Scrisoarea unei profesoare de Geografie către elevii săi care susțin BAC 2024 la această disciplină, după rezultatele de la simulare. 25 de sfaturi și puncte-cheie pentru pregătirea examenului

Foto: Pixabay.com

Elevii au șanse să-și îmbunătățească performanțele la Geografie dacă mențin ritmul de pregătire pentru Bacalaureat 2024, le transmite o profesoară elevilor ei de la clase, într-o scrisoare primită pe adresa redacției. Aceasta a analizat rezultatele de la simulare și își încurajează elevii să fie atenți la detalii, pentru că, potrivit acesteia, detaliile „fac diferența între bine și foarte bine”.

Profesoara de geografie, care rămâne sub protecția anonimatului, a trimis pe redactie@edupedu.ro documentul pe care l-a scris pentru elevii săi. În acesta, cadrul didactic trece în revistă nu mai puțin de 25 de puncte din materia de Bacalaureat și din structura subiectelor pe care elevii le pot exersa mai mult decât de obicei pentru a greși cât mai puțin la examenul din vară.

Remarcile vin după ce profesoara a observat care sunt cele mai frecvente nereguli, greșeli sau neînțelegeri când vine vorba de a rezolva un subiect de BAC la Geografie.

Unul din primele sfaturi ale profesoarei pentru elevi este ca cei care s-au decis de curând să susțină proba la geografie să-și aloce o perioadă de câteva săptămâni pentru recuperări, în funcție de rezultatele de la simulare.

Proba la alegere în funcție de profil este pe 4 iulie 2024, prevede calendarul de examen, redat complet mai jos în articol.

Textul integral al scrisorii profesoarei:

Dragii mei, 

Sunt mândră de rezultatele voastre, obținute la simularea Examenului de Bacalaureat! La Geografie, evident. Dacă păstrați motoarele pornite, în vară va fi foarte bine, la Examenul de Bacalaureat. (Cred că unii nu ați chiar pornit motoarele…) 

Însă… atenție la detalii. Nu uitați că detaliile fac diferența între bine și foarte bine

Cei nou-intrați în echipa geografilor aveți de recuperat… timpul pierdut. Alocați-vă, în curând, o perioadă de circa două săptămâni, în care geografia să devină prioritate.

Așadar, atenție la următoarele aspecte: 

  1. Harta Europei (țări și capitale, dar nu numai – ex. fluvii, munți etc.). 
  2. Harta României (unități și subunități de relief, râuri și orașe). 
  3. Hărțile aflate pe subiectul de examen le folosim pentru „rezolvarea” oricărui alt subiect, deoarece ne „sugerează” informații (ex. la simulare, unități de relief traversate/delimitate de Dunăre, porturi de pe Dunăre – marile orașe sunt și porturi, vecini ai Serbiei, gura de vărsare a fluviului Rin, ape curgătoare și unități de relief din Serbia – Timiș, Carpații etc.). 
  4. Mările Europei (dar și peninsule, insule etc.). 
  5. Țările vecine României (caracteristici și hartă). 
  6. Evident și cele 7 țări ale UE + Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Una dintre cele 13 țări le veți avea de caracterizat, cu siguranță, la examen și „valorează” 10% din notă. 
  7. Comparația climatică a două țări europene (caracteristicile climatice). Fiecare deosebire se redactează într-o frază. Atenție la toată cerința, inclusiv la notele 1 și 2. 
  8. Comparația între două unități de relief din România (caracteristicile reliefului). Fiecare deosebire se redactează într-o frază. Atenție la toată cerința, inclusiv la notele 1 și 2. 
  9. Cele două comparații „valorează” 12 % din notă. 
  10. Sarcina de lucru… (de ex. la simulare se „cerea” numele orașului capitală – Dublin, nu cel al țării etc.). 
  11. Câmpia Moldovei (Jijiei) și Câmpia Transilvaniei, deși „câmpii”, fac parte din unitățile de relief de deal și podiș (Podișul Moldovei, respectiv Podișul Transilvaniei). 
  12. Grafice și tabele … (inclusiv unitatea de măsură, legenda graficului etc.). Chiar și titlul este important (la simulare, prezența Romei în titlul graficului „sugerează” tipul de climat (mediteraneean). 
  13. Calcule… (scăderi, adunări, înmulțiri, împărțiri). Diferența înseamnă operația de scădere… (Cu cât este mai mare x decât y aflăm tot prin scădere.) 
  14. Exercițiile E de la subiectele I, II sau III, care au ca sarcină de lucru prezentați, înseamnă enumerare + descriere/explicație. Pentru enumerare se acordă jumătate din punctaj. 
  15. Influențele climatice din România (de ex. în SV – influențe submediteraneene). 
  16. Amplitudinea termică anuală = temperatura lunară maximă – temperatura lunară minimă; ex. 23°C – (-3)°C = 23°C +3°C = 26°C. 
  17. Relief vulcanic se află în unitățile de relief formate (și) prin erupții vulcanice (ex. Munții Apuseni + Grupele nordică și centrală ale Carpaților Orientali). 
  18. Slatina e pe Olt (ca Râmnicu Vâlcea și Sfântu Gheorghe), iar Craiova e pe Jiu (ca Târgu Jiu). 
  19. Consecință = efect, urmare, nu cauză. 
  20. Exprimare (să fie în limba română și… logică). 
  21. Duisburg (de pe Rin) este cel mai mare port fluvial și se află în Germania. 
  22. Molisolurile (care includ și cernoziomul) sunt soluri specifice unităților de câmpie (inclusiv Podișului Dobrogei, cu altitudine și climat de câmpie). 
  23. Munții Pirinei se află la granița dintre Spania și Franța. 
  24. Denumirea tipurilor de climat: temperat-oceanic și mediteraneean. 
  25. Cei mai importanți doi factori care explică densitatea populației dintr-o regiune sunt relieful și climatul. 

Vă îmbrățișează cu drag, 

Profa de geogra”.

Calendarul examenului național de Bacalaureat 2024, Sesiunea iunie – iulie 2024:

3 – 7 iunie 2024: Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

7 iunie 2024: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

8 iulie 2024: Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00 – 18.00

9 – 11 iulie 2024: Rezolvarea contestațiilor

12 iulie 2024: Afișarea rezultatelor finale

Exit mobile version