Se închid și creșele, din cauza noului coronavirus? Președintele Asociației Municipiilor: Decizia este la fiecare primărie / Ministrul Educației: Creșele care au trecut la Minister se închid

3.797 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Închiderea tuturor unităților de învățământ preuniversitar anunțată ieri de Guvern lasă un semn de întrebare cu privire la creșele pentru copii, multe dintre ele în subordinea primăriilor, nu a Ministerului Educației. Numeroși cititori au întrebat Edupedu.ro ce se întâmplă în creșe, începând de mâine. Contactat de Edupedu.ro, președintele Asociației Municipiilor din România, Robert Negoiță, a declarat că decizia ține de fiecare primărie. De cealaltă parte, ministrul Monica Anisie a anunțat că acele creșe care au fost preluate de Ministerul Educației se supun deciziei de suspendare a activității până la 22 martie.

Creșele sunt finanțate de primării, iar Legea educației prevede din 2011 că salariile din creșe trebuie să treacă la Minister, pe modelul grădinițelor și al școlilor. Însă niciodată până acum nu a existat un cost standard per antepreșcolar (adică pentru copiii de creșă), deci ele țin financiar în continuare de primării. Pe de altă parte, în ultimul an, grădinițele acreditate au putut deschide câte o grupă de creșă, acolo unde au existat solicitări.

Foto: Facebook.com/ Robert Negoita

Președintele Asociației Municipiilor din România, Robert Negoiță, a declarat pentru Edupedu.ro că nu există o decizie unitară a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență care să se aplice creșelor care țin de primării.

Fiecare primărie va lua măsurile pe care le consideră necesare, atâta vreme cât sunt localități unde sunt alerte și localități unde nu există așa ceva. Decizia este la nivel local“, a declarat Negoiță, pentru Edupedu.ro.

Monica Anisie / Foto: gov.ro

Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat că acele creșe care au trecut la Ministerul Educației se supun deciziei de închidere. Dar restul creșelor (care primesc copiii cu vârste între 0 la 3 ani) nu țin de Minister, ci de primării.

Anisie a afirmat în urmă cu o zi că măsura închiderii tuturor unităților de învățământ preșcolar, începând de pe 11 martie și până pe 22 martie, se aplică unui total de 3 milioane de copii. Concret, sunt “2.956 de copii care sunt cuprinși în tot sistemul de învățământ, de la antepreșcolar [creșe] și până la postliceal“, a declarat luni seară Monica Anisie.

Recomandarea noastră [către părinți – n.red.] este de a petrece cât mai mult timp la domiciliu, evitând spațiile publice aglomerate, ca să evite expunerea copiilor în aceste after school-uri“, a declarat luni seară, la Realitatea, ministrul Educației.

Informații de background

Toate școlile și grădinițele din România, de stat și private, vor fi închise începând de miercuri, 11 martie, și până pe 22 martie. Comitetul național pentru situații de urgență a decis luni seară “suspendarea cursurilor în învățământul preuniversitar pe o perioadă limiată, cu posibilitate de prelungire”, a anunțat premierul Ludovic Orban.

Întrebat ce măsuri a luat pentru a ajuta părinții, șeful Executivului a precizat că școlile nu se vor închide de mâine, ci de poimâine. “Am lăsat un timp de adaptare pentru ca părinții să găsească o soluție să aibă grijă de copii în perioadele când se duc la lucru”, a susținut Orban.

Ludovic Orban – cele mai importante declarații la finalul ședinței Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență:
  • Astăzi am avut o discuție legată de mai multe subiecte. Sigur, am luat decizia care vă va fi prezentată de dl ministru împreună cu toate celelalte decizii ale comitetului național pentru situații speciale de urgență.
  • Am luat decizia de suspendare a cursurilor în învățământul preuniversitar pe o perioadă limitată, cu posibilitate de prelungire. Este vorba despre perioada 11-22 martie inclusiv.
  • Grija noastră principală este aceea de a-i feri pe copii, pe elevi de orice risc de contaminare, risc care ar putea apărea în cadrul cursurilor care se organizează la școală.
  • De asemenea am luat măsuri de întărire a controlului la graniță
  • Fac un apel către ceilalți lideri politici: acest subiect nu este un subiect politic. Acest subiect vizează viața oamenilor. Nu pot fi de acord ca pe subiectul coronavirus să se facă jocuri politice, pentru că din astfel de calcule politicianiste nu există decât riscul de a se forma imagini
  • Măsura [suspendării cursurilor în școli – n.red.] se aplică practic pentru doar 8 zile de curs. Am lăsat un timp de adaptare pentru ca părinții să găsească o soluție să aibă grijă de copii în perioadele când se duc la lucru.
  • O măsură coroborată este să permitem lucrul de acasă
Monica Anisie, ministrul Educației:
  • Această măsură se referă la toate unitățile de învățămant preuniversitar, fie de stat, fie învățământ particular.
  • Este vorba de unitățile de învățământ preșcolar, adică grădinițe, primar, gimnazial, liceal și postliceal.
  • Întrebare: De ce ați decis să închideți școlile abia de miercuri și nu de mâine și cum vor fi recuperate cursurile? Monica Anisie: Comitetul a luat decizia de suspendare a cursurilor de miercuri, nu Ministerul Educației – pentru că numai Comitetul Național poate lua această decizie – pentru a putea lăsa posibilitatea părinților de a găsi soluții cu privire la păstrarea copiilor acasă. Nu puteam să luăm decizia de astăzi pe mâine și să nu lăsăm părinților posibilitatea să găsească soluții
  • Recuperarea cursurilor va fi hotărâtă abia după ce vom vedea evoluția situației în care ne aflăm
  • La Ministerul Educației și Cercetării (MEC) astăzi a fost constituit un grup de lucru care a analizat posibilitatea realizării cursurilor și online
  • În această perioadă, colegii mei profesori vor fi solicitați de către MEC, dacă luăm măsura de a realiza cursuri online, vor fi solicitați să țină cursuri online.
  • În ceea ce privește învățământul universitar, este vorba despre autonomie universitară. Am transmis deja către universități o notă prin care le-am solicitat să anunțe MEC când iau decizia suspendării cursurilor, în cadrul senatelor universităților
  • Decizia se ia de către universitate, fiind vorba despre autonomie universitară
  • Înscrierile la clasa pregătitoare continuă, înscrierile se fac online în acest moment și dacă este necesar vom prelungi calendarul
  • Referitor la after school, noi am luat acum decizia doar de suspendare a cursurilor din toate unitățile de învățământ. After school-ul nu face parte din categoria unităților de învățământ.
  • Nu putem noi să luăm măsura de a suspenda și activitatea din cadrul after school-urilor, pentru că nu sunt în subordinea MEC.
  • Recomandarea noastră este să îi țină părinții pe copii cât mai mult acasă. Dar dacă părinții aleg să îi ducă în spații publice, este alegerea părinților. Nu MEC poate lua măsura interzicerii expunerii copiilor în spațiile publice
  • La momentul acesta, fiind vorba de suspendarea cursurilor, vom analiza amânarea și a simulărilor atât pentru Evaluarea Națională, cât și pentru Bacalaureat
Marcel Vela, ministrul de Interne:
  • Se aprobă suspendarea cursurilor din toate unitățile de învățământ preuniversitar începând din 11 martie până în data de 22 martie, cu posibilitatea de prelungire
  • Se aprobă suspendarea transportului rutier de persoane
  • Se aprobă suspenderea până la 31 martie a stagiilor în spitale pentru cursanții școlilor postliceale sanitare
Structura anului școlar 2019-2020

Potrivit structurii anului școlar 2019-2020, anul școlar în curs are planificate 35 de săptămâni de cursuri, față de 34 anul trecut.

Semestrul al II-lea (20 săptămâni)

Cursuri: Luni, 13 ianuarie 2020 – Vineri, 3 aprilie 2020
Vacanţa de primăvară: Sâmbătă, 4 aprilie 2020 – Marți, 21 aprilie 2020
Cursuri: Miercuri, 22 aprilie 2020 – Vineri, 12 iunie 2020
Vacanţa de vară: Sâmbătă, 13 iunie 2020 – data din septembrie 2020 la care încep cursurile anului școlar 2020-2021

Citește și:

 

 

 

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu: S-ar putea să vă dau o veste proastă, să fiu și-n al patrulea mandat de ministru, pentru că nu e o limită / Justificări pentru introducerea numărului nelimitat de mandate pentru rectori: prin exemplul unui director de liceu tehnologic din Oradea, care e din 1990 în funcție arată că „ne dorim profesionalizarea guvernanței”

Printr-o serie de comparații cu funcții din alte domenii sau din universități din sisteme mult mai evoluate decât cel românesc, așa a justificat Sorin Cîmpeanu introducerea în proiectul legii învățământului…
Vezi articolul