„În proiectul de lege al învățământului preuniversitar am propus posibilitatea titularizării pe fracțiuni de normă, pentru că din cele aproape 68.000 de posturi pe care le scoatem astăzi la concurs peste 46.000 sunt incomplete”, a spus secretarul de stat Sorin Ion într-o intervenție la Euronews.
- Propunerile celor două legi ale Educației vor fi astăzi lansate în dezbatere publică, timp de 35 de zile. Apoi vor fi ajustate în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Noile legi ale Educației, una pentru învățământul preuniversitar și una pentru cel superior, ar trebui să intre în vigoare din septembrie 2023, a anunțat ministrul Sorin Cîmpeanu.
- Ministrul Educației a declarat ieri că „este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați. (…) Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore”.
Motivul acestei propuneri este legat de reducerea fluctuației de personal didactic din sistem, după cum a menționat secretarul de stat: „Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm ca pe viitor să reducem puțin fluctuația de personal din sistem. Schimbarea profesorului la fiecare sfârșit de an școlar, nu mai zic la învățământul primar ce înseamnă să schimbi învățătoarea sau învățătorul de fiecare dată, la fiecare început de clasă”.
Referitor la candidații înscriși la titularizare, Sorin Ion a menționat că „la învățători, de exemplu, avem peste 4.700 de candidați, iar posturi titularizabile doar 900, dar în total posturi sunt peste 5.000”.
„În acest moment, după cum vedeți, mai puțin de 10% din numărul de posturi scoase la concurs sunt pe perioadă nedeterminată. În fiecare an avem un număr de, aș estima, 30-40.000 de profesori care au statut de suplinitor și în fiecare vară o iau de la capăt cu repartizarea pe un post, care de cele mai multe ori nu este același post pe care au fost anul trecut, indiferent de performanțele lor. Procedurile noastre sunt destul de complicate, procedurile de mișcare a personalului didactic, încercăm să simplificăm acest lucru (…)”, a mai spus acesta.
Despre statutul cadrului didactic, Sorin Ion a punctat că „din păcate, în ultimii 30 de ani, aș putea s-o spun, într-o pantă descendentă, statutul social al cadrului didactic nu mai este cel pe care ar merita să-l ocupe”.
Intervenția completă a secretarului de stat Sorin Ion
Sorin Ion: Din păcate, din cele aproape 68.000 de posturi complete sau incomplete, la nivel național, sunt puțin peste 5000 care vor fi ocupate pe perioadă nedeterminată sau, așa cum se obișnuiește să se spună, titularizabile. Acesta este și motivul pentru care, în proiectul de lege al învățământului preuniversitar, am propus posibilitatea titularizării pe fracțiuni de normă, pentru că din cele aproape 68.000 de posturi pe care le scoatem astăzi la concurs peste 46.000 sunt incomplete. Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm ca pe viitor să reducem puțin fluctuația de personal din sistem. Schimbarea profesorului la fiecare sfârșit de an școlar, nu mai zic la învățământul primar ce înseamnă să schimbi învățătoarea sau învățătorul de fiecare dată, la fiecare început de clasă. Prin urmare, acestea sunt măsuri care, așa cum a declarat și ieri domnul ministru, nu sunt doar de cosmetizare și sunt măsuri care încearcă să aducă clarificări și să facă bine sistemului de educație.
Referitor la proba de astăzi, e bine să știm că durează patru ore, până la orele 13, și rezultatele vor fi publicate în data de 19 iulie. Se depun contestații în 19-20 (iulie – n. red.), iar rezultatele finale până pe 27 iulie.
(…)
„Calculele cu numărul de candidați pe loc sunt destul de relative. Dacă facem calculul pe posturi titularizabile, este adevărat: la învățători, de exemplu, avem peste 4.700 de candidați, iar posturi titularizabile doar 900, dar în total posturi sunt peste 5.000. Prin urmare, n-aș face niște calcule foarte simple ca la admiterea la facultate: câți pe loc sunt. Ceea ce este important de subliniat este că în acest an avem peste 5.600 de candidați proaspăt absolvenți, ceea ce arată că încă domeniul educației este atractiv pentru tineri, dar într-adevăr acest lucru nu va compensa în viitorul apropiat ieșirile din sistem. Prin urmare, măsurile propuse prin noua lege a educației de salarizare la un nivel corespunzător importanței muncii lor, pentru profesori, va constitui un factor determinant în creșterea atractivității acestei profesii și de ce să nu spunem și în stabilirea statutului social al profesorului în România, pentru că, din păcate, în ultimii 30 de ani, aș putea s-o spun, într-o pantă descendentă, statutul social al cadrului didactic nu mai este cel pe care ar merita să-l ocupe.”
(…)
„Propunerea de a avea salariul de debut în sistemul de educație la nivelul salariului mediu pe economie este una care presupune într-adevăr un efort bugetar destul de substanțial, dar, o spun de fiecare dată de câte ori am ocazia, nu poți face lucruri bune cu bani puțini.”
Moderatoare: Vor exista aceste fonduri pentru a mări salariile debutanților?
Sorin Ion: Trebuie să se găsească soluții, pentru că altfel nu putem face reforme de substanță.
Moderatoare: Care sunt beneficiile noilor legi ale Educației în viitorul proces de titularizare?
Sorin Ion: Noile legi ale Educației se adresează, în primul rând, elevilor. Evident că, într-o măsură aproape egală, și în ceea ce privește cadrele didactice. Dacă ne referim strict la titularizare, măsura pe care v-am spus-o mai devreme încearcă sa aducă o mai mare stabilitate în sistem. În acest moment, după cum vedeți, mai puțin de 10% din numărul de posturi scoase la concurs sunt pe perioadă nedeterminată. În fiecare an avem un număr de, aș estima, 30-40.000 de profesori care au statut de suplinitor și în fiecare vară o iau de la capăt cu repartizarea pe un post care, de cele mai multe ori, nu este același post pe care au fost anul trecut, indiferent de performanțele lor. Procedurile noastre sunt destul de complicate, procedurile de mișcare a personalului didactic, încercăm să simplificăm acest lucru, în speranța că legea va trece în mare măsură în forma pe care a propus-o Ministerul Educației, dar cred că beneficiile fundamentale sunt pentru elevi. (…) Este evident că soluții miraculoase sau soluții perfecte în educație nu există nicăieri în lume. Toate sistemele de educație din țările civilizate se confruntă cu provocări (…).
5 comments
Imi pare rau, scepticismul mă împiedică să salut aceste propuneri care sunt bune în formă. Problema va apare atunci când se va incerca implementarea lor. Statul clientelar, mafiot va găsi resurse să păstreze acest status quo. Iar eu, împreună cu alții vom da examen până la pensie.
Dumnezeule mare, ce mai inventati ????Cat mai suntem umiliți? Ce vreti practic sa faceti, domnilor cu idei?? Va bateti joc de noi!RUȘINE!!!!
De ce n.ar da și celelalte categorii bugetare examen în fiecare an, profesori cu părul alb cu note peste 9 se umilesc an de an,ei nu.si mai permit sa meargă într.un concediu și pt ce????
Nu cred ca exista institutie în România în care sa se batjocoresca mai mult angajații.
Profesorii au ajuns bătaia de joc a ministrului educației, a elevilor care au doar drepturi , a societății.
Cand noile legi vor avea în vedere drepturile profesorilor.
Vechea structura era f bună.
Elevii erau motivati sa învețe .
Sper din tot sufletul ca acest ministru incompetent sa dispară.
Rusine!
Nu dispare ca s a ,,inrudit,, cu prostituata ,,Romania educata ,, ! GHINION !