Scrisoare a elevilor și părinților către profesorii diriginți, pentru a aplica fișa de feedback la clase: Educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă

11.885 de vizualizări
Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com
„Doamnelor și domnilor profesori, credem împreună că educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă se găsesc împreună soluții pentru fiecare oră în parte”, scrie o organizație a elevilor într-o scrisoare comună cu o organizație a părinților, pe tema aplicării fișei de feedback la clase. Consiliul Municipal al Elevilor București și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Universitar adresează scrisoarea profesorilor diriginți din București, pe care îi îndeamnă să ceară feedback semestrial, pentru a “deschide dialogul între profesori și elevi”.

Profesorii arată, la rândul lor, că “feedback-ul semestrial nu trebuie privit ca un afront, ci ca pe o oportunitate. Oportunitatea de a crea o legătură trainică între profesor și elevi”.

Scrisoarea celor două organizații către Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în atenția diriginților din învățământul gimnazial și liceal:

“De la: Consiliul Municipal al Elevilor București & Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar
Către: Inspectoratul Școlar al Municipiului București 

În atenția: Tuturor diriginților de clase din ciclurile gimnazial și liceal din unitățile de învățământ ale Municipiului București 

Informare 

Privind metodologia de acordare a feedback-ului semestrial 

Ce este? 

La începutul lunii iunie a fost aprobată, prin ordin de ministru (OME 3864/2021), metodologia de acordare a feedbackului semestrial de către elevi, totul urmând a se desfășura sub anonimat, după încheierea mediilor. Principala menire a acestuia este de a deschide dialogul între profesori și elevi, dar și de a eficientiza procesul de predare-învățare, prin punerea accentului pe opiniile și nevoile reale ale elevului. 

Ce NU este? 

Feedback-ul semestrial nu dă posibilitatea elevilor de a acorda „note” profesorilor. Nu asta îi este menirea. Feedback-ul este un instrument al profesorului prin care acesta se asigură că actul educațional captează elevul și îi crește dorința de a învăța. Deoarece un sistem fără rezultate nu este un sistem bun, în cazul educației stârnirea curiozității și creativității elevilor este primară. 

De asemenea, feedback-ul nu este o măsură de coerciție pentru profesor, neavând un impact asupra evaluării acestuia și nu este o metodă de monitorizare a activității profesorilor ci simpla opinie a elevilor cu privire la actul educațional. 

Cum se va acorda feedback ul? 

Conform ordinului, în funcție de decizia fiecărei unități de învățământ, acesta se poate acorda online, prin formulare electronice, sau fizic, conform fișei de feedback (aceasta este o fișă-cadru, la care se pot adăuga întrebări din partea școlii, dar din care nu se pot scoate cele deja existente), anexă a ordinului amintit anterior. (La finalul documentului veți găsi varianta finală a ordinului, inclusiv anexele) 

Profesorul diriginte poate centraliza răspunsurile primite din partea elevilor, urmând ca, păstrând confidențiale datele din formulare, să le transmită mai departe cadrelor didactice vizate, iar directorul unității de învățământ are dreptul să aibă acces la tot feedback-ul primit de cadrele didactice din acea unitate școlară, în mod nediscriminatoriu. 

Elevii vor putea oferi feedback doar profesorilor care predau la clasa din care ei fac parte. 

Rolul Consiliilor Școlare ale Elevilor: 

Rolurile reprezentanților elevilor din fiecare comunitate sunt următoarele: 

– Să se asigure că elevii cunosc dreptul, obligațiile și metodologia de acordare a feedback-ului semestrial.

– Să faciliteze accesul elevilor la oferirea feedback-ului împreună cu direcțiunea școlii

– Să medieze orice încălcări ale drepturilor sau obligațiilor elevilor

–  Elevii reprezentanți sunt parteneri ai direcțiunii școlii și se vor asigura că limbajul folosit
este unul decent și respectuos.

Un gând din partea elevilor pentru profesori:

„Doamnelor și domnilor profesori, credem împreună că educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă se găsesc împreună soluții pentru fiecare oră în parte. Noi vă suntem alături și haideți să luăm feedback-ul ca o provocare pentru a găsi împreună un drum către întărirea comunității școlare.” 

Un gând din partea părinților pentru profesori: 

„Feedback-ul semestrial nu trebuie privit ca un afront ci ca pe o oportunitate. Oportunitatea de a crea o legătură trainică între profesor și elevi, de a înțelege nevoile elevilor cunoscând modul în care aceștia îl văd, simt și înțeleg pe cel care educă, care conturează destine.” 

Metodologia poate fi consultată aici: https://bit.ly/3ggJslA 

Asigurându-vă de întreaga noastră considerație, CMEB & FNAP-IP”

Foto: © Ammentorp | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Organizații ale elevilor îi îndeamnă pe elevi să ofere feedback profesorilor, lucru care “s-a întâmplat foarte rar”
OFICIAL Fișa de feedback a elevilor a fost publicată în Monitorul Oficial și intră în vigoare de astăzi. Profesorii sunt obligați să colecteze părerile elevilor
Este potrivită evaluarea profesorilor de către elevi? Poate să submineze autoritatea profesorului feedback-ul elevilor asupra activității la clasă? – Dragoș Iliescu, psiholog expert în testare educațională

22 comments
  1. Am ajuns o țară de doi lei. Am ajuns in învățământul românesc la mâna zecilor de asociații de elevi și de părinți să ne dea ordin cum se conduce sistemul de învățământ în România?! Pe bune? Oamenii buni,v ați tâmpit de a binele! Daca avem un ministru care a luat-o razna pe arătură și distruge tot ce înseamnă deontologia profesională a cadrelor didactice, înseamnă că acum conduce învățământul elevii și părinții lor??? Pe vremuri când se făcea ȘCOALĂ și PERFORMANȚĂ, părinții când veneau la școală la ședință ,dădea credit profesorului, întotdeauna, pentru că vroia că copilul sau sa ajungă cineva ,să facă ceva în viața,NU că acum când îl apostrofează pe profesor,îl reclamă peste tot ,că sa apere odorul care e fără chef de școală și doar cu mintea la distracție și alte tâmpenii! Hei ,treziți va naiba odată din idioțenia asta de manipulare ordinară! Puneți mâna și învățați și respectați PROFESORUL și instituția numită ȘCOALA!!! Rușine să vă fie că promovați asemenea mizerii!!!

  2. In fiecare clasa exista camere de luat vederi(ar fi perfect sa fie si audio).
    O imagine spune mau mult decat 1000 de cuvinte.
    Cu putina rabdare, urmarind imaginile, filmarile, se vad clar si profesorii care (dupa cum afirmati), pierd vremea in timpul orelor de curs, dar si elevii. Fiecare parinte poate sa isi vada copilul si sa zicem ca nu il crede pe profesor daca nu vede imaginile.Dar in fata imaginilor, vede clar de ce merge copilul sau la scoala. Nu mai este nevoie de explicatii.
    Cat despre liceeni, sa nu uitam ca multi au ajuns la licee slabe cu media la evaluare nationala sub 5,medie umflata un pic cu media claselor 5-8(unde la jumatate din materii toti elevii au 9 si 10-cel putin la ed fizica, ed plastica, muzica, tehnologie, optionale).
    Si da, parintii ii trimit pe copiii la la scoala sa invete.Nu ati auzit de copii care inseala increderea parintilor, de copii care mint acasa ca sunt persecutati, ca ei au stiut, dar au luat nota mica, de copii care mint acasa ca nu au inteles lectia in timpul careia erau pe retea de socializare pe telefonul tinut pe genunchi, sub banca?
    Sau de copiii care atunci cand iau o nota mica, merg acasa si inventeaza ca profesorul i-a spus ca e tampit?
    Unii parinti isi cunosc bine copiii si de aceea ii pot ajuta sa isi indrepte conduita,
    In timp ce alti parinti nu numai ca refuza sa afle cum se comporta copilul in colectivitate, dar vorbesc in fata copilului, acasa, oribil la adresa cadrelor didactice.

  3. De acord cu cateva conditii:
    1. Sa se publice numarul exact de membrii ai celor doua entitati (doar numarul de membrii care au depus cerere pentru a fi reprezentati): Consiliul Municipal al Elevilor București, respectiv Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Universitar.
    2. Cine sunt conducatorii celor 2 organizatii/entitati si din ce Partid Politic fac sau au facut parte? Nu de alta, dar prea sunt insistenti si fac pe placul domnului ministru.

  4. Profesorii buni nu au nevoie de feedback scris, îl află la fiecare oră (cel puțin de la elevii care învață!), iar cei incompetenți nu își vor schimba mentalitatea/atitudinea doar pentru niște răspunsuri (fie ele și de la olimpici majori- s-au “inventat” meditațiile), ci se vor răzbuna pe elevi. Nu asta este soluția! Nici la facultate nu are rost, lucrurile stau la fel și acolo: care este om și profesionist- știe să ia “pulsul” grupei/grupelor la care predă și se îmbunătățește de la curs la curs (măcar de dragul celor interesați, cei care rămân și în pauză pentru o lămurire), nu mai spun de la an la an (cu vechimea), iar restul… vor rămâne la fel.
    Schimbarea în bine ține de fiecare, ea este o alegere! Nici măcar banii nu îi motivează pe toți: când se vor mări salariile- tot cei care au muncit mereu și au satisfacția lucrului de calitate vor pune mai mult suflet.
    “Rețeta” pentru motivarea tuturor profesorilor este la fel de “posibilă” ca și aceea pentru motivarea tuturor elevilor.

  5. Dragi parinti si dragi copii, sunt doar un simplu barbat de 58 de ani … in scoala am invatat la unele materii mai bine, la altele, mai slabut … una peste alta, am facut scoala la timpul ei, dar si doi ani de armata …
    In viata, nu am facut intotdeauna ceea ce mi-a placut … de cele mai multe ori am facut ceea ce trebuie in detrimentul placerii.
    Si inca ceva …
    La locul de munca m-am adaptat eu … nu am adaptat locul de munca dupa placerea mea … lucru pe care, cred , ca si domniile voastre l-ati trait, si il traiti in continuare, nu???
    Deci, locul de munca al tinarului adolescent este liceul … al copilului intre 8-14 ani este scoala … invatati-tii pe copii vostri cu responsabilitatea, cu respectul, cu munca( aveti grija ca si joaca este tot o munca, dar care trebuie facuta la virsta care trebuie), cu activitati, care o data cu trecerea virstei devin din ce in ce mai complexe … chiar si joaca …
    Lasati evaluarile profesorilor in seama celor mari … doar in anumite centre de invatamint private si foarte scumpe(cost scolarizare) se mai practica astfel de evaluari, si nici acolo pentru toti profesorii si la toate materiile.
    Sistemul de invatamint romanesc este, inca, graguit … asa cum este … cum poate evalua un copil pe proful sau care, din intimplare are o facultate de 5 anisori, doua master la zi de 2 anisori fiecare, inca un master de 1 an pentru specializare la o mare universitate din Anglia, si inca una in Elvetia???
    Plus in tara definitivatul, titularizarea pe post, grad 1 … toate examene nationale.
    Ce sa ii evalueze??
    Cunostintele?
    Modul de predare?
    Modul in care se imbraca???
    Sa fim seriosi dragilor … la exemplul dat nici unul dintre profii universitari care l-au evaluat … trei inspectii pe bune, plus lucrarea scrisa si sustinuta in fata altor profesori nu a putut spune decit “exceptional!!!”.
    Sau cum sa evaluezi un invatator cu peste 20 de ani vechime, care are sute de inspectii si zeci de examene luate cu brio???
    Pai copilul acela de 7-10 ani, abia daca stie sa traverseze corect strada, dragii mei, si spun asta cu toata dragostea si consideratiunea pentru acesti copii .
    Ce sa evalueze un elev de liceu care pleaca de acasa doar pentru a chiuli … pentru asa zisa socializare … sunteti normali oameni buni???
    Ce sa evalueze elevii care ramin repetenti sau corigenti?
    Despre ce dezvoltare a creativitatii, vorbiti oameni buni, la mate, la fizica, la chimie, la psihologie, la geografie, la majoritatea materiilor unde sun reguli, teori si teoreme stricte … dezvoltarea creativitatii pentru a creea moduri noi de copiere la examene, poate😂
    Ce sa evalueze elevii de liceu, cind 50% dintre ei nu iau examenul de bacalaureat …
    Deci, dragi parinti, OCUPATI-VA MAI MULT DE COPIII DOMNIILOR VOASTRE!
    SUPRAVEGHEATI-II !
    INDRUMATI-II !
    CONTROLATI-II !
    VORBITI CU EI … FACETI-VA TIMP SI PENTRU EI !
    TINETI LEGATURA CU SCOALA … CU INVATATORUL, CU DIRIGINTELE, CU PROFESORII …
    AVETI MARE GRIJA DE ANTURAJUL COPIILOR VOSTRI …
    RESPONSABILIZATI-VA COPIII SI FITI SI VOI, LA RINDUL VOSTRU, RESPONSABILI!!!!

    … In rest, numai bine!

    1. Inafara de greselile gramaticale(spicuiesc doar INVATATI-I), aveti intru totul dreptate. Nici macar stilul de predare nu poate fi judecat. Are logica lui. M-a intrebat un elev de ce lucram din manual pagini pe sarite sau inainte, inapoi. Ca la nu stiu ce obiect fac toate paginile. Am incercat sa le explic(nah, asa e trendul acum, sa te justifici in fata elevului). Le-am spus ca nu sunt bine corelate manualele cu programa si mai ales lectiile intre ele: era intai lectia care folosea notiuni teoretice care erau dupa aceea prezentate in manual. Evident ca intai abordam predarea notiunilor si apoi lectia sau textul in care acestea erau folosite. Oare copilul de clasa a cincea stie mai bine decat mine aceste lucruri? O fi participat cu mine 4 ani la practica psihopedagogica, la cursurile de metodica sau didactica disciplinei? Mi-o fi suflat pe la examene sau inspectii? O fi mai bun decat 2 brigazi, 1 ARACIP si zeci de inspectii tematice unde am obtinut nota 10? As vrea ca un parinte cu capul pe umeri sa intervina si sa ne spuna parerea sa cu privire la capacitatea copilului sau de 11 ani care are bona, de a evalua un astfel de profesor.

      1. Dacă tot ați atenționat ca există greșeli gramaticale într-un comentariu, cred că și dvs. ați greșit ceva. Nu se scrie inafara ci în afară.
        De ce oare vă simțiți jignit că un elev vă întreabă de ce nu predați lecțiile în ordinea din manual? Nu toți sunt spălați pe creier și pun întrebări logice.
        Și încă ceva “lauda de sine nu miroase-a bine”

  6. De ce anonime? De ce după încheierea mediilor? Dacă elevii răspund corect și cinstit de ce ne ferim? Având în vedere că suntem pe locul I la analfabetism funcțional rezultatele acestor chestionare mă cam pun pe gânduri. Eu nu le voi permite copiilor mei să completeze astfel de mizerii.

  7. E foarte suspecta insistenta ministerului pe aceasta tema. Bietii profesori vor fi evaluati de cei 40% analfabeti functional. Este exact ce trebuia ca sa fie desăvârșită degringolada din învățământ.

  8. Ciudată aceasta INSISTENȚĂ de aplicare a chestionarelir de feedback de parca asa ar creste in mod sigur calitatea in învățământ asa cum s-a intamplat prin punerea in practica a tuturor fericitelor decizii de REFORMĂ DE 30 DE ANI…
    De aceea avem in prezent atâția analfabeți functionali…😀

  9. “Doamnelor și domnilor profesori, credem împreună că educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă se găsesc împreună soluții pentru fiecare oră în parte. Noi vă suntem alături și haideți să luăm feedback-ul ca o provocare pentru a găsi împreună un drum către întărirea comunității școlare.”
    Iată citatul integral, și să vedem acum defalcat:
    1.”Doamnelor și domnilor profesori, credem împreună că educația poate să aibă loc doar dacă elevii își dau interesul la ore și sunt interesați de ceea ce se întâmplă.” Da, să-șide interesul pentru școală, pentru carte. (Ai carte, ai parte!) Și dacă sunt interesați de lecții, de ore, că și în timpul școlii online, am fost unii, care am depus eforturi imense, iar feedbackul a fost cu MUUULT sub așteptări.
    2.”Noi vă suntem alături”. Cu mâna pe inimă, și noi vă suntem alături. Doar să
    țineți aproape!
    3.”o provocare pentru a găsi împreună un drum către întărirea comunității școlare”
    Mie îmi plac provocările. Și provoc pe semianalfabetul să citească chestionarul de feeadback și să scrie cinci rânduri la întrebarea (Cerința):
    -Mi-aș dori ca la această disciplină să….
    Și 10 rânduri la întrebarea:
    -Dacă ar fi să-i spui profesorului un gând după acest semestru, care ar fi acesta:…

    1. @ Nagy Viktor,
      Cum îi poţi stârni interesul unui elev care se gândeşte doar la bar şi la distracţie, el ştiind că pentru orice observaţie din partea profesorului poate veni cu părinţii şi cere sancţionarea dascălului?
      Au vrut libertate, acum au libertate. Înţeleasă defectuos atât de elevi cât şi de părinţi.
      Câţi dintre elevi îşi rezolvă temele de casă? Intr-o clasă cu 30 de elevi cât timp se poate acorda fiecăruia dintre ei şi cât timp predării din cele 50 de minute disponibile? Temele de casă au rolul de a întări cunoştinţele dobândite în clasă atunci când elevul nu se gândeşte la distracţie.
      Câţi dintre elevi citesc o nuvelă în timpul liber? Câţi rezolvă un exerciţiu la matematică. Desigur, profesorii sunt vinovaţi pentru tot.
      În acest moment românii n-au decât să se bucure de odraslele lor.

      1. In străinătate nu se pune accentul pe teme, ci pe activitatea desfășurată la școală. Sper că acum nu sunteți niște comuniști și ați uitat vechiul deziderat “vrem o țară ca afară”.

        1. Domnule, dacă ai fi avut o înțelegere mai profundă a realităților istorice și sociale, ai fi știut până acum că nu comuniștilor li se datorează sistemul acela riguros de educație dinainte de anii 90, ci perioadei antebelice și interbelice, în siajul căreia s-a mers și după război. În comunism au predat profesori formați înainte, familiile încă își educau copiii după principiile tradiționale. Ce vedem acum e „omul nou”, acum se văd rezultatele comunismului, combinate nefericit cu cele ale decadenței Occidentului.

    1. @victorie!!
      Nu te dezminti! O tii pe a ta! Cred ca si daca ar aparea un articol despre monocotiledonate, tu tot cu profesorii in dinti ai fi! Nu ti s-a inclestat maxilarul de atata ura?
      Apropo, cand vrei sa pui intrebari adauga la sfarsit bastonul ala incarligat, sa stie poporul ca victoria are nelamuriri vitale!

  10. Da, au facut elevii mei martea aceasta fisa de feedback.Unii mi-au zis in fata ca ce nota am dat lor,asa o sa primesc si eu.Am incercat sa explic ca aceasta nu este pe nota, notarea este de la 1 la 10.Au avut un zambet diabolic si s-au amuzat cand la intrebari au raspuns cu 1, dupa care unii au revenit si au schimbat clasamentul.Un copil cu CES nu a scris nimic, cand am intrebat de ce mi-a zis ca nu intelege.Am sugerat sa citeasca la care raspunsul mirat “Dar e in limba romana?” Da si imi evalueaza activitatea.Un altul care tot anul scolar nu a facut nimic, uita mereu cartea, caietul a considerat ca nu explic materia pe intelesul lui.Asa o fi din moment ce un cuvant nu a invatat si nici teme nu a facut.Cand s-a facut platforma scolii in timpul predarii online mama lui m-a intrebat unde gaseste temele pentru cele doua luni pentru care nu s-a obosit sa le caute pe siteul folosit.Dar nu ma plang, mare majoritate au fost corecti si chiar au fost si cei care au multumit munca si rabdarea mea.

  11. Asa are posibilitatea sa se razbune pe profesor orice elev care nu vine la scoala sa invete, ci doar sa socializeze.
    Una e sa completeze studentii o astfel de fisa(ei s-au inscris la facultatea aleasa, ca sa invete) si alta este sa pui în mainile unor lenesi o arma impotriva profesorului care ii pune notele pe merit.

    1. Cu toată stima și respectul, dar elevii de la gimnaziu nu au fost înscriși de părinții lor ca să învețe? Elevii de liceu nu și-au ales liceul și profilul ca să învețe? Și mai exact cum se răzbună elevii pe profesorii lor? Din câte știu, nu afectează cu nimic salariul profesorului sau înaintarea în grad a acestuia. Fișa respectivă este consultativă.

    2. Cu profesorii, care vin la școală doar pentru socializare, ce ne facem?
      Ce exemplu dau copiilor dacă în timpul orelor vorbesc la telefon pe apel video? Dacă cineva sesizează o problemă de comportament a profesorului bineînțeles că elevul minte pentru a se răzbuna.
      Aveți încredere în copiii! De multe ori au argumente mai logice decât cele ale adulților.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like