Grupul civic „Părinții cer schimbare”, Federația Părinților FePAL, alături de alte trei organizații îi cer public Ministerului Educației – după reținerea făcută de Poliția Română a unui fondator de after school prins în flagrant în timp ce viola un minor, după ce un angajat al Ministerului Educației a fost reținut sub acuzația de violare a unui elev, după ce doi profesori universitari au fost acuzați de abuz sexual asupra studentelor – să emită „un punct de vedere rapid, public, documentat şi ferm asupra acestui fenomen, precum şi un plan de acţiune pentru viitorul apropiat, cu sancţiuni dure pentru abuzatori şi măsuri eficiente de prevenţie a apariţiei unor cazuri noi”.
„Noi am alcătuit o listă nici pe departe exhaustivă a cazurilor despre care s-a scris în presă doar în ultimul an (anexată la sfârşitul prezentei scrisori). Media e mai mult de un caz pe lună, ceea ce este revoltător“, notează Grupul Civic „Părinții cer schimbare”, FePAL – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România, Asociația SUPRA, Asociația Mame pentru Mame și Uniunea Elevilor Reprezentanți.
Organizațiile semnatare ale scrisorii deschise spun că „avem nevoie de o curăţenie generală în şcolile României, şi în învăţământul universitar, şi în cel pre-universitar. Avem nevoie de directori de instituţii ajunşi pe merite profesionale în acea poziţie, nu oameni care se eternizează în nişte scaune înalte, beneficiind de sprijin politic universal, indiferent de culoarea politică a efemerelor guvernări. Avem nevoie de o pregătire psihopedagogică reală pentru catedră a absolvenţilor de studii superioare şi de o triere eficientă a acestora la angajarea în instituţiile de învăţământ, care să includă, fără a se limita la, testări psihologice autentice, nu doar formalităţi birocratice bifate pe nişte hârtii, multe şi fără nicio acoperire. Avem nevoie de formare continuă, suport psihologic şi sprijin permanent pentru profesorii noştri, care lucrează în acel mediu provocator şi nu rareori extenuant”.
Scrisoarea deschisă integrală:
„Scrisoare deschisă către Ministerul Educaţiei privind abuzurile sexuale din școlile noastre
În lumina cazurilor de abuz ale unor profesori asupra elevilor şi studenţilor lor, dezvăluite în ultimele zile, care nu fac decât să se adauge unei lungi şi regretabile liste de cazuri revoltătoare din ultimii ani, solicităm Ministerului Educaţiei un punct de vedere rapid, public, documentat şi ferm asupra acestui fenomen, precum şi un plan de acţiune pentru viitorul apropiat, cu sancţiuni dure pentru abuzatori şi măsuri eficiente de prevenţie a apariţiei unor cazuri noi.
Noi am alcătuit o listă nici pe departe exhaustivă a cazurilor despre care s-a scris în presă doar în ultimul an (anexată la sfârşitul prezentei scrisori). Media e mai mult de un caz pe lună, ceea ce este revoltător. Şi numărul total, real, al acestor cazuri trebuie să fie cu mult mai mare.
Cazurile de acest gen durează de obicei cu anii şi sunt cunoscute de cei din jur. Foarte puţine dintre ele ajung să fie raportate, anchetate, sancţionate. De obicei, sunt muşamalizate de către colegi şi superiori. Iar victimele abuzurilor au doar rareori curajul să le şi reclame, descurajate de teama că vor avea de suferit repercusiuni legate de şcoală şi că o societate retrogradă ca a noastră va da vina tot pe ele – pe victime – şi nu pe abuzatori. Mai mult de atât, şi Justiţia se arată de multe ori îngăduitoare cu abuzatorii, foarte puţine cazuri ajungând la condamnări efective.
❗Avem nevoie de o curăţenie generală în şcolile României, şi în învăţământul universitar, şi în cel pre-universitar. Avem nevoie de directori de instituţii ajunşi pe merite profesionale în acea poziţie, nu oameni care se eternizează în nişte scaune înalte, beneficiind de sprijin politic universal, indiferent de culoarea politică a efemerelor guvernări. Avem nevoie de o pregătire psihopedagogică reală pentru catedră a absolvenţilor de studii superioare şi de o triere eficientă a acestora la angajarea în instituţiile de învăţământ, care să includă, fără a se limita la, testări psihologice autentice, nu doar formalităţi birocratice bifate pe nişte hârtii, multe şi fără nicio acoperire. Avem nevoie de formare continuă, suport psihologic şi sprijin permanent pentru profesorii noştri, care lucrează în acel mediu provocator şi nu rareori extenuant.
❗Avem nevoie de o educaţie pentru viaţă în pas cu vremurile pentru copiii noştri, cărora trebuie să le mai uşurăm din încărcătura de cunoştinţe inutile ce le umple în prezent orarele supraaglomerate şi să le oferim în schimb îndrumare pentru astfel de situaţii nedorite, în care să ştie să reacţioneze corect, să nu mai îndure în tăcere abuzurile celor care profită de poziţia lor de superioritate, de la catedre, pentru a le cere favoruri şi servicii personale (sexuale sau de orice altă natură), să nu-şi mai accepte statutul de victime, pe care acum par să îl considere normal, şi să-i reclame prompt pe aceşti prădători – familiei şi adulţilor apropiaţi, în primul rând, apoi şcolilor, poliţiei şi tuturor instituţiilor Statului care au legătură cu respectivele cazuri.
❗Şi nu în ultimul rând, avem nevoie de un program de educaţie naţională pe teme ca: drepturile individuale, limitele spaţiului intim, diferenţa dintre normalitate şi abuz, necesitatea reclamării agresiunilor şi hărţuirilor, de orice fel ar fi ele, legislaţia specifică. Fără o informare corectă şi fără măsuri drastice de pedepsire a derapajelor, numărul cazurilor de acest gen nu va face decât să crească în continuare.
Cazuri de abuz ale unor cadre didactice asupra elevilor lor apărute în presă în ultimul an:
- Alfred Bulai, șeful Departamentului de Sociologie din cadrul Școlii de Studii Politice și Administrative (SNSPA) – acuzat de mai multe studente și foste studente, cu dovezi audio, că le-ar fi hărţuit sexual, în ultimii 20 de ani – iulie 2024
- Ștefan Adam, profesor la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” București – ar fi trimis unor studente mesaje și fotografii indecente pe rețelele de socializare – iulie 2024
- Sorin Spineanu Dobrotă, profesor la Colegiul Naţional Sfântul Sava din Capitală şi şef serviciu la Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie din cadrul Ministerului Educaţiei – reţinut sub acuzaţia de viol şi act sexual cu doi minori – iulie 2024
- Kristof Lajos, coordonator şcoală privată neautorizată – arestat pentru agresiune sexuală asupra unui băiat de 14 ani – iulie 2024
- profesor de muzică şi doctor în teologie la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” din Baia Mare – arestat pentru hărţuire sexuală a unei eleve de 16 ani – iulie 2024
- profesor de 62 de ani de la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Bucureşti – reținut pentru viol, fiind acuzat că ar avea o relaţie cu o elevă de 17 ani – aprilie 2024
- Cosmin Ionuț Marinescu, profesor de educație fizică la Colegiul Național „Ion C. Brătianu” din Pitești – arestat pentru abuz asupra unei eleve – martie 2024
- Daniel Boșneag, profesor de matematică din Călăraşi – reţinut după ce a agresat sexual, la el acasă, două eleve, de 14 şi 17 ani, pe care le medita – februarie 2024
- Miklos Levente, profesor de etică de la Liceul Economic „Andrei Bârseanu” din Brașov – acuzat de mai mulţi elevi că i-ar fi hărţuit cu mesaje cu tentă sexuală – ianuarie 2024
- Horea-Mihai Bădău, profesor la Facultatea de Jurnalism din București – acuzat de hărțuire sexuală de către mai multe foste studente – ianuarie 2024
- Mihai Floroaia, teolog, director al Școlii Postliceale Sanitare din Piatra Neamț şi fost inspector general şcolar – s-a întors la școală, deși e judecat pentru că a pretins favoruri sexuale unei eleve ca să n-o exmatriculeze – ianuarie 2024
- Zsolt Orbán, profesor la Colegiul Márton Áron din Miercurea Ciuc, care a fost și consilier local timp de aproape douăzeci de ani – acuzat de abuzuri sexuale împotriva a 9 eleve – noiembrie 2023 (cu menţiunea că prima plângere, verbală, a unei fete de 12 ani împotriva profesorului datează din 2003)
- conf. dr. ing. Florin Marius Botiș, profesor la Facultatea de Construcții din cadrul Universității Brașov – acuzat de şantaj (note contra favoruri sexuale) de către două studente – septembrie 2023.
Semnatarii acestei scrisori deschise:
- Grupul Civic „Părinții cer schimbare”
- FePAL – Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România
- Asociația SUPRA
- Asociația Mame pentru Mame
- Uniunea Elevilor Reprezentanți”