulterior.

      Nimeni nu ține cont de ele pe piața muncii sau la admiterea in învățământul superior.
      Nici măcar pt examenul de bacalaureat nu contează. Trebuie efectiv doar sa fii prezent.

      Singurul câștig?
      Imprimeria română sau alte firme de casă care emit diplome (maculatură) in valoare de de milioane de euro anual.

      Aceste costuri sunt in afara celor cu asistența, energia electrică, birotica, hârtia folosită pt aceste probe inutile inventate in anul 2011 și păstrate moștenire toxică până azi.

      Dacă ministru David vrea o reformă măcar cu asta să înceapă și tot ar rămâne in istorie cu ceva.

      1. Aveti dreptate in legatura cu ‘competentele’, dar nu Funeriu le-a introdus. Am mai vrut sa pun un link despre asta, dar nu cred ca se poate.

        Cautati pe Google “Ecaterina Andronescu/ competente/ sindicate/” august 2009. Au fost legiferate in parlament inainte de a fi devenit Funeriu ministru-in 23 decembrie 2009 – iar initiatoarea a fost Ecaterina Andronescu (& sindicatele).

        1. Vă referiți la OUG nr. 97/2009 – modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995 când era Boc prim ministru.
          Dar in aceași lună a venit Funeriu care a si fost ulterior de acord cu angajarea răspunderii pe legea 1/2011, care a consfințit modificarea bacalaureatului cu aceste probe de competențe inutile.

          De ani de zile solicit Ministerului un raport detaliat privind utilitatea și analiza efectelor acestei evaluări.
          Nu au publicat niciodată, după mai mult de un deceniu un astfel de raport.

          Probabil din el ar reieși de exemplu că sute de mii de absolvenți au obținut calificativul începător la lb română si TIC si limbi străine.
          De ce?
          Pt că nimănui nu ii pasă de aceste probe atâta timp cât nu au nicio valoare reală….

    2. Bineinteles ca trebuie echivalate intr-un fel sau altul ! Altfel, se vor pierde sigur doua saptamani de scoala pentru toti elevii (plus alte doua saptamani in vara ar face o luna in total) oricâte recomandari de ‘elasticizare’ ar veni de la centru.

      Macar daca ar avea vreo relevanta probele acestea sau rezultatele lor ! Nu au, asa cum sunt concepute acum. In momentul acesta echivalarea lor ar fi mult mai buna din absolut toate punctele de vedere!

      Mai intrebati si oamenii din scoli in mod direct! Ei stiu mult mai bine decat cei din minister, dupa atatia ani de experienta. De fapt, si-au spus parerea de sute de ori, dar ati ales sa o ignorati cu aroganta de fiecare data.

  11. Si cand 80% din ei sunt navetisti si nu exista mijloc de transport dupa ora 16, sa vina la scoala la 14 si sa plece la 15:40 nu ca sa nu se “perturbe” procesul!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Șerban Iosifescu, agenția care acreditează școlile: After school-urile organizate în regim privat nu sunt supuse vreunui proces de autorizare sau acreditare / Președintele ARACIP, în septembrie: Sute de grădinițe ilegale în București, mascate în centre pre/after school

Autoritățile au închis toate școlile și grădinițele din cauza pandemiei, dar au lăsat deschise creșele și after school-urile. Cele mai multe after school-uri funcționează în sistem privat, însă numărul exact…
Vezi articolul