Se modifică schimbarea. Ministerul Educației scade la 12 numărul minim de ore didactice necesare pentru un credit transferabil, la nici jumătate de an de la stabilirea regulilor – proiect / Pragurile de timp pentru un credit în învățământul superior se elimină

77.871 de vizualizări
Foto: © Hurricanehank | Dreamstime.com
Metodologia de acordare a creditelor de studii transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții, intrată în vigoare la începutul acestui an, va suferi modificări, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică de Ministerul Educației. Acesta prevede o scădere la 12 a numărului minim necesar de ore didactice pentru un credit transferabil în educația și formarea profesională. Sunt eliminate, totodată, pragurile de timp stabilite pentru pregătirea individuală și pentru orele didactice, pentru un credit în învățământul superior, pragurile fiind înlocuite cu o recomandare de alocare a timpului.
  • Scăderea numărului de ore didactice minim necesare rezultă dintr-o împărțire mai flexibilă pentru orele didactice și cele de studiu individual, pentru un credit transferabil în educația și formarea profesională.

Iar proiectul – care introduce normativ și un total de 1500-1800 de ore didactice și individuale pentru un an universitar –  elimină cu totul articolul ce prevede că transferul de credite poate fi operat dor la nivelul aceluiași ciclu de studii și același domeniu, precum și instituțiile și programele între care se recunosc și se transferă creditele.

  • Este actualizată, totodată, corelarea cu numărul de ore didactice și cu numărul de credite ECTS în funcție de competențe – vezi tabelul la finalul proiectului de ordin, mai jos

Ministerul Educației nu oferă o fundamentare pentru schimbările din proiect.

Prevederi mai flexibile cu privire la orele alocate unui credit

Astfel, ordinul în vigoare prevede că un credit în învățământul superior, cuantificând 28-30 de ore de pregătire, cuprinde 14-15 ore de pregătire universitară – ore didactice și 14-15 ore de studiu individual.

Proiectul de ordin pus acum în consultare coboară limita inferioară a numărului de ore de pregătire pentru un credit de la 28 la 25 de ore. Și elimină pragurile de 14-15 ore pentru fiecare tip de pregătire, praguri înlocuite cu o recomandare: „ se recomandă ca numărul orelor de pregătire individuală să fie egale sau mai mare ca cel al orelor didactice.”

Astfel, potrivit ordinului:

Alin. (1) de la art. 4 se modifică și va avea următorul cuprins:

  • „ Art. 4 (1) Se acordă un credit în învățământul superior pentru a cuantifica un total de 25-30 de ore de pregătire pentru dobândirea rezultatelor învățării, din care:
  • a) pregătire universitară formată din ore didactice, care sunt alocate pentru: predare – cursuri/prelegeri, aplicare practică – seminare, laboratoare, proiecte, cercetare și vizite de lucru, evaluare – disertații, examene. Se recomandă ca volumul orelor aplicative să fie cel puțin egal cu volumul orelor de curs;
  • b) pregătire/studiu individual ce cuprinde: studiu al notițelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărților, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfășurare a activităților specifice de pregătire pentru proiect, laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului, pregătire pentru prezentări sau verificări, pregătire pentru examinarea finală, consultații; se recomandă ca numărul orelor de pregătire individuală să fie egale sau mai mare ca cel al orelor didactice.”

Același proiect stabilește o împărțire mai flexibilă a orelor didactice, respectiv de studiu, pentru volumul de muncă alocat pentru un credit transferabil în educația și formarea profesională. Până acum, ordinul în vigoare prevedea un număr fix de 30 de ore în total, pentru un credit, împărțit în 15 ore didactice și 15 ore de studiu. Acum, creditul transferabil presupune un volum de muncă „de 25-30 de ore”, împărțit în 12-15 ore didactice, iar „restul, până la 25-30 de ore” – reprezintă timp de studiu individual.

Astfel, potrivit proiectului de ordin:

Art. 9 alin.(1) se modifică și va avea următorul cuprins:

  • „ Art. 9 (1) În educația și formarea profesională volumul de muncă alocat pentru un credit ECTS este de 25-30 de ore, împărțite astfel:
  • a) 12-15 ore didactice, împărțite în: teorie/predare – maximum o treime, practică – minimum două treimi și evaluare;
  • b) restul, până la 25-30 de ore, sunt ore de studiu individual care pot cuprinde studiu al notițelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărților, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfășurare a activităților specifice de pregătire pentru proiect și/sau laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului.”
Articolul ce prevedea restricții pentru transferuri în funcție de ciclu/domeniu – eliminat

Același document mai stabilește un prag de credite ECTS (Sistemul European de Credite Transferabile) și de ore pentru un an universitar, astfel:

După alin. (4) de la art. 4 se introduce un nou alineat, alin. (5), care va avea următorul cuprins:

„ (5) Un an universitar, corespunzător pentru 60 credite ECTS, cuprinde în total 1500-1800 ore didactice și individuale.”

Și se abrogă articolul ce prevede că transferul de credite poate fi operat „numai în cadrul aceluiași ciclu de studii universitare și domeniu fundamental/larg din Clasificarea internațională standard a educației, precum și instituțiile și programele între care se recunosc, se echivalează și se transferă creditele.

Articolul abrogat:

Art. 7 din Metodologia intrată în vigoare la începutul anului:

1) Având în vedere finalitatea formativă distinctă a ciclurilor de studii universitare de licență și de masterat, transferul de credite poate fi operat numai în cadrul aceluiași ciclu de studii universitare și domeniu fundamental/larg din Clasificarea internațională standard a educației (ISCED).

(2) Creditele se recunosc, se echivalează și se transferă în scopul continuării studiilor dintr-un program de studii în altul sau între instituții de învățământ superior, numai în condițiile în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele:

a) instituțiile de învățământ superior sunt acreditate instituțional;

b) programele de studii au același nivel de calificare în Cadrul european al calificărilor;

c) programele de studii sunt în același domeniu fundamental/larg din ISCED;

d) programele de studii conduc către competențe/rezultate ale învățării similare.

Proiectul de ordin pus în consultare de Ministerul Educației:

Foto © Hurricanehank | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Regulamentul pentru acordarea creditelor transferabile, publicat în Monitorul Oficial / În învățământul superior, un credit cuprinde 14-15 ore de pregătire individuală și tot atâtea ore didactice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Hotărârile pentru funcționarea Ministerului Educației și a Ministerului Cercetării și Digitalizării au apărut în Monitorul Oficial, după trei luni de la înființare / “România educată”, direcție nouă în ministerul lui Sorin Cîmpeanu, care păstrează și UEFISCDI

Baza legală de funcționare a Ministerului Educației și a Ministerului Cercetării, Inovației și Digitalizării (MCID) a fost adoptată de guvern luni seară, iar după încă 3 zile a fost publicată,…
Vezi articolul
Cei cu medii sub 5, școli profesionale

SURSE Ministerul Educației nu s-a prezentat la audierile de la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării în privința ordinului ce elimină bursele rurale pentru liceeni și bursele de merit pentru elevii de clasa a V-a

Ministerul Educației nu s-a prezentat la audierile de la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) în privința ordinului ce vizează criteriile de acordare a burselor, potrivit unor surse Edupedu.ro. Audierile…
Vezi articolul

Noaptea Ideilor: Despre intoxicarea cu știri false și ce se întâmplă în creier când cineva aderă la teorii ale conspirației. Dezbateri cu jurnaliști și cercetători universitari francezi organizate joi, 26 ianuarie, de Institutul Francez / Intrarea este liberă

Cercetători universitari în domeniul neuroștiințelor, jurnaliști, istorici și activiști francezi și români care au păreri diferite despre lumea digitală și implicațiile digitalului în viața de zi cu zi, vor veni…
Vezi articolul

CAE sau IELTS – cum să alegi ca elev examenul potrivit de limba engleză. Structura, diferențele și recomandările în funcție de vârstă, explicate de profesoara Cristina Mocanu: IELTS necesită o mai mare experiență de viață și gândire aplicată

Pentru elevii care își doresc o certificare internațională a cunoștințelor de limba engleză, alegerea între examenele CAE (Cambridge Advanced English) și IELTS (International English Language Testing System) poate fi o…
Vezi articolul

Profesorii, consilierii școlari și poliția – responsabili pentru prevenția consumului de droguri la tineri, spune noul ministru al Educației: De ce nu i-au avertizat prin educație pe copii ce înseamnă încercarea și consumul? MAI să curețe spațiul din jurul școlii de oferte tentante

Ministrul Educației, Daniel David, propune o abordare pe mai multe niveluri pentru combaterea consumului de droguri în rândul tinerilor, criticând atât lipsa de acțiune a profesorilor și consilierilor școlari, cât…
Vezi articolul