După ce ministrul Educației a trimis joi o scrisoare deschisă pentru toți primarii din România, în care le solicită să finanțeze școlile din localitățile lor, Monica Anisie trimite și o scrisoare în școli, pentru toți profesorii. În text aceasta se adresează și părinților, și bunicilor. Apelul făcut de ministru este ca fiecare elev să citească zilnic 20 de minute la școală și 20 de minute acasă. Este a doua oară în două zile când ministrul vorbește despre ceea ce a numit „Programul Un altfel de 20 20”, lansat pe 15 ianuarie.
Ministrul abordează apoi tema înțelegerii materiei pentru toate disciplinele. Anisie ține să precizeze că se adresează tuturor, pentru că are „încredere în toți profesorii, nu numai în profesorii de limbă și literatură română, arte și științe sociale”.
După care completează: „Gândul meu este și către profesorii de științe sau matematică”.
Iar apoi le transmite că ar vrea ca fiecare profesor la clasă să se asigure că elevii pricep materia și „cerințele temelor primite”.
Redăm mesajul integral pe care ministrul susține că l-a trimis în toate școlile:
„Mă adresez dumneavoastră ca părinte, profesor și ministru al educației și cercetării.
Întreaga mea carieră profesională a fost și este dedicată școlii și consider că nimic nu se compară cu strălucirea din ochii unui copil care înțelege, întâia dată, cum se transformă literele în cuvinte, cuvintele în înțeles.
De Ziua Culturii Naționale, sub semnul lui 2020, la Ateneul Român, am lansat invitația pentru a readuce lectura în practica de la clasă și în familii, ca o experiență care să îi ajute pe copii să înțeleagă mai bine lumea în care trăiesc. Propunerea mea este ca în toate școlile din România fiecare copil să citească 20 minute pe zi. Totodată, îi invit pe părinți și bunici să citească sau să-i sprijine pe copii să citească încă 20 de minute și, dacă este posibil, să discute împreună despre cele citite.
Mă adresez tuturor pentru că am încredere în toți profesorii, nu numai în profesorii de limbă și literatură română, arte și științe sociale. Gândul meu este și către profesorii de științe sau matematică. Îmi doresc ca fiecare dintre dumneavoastră să se asigure că fiecare elev înțelege noțiunile predate și cerințele temelor primite, indiferent de disciplină. Un copil care înțelege ce se așteaptă de la el poate să dea răspunsuri mai bune, poate să meargă bucuros la școală.
Lectura și discuțiile pe marginea celor citite sunt cei mai buni prieteni pe drumul dezvoltării gândirii critice și în construirea de sine, din prima zi a parcursului educațional. Astfel, pentru cei mai mici, le solicit educatoarelor să le citească copiilor din cărți potrivite. Să îi încurajeze să întrebe, să aibă răbdare cu ritmul lor de înțelegere, să le dea timp pentru mirări și pentru ca aceștia să își imagineze lumile descrise în cărți.
Invitația mea de astăzi este și pentru realizarea unei punți, prin lectură, între părinți și profesori. Nu există o școală de părinți, însă eu știu că cititul împreună răspunde nevoii atât de mari a copiilor de a fi împreună cu părinții. Dăruiți timp, măcar 20 de minute pe zi, copiilor dumneavoastră, citindu-le! Nu costă mult și nu necesită pregătiri și energii deosebite. Iar copiii vor prețui mereu aceste clipe.
Îmi doresc ca lectura să fie o prioritate în înțelegerea lumii și a sinelui, dar, pentru aceasta, am nevoie de ajutorul dumneavoastră. De azi, știu că putem reuși, 20 de minute la școală și 20 de minute acasă. Împreună”.
FOTO: gov.ro
3 comments
Îi recomand cu căldură distinsei doamne să citească acasă mai mult de 20 minute pe zi. Cu această ocazie, poate va realiza ca Pepsi e o băutură răcoritoare și nu are legătură cu plexiglasul.
Ideea este buna , dar eu încă nu înțeleg practic cum poate fi realizată .Cum se poate fizic ca fiecare copil sa citească 20 minute la școala , in timpul desfășurării cursurilor ? Poate sa asculte o lectura citită de altcineva timp de 20 min sau 20 de copii sa citească un minut fiecare . Altfel cum o vedeți realizată intr o zi in care orarul suna astfel : matematica , informatica , matematica , biologie , educație tehnologică .Care profesor trebuie sa comprime in 30 de minute predarea , consolidarea și verificarea cunoștințelor , astfel încât sa i mai rămână 20 de minute pentru citit beletristica ? Sau se modifica programa ?
Ideea nu e rea. Parcă am mai auzit undeva de ”Învățați, învățați, învățați!”
Categoric, în loc să asculte pe la ușile sălilor de clasă, cu cohorta de jurnaliști după ea, mai bine scrie ”scrisori deschise”, adică neînchise în plicuri.
Ca să fie convingătoare, dna ministru ar trebui să ne ofere, în fața jurnaliștilor săi credincioși și a camerelor de luat vederi ale acestora, un exemplu personal de minimum 20 de minute de lectură zilnică. Și să înceapă cu Legea educației, lege pe care nu o cunoaște sau nu o respectă (ceea ce ar fi cu mult mai grav !). După lege, să continue cu regulamentele inspectiei școlare , apoi cu puțină pedagogie, încheind cu dovezi că a și înțeles… Credem că, ”dacă toate-acestea fi-vor învățate”, următoarele scrisori deschise se vor termina cu ”Vă doresc…”, în locul egocentricului ”Îmi doresc…” folosit în recentele scrisori ministeriale, scrise după principiul publicității multiplu de trei/trei în unu ”ca părinte, profesor și ministru al educației și cercetării”.
Oare nu mai există procedura dispozițiilor și a ordinelor de ministru în uz la Ministerul Educației și Cercetării, fiind și acestea ”tăiate” de comisia specializată în tăierea hârtiilor?!