Se modifică schimbarea. Ministerul Educației scade la 12 numărul minim de ore didactice necesare pentru un credit transferabil, la nici jumătate de an de la stabilirea regulilor – proiect / Pragurile de timp pentru un credit în învățământul superior se elimină

77.748 de vizualizări
Foto: © Hurricanehank | Dreamstime.com
Metodologia de acordare a creditelor de studii transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții, intrată în vigoare la începutul acestui an, va suferi modificări, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică de Ministerul Educației. Acesta prevede o scădere la 12 a numărului minim necesar de ore didactice pentru un credit transferabil în educația și formarea profesională. Sunt eliminate, totodată, pragurile de timp stabilite pentru pregătirea individuală și pentru orele didactice, pentru un credit în învățământul superior, pragurile fiind înlocuite cu o recomandare de alocare a timpului.
  • Scăderea numărului de ore didactice minim necesare rezultă dintr-o împărțire mai flexibilă pentru orele didactice și cele de studiu individual, pentru un credit transferabil în educația și formarea profesională.

Iar proiectul – care introduce normativ și un total de 1500-1800 de ore didactice și individuale pentru un an universitar –  elimină cu totul articolul ce prevede că transferul de credite poate fi operat dor la nivelul aceluiași ciclu de studii și același domeniu, precum și instituțiile și programele între care se recunosc și se transferă creditele.

  • Este actualizată, totodată, corelarea cu numărul de ore didactice și cu numărul de credite ECTS în funcție de competențe – vezi tabelul la finalul proiectului de ordin, mai jos

Ministerul Educației nu oferă o fundamentare pentru schimbările din proiect.

Prevederi mai flexibile cu privire la orele alocate unui credit

Astfel, ordinul în vigoare prevede că un credit în învățământul superior, cuantificând 28-30 de ore de pregătire, cuprinde 14-15 ore de pregătire universitară – ore didactice și 14-15 ore de studiu individual.

Proiectul de ordin pus acum în consultare coboară limita inferioară a numărului de ore de pregătire pentru un credit de la 28 la 25 de ore. Și elimină pragurile de 14-15 ore pentru fiecare tip de pregătire, praguri înlocuite cu o recomandare: „ se recomandă ca numărul orelor de pregătire individuală să fie egale sau mai mare ca cel al orelor didactice.”

Astfel, potrivit ordinului:

Alin. (1) de la art. 4 se modifică și va avea următorul cuprins:

  • „ Art. 4 (1) Se acordă un credit în învățământul superior pentru a cuantifica un total de 25-30 de ore de pregătire pentru dobândirea rezultatelor învățării, din care:
  • a) pregătire universitară formată din ore didactice, care sunt alocate pentru: predare – cursuri/prelegeri, aplicare practică – seminare, laboratoare, proiecte, cercetare și vizite de lucru, evaluare – disertații, examene. Se recomandă ca volumul orelor aplicative să fie cel puțin egal cu volumul orelor de curs;
  • b) pregătire/studiu individual ce cuprinde: studiu al notițelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărților, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfășurare a activităților specifice de pregătire pentru proiect, laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului, pregătire pentru prezentări sau verificări, pregătire pentru examinarea finală, consultații; se recomandă ca numărul orelor de pregătire individuală să fie egale sau mai mare ca cel al orelor didactice.”

Același proiect stabilește o împărțire mai flexibilă a orelor didactice, respectiv de studiu, pentru volumul de muncă alocat pentru un credit transferabil în educația și formarea profesională. Până acum, ordinul în vigoare prevedea un număr fix de 30 de ore în total, pentru un credit, împărțit în 15 ore didactice și 15 ore de studiu. Acum, creditul transferabil presupune un volum de muncă „de 25-30 de ore”, împărțit în 12-15 ore didactice, iar „restul, până la 25-30 de ore” – reprezintă timp de studiu individual.

Astfel, potrivit proiectului de ordin:

Art. 9 alin.(1) se modifică și va avea următorul cuprins:

  • „ Art. 9 (1) În educația și formarea profesională volumul de muncă alocat pentru un credit ECTS este de 25-30 de ore, împărțite astfel:
  • a) 12-15 ore didactice, împărțite în: teorie/predare – maximum o treime, practică – minimum două treimi și evaluare;
  • b) restul, până la 25-30 de ore, sunt ore de studiu individual care pot cuprinde studiu al notițelor de curs, studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărților, studiu al bibliografiei minimale recomandate, desfășurare a activităților specifice de pregătire pentru proiect și/sau laborator, întocmire de teme, referate, documentare suplimentară în bibliotecă, documentare prin intermediul internetului.”
Articolul ce prevedea restricții pentru transferuri în funcție de ciclu/domeniu – eliminat

Același document mai stabilește un prag de credite ECTS (Sistemul European de Credite Transferabile) și de ore pentru un an universitar, astfel:

După alin. (4) de la art. 4 se introduce un nou alineat, alin. (5), care va avea următorul cuprins:

„ (5) Un an universitar, corespunzător pentru 60 credite ECTS, cuprinde în total 1500-1800 ore didactice și individuale.”

Și se abrogă articolul ce prevede că transferul de credite poate fi operat „numai în cadrul aceluiași ciclu de studii universitare și domeniu fundamental/larg din Clasificarea internațională standard a educației, precum și instituțiile și programele între care se recunosc, se echivalează și se transferă creditele.

Articolul abrogat:

Art. 7 din Metodologia intrată în vigoare la începutul anului:

1) Având în vedere finalitatea formativă distinctă a ciclurilor de studii universitare de licență și de masterat, transferul de credite poate fi operat numai în cadrul aceluiași ciclu de studii universitare și domeniu fundamental/larg din Clasificarea internațională standard a educației (ISCED).

(2) Creditele se recunosc, se echivalează și se transferă în scopul continuării studiilor dintr-un program de studii în altul sau între instituții de învățământ superior, numai în condițiile în care sunt îndeplinite cumulativ următoarele:

a) instituțiile de învățământ superior sunt acreditate instituțional;

b) programele de studii au același nivel de calificare în Cadrul european al calificărilor;

c) programele de studii sunt în același domeniu fundamental/larg din ISCED;

d) programele de studii conduc către competențe/rezultate ale învățării similare.

Proiectul de ordin pus în consultare de Ministerul Educației:

Foto © Hurricanehank | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Regulamentul pentru acordarea creditelor transferabile, publicat în Monitorul Oficial / În învățământul superior, un credit cuprinde 14-15 ore de pregătire individuală și tot atâtea ore didactice

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate Definitivat 2023: Rata de promovare este de aproape 77%, în creștere cu peste 6% față de anul trecut. Pentru a promova, un profesor trebuie să aibă cel puțin media 8

Rata de promovare din sesiunea 2023 (medii mai mari sau egale cu 8), înregistrată în urma desfășurării probei scrise din cadrul examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar, este 76.97%, în creștere…
Vezi articolul

Trăim într-o societate în care părinții sunt toată ziua plecați la serviciu, apoi se întorc acasă seara foarte târziu și, din păcate, petrec timp doar câteva minute cu propriii lor copii, spune profesorul Flavian Georgescu: Acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să îi ia de la școală, să îi ajute la teme

Profesorul Flavian Georgescu a declarat, referitor la implicarea bunicilor în viața nepoților, că „acolo unde se poate, recomand cu multă căldură ca bunicii să se implice activ în educația nepoților…
Vezi articolul

Din cauza plecării părinților în străinătate avem din ce în ce mai multe cazuri de autism la copii, anunță ministrul Sănătății, care spune că există o corelație între autism și timpul petrecut de părinți cu copiii la vârste fragede

Emigrația românilor a fost pusă în legătură directă cu răspândirea cazurilor de autism la copii, chiar de către ministrul sănătății, Victor Costache, într-o conferință transmisă de Epoch Times. Acesta a…
Vezi articolul