Se discută introducerea gramaticii la liceu. Lingvist al Institutului „Iorgu Iordan”: „Sperăm să participăm la elaborarea programei”. Ministerul lucrează în prezent la curriculumul nou de liceu

12.389 de vizualizări
Sursă foto: Facebook/Monica Anisie
În programele de liceu ar putea fi reintrodusă gramatica limbii române, au explicat pentru Edupedu.ro lingviștii Adina Dragomirescu, director al Institutului „Iorgu Iordan Al. Rosetti” al Academiei Române, și Alexandru Nicolae. Ei speră ca cercetătorii lingviști ai Academiei să participe la elaborarea acesteia, împreună cu profesorii de la Facultatea de Litere și cei de liceu. La rândul său, Gabriel Vrânceanu, de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație și director al Autorității Naționale pentru Formare Profesională în Sistem Dual, a explicat pentru Edupedu.ro că în momentul de față se lucrează la curriculumul pentru liceu, adică la discipline și numărul acestora din orar și abia după ce va fi aprobat, va începe lucrul pentru programele școlare. Între timp, Ministerul Educației organizează împreună cu specialiștii de la Institutul de Lingivistică „Iorgu Iordan” o serie de întâlniri online dedicate prezentării noii programe de examen pentru disciplina Limba și literatura română și modalității de aplicare a acesteia. Prima întâlnire a avut loc miercuri și a fost distribuită în direct pe pagina de Facebook a ministerului.

„Se deschide, în sfârșit, un dialog real și absolut necesar între universitar/cercetare și preuniversitar. Pentru moment, o să facem niște întâlniri cu profesorii de română de gimnaziu. Întâlnirea de miercuri a fost organizatorică, urmează câteva sesiuni de lucru mai intense”, a spus Alexandru Nicolae, care predă lingvistică și la Facultatea de Litere, Universitatea din București.

„Am încercat să ajutăm la subiectele pentru evaluarea națională, verificăm dacă sunt corecte și Institutul a publicat „Gramatica limbii romane pentru gimnaziu” ca să-i ajutăm pe profesori să predea după noua programă. Există multe materiale auxiliare pe piață care nu sunt neapărat corecte pe partea de limbă”, a avertizat Adina Dragomirescu.

Alexandru Nicolae a explicat că noile programe de la gimnaziu sunt mai ușoare decât înainte, în sensul că unele capitole au fost scoase pentru a fi introduse la liceu, unde nu se predă în prezent gramatica limbii române. Programele noi pentru liceu sunt ultimele care trebuie finalizate de experții de la minister și de ani de zile se discută despre reintroducerea gramaticii în ultimul ciclu de învățământ.

„În primul rând programa actuală de gimnaziu a mai redus puțin din conținuturi în ideea că se mută elementele mai grele la liceu, spre exemplu nu mai există propoziția subiectivă în gimnaziu. Noi, lingviștii de la Institut, sperăm să participăm la elaborarea programei, fiindcă se discută reintroducerea gramaticii la liceu. Testele PISA au arătat că avem o problemă de alfabetizare funcțională. Chestiunile de ortografie practică sunt și ele parte a problemelor cu care se confruntă absolventul de liceu”, a spus Alexandru Nicolae.

În ceea ce privește programele de liceu, Adina Dragomirescu spune că cel mai probabil va fi o colaborare între experții de la minister, cei de la Academie, de la Facultatea de Litere și profesori de liceu. „Mediul preuniversitar este poate mai reticent, fiindcă nu s-a mai predat de foarte mulți ani ai gramatica la liceu”, a explicat ea.

Gabriel Vrânceanu de la Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație a explicat pentru Edupedu.ro că în momentul de față se lucrează la curriculum, adică la discipline și numărul acestora din orar. „Au fost deja elaborate mai multe variante pentru liceu, rămâne să fie puse în dezbatere publică, însă decizia aceasta este luată de minister. După ce sunt aprobate planurile-cadru, se poate trece mai departe la programele școlare”, a spus Vrânceanu.

„De asemenea, complementar acestor sesiuni vor fi organizate în următoarea perioadă întâlniri online cu specialiștii din Ministerul Educației și Cercetării, ai Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație și ai Institutului de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” sesiuni în care se va răspunde la întrebările privind competența lingvistică și conținuturile ce vizează elementele de construcție a comunicării (de limbă și comunicare). Astfel, vom începe cu programa de Limba si literatura română și vom continua cu cea de Matematică”, a scris ministrul Educației, Monica Anisie, pe Facebook.

Ministerul Educației a stabilit în februarie 2020 cine sunt profesorii care vor valida noile planuri-cadru pentru învățământul primar, gimnazial, liceal și profesional. Anul trecut ministrul Educației, Monica Anisie, anunța că în ianuarie 2020 vom avea în dezbatere publică chiar rezultatele acestei comisii, adică noile planuri-cadru, ca urmare a promulgării legii care taie numărul de ore de școală în preuniversitar. Printre cei care vor decide ce materii rămân și câte ore pe săptămână vor fi alocate fiecărei discipline se numără Ioan Aurel Pop – președintele Academiei Române, Mariana Moarcăș – Banca Mondială, Dragoș Iliescu, Daniel David, Șerban Iosifescu și Marius Andruh.

Foto: Facebook/Monica Anisie


2 comments
    1. …mai ales pentru profesori, pentru ca, asemeni doamnei Anisie care face greseli de acord intre subiect si predicat sau alte greseli elementare de exprimare , sunt multi altii. De aceea ar fi bine ca cineva sa-i invete pe stimabili sa vorbeasca mai intai corect romaneste, sa priceapa intai ei ce spun si apoi sa aiba pretentii ca trebuie sa priceapa si elevii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Bursele profesionale pentru 132 de elevi de la Liceul Tehnologic din Motru, de acum 4 ani școlari, sunt încă neplătite. Inspectoratul școlar Gorj anunță că a dat de mai multe ori bani școlii, dar directorii refuză să-i acorde pentru că elevii nu ar fi depus cereri în termen

Elevii de la Liceul Tehnologic din Motru, județul Gorj, nu au primit bursele profesionale din anul școlar 2020-2021 nici până în prezent, unii dintre ei deja fiind absolvenți ai liceului.…
Vezi articolul

Țările lumii să ia măsuri pentru a crește atractivitatea muncii de profesor și pentru a le oferi cadrelor didactice valoarea, încrederea și sprijinul de care au nevoie – apelul UNESCO de Ziua Internațională a Profesorului

Țările lumii trebuie să se asigure că munca de profesor devine mai atractivă, iar cadrelor didactice li se acordă valoarea, încrederea și sprijinul adecvat pentru a răspunde nevoilor fiecărui elev…
Vezi articolul