„Foarte important este că, pentru prima oară, avem o viziune integrată – eu chiar cred în acest program – prin care poți să plătești nu numai ore de meditații, poți să plătești și consiliere, și mediere școlară. Poți să-i plătești acelui elev participarea într-o tabără sau într-o excursie (…)”, a declarat Sorin Cîmpeanu, ieri, la PROTV, în legătură cu școlile incluse în Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar. În privința părinților, acesta a spus că vor primi indemnizații, „plată lunară sau plată unică, pentru că sunt foarte mulți părinți care au dificultăți materiale și care își pun problema în acest fel atunci când decid dacă își trimit sau nu-și trimit copilul la școală”. Amintim că termenul de înscriere este până astăzi, 21 ianuarie 2022, după ce Ministerul Educației a anunțat că a fost prelungită perioada.
În legătură cu plata părinților, Sorin Cîmpeanu a spus următoarele: „Pentru părinți, îi anunț că avem și posibilitatea acordării unor indemnizații substanțiale, care trebuie să fie foarte atent țintite, care vor fi – o să decidem – plată lunară sau plată unică, pentru că sunt foarte mulți părinți care au dificultăți materiale și care își pun problema în acest fel atunci când decid dacă își trimit sau nu-și trimit copilul la școală. Atunci când vor înțelege că printr-un sistem de burse atractiv, pe care se suprapune o indemnizație prin programul de abandon școlar, pe care se suprapune – și o să insist pentru extinderea programului masă în școli”.
Reamintim că Simona Tănase, director în ministerul Educației, a anunțat miercuri în cadrul unui webinar pe tema abandonului școlar, că erau peste 3.700 de intenții de participare în platforma unde școlile se pot înscrie în programul amintit anterior și că până vineri „vom ajunge aproape de 4.000 de solicitări”.
Informații de context
Școlile sunt invitate de Ministerul Educației să se înscrie în programul MATE – Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație, finanțat cu fonduri europene, prin care pot primi granturi de câte 200.000 de euro pentru combaterea abandonului școlar.
MATE face parte din Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) care este primul proiect finanțat din PNRR, și care are o valoare de 543 milioane euro, nerambursabilă.
- Declarațiile de intenție pot fi încărcate de către școli pe un link de înscriere care deschide un document Google Forms numit „Invitație de participare la schema de granturi din Programul Național pentru reducerea abandonului școlar”. Acolo școlile pot completa câmpurile cu datele cum ar fi denumirea unității de învățământ, codul SIIIR al unității de învățământ cu personalitate juridică, județul, localitatea și mediul – rural sau urban.
Pot participa și școli care nu au fost incluse de Ministerul Educației în lista publicată deja, susține instituția pe site-ul propriu.
Iată ce a spus ministrul Educației despre programul de reducere a abandonului școlar:
Sorin Cîmpeanu: “Mai mult decât atât, am avut o perioadă de înscriere a școlilor care se consideră vulnerabile din perspectiva abandonului școlar, perioadă de înscriere pe care am prelungit-o cu o săptămână. Mâine este ultima zi de înscriere din această a doua etapă. Avem deja peste 3.700 de școli din România care sunt înscrise în acest program, prin care fiecare școală va putea fi finanțată cu până la 200.000 de euro. (…) Poate suma nu este impresionantă, dar fiind vorba de școli, în general, din mediul rural, din medii dezavantajate în care numărul de elevi este mic – să spunem 100 de elevi – atunci când împarți 200.000 de euro la 100 de elevi, vei vedea că ai posibilitatea unei intervenții de 2.000 de euro per elev.
Foarte important este că pentru prima oară, avem o viziune integrată – eu chiar cred în acest program – prin care poți să plătești nu numai ore de meditații, poți să plătești și consiliere, și mediere școlară. Poți să-i plătești acelui elev participarea într-o tabără sau într-o excursie și să ne gândim că e vorba de elevi care s-ar putea să nu fi văzut niciodată marea sau muntele, să nu fi ieșit niciodată din comunitățile lor. Să nu ne gândim la elevi care au altfel de posibilități, pentru că problema abandonului școlar se manifestă exact în acele școli în care elevii nu au aceste posibilități. În plus, există posibilitatea de achiziționare, nu știu, material sportiv sau IT, destul de atractiv pentru elevi pentru a veni la școală, pentru a nu abandona școala.
Pentru părinți, îi anunț că avem și posibilitatea acordării unor indemnizații substanțiale, care trebuie să fie foarte atent țintite, care vor fi – o să decidem – plată lunară sau plată unică, pentru că sunt foarte mulți părinți care au dificultăți materiale și care își pun problema în acest fel atunci când decid dacă își trimit sau nu-și trimit copilul la școală. Atunci când vor înțelege că printr-un sistem de burse atractiv, pe care se suprapune o indemnizație prin programul de abandon școlar, pe care se suprapune – și o să insist pentru extinderea programului masă în școli. Pentru mulți părinți, a avea sau nu avea masă în școală, face diferența între a trimite și a nu-și trimite copilul. Vom reuși să avem și cele 3.200 de microbuze și să rezolvăm și problema transportului școlar. Toate aceste măsuri integrate, sper, sunt convins că vor contribui la micșorarea abandonului școlar care a atins cote alarmante. (…)
Moderator: Cum stăm acum, câți copii renunță la școală?
Sorin Cîmpeanu: Foarte prost. România avut pentru anul 2020 o țintă asumată de reducere până la 11.3%. Asta era ținta asumată la nivel european. Am avut 15.6% în anul 2020, în urcare față de 2019, an în care am avut 15.3% abandon școlar. Iar acum așteptăm cu mare îngrijorare raportarea Institutului Național de Statistică pentru a vedea care este nivelul abandonului școlar în urma acestei crize sanitare. În 2020 abia începuse criza sanitară. Din păcate, pe parcursul crizei sanitare – odată cu intrarea în online – ieșirea, cu toate aceste mișcări impuse de pandemie, din păcate, sunt convins că trendul este ascendent și abandonul școlar pe anul 2021 va fi mai mult decât îngrijorător.
Moderator: (…) Mai sunt copii care nu merg la școală deloc.
Sorin Cîmpeanu: Într-adevăr, este un număr important de copii despre care puțină lume vorbește, care n-au început niciodată școală, deci nu sunt prinși în cadrul grupului care a abandonat școala, pentru simplu motiv că n-au început-o niciodată. Este vorba de peste 50.000 de copii. Este o estimare”.
Video, la minutul 7:36:
Foto: © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.