„Doamnelor și domnilor profesori, credem împreună că educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă se găsesc împreună soluții pentru fiecare oră în parte”, scrie o organizație a elevilor într-o scrisoare comună cu o organizație a părinților, pe tema aplicării fișei de feedback la clase. Consiliul Municipal al Elevilor București și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Universitar adresează scrisoarea profesorilor diriginți din București, pe care îi îndeamnă să ceară feedback semestrial, pentru a “deschide dialogul între profesori și elevi”.
Profesorii arată, la rândul lor, că “feedback-ul semestrial nu trebuie privit ca un afront, ci ca pe o oportunitate. Oportunitatea de a crea o legătură trainică între profesor și elevi”.
Scrisoarea celor două organizații către Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în atenția diriginților din învățământul gimnazial și liceal:
“De la: Consiliul Municipal al Elevilor București & Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar
Către: Inspectoratul Școlar al Municipiului București
În atenția: Tuturor diriginților de clase din ciclurile gimnazial și liceal din unitățile de învățământ ale Municipiului București
Informare
Privind metodologia de acordare a feedback-ului semestrial
Ce este?
La începutul lunii iunie a fost aprobată, prin ordin de ministru (OME 3864/2021), metodologia de acordare a feedbackului semestrial de către elevi, totul urmând a se desfășura sub anonimat, după încheierea mediilor. Principala menire a acestuia este de a deschide dialogul între profesori și elevi, dar și de a eficientiza procesul de predare-învățare, prin punerea accentului pe opiniile și nevoile reale ale elevului.
Ce NU este?
Feedback-ul semestrial nu dă posibilitatea elevilor de a acorda „note” profesorilor. Nu asta îi este menirea. Feedback-ul este un instrument al profesorului prin care acesta se asigură că actul educațional captează elevul și îi crește dorința de a învăța. Deoarece un sistem fără rezultate nu este un sistem bun, în cazul educației stârnirea curiozității și creativității elevilor este primară.
De asemenea, feedback-ul nu este o măsură de coerciție pentru profesor, neavând un impact asupra evaluării acestuia și nu este o metodă de monitorizare a activității profesorilor ci simpla opinie a elevilor cu privire la actul educațional.
Cum se va acorda feedback ul?
Conform ordinului, în funcție de decizia fiecărei unități de învățământ, acesta se poate acorda online, prin formulare electronice, sau fizic, conform fișei de feedback (aceasta este o fișă-cadru, la care se pot adăuga întrebări din partea școlii, dar din care nu se pot scoate cele deja existente), anexă a ordinului amintit anterior. (La finalul documentului veți găsi varianta finală a ordinului, inclusiv anexele)
Profesorul diriginte poate centraliza răspunsurile primite din partea elevilor, urmând ca, păstrând confidențiale datele din formulare, să le transmită mai departe cadrelor didactice vizate, iar directorul unității de învățământ are dreptul să aibă acces la tot feedback-ul primit de cadrele didactice din acea unitate școlară, în mod nediscriminatoriu.
Elevii vor putea oferi feedback doar profesorilor care predau la clasa din care ei fac parte.
Rolul Consiliilor Școlare ale Elevilor:
Rolurile reprezentanților elevilor din fiecare comunitate sunt următoarele:
– Să se asigure că elevii cunosc dreptul, obligațiile și metodologia de acordare a feedback-ului semestrial.
– Să faciliteze accesul elevilor la oferirea feedback-ului împreună cu direcțiunea școlii
– Să medieze orice încălcări ale drepturilor sau obligațiilor elevilor
– Elevii reprezentanți sunt parteneri ai direcțiunii școlii și se vor asigura că limbajul folosit
este unul decent și respectuos.
Un gând din partea elevilor pentru profesori:
„Doamnelor și domnilor profesori, credem împreună că educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă se găsesc împreună soluții pentru fiecare oră în parte. Noi vă suntem alături și haideți să luăm feedback-ul ca o provocare pentru a găsi împreună un drum către întărirea comunității școlare.”
Un gând din partea părinților pentru profesori:
„Feedback-ul semestrial nu trebuie privit ca un afront ci ca pe o oportunitate. Oportunitatea de a crea o legătură trainică între profesor și elevi, de a înțelege nevoile elevilor cunoscând modul în care aceștia îl văd, simt și înțeleg pe cel care educă, care conturează destine.”
Metodologia poate fi consultată aici: https://bit.ly/3ggJslA
Asigurându-vă de întreaga noastră considerație, CMEB & FNAP-IP”
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.